Doğan Burda Rizzoli'nin borsadaki müthiş çıkışı

Güncelleme Tarihi:

Doğan Burda Rizzolinin borsadaki müthiş çıkışı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 01, 2000 00:00

Haberin Devamı

SON bir ay içinde borsada hisse değeri en hızlı artan şirketler arasında Doğan Burda Rizzoli (DBR) geliyor. 28 Mart 2000 tarihinde 100 bin TL.'den işlem görmeye başlayan DBR hisseleri, tam bir ay sonra 28 Nisan'da 140 bin TL.'den kapandı. Bir ayda yüzde 40 değer kazanan şirketin piyasa değeri 170 milyon doları aştı.

DBR, gerek pazar payı, gerek reklam gelirlerinde çok ciddi bir artış yaşıyor. Üç büyük dergi grubu arasında 1999 yılı toplam net satışta pazarın yüzde 60'ını elinde tutan DBR, reklam pastasından da en büyük payı alıyor.

Geçtiğimiz ay hisselerinin yüzde 15'ini halka arz eden dergi pazarının lideri DBR, 2000 yılına çok hızlı başladı. Yılın ilk üç ayında dergi satışlarında ve reklam gelirlerinde büyük sıçramalar kaydeden DBR, 25 dergilik portföyüne üç yeni dergi daha kattı. Bu üç dergi, yalnızca Migros ve Şok mağazalarında satılacak ‘‘Ailem ve Ben’’, Atatürk Havaalanı Dış Hatlar Terminali'nde sergilenecek olan ‘‘The Gate’’ ve dünyanın en prestijli otomobil dergilerinden ‘‘Auto Motor & Sport’’tan oluşuyor. DBR'nin Genel Müdürü Neslihan Tokcan, kurumun performansı ve yeni dergileriyle ilgili sorularımızı şöyle cevapladı:

Şirketin bünyesinde hangi yayınlar bulunuyor?

Doğan Burda Rizzoli olarak 20 aylık, beş haftalık, toplam 25 adet dergi yayınlıyoruz. Ekonomi, kadın, haber, gençlik, özel ilgi, dekorasyon, bilişim gibi kategorilerde yayınlanan bu dergilerin çoğu tiraj ve reklam geliri açısından pazar lideridir. Yeni çıkardığımız dergilerle bu sayı 28'e çıkıyor.

Yeni çıkardığınız dergilerden ‘‘Auto Motor & Sport’’la ilgili bilgi verir misiniz?

Orijinal ismi ‘‘Auto Motor & Sport’’la lisanslı olarak yayınlanacak dergimiz Almanya'da 54 yıldan bugüne yayın hayatını sürdürmektedir ve bugün Avrupa'nın en ciddi otomobil dergisi olarak kabul görmüştür. Bugün Türkiye'nin dışında lisanslı olarak 16 ülkede yayınlanan dergi, yalnız Almanya'da aylık bir milyon net satış adedine ulaşmaktadır. Mayıs ayında 30 bin aylık tirajla yayın hayatına başlayacak olan dergimizin Türkiye'de aylık otomobil dergiciliğinde büyük bir boşluğu dolduracağı inancındayız. Okuyucu olarak çoğunluğunu erkeklerin oluşturduğu ve hobilerine düşkün bir kitleyi hedeflemekteyiz. Dergi mayıs sayısında 160 sayfa olarak 1.500.000 TL.'ye satışa sunulacak.

Diğer yeni dergilerinizden ‘‘Ailem ve Ben’’, satış kanalı açısından çok değişik bir konseptle ortaya çıkıyor... Bu projenin konseptini biraz açar mısınız?

‘‘Ailem ve Ben’’, Türkiye'nin ilk aile dergisi olma özelliğini taşıyor. Derginin içeriğini yemek pişirme, konuk ağırlama, çocuk, beslenme, alışveriş, dekorasyon, sağlık, güzellik ve seyahat olmak üzere bir kadını ve ailesini ilgilendiren konulardan oluşuyor. DBR tarafından yayınlanacak ve Migros işbirliği ile mayıs ayından itibaren, tüm Türkiye çapında sadece Migros ve Şok mağazalarında satılacak olan ‘‘Ailem ve Ben’’in ilk sayısının tirajı 70.530 olarak belirlenmiştir. Derginin perakende satış fiyatı 650.000 TL.'dir. ‘‘Ailem ve Ben’’, Türkiye'de perakende mağazaları satış kanalı olarak kullanan ilk yayın. Türkiye'nin dört bir yanına yayılmış 334 Migros ve Şok mağazasında, 1.800 adet kasa yanında satılacak dergi, diğer yayınlara kıyasla benzersiz bir avantaja sahip. Bir başka deyişle, ‘‘Ailem ve Ben’’in asıl gücü, ayda 12, yılda 144 milyon Migros tüketicisine direkt olarak, alışverişin tamamlandığı noktada ulaşmasından kaynaklanıyor.

Parayla satılacak bu iki derginizin yanı sıra, ücretsiz olarak dağıtılacak ‘‘The Gate’’i nasıl konumluyorsunuz?

Atatürk Havaalanı Dış Hatlar Terminali'nde dağıtılacak ‘‘The Gate’’ bizi çok heyecanlandıran bir başka proje. Dergi, DBR'nin dergi alanındaki uzmanlığı ile Atatürk Havaalanı Dış Hatlar işletmecisi TAV'ın işbirliği sonucunda ortaya çıktı. Tüm dünyada havaalanları, çok ciddi bir reklam mecrası olarak konumlanıyor. Bugüne kadar, Türkiye'de bu imkán havaalanının mekán yetersizliği nedeniyle kullanılamadı. Ama dış hatlar terminalinin uluslararası standartlarda tamamen yenilenmesi, yepyeni bir mecranın doğmasına neden oldu. Dolayısıyla, biz ‘‘The Gate’’i Atatürk Uluslararası Havalimanı Dış Hatlar Terminali'nde ayda ortalama bir milyonluk yolcu kitlesine erişen tek mecra olarak konumluyoruz. Tam bir prestij markası olan ‘‘The Gate’’, aylık bir dergi formatında Türkçe ve İngilizce olarak yayınlanacak. İlk sayısı 75 bin adet basılan ‘‘The Gate’’, tamamıyla reklam gelirlerine dayanıyor. İlk sayıya reklamverenlerin gösterdiği büyük ilgi, çok doğru bir iş yaptığımızı gösteriyor.

DBR'nin önündeki fırsatlar nelerdir?

DBR, 2000 yılı içinde yeni yönetimle birlikte tamamıyla pazar odaklı bir çalışma sistemine yöneldi. Satış kanallarının geliştirilmesinden medya kullanımına, geniş çaplı pazar araştırmalarına kadar modern pazarlama disiplininin her aşaması, DBR'nin çalışma süreçlerini bütünüyle yeniledi. Türkiye'nin halen çok düşük dergi okuma alışkanlığı ile doymamış bir pazar olması, dergi yayıncılığı için yüksek büyüme potansiyeli oluşturuyor. Dergi reklamlarının toplam reklam pastasındaki payının 5 yıl içerisinde yüzde 10-15'e çıkması bekleniyor. DBR gelecek stratejilerini bu fırsatlar üzerine kuruyor.

Türkiye'nin lider dergileri

Mevcut dergileriniz hakkında bilgi verir misiniz?

Ekonomi, kadın, haber, gençlik, özel ilgi, dekorasyon, bilişim, coğrafya gibi kategorilerde yayınlanan dergilerimizin çoğu tiraj ve reklam geliri açısından pazar lideridir. Aylık kadın dergilerinde Elele, Amica, Elle, Formsante, Klips, Burda, Lezzet ve Eltern Bebek ile pazarın hemen hemen tamamına, dekorasyon dergilerinde Maison Française, Art Decor ve Country Homes'la pazarın tamamına hitap ediyoruz. Bunların dışında Atlas, Focus, İstanbul Life, Capital, Hey Girl, Bluejean dergileri gerek satış gerekse de reklam gelirlerinde lider dergilerdir. Haftalık yayınlarımızda ise Ekonomist, özellikle son aylarda yaptığı tiraj patlamasıyla bütün haftalık dergilere açık fark atmıştır. Özel ilgi kategorisinde Autoshow, diğer bir lider dergimizdir. Haftalık yaşam dergisi Tempo ise grubun reklam gelirlerinde lokomotif dergisidir.

DBR'ın pazar payı hızla büyüyor

DBR Genel Müdürü Neslihan Tokcan, yılın ilk çeyreğinde pazar payı olarak müthiş bir çıkış yaşadıklarını söylüyor. Tokcan bu gelişmeyi şöyle anlatıyor: ‘‘Dergi yayın pazarında en büyük iki dergi grubu içinde, DBR'nin pazar payı dergi satışlarına göre yüzde 62, reklam sayfa sayısına göre ise yüzde 59. Ancak son dört ayda DBR dergileri, net satışlarda çarpıcı bir atağa geçti. Pek çok dergi kategorisinde, DBR'nin pazar payı açısından yüzde 20 ile 50 arasında artışlar yaşandı. Dergi kategorisi olarak karşılaştırıldığında Aralık 1999-Mart 2000 arasındaki dört aylık periyottaki net satış artışları şöyle:

Ekonomi dergilerinde Mart 2000-Aralık 99 arasında DBR ekonomi dergilerinin net satışlarını artırma oranı yüzde 49.

Kadın dergilerinde ise aynı dönemdeki tiraj değişimi yüzde 21.

Dekorasyon grubunda son dört aylık dönemdeki tiraj değişimi ise yüzde 22 civarında.

Gençlik dergilerinde DBR ezici bir üstünlüğe sahip. Bu kategoride son dört aylık tiraj değişimi yüzde 41.

DBR, ilgi alanı dergilerinde yüzde 15'lik bir artış yaşarken, son dönemlerde yaptığı atakla bilişim grubunda da yüzde 85'lik bir net tiraj artışı yakaladı.’’

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!