Bankacılık Yasası aynen kabul edildi

Güncelleme Tarihi:

Bankacılık Yasası aynen kabul edildi
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 30, 2002 00:00

CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer'in kısmen veto ettiÄŸi, bankalara kaynak aktarılmasını da öngören yasanın 3 maddesi, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda deÄŸiÅŸtirilmeden kabul edildi. Kabul edilen maddelerin yarın TBMM Genel Kurulu'nda görüşülmesi bekleniyor.Reel sektörün mali sektöre olan borçlarını yeniden yapılandıran ve bankalara kaynak aktarılmasını öngören yasanın, CumhurbaÅŸkanı tarafından bir daha görüşülmek üzere Meclis'e iade edilen 3 maddesi, Plan ve Bütçe Komisyonu'nda deÄŸiÅŸtirilmeden kabul edildi. Komisyon'da kabul edilen 6. maddeye göre, yeniden yapılandırma sürecindeki Ziraat Bankası ve Halkbank ile tasfiye halindeki Emlakbank'ta 31 Aralık 2002 tarihinden itibaren "özel hukuk hükümlerine tabi olmayan" personel çalıştırılamayacak. Yeniden yapılandırma sürecinde bankaların yönetim kurullarınca gerek özel hukuk hükümlerine göre çalıştırılmak üzere kendisine sözleÅŸme teklif edilen ancak özel hukuk hükümlerine göre çalışmayı kabul etmeyen gerekse özel hukuk hükümlerine göre çalışması uygun görülmeyip sözleÅŸme imzalanmayan personel, Devlet Personel BaÅŸkanlığı'na bildirilecek. Bu personelin kamu kurum ve kuruluÅŸlarındaki boÅŸ kadrolara atanmaları Devlet Personel BaÅŸkanlığınca yapılacak. Kamu bankalarında emeklilik süresi dolmuÅŸ çalışanlara, yeni düzenlemenin yürürlüğünden itibaren iki ay içinde baÅŸvurmaları halindeemeklilik ikramiyesinin yüzde 20 fazla ödenmesi olanağı saÄŸlanıyor.  Emlak Konut'ta çalışan memur ve sözleÅŸmeli personel, ilgili mevzuat uyarınca Devlet Personel BaÅŸkanlığı'nca kamu kurum ve kuruluÅŸlarına nakledilecekler. Bu çerçevede yapılması gereken ödemelerEmlak Konut tarafından karşılanacak.        7. MADDE      7. Madde, özel kanunlarla kurulmuÅŸ, kamu tüzel kiÅŸiliÄŸine, idari ve mali özerkliÄŸe sahip kurul, üst kurul ve bunlara baÄŸlı kurumların yıllık hesaplarının BaÅŸbakanlık tarafından belirlenen BaÅŸbakanlık müfettiÅŸi, BaÅŸbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu denetçisi ve Maliye müfettiÅŸinden oluÅŸan bir komisyon tarafından denetlenmesini hükmediyor. Ayrıca kurul, üst kurul ve bunlara baÄŸlı kurumların faaliyetleri hakkındaki yıllık raporların, her yılın Mayıs ayı sonuna kadar Bakanlar Kurulu'na sunulması, bu kurul ve kuruluÅŸların faaliyetlerine iliÅŸkin olarak yılda bir defa Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve  Bütçe Komisyonu'nu bilgilendirmesi de öngörülüyor. Düzenlemeye göre kurul, üst kurul ve bunlara baÄŸlı kurumlar Harcırah Kanunu, Muhasebei Umumiye Kanunu ve Sayıştay Kanunu hükümlerine tabi olmayacak.      KAMU BANKALARI YÖNETÄ°CÄ°LERÄ°NÄ°N SORUMLULUÄžU      Yasa'nın Geçici 1. Maddesi, Ziraat Bankası, Halk Bankası ve  EmlakBankası üst düzey yöneticilerinin sorumluluklarını düzenliyor. Buna göre, bu bankaların yönetim, denetim ve tasfiye kurulu üyeleri bankacılıkla ilgili iÅŸlemlerinden dolayı, bankacılık sektöründe faaliyette bulunan özel bankaların yönetim, denetim ve tasfiye kurullarına uygulanan özel hukuk hükümlerine ve mevzuata tabi olacak. Ziraat, Halk ve Emlak bankalarının yönetim, denetim ve tasfiye Kurulu üyeleri ceza ve idare hukuku bakımından memur sayılmayacaklar. CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer, 10 Ocak 2002 tarihinde kabul edilen yasayı 25 Ocak 2002 tarihinde, 6, 7 ve ve geçici birinci maddelerinin bir kere daha görüşülmesi için TBMM'ye iade etmiÅŸti. Plan ve Bütçe Komisyonu'nda kabul edilen maddelerin, yarın TBMM Genel Kurulu'nda görüşülmesi bekleniyor.  ÇAÄžAN: Ä°NATLAÅžMA SÖZKONUSU DEĞİLOrman Bakanı Nami ÇaÄŸan, CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer tarafından veto edilen bankalara kaynak aktarımını öngören yasanın üç maddesinin Meclise aynen getirilmesi konusunda bir inatlaÅŸmanın sözkonusu olmadığını bildirdi. TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, muhalefet milletvekillerinin eleÅŸtirileri yanıtlayan Orman Bakanı Nami ÇaÄŸan, sözkonusu 3 maddenin "IMF'nin çok ilgileneceÄŸi maddeler olmadığını" söyledi. ÇaÄŸan, "Türk hukukunun ayrıntılarına IMF'nin girebileceÄŸini düşünmek doÄŸru deÄŸil" dedi. Ä°ÅŸin özünü, Türkiye'nin niyet mektubunun gereÄŸini yerine getirip getirmediÄŸinin oluÅŸturduÄŸunu vurgulayan ÇaÄŸan, "Niyet mektubu baÄŸlamında 4 Åžubat'ta Ä°cra Kurulu'ndan kredinin gelmesi veya gelmemesisözkonusu yoksa bu üç maddenin bununla somut bir ilgisi yok. Yasa, noktasına virgülünü dokunulmaksızın geçirilsin diye bir ÅŸantaj sözkonusu deÄŸil" diye konuÅŸtu. Standart and Poors'un Türkiye'nin notunu duraÄŸandan olumluya çevirdiÄŸini hatırlatan ÇaÄŸan, bir süre sonra bunun da Türkiye için "yatırım yapılabilir bir ülke" notuna dönüşebileceÄŸini, bunun da programın kararlılıkla uygulanmasına baÄŸlı olduÄŸunu söyledi. ÇaÄŸan, CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer'in geri gönderme gerekçelerinin "pekala da akademik tartışma konusu olabileceÄŸini" vurgulayarak, "Sayın CumhurbaÅŸkanı'nın ileri sürdüğü görüşleri destekleyen emsal yargı kararları da var, Hükümet'in düzenlemesini destekleyen o yönde verilmiÅŸ kararlar da var" dedi.      GÖRÜŞMELER      Görüşmeler sırasında konuÅŸan AK Parti Adıyaman Milletvekili Mir Dengir Mir Mehmet Fırat, CumhurbaÅŸkanı'nın veto gerekçesine katılmamanın mümkün olmadığını belirterek, veto edilen üç maddenin olduÄŸu gibi geçmesini isteminin inatlaÅŸmadan baÅŸka bir ÅŸey olmadığını söyledi. Fırat, sözkonusu maddelerin aynen geçmesi durumunda Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edileceÄŸini savundu. SP Erzurum Milletvekili Aslan Polat, BDDK ile kamu bankaları yöneticilerinin neden denetimden kaçtıklarını anlamanın mümkün olmadığını ifade ederek,"Ä°ktidar partileri Anayasa gereÄŸi kapatılıyorda BDDK'nın hukuki sorumluluÄŸu sözkonusu olunca mı Anayasa dikkate alınmıyor?" diye sordu. Polat, Devlet Bakanı Kemal DerviÅŸ'in "tek adam" olarak istediÄŸi yasayı istediÄŸi ÅŸekilde TBMM'den geçmesini saÄŸladığını öne sürdü. DYP Samsun Milletvekili Kemal KabataÅŸ, uzman, yönetici ve sorumlu konumda olan CumhurbaÅŸkanı'nın hukuki tespitlerinin "akademik tartışma konusu yapılabilir" ÅŸeklinde deÄŸerlendirilmesinin yanlış olduÄŸunu söyledi. Türkiye'nin kredi iliÅŸkisinde köşeye sıkışmış durumda olduÄŸunu savunan KabataÅŸ, IMF'nin ,yasanın aynen çıkması için örtülü ÅŸantaj yaptığını savundu ve "buna üzülerek tepki gösteriyorum" dedi. KabataÅŸ, sözkonusu düzenlemenin yeniden TBMM gündemine geleceÄŸini de savunarak, "Ä°nÅŸallah yeniden düzenlemek zorunda kalmayız ama kalacağız" dedi.      "DERVÄ°Åž IMF'YE TESLÄ°M OLMUÅž, BÄ°Z DE O'NA"      SP Sakarya Milletvekili Cevat Ayhan da yasayla kamu bankalarının yeniden yapılandırma sürecinin Sayıştay denetiminden kaçırılmak istendiÄŸini savundu. Devlet Bakanı DerviÅŸ'in "kaşını kaldırış ÅŸeklinegöre" yasalarda düzenleme yapıldığını öne sürerek, bu durumun TBMM'nin iradesine gölge düşürdüğünü, Hükümet'in de bunu kabul etmemesi gerektiÄŸini söyledi. Ayhan, "DerviÅŸ IMF'ye teslim olmuÅŸ, bizde O'na" diye konuÅŸtu.  Veto edilen 6, 7 ve geçici birinci maddenin komisyonda reddedilmesi gerektiÄŸini ifade eden Ayhan, aksi takdirde bu maddelerinAnayasa Mahkemesi'nden geri döneceÄŸini savundu. AK Parti Bursa Milletvekili Altan KarapaÅŸaoÄŸlu da veto edilen maddelerin IMF ile ilgisi olduÄŸunu sanmadığını ifade ederek, "Bu maddeleri yasa metninden çıkarırsak IMF'nin kredi vermeyeceÄŸini zannetmiyorum" dedi. DYP Bursa Milletvekili OÄŸuz Tezmen de CumhurbaÅŸkanı'nın veto gerekçelerinin doÄŸru ve tutarlı olduÄŸunu söyledi. Tezmen, "(Meclis çalışıyor) diyoruz ama aynı yasaları tekrar tekrar çıkarmak zorunda kalarak aslında patinaj yapıyoruz" dedi. DSP Ä°stanbul Milletvekili Masum Türker, CumhurbaÅŸkanı'nın geri gönderme gerekçesinin referans alınarak tartışılmasının, TBMM'nin hukuk koyucu olarak iÅŸlevinin dışında olduÄŸunu söyledi. Türker, CumhurbaÅŸkanının sözkonusu üç maddeyi geri göndererek, milletvekillerine kullandıkları oyun doÄŸru olup olmadığını bir kez daha düşünme imkanı verdiÄŸini söyledi ve tercihinin önceki oyu ile aynı doÄŸrultuda olacağını belirtti. ANAP Ä°stanbul Milletvekili Aydın Ayaydın, CumhurbaÅŸkanı'nın yasanın özünü uygun gördüğünü belirterek, yasanın deÄŸiÅŸtirilmesinin ekonomik açıdan sıkıntı doÄŸurabileceÄŸini vurguladı ve bu nedenle aynençıkmasının daha doÄŸru olacağını söyledi.      "YA RUSYA'NIN BAÅžARI ÖYKÃœSÃœNÃœ TEKRARLAYACAK..."           ANAP Ä°stanbul Milletvekili Nesrin Nas da Türkiye'nin "15 yıldır özelleÅŸtirme çikleti çiÄŸneyip de bunu gerçekleÅŸtiremeyen" bir ülke konumunda olduÄŸunu belirterek, yasanın özelleÅŸtirmenin baÅŸarısı açısından da son derece gerekli olduÄŸunu savundu.  Nas, Türkiye'nin bir an önce direksiyonunu büyüme yönüne çevirmesigerektiÄŸini de belirterek, "Türkiye ya Rusya'nın baÅŸarı öyküsünü tekrarlayacak ya da IMF'nin desteÄŸine raÄŸmen Arjantin benzeri bir krize yenik düşecektir" dedi. Hukukun, ekonominin gerçeklerine uydurulması gerektiÄŸini savunan Nas, krizden çıkılabilmesi için hukuki reformların  gerçekleÅŸtirilmesi gereÄŸini vurguladı. Tümü üzerindeki görüşmelerin ardından, reel sektör borçlarını yeniden yapılandıran ve bankalara kaynak aktarılmasını öngören yasanın 6, 7 ve geçici birinci maddesi ayrı ayrı ele alınmaya baÅŸlandı. Plan ve Bütçe Komisyonu çalışmaları sürüyor. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!