Aztek borsaya ‘ses’ getirecek

Güncelleme Tarihi:

Aztek borsaya ‘ses’ getirecek
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 11, 2022 07:00

Türkiye’de Apple, Beats by Dr.Dre, JBL, Harman Kardon, Thule, Case Logic ve Hama gibi dünyanın önde gelen teknoloji ve aksesuar markalarının distribütörü olan Aztek Teknoloji, halka açılıyor. 10-11-12 Ağustos tarihlerinde halka arz edilecek paylar için 10.90 TL’den talep toplanacak. Aztek Teknoloji Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hüseyin Ütebay, “Halka arz maceramız aslında bizim kurumsallaşma sürecimizin bize göre taç giyme töreni. Önümüzdeki 5 sene boyunca yüzde 40 nakit temettü dağıtacağımıza yönelik taahhüdümüz var. Bu da bize uzun vadeli yatırım yapmak isteyecek olan tüketiciyi cezbeden bir nokta olacaktır” dedi.

Haberin Devamı

Aztek Teknoloji hakkında bize bilgi verebilir misiniz? Ne zaman kuruldu, faaliyet alanları neler? Şu anki büyüklüğünden biraz büyüme hikâyesinden de bahsederseniz sevinirim. 

Abim Hasan Ütebay ile ikimiz de Boğaziçi Üniversitesi mezunlarıyız. Ben Kimya mühendisiyim. Daha sonra San Diego State Kaliforniya’da işletme masterımı tamamladım. Abim ile birlikte 1996 yılında Aztek Teknolojiyi kurarak iş hayatına başladık. Bu sene Kasım ayında 26 senemizi dolduracağız. Biz organize bir işin içerisinde olmak istedik ve biraz araştırmadan sonra o dönemde gördük ki organize perakendede sadece Raksotek Müzik market var. Zaten o dönemde organize perakende sadece gıda üzerinde kuruluydu. Tüketici elektroniği ise Doğubank İşhanı’na getirilen elektronikler üzerine kurulmuş, organize perakendede hiç bulunmayan bir işkolu idi. Biz perakende sektörüne girdiğimiz ilk andan itibaren organize olarak kurumsal organize perakende müzik market tarafında hep ana ürün kollarıyla, ana ürünler ile, bu işin ilerlediğini fark ettik. Kaset ve CD’ye konsantre olunmuştu. Biz dedik ki burada aksesuarlara da ihtiyaç var çünkü kaset, CD hediye aldığınızda bunu dinleyecek CD çalar, walkman, o zamanlar için söylüyorum yine, kablo ve de kulaklığa da ihtiyacınız var. Bunları koyacak çantalara da ihtiyacınız var ve biz bu ihtiyacı karşılamak üzere Amerikan Record ve RadioShack gibi markalarla iş birliği ile organize perakende müzik sektörüne aksesuar getirmeye başladık. Böylece Aztek’in temelini kurduk. Aztek o tarihten itibaren organize perakendenin, özellikle tüketici elektroniği tarafında sadece aksesuarlarına yoğunlaşmış bir marka. O dönemi özellikle söylemek isterim ki bu fikrin nereden çıktığının temelini oluşturalım. O tarihten sonra Teknosa, Media Markt sonrasında bütün dünya devi organize perakendecilerin Türkiye gelişiyle birlikte hem sektör hem de perakende sektörü çok büyüdü. Alışveriş merkezlerinin yayılması ile biz de her sen bu büyümeye paralel olarak büyüdük.

Aztek borsaya ‘ses’ getirecek

120 MİLYON TL NET KÂR

Haberin Devamı

Bugün nasıl bir şirket Aztek Teknoloji? Büyüklüğü, çalışan sayısı, cirosu, kar hedefleri onları öğrenebilir miyiz?

Haberin Devamı

Bugün geldiğimiz noktada bütün bu gelişmelerin sonucu bizi aksesuar dünyasında akıllı ses teknolojilerine yönlendirdi. Biz şu anda bu sektörde ses teknolojilerinde lider olarak 2021 yılını 1 milyar 82 milyon ciro ile kapattık. Mart sonu itibariyle, son 12 aylık ciromuz ise 1.366 milyar lira oldu. 130’un üzerinde çalışanımız var. Hem satış öncesi hem satış sonrası ekipler dahil buna. Teknik hizmetimizi 27, lojistik servisimizi 29 çalışanla veriyoruz. Ciromuzun karşılığında da yüzde 15’ler civarında brüt kararlılıkla ilerliyoruz. Mart sonu itibariyle son 12 ayı 179 milyon lira FAVÖK ve 120 milyon lira net kârla bitirdik. 

PAZAR PAYI YÜZDE 54.5

Daha çok ses teknolojilerine yoğunlaştığınızı söylediniz. Bu alandaki pazar payınız nedir? Hangi markalarla çalışıyorsunuz?

Haberin Devamı

Evet isterseniz önce pazar payı ile başlayalım. GFK verilerine göre, kulaklık pazarında bütün markalarımızla birlikte pazar payımız 2021 yılı sonu itibariyle yüzde 54.5. Türkiye’de satılan her 100 liralık kulaklığın 54.5 lirasını Aztek Teknoloji markalarıyla satıyor. Bu markaların içerisinde, en başta gelen Apple daha sonra JBL, Harman Kardon, Marshall gibi markalar var. Hepsi zaten globalde de çok yüksek pazar paylarına sahip markalar. Biz hep dünya lideri markalarla çalışmayı tercih ediyoruz. Bluetooth hoparlör pazarında ise rakamlar daha çarpıcı. Burada bütün markalarımızla pazar payımız 2021 yılı sonu itibari ile yüzde 63.1. Burada da gene benzer markalarımızla yüzde 63.1’lik bir pazar payımız var. Ses teknolojilerinde varız ama aksesuar dünyası ses teknolojiden ibaret değil. Çanta ve aksesuarda dünya markaları Case Logic, Hama gibi markalarla 20 yılı aşkın bir süredir birlikteyiz. Aztek olarak biz sadakate çok önem veriyoruz. İş ortaklarımız da aynı şekilde. Önümüzdeki 20 sene, 50 seneyi de inşallah birlikte tamamlayacağız.

Haberin Devamı

GİRİŞİM SERMAYESİ FONU

Orta ve uzun vadeli hedefleriniz, yatırım planlarınız neler?

Kurumsallaşmamızın zirvesi olarak tanımladığımız halka arz sonrasında özellikle orta ve uzun vadeli çok planımız var. Orta vadedeki planlarınız en hızlı bir şekilde geliştireceğimiz mağazacılık faaliyetlerimiz var. Müşteri deneyimli oluşturduğumuz bizim bütün ürün yelpazemizi tüketicinin ulaşabildiği mağazalarımız var. Şu anda 3 tane olan bu mağazalarımızı bütün büyük şehirlere yayma niyetindeyiz. Böylece tüketiciye bütün ürünlerimizi, deneyimi tattırabileceğiz. Ama bu mağazalar halihazırdaki dağıtım kanalımızla rekabet etmeyen, sadece tüketici deneyimi amaçlayan, bir de yüksek organize perakendede satılamayan çok yüksek fiyatlı, çifti 40-50 bin dolarları bulabilen ses sistemlerinin satıldığı mağazalarımız. Bunun ötesinde halka arzla

Haberin Devamı

gelecek gelirle kuracağımız bir girişim sermayesi fonumuz olacak. Burada da yine bizim alanımız da teknoloji alanında gelişim gösteren, özellikle yerli olmasını tercih ettiğimiz alanlardaki firmalara yatırım yapmayı, onlarla iş ortağı olmayı, onları desteklemeyi planlıyoruz. 

Bu da herhalde Aztek teknoloji çatısı altında olacaktır?

Bazı şirketlerin çatısı altında kuracağımız girişim sermayesi fonu ile olacak. Bunun ötesinde hem halihazırdaki tedarikçilerimizle hem de gelişen aksesuar dünyasında, değişen aksesuar dünyasında ekleyeceğimiz yeni ürünlerle hem pazarımızı hem halihazırdaki tedarikçilerle olan ilişkilerimizi geliştirmeyi planlıyoruz.

‘TAÇ GİYME TÖRENİ’

Yakında bir halka araz süreciniz var. Neden halka açılmak istediniz, ne kadarlık bir halka arz olacak? Halka arz fiyatınız ne?

Halka arz maceramız aslında bizim kurumsallaşma sürecimizin bize göre taç giyme töreni. Çünkü gelebileceğimiz kurumsallaşmadaki en önemli nokta. Bu anlamda son 5 senedir özellikle yoğunlaştırdığımız kurumsallaşma çabalarımızı bu noktada finalize etmek, en üst seviyeye taşımak amacıyla halka arza karar verdik. Şu anda 80 milyon TL sermayemiz var. Bunu 100 milyona yükselteceğiz. Yani yüzde 25 yükselteceğiz sermayemizi. 100 milyon hissemizin de 25 milyonunu yani yüzde 25’ini halka arz edeceğiz. Bunun 5 milyonu ortak satışı 20 milyonu ise doğrudan sermayemize aktarılacak rakamdır. 10.90 TL’lik bir halka arz fiyatımız var. Sabit fiyatla halka arza gidiyoruz. Yaklaşık 218 milyon lira civarındaki bir brüt rakam şirkete sermaye olarak eklenecek. Yüzde 70 bireysel, yüzde 30 kurumsal olarak planladık halka arzımızı. QNB Finansinvest ve Deniz Yatırım’ın eş liderliğinde ve onların oluşturduğu geniş bir konsorsiyum çatısı altında büyük yatırımcı ve küçük yatırımcı olarak iki ayrı kanalda yapmış olacağız halka arzımızı.

Hangi tarihlerde olacak?

10,11, 12 Ağustos’ta yani aslında baktığınız zaman yarından itibaren çarşamba, perşembe, cuma günleri 10, 11, 12 Ağustos’ta talep toplanacak. 17 Ağustos Çarşamba gibi de gong çalarız. 

Halka arzdan gelecek bu geliri nerelerde kullanacaksınız?

Aslında az önce bahsettiğim orta vadedeki planlarımızın içerisinde bunun büyük bir kısmını sermayemiz de kullanmaya devam edeceğiz. Halihazırdaki tedarikçilerimizle ilişkilerimizi ve cirolarımızı geliştirmek adına yeni ürün ve aksesuar gruplarına geniş olarak kullanacağız. Mağazacılığımızda ufak bir bölümünü kullanacağız. Yine bir yüzde 10, 15’lik kısmı ile de girişim sermayesi fonu kuracağız. 

YÜZDE 40 NAKİT TEMETTÜ TAAHHÜTÜ

Bir hafta sonra yeni bir Aztek Teknoloji Türk iş dünyasında yerini alacak. Hüseyin Ütebay, “Nasıl bir şirket olacak yeni Aztek Teknoloji?” sorusuna şu yanıtı verdi: “Yüzde 30’luk bir kurumsal satışımız olacak. Ama bizim tahminimiz halka arzdan sonra kurumsal taraftaki yatırımcımız da genişleyecektir. Çünkü bizim önümüzdeki 5 sene boyunca yüzde 40 nakit temettü dağıtacağımıza yönelik taahhüdümüz var. Bu da bize uzun vadeli yatırım yapmak isteyecek olan tüketiciyi cezbeden bir nokta olacaktır. Bu anlamda hem kurumsal tarafta hem bireysel tarafta bizimle uzun vadeli iş birliği, ortaklık yapacak yatırımcıları bekliyoruz.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!