Denizlerin Ferrarisi Ferretti

Güncelleme Tarihi:

Denizlerin Ferrarisi Ferretti
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 29, 1999 00:00

Haberin Devamı

Alessandro ve Norberto Ferretti iki italyan kardeş. 1968 yılında ‘‘Cantieri Navali Ferretti’’yi kurduklarında yaptıkları ilk tekne, bir yelkenliydi. Ama 1980'e gelindiğinde motor yat üretimine başladılar. Bugün kendi alanlarında dünyanın önde gelen isimlerinden biri olan Ferretti; dizaynı, sürati ve güvenilirliği ile Ferrari'ye eşdeğerde tutuluyor. Ferretti'nin Türkiye distrübitörü Gülendam Oğuz ve Fuad Akömer ile Monaco Kraliyet ailesinden, Teksaslı petrol milyarderine kadar bir çok zenginin tercih ettiği motor yatları konuştuk...

Denizde marka, teknenin hangi özelliklerinden ortaya çıkıyor?

- Tekne geniş bir kavram, yelkenliler, ufak balıkçı tekneleri var. Ferretti için konuşuyorsak, önemli olan sürat ve sağlamlık. Her şeyin dışında ikinci elinin de kıymetli olması gerek. Sonra dizayn da önemli. Ferrari yirmi sene sonra da Ferrari'dir örneğin. Ferretti sadece motor yat üzerinde çalışıyor. Bu sınıfta ve seviyede, yani Akdeniz tipi tekne üreten yaklaşık on firma var.

Ferretti hangi benzerliklerden dolayı ‘‘denizlerin Ferrarisi’’ diye anılmaya başladı?

- Dizayn ve güvenilirlik. Bir müşteri tekne alırken fabrikadan bir takım tavizler istemişti. Yöneticilerden biri de ‘‘Siz Ferrari almaya gittiğinizde pazarlık mı ediyorsunuz’’ dedi. Yani satmak için herhangi bir tavizleri yok. Kullanılan malzemeden, tersanelere kadar her şey bu kaliteyi belirliyor.

Nasıl seçiliyor malzemeler?

- Büyük bir araştırma laborotuvarları var. Mühim olan en hafif ve en sağlam malzemenin seçilmesi. Boşuna yük taşımamak gerek. Sonra tekneyi test etmek için özel su kanalları kullanılıyor.

Türkiye'ye girişi hangi yıllarda olmuş?

- 1987'den beri Türkiye'ye tekne satıyorlar. İki sene önce firma işlerini takip edecek distribütörler aramaya başladı. Eskiden doğrudan satış yapabiliyorlardı çünkü senede 20-25 tekne yapıp birini Türkiye'ye zatıyordu. Şimdi talep de üretim de iki, üç misline çıktı.

Ner kadar Türk müşteri var?

- Açıkçası bir takım kontratlar var fakat mal pahalı olduğu için direk satılmış bir şey yok. Bugün Türkiye'de 16-17 tane Ferretti bulunuyor.

Mesela ben müşteriyim ve tekne almak istiyorum. Sistem nasıl işliyor?

- Teknelerin belli modelleri var. Arzu ettiğiniz tekneyi seçiyorsunuz. Karar verme aşamasındayken birlikte gidip fabrikayı görüyoruz. Bir takım şeyler standart ama özel tercihleriniz de gözönünde bulunduruluyor.

Sipariş verdikten sonra tekneyi ne kadar sürede teslim ediyorlar?

- Bu süreç teknenin boyu ve fabrikanın üretim planıyla doğru orantılı. Fabrikanın üretim programı müsaitse, 20 metre teknenin imalatı için 6 ay gerekli. Şu anda üretim hatları dolu olduğu için 20 metre bir tekne ısmarlamak isteseniz 2000 yazına ancak alırsınız.

Müşteri ismi vermiyorsunuz, hiç değilse profilini verin.

- Genellikle Ferretti, tekne sahiplerin ikinci teknesi. İlk tekneleri asla Ferretti olmuyor, çünkü fiyatı pahalı. Bunlar prestij tekneleri, daha çok iş amaçlı kullanıyorlar. Misafirlerini ağırlıyorlar.

Fiyatları ne belirliyor?

- Teknenin boyuyla doğru orantılı. Yurtdışı fiyatlarını söyleyebilirim. 700 bin dolardan başlıyor, 8 milyon dolara kadar çıkıyor. Teknelerin boyları ise 14 metreden 36 metreye kadar uzanıyor.

Emekli balıkçılar derneği iş başında

Uyanık davranmışlar, yıllardır teknelerini bağladıkları eski mendirekler tek tek marina olurken, Fenerbahçe Emekli ve Amatör Balıkçılar Dayanışma Derneği adı altında bir dernek kurmuşlar. Dönemin belediye başkanı Cengiz Özyalçın'ın ve Fenerbahçe yarımadasını düzenleyen Çelik Gülersoy'un kalbini kazanıp teknelerini çekecekleri bir yerle, bir de başlarını sokacak bir kulübe kapmışlar tarihi yarımadadan. Devamını getirip Fenerbahçe'ye yakışacak bir dernek haline gelmişler. Kaybolmaya yüz tutmuş İstanbul'un sahil balıkçılığı geleneğini sürdürüyorlar. Aidat gelirinden başka geliri olmayan derneğe Kadıköy'e seçilen yeni başkanları da sahip çıkmış. Liman yönetiminin onlara sıcak yaklaşımından çok memnunlar. Seksene yakın üyesi bulunan derneğin yaş ortalaması epey yüksek. Tek şikayetleri kendi oğullarına bu geleneği aktaramamaları. ‘‘Balık tutmayı öğrettik öğretmesine ama, denizde balık kalmayınca çocuklar sadece haftasonları gezip güneşlenmek için tekneye geliyorlar,’’ diye dert yanıyorlar.

Denizin mavisi

Taş mendireklerin yerine, marketing hizmetinden, sağlık hizmetine kadar her türlü olanağı olan marinalar gelince...

Tonozlara bağlı süzülen alamatraların yerini, tasarımlarıyla birbirlerine gösteriş yapan, direkli direksiz tekneler alınca...

Üç tarafı denizle kaplı, koyları yaz-kış binlerce yerli yabancı tekneyi ağarlıyan bir coğrafyada yaşadığımız düşünülürse...

İçeriği, denizcilik kültürüyle, gelişmekte olan denizcilik sektörüne kadar sağlam ve keyifli bir alanı kapsayan böyle bir sayfayı hazırlamakta geç bile kaldığımız söylenebilir.

Bir çocukluk düşümüz olan mavilikleri gazete sayfasına taşımak aynı denizlerin coşkusu gibi oldu.

Bundan sonra havalar

elverdiği sürece GÜVERTE'de olacağız. Bir teknenin GÜVERTE'sinden ne görülürse onları size aynı coşkuyla aktaracağız.

Birbirine geçmiş iki yarımadayı, coğrafyasında bulunduran ülkemizden uzak denizlere uzanıp, uzaklardan da iyotlu havadisler getireceğiz.

Denizde bu hafta Yelken

SPA Eurolymp Regatta: Hollanda'da 25 Mayıs'ta başlayan yarışlar yarın sona eriyor.

Spring Cup- Eurolymp: Danimarka'da yapılan yarış. 3 Haziran'da başlıyor 6 Haziran'da sona eriyor.

Avrupa Şampiyonası: 3-11 Haziran tarihleri arasında Belçika'da yapılacak olan yarışlara, Finn sporcularımız Akif Muslubaş ve Enver Adakan katılacak.

Açıkdeniz Yat Yarışları

DHO Kupası Yat Yarışı: 29 Mayıs'ta yapılıyor.

Doğu Akdeniz Yat

Ralli'sinde son durum

25 Nisan'da İstanbul'dan start alan Doğu Akdeniz Yat Rallisi (EMYR) devam ediyor. Ralli 104 yatlık filosu ile 21 Mayıs'ta Mersin'e ulaştı. 24 Mayıs'a kadar, Mersin'de kalan yatlar daha sonra İskenderun'a geçtiler. İstanbul Ataköy Marina'dan 14 yatla yola çıkan EMYR ekibinin sayısı Mersin ve İskenderun limanlarından katılan yatlarla 108'e ulaştı. İstanbul Üniversitesi'nden iki araştırma görevlisi seyir süresinci ‘‘yunus gözlemi’’ yapmakta.

Gemi Modelleri yarıştı

Ataköy Marina Yacht Club, Gemi Modelleri sergi ve yarışması düzenledi. Yarışma sonucunda birinciye 1000, ikinciye 750, üçüncüye ise 500 dolar para ödülü verildi. Yaklaşık 50 katılımcının, 100 model ile katıldığı yarışmada modeller arasında savaş gemileri, avlanma gemileri, gezi tekneleri ve şehir atları modelleri de bulunuyor. Sergide ayrıca ‘‘Gemi Modelleri ve Gemi Sevenleri Derneği’’nin aslına yakın olarak yapmakta olduğu Atatürk'ü Samsun'a götüren ‘‘Bandırma’’ vapurunun iki metre boyundaki modeli sergilenecek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!