Başarısız öğrencilere yardımcı öğretmen

Güncelleme Tarihi:

Başarısız öğrencilere yardımcı öğretmen
Oluşturulma Tarihi: Mart 30, 2004 21:39

Finlandiya, İngiltere ve Almanya’da dersleri takip etmekte zorlanan ve arkadaşlarına yetişemeyen öğrenciler, yardımcı öğretmenler tarafından ek derslerde eğitiliyorlar. Sistem Finlandiya’da çok başarılı. Almanya’da ülke çapında yaygınlaştırılacak. Yardımcı ders alan öğrencilerin çok başarılı oldukları görüldü.

Bir türlü bakmadan edemeyen Sven, üçüncü kez parmaklarını aralıyor. Fakat bu sefer Eleonore Schmid yakalıyor onu. ‘Lütfen bakma’ diyor öğretmen ve üçgen zili masanın altına saklıyor. Sven elleriyle gözünü kapatıyor ve işitme alıştırması devam ediyor. Sven’le birlikte dört öğrenci gözleri kapalı olarak zil, çan, makas vb aletlerin seslerini dinleyerek bunlara uygun resimleri seçiyor ve sıraya diziyorlar.

Öğrencilerin sorunu, anlatılanları dinlemekte zorlanmak. Daha doğrusu konsantrasyon gerektirecek her konuda güçlük çekiyorlar.

Bu yüzden her cuma günü Eleonore Schmidt’ın çocuk kitapları, zihin oyunları ve harfli çarkıfelek oyunuyla dolu küçük sınıfında bir araya geliyorlar.

Eleonore Schmidt, konsantre olamayan ve dersleri takip edemeyen öğrenme ve okuma güçlüğü çeken öğrenciler ve göçmen çocukları normal ders saatleri dışında eğiten yardımcı öğretmen. Yardımcı öğretmen uygulaması özellikle de Finlandiya’da çok başarılı.

Avrupa’nın birincisi

Avrupa’da gerçekleştirilen ve uluslararası eğitim kalitesinin karşılaştırılmasına dayanan Pisa sınavında en başarılıları Finlandiyalı öğrenciler olmuştu. Ülke çapında 6700 yardımcı öğretmen sınıf öğretmenlerini ders sırasında desteklemekte.

Yardımcı öğretmenler, öğrencilerin arasında dolaşarak yetişemedikleri konuda yardımcı oluyor ve ders sırasında her şeyi anlamayan öğrenciler için de ek dersler veriyor.

Uygulama, İngiltere’de de aşağı yukarı aynı şekilde işler. Ancak Londra hükümeti Finlandiya’ya karşın yardımcı öğretmenlerin (asistan teachers) eğitimini yeni yeni standartlaştırmaya başladı.

Oysa Finlandiya’daki yardımcı öğretmenler 1985 yılından bu yana kısaltılmış bir öğretmenlik eğitimi alıyor. Bachelor’a (üç yıllık eğitim sistemi) benzer sistem şimdi Berlin’de de planlanmakta.

Bu amaçta tüm okullar için pedagoji ağırlıklı üç yıllık bir eğitim programının temeli hazırlanacak. Bundan sonra ise gelecekte lise öğretmenleri için iki yıllık, diğer okulların öğretmenleri için bir yıllık bir uzmanlık eğitimi var planda.

Zorlukları da var

Ne var ki yeni bir sistemi uygulamaya geçirmek o kadar kolay değil. Bir eğitim sisteminin elementleri yeni bir ülkeye aktarıldığında ister istemez bazı olumsuz değişimler yaşanır.

Bavyera’da yardımcı öğretmen uygulaması bundan 30 yıl önce ‘pedagoji asistanlığı’ olarak başlamıştı. Fakat isimlerinin yardımcı öğretmen olarak değiştirilmesinden sonra da asistanlık sıfatından kurtulamadılar. Hatta bazı öğretmenler onlara bugün bile kendi özel asistanlarıymış gibi davranıyorlar.

Oysa artık başarısız ve yetenekli öğrencilerin fark edilip eğitilmesi için sanılandan çok daha fazla sorumluluk ve uzmanlık gerektiği anlaşıldı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!