Türk markalara hücum

Demet CENGİZ BİLGİN
16 Eylül 2012 - 00:00Son Güncelleme : 15 Eylül 2012 - 21:51

Türk markalara yatırım fonlarının ilgisi 2007 yılına kadar uzanıyor ancak 2012 bu tür ortaklık haberlerinin peş peşe geldiği bir yıl oldu. En son Flormar’ın çoğunluk hissesini Fransız Yves Rocher satın aldı. Penti ise yüzde 30 hissesini ABD’li Carlyle Group’a satmak üzere.

TÜRK markalara yatırım fonu ilgisi, Temmuz 2007’de Citigroup Venture Capital Investment’ın (CVCI) Boyner Mağazacılık’ın yüzde 30’unu ve Beymen’in yüzde 50’sini 189 milyon dolara almasıyla başlamıştı. Bir yıl sonra İpekyol, Twist ve Mechka’nın sahibi Ayaydın Group’a İtalyan tekstil devi Miroglio’nun yüzde 50 ortak olduğu haberi geldi. Türkiye’nin yurtdışına açılma atağına girişen ilk markalarından Mavi, yüzde 35 hissesini girişim sermayesi şirketi Turkven’e 2008’de sattı. 2012 başında Dubai merkezli Eastgate Capital Group’u yüzde 45 ortak alan Silk&Cashmere’i yıl boyunca Koton, Damat ve Flormar izledi. Daha önce de Wenice, İpekyol, Yargıcı, Bücürük ve Joker ortak alan Türk markalar arasında yer alıyordu. Türkiye’nin yatak sektöründeki en büyük markalarından İDAŞ’a da New York merkezli Capital Partners, 30 milyon TL ile ortak olmuştu.

Sağlam temel, ufuktaki başarı

Turkven’in başında bulunan Seymur Tarı, Türk markalara yatırım ilgisini “Türkiye’nin yükselen hayat standardı ve genç nüfusu, Türk markaları için çok sağlam bir temel oluşturuyor” sözleriyle açıklıyor. Tarı, “Bu temelin üstüne kabiliyetli yöneticiler ve sistem oturtabilen Türk firmaları, dünya çapında başarılı olacaklar. Bizim görevimiz de, ekip ve sistem kurmada destek olmak ve riski paylaşmak” diye konuşuyor.

Çoğunlukla fonlar alıyor

Türk markalarının geleceğine inanıp yatırım yapanlar kimler? Mavi ve Koton’a yatırım yapan Turkven, Türkiye merkezli bir yatırım fonu. Beymen, Boyner’e ortak olan CVCI ile Damat, Tween gibi markaları bünyesinde bulunduran OrkaGroup’un yüzde 30’unu satın alan Investcorp’un merkezi Amerika’da. Silk & Cashmere’e ortak olan Eastgate Capital ve Yargıcı’nın ortağı Global Investlent House ise Körfez’den. Eurasia Capital Partners’ın liderliğinde, Hollanda Kalkınma Bankası (FMO) ve Balkan Accession Fund’dan (BAF) oluşan konsorsiyum, Wenice markasının yüzde 50’sine 100 milyon dolara ortak olmuştu. Bücürük’e yatırım yapan Kerten ise İrlanda merkezliyken, Joker’i alan Actera Partners ise ortakları arasında Kuzey Amerika, Avrupa, Uzakdoğu ve Ortadoğulu yatırımcıların olduğu Türkiye’de yatırım yapmak üzere kurulmuş bir fon. Türk markalara yatırım yapanlar arasında üretici ve marka sahibi olanlara örnek ise geçen Ağustos ortasında, Flormar’ın yüzde 51 hissesini satın alan Fransız kozmetik devi Yves Rocher ve Ayaydın’ın yüzde 50 ortağı Miroglio.

13 milyar liralık satış

BU yılın ilk yarısında gerçekleşen bazı Türk markaların satış ve ortak alma işlemlerinin 13 milyar liraya ulaştığı hesaplanıyor. Hazır giyim dışında gerçekleşen belli başlı satış işlemleri şöyle:

· TAV’ın yüzde 49’unu Fransız Aeroports de Paris satın aldı.
· Mustafa Nevzat İlaç Sanayi, ABD’li Amgen’in oldu.
· Türk hidrolik ve endüstriyel hortum imalatçısı Polimer Kauçuk ABD’li Eaton Corp.’a satıldı.
· Pronet (elektronik güvenlik şirketi), londra merkezli Cinven’e satıldı.
· Kazancı Ailesi’ne ait Graniser’i İngiliz Bancroft Private Equity LLP aldı.
· Denizbank’ı Belçikalı sahibi Dexia, Rus Sberbank’a sattı.

İlgi daha da artacak

MARKA danışmanlık ve eğitim şirketi Yürekli’nin sahibi Ayşegül Yürekli Şengör Türk markalarına duyulan ilginin tesadüfi olmadığını söylüyor. İstikrarlı ekonomik dengelere sahip, hızlı ve kârlı büyüyen markaların yatırımcı çektiğine değinen Şengör şöyle konuşuyor: “Böyle bakınca sermayenin dünyada gidebileceği yerler kısıtlı. Türk markaları, yatırımcılar için önemli destinasyonlardan biri. Özellikle global pazarlara yayılma hedefiyle yaratılmış ve uluslararası koşullara adaptasyon becerisine sahip Türk markalarına ilgi daha da artacak.”

Goldaş’ın eli kulağında

GOLDAŞ Kuyumculuk, İngiliz Delamore & Owl Group of Companies (D&O Group) ile finansman ve satış kabiliyetinin artırılması konusunda niyet mektubu imzaladığını duyurmuştu. D&O Group’un 30’dan fazla ülkede 48 iştiraki bulunuyor ve emtia ticareti, madencilik, bilgi teknolojileri, enerji, inşaat, finansal hizmetler gibi çeşitli sektörlerde beş kıtada faaliyet gösteriyor. Yakın zamanda iki şirket arasındaki anlaşmanın duyurulması bekleniyor. Kiğılı, Esse ve Derimod şu anda ortak almak için en çok kapısı çalınan markalar olarak konuşuluyor. Perakende sektöründe ‘kahve içmek’ olarak anılan ortaklık ve satış görüşmelerini neredeyse bütün markaların yaptığı biliniyor.

Online satış siteleri gözde

TÜRK markaların gördüğünü ilgiden online (internet) satış siteleri de nasibini alıyor. Hem birleşmelerin görüldüğü hem de yabancı fonların yatırım yapmakta iştahlı olduğu sektörde en çok dikkat çeken gelişmeler şöyle: Markafoni MIH Allegro’ya satıldı, Enmoda’yı Markafoni aldı, Gittigidiyor  eBay’in oldu, European Founders Fund Yemeksepeti’nin yüzde 20’sini aldı,  Trendyol’a Tiger Global ortak oldu, Belçikalı Hummingbird Ventures Çiceksepeti’nin yüzde 10’unu aldı, Rus arama motoru Yandex’in yatırımcısı Ru-Net Lidyana’ya yatırım yaptı. Ayrıca Çiçeksepeti’ne Amazon, Limango’ya Otto, Nokta ve Grupanya’ya Intel ortak oldu.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı