Taklitçi Çinli imajıyla savaşıyor artan işçi ücretinden gurur duyuyor

Demet CENGİZ BİLGİN
23.01.2011 - 00:00 | Son Güncelleme: 22.01.2011 - 22:26

Küçük ev aletleri üreten geleneksel aile şirketini bırakıp, inovasyon peşinde koşan KJI Industrial’ı 12 yıl önce kuran Kelvin Wong, kısa sürede dünya devlerinin yenilikçi yaklaşımları karşısında eğildiğini anlatıyor. ‘Taklitçi, ucuz üretim merkezi Çin’ anlayışı ile mücadele ettiğini söyleyen Wong, sinema salonlu, kütüphaneli fabrikasında çalışan işçilere 300 dolar ücret ödüyor. “Artan işçi ücretlerinden gurur duyuyorum” diyor.

TÜRK Index Grup’un küçük ev aletleri markası Homend için üretim yapan Hong Kong merkezli KJI Industrial, 1999 yılında kurulmuş olmasına rağmen Avrupalı ve Amerikalı devlerin üretim üssüne dönüştü. Kenwood, Elektrolux, Sanyo, Tefal, Molunex gibi önde gelen markalara üretim yapıyor. Küçük ev aletleri üreten aile şirketini sırf yenilikçi olmadığı için terk eden Kelvin Wong, 1999 yılında KJI Industrial’ı kurmuş. Çin, hem ileri teknolojiye sahip hem taklitçi hem ucuz hem kaliteli üretim yapabilen onlarca farklı formda üretim yapabilen şirketlerle dolu. ‘Çin içinde Çinler’ kavramı bu farklılıkları işaret ederken, KJI inovasyonlarıyla sadece markalara üretim yapmıyor sık sık satın alma teklifleriyle de karşılaşıyor.

Kütüphaneli fabrika

Çin’in Shenzhen bölgesinde 5 binada üretim yapan KJI, 1200 kişinin çalıştığı parklı, kütüphaneli 55 bin metrekarelik bir alana sahip. 44 yaşındaki genç patronu Kelvin Wong, kantini, kütüphaneyi, cumartesi akşamları film gösterilen salonları, çocukların oyun oynayıp yetişkinlerin spor yapabilecekleri alanları övünerek değil, asgari bir şartı yerine getirmiş gibi gösteriyor. Üretim alanlarındaki hijyen koşulları kadar çalışanların üstleri başları da iyi görünüyor. Çalışırken erkek işçiler mavi kadınlar ise pembe boneler takıyor.

Hem kalite hem işçi güvenliği hem de sendikal hakları garantileyen uluslararası sertifikaların alındığını anlatan Wong, ortalam işçi maaşını 300 dolar olduğunu söylüyor. Üç yıl kadar önce bu rakam 150-180 dolar civarındaymış. Türkiye’de bir fırsat olarak anlatılan Çin’de işçilik maliyetlerinin artması Wong’u da memnin ediyor, “Ben bu artışı destekliyorum. Çin ekonomisi için bu son derece iyi bir gelişme. Ülke karakterini de yükselten bir olgu bu. Bu bir firmanın Ar-Ge’ye yatırım yapması gibi bir şey. Burada tamamen ulusalcı bakış açısıyla Çin’in kalkınmasını, insanlarının refah düzeyinin artmasını destekliyorum” diye konuşuyor. Wong’a göre çok kısa sürede işçi maaşları 500 doları bulacak ve Çin uçuz üretim merkezi olmaktan zamanla çıkacak. Ve sadece iyi, yönetim becerisi yüksek, yenilikçi, üretim kalitesi yüksek firmalar kabul görüp, üretime devam edebilecek.

Çin’deki değişimin kaçınılmaz olduğunu vurgulayan Wong “Fiyat odaklı rekabette nereye kadar gidilebilir? Fiyat rekabeti dipsiz bir kuyudur. Ama kovayı çektiğinde bir bakarsın ki içinde hiç su yok. Bizim de markalarımız olmalı. Katma değerli üretim yapmalıyız” diyor. Yaratıcılık, inovasyona, fonksiyonel üretime yaptığı vurgu 10-15 yıldır Türkiye’de sıkça dile getirilen görüşlerle paralellik gösteriyor. Ar-Ge tasarıma yaptıkları yatırım anlatan Wong, tasarımı şirketinin DNA’sına yerleştirdiğini söylüyor” diyor.

Kâr önemli değil kahve alacak param olsun yeter

KJI Industrial’ın patronu Kelvin Wong küçük üretim adedi ve 40 milyon Euro civarındaki cirosuyla övünüyor. “Herkes büyümek ister. Ben büyüyüp kontrolü kaybetmek istemem. Benim yaklaşımım tam tersidir” derken büyüme takıntısıyla hareket eden şirketlerin çoğunun yönü olmadığı görüşünü savunuyor. Wong, “Kâr konusunu da çok önemsemiyorum. Benim hedefim bir kültür yaratmak. Kahve, su alacak kadar param olsun yeter” diyor.

Türk markaların çoğu sıkıcı sadece fiyat soruyorlar

KELVIN Wong, Türkiye’den Homend dışında birkaç firmanın daha üretim için kapılarını çaldığını anlatıyor: “Ne yazık ki Türk markaların çoğu sıkıcı. Aynı şeyi yapıp duruyorlar. Bize gelip sadece fiyat soruyorlar. Konuştukları tek şey. Fiyat, fiyat, fiyat! Fiyatın dışında sadece yüksek teknoloji ekleyip yüksek fiyata satmak da çözüm değil. Tasarım işin özü. Tüketiciyi heyecanlandırabiliyor musun; bu önemli. Bize gelen bazı Türk markalar da çok büyüklerdi. Çok büyük ve zor hareket ediyor.!
Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı