Dizel otoda Avrupalı olduk 8 yılda payını 35’e katladık

Güncelleme Tarihi:

Dizel otoda Avrupalı olduk 8 yılda payını 35’e katladık
Oluşturulma Tarihi: Mart 19, 2008 00:00

Türkiye tüketimde 'cimri' dizel otomobillere adeta aşık oldu. Geçen yıl satılan heri iki otomobilden biri dizel olurken, binek otomobil pazarından dizellerin aldığı pay 189 bin 945 adetle yüzde 53'ü buldu.

Geçen yıl binek otomobil pazarı yüzde 4.2 oranında daralmasına rağmen dizel otomobil satışları yüzde 2'lik artış gösterdi. Bu yılın ise ilk iki ayında ise dizel otomobillerin payı yüzde 54'e ulaştı.

Türk tüketicisi, akaryakıt fiyatlarındaki yükselişin yanı sıra pazara sunulan yeni modellerinde de etkisiyle otomobil tercihinde artık Avrupalı gibi davranıyor. 2002 yılında önemli bir sıçrama yapan dizel otomobil satışları bugün Avrupa'daki pazar payını yakalamayı başardı. Dolayısıyla, 46 markanın 400'den fazla modeliyle rekabet ettiği Türkiye otomotiv pazarında yer alan dizel binek araç modellerinin sayısı da bu dönemde önemli bir artış gösterdi. Bugün otomobil markaları, 191 farklı dizel modeli Türk tüketicisinin beğenisine sunar hale geldi.

YÜZDE 1.5'TEN BUGÜNLERE GELDİ

1999 yılında toplam binek otomobil satışları içinde yüzde 1.5 olan dizel payı, bu tarihten itibaren sürekli yükselen bir grafik çizdi. 2000 yılında yüzde 2.4, 2001'de yüzde 2.8, 2002'de yüzde 11.9 seviyesinde olan dizel payı 2003 yılında yüzde 19.4'e, 2004 yılında ise yüzde 21.2'ye yükseldi. 2005 yılında ise dizellerin otomobil pazarından aldığı pay yüzde 38'i bulurken, 2006'da 12 puanlık bir artışla bu oran yüzde 50'ye ulaştı. Geçen yıl ise yüzde 53'ü bulan dizel payı, bu yılın ilk iki ayında ise yüzde 54'e çıktı. Benzinli otomobillere göre satış fiyatları daha yüksek olmasına rağmen dizel otomobiller, düşük yakıt fiyatı ve yakıt tüketimiyle sürücülerin gözdesi oldu. Dizel otomobil talebinin artmasında kaliteli dizel yakıtın yaygınlaşmasının da önemli bir rolü oldu. Son 8 yılda dizel otomobillerin pazardan aldığı pay 35 kattan artış göstermesi üzerine Otoyaşam olarak dizel dosyasını açmaya karar verdik.

DARALAN PAZARDA ARTTI

Türkiye otomobil pazarında dizel otomobillerin ne derece önemli bir role sahip olduğu 2007 yılında yaşanan gelişmelerle bir kez daha kanıtlandı. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) tarafından açıklanan verilere göre, binek otomobil ve hafif ticari araçlardan oluşan 2007 yılı toplam otomotiv pazarı 594 bin 762 adet olarak gerçekleşti. Böylece 2007 yılı toplam otomotiv pazarında, 622 bin 341 adetlik satışın gerçekleştirildiği 2006 yılına kıyasla yüzde 4.4 oranında bir daralma yaşandı. 2007 yılı Ocak-Aralık döneminde binek otomobil satışları ise geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 4.2 azalarak, 357 bin 465 adete geriledi. Aynı dönemde dizel otomobil satışları ise yüzde 2 oranında artarak yılı 189 bin 945 adetle kapattı.

EN HIZLISI KÜÇÜK SINIF

Geçen yıl dizel otomobil satışlarındaki adetsel artış segmentlere de yansıdı. Küçük segment, yüzde 51 ile geçen yıl dizel satışları en çok artış gösteren sınıf oldu. Küçük segmenti yüzde ile 27 ile üst sınıf izledi. Kompakt sınıftaki dizel satışlarındaki artış yüzde 21 olurken, bu oran lüks segmentte yüzde 5, orta sınıfta ise yüzde 1 düzeyinde gerçekleşti. Geçen yıl adetsel olarak dizel satışları azalan tek segment ise yüzde 13 ile giriş sınıfı oldu.

PAY YÜZDE 54'E ÇIKTI

Yeni yılla birlikte dizel satışlarındaki yükseliş eğilimi devam etti. ODD tarafından açıklanan Ocak-Şubat ayları pazar verilerine göre, dizel payı yüzde 54'e yükseldi. 2008 yılı Ocak-Şubat döneminde dizel binek otomobil satışları geçen yıla oranla yüzde 41 oranında artış gösterdi. Bu artış yüzde 73 ile en çok C segmentinde görüldü. Geçen yılın aynı dönemine oranla toplam binek otomobil satışları içindeki dizel payı da yüzde 50’den yüzde 54’e yükseldi. Şubat sonu itibariyle 39 bin 784 adet olan toplam binek otomobil satışının 21 bin 571 adedini dizeller oluşturdu.

4X4'lerin yüzde 67'si  dizel motorlu satılıyor

Özellikle lüks sınıfta dizel otomobil satışlarının artmasında 4X4 modellerin önemli bir etkisi bulunuyor. Belirlili bir ekonomik gücü sahip olanların tercihi SUV'lar (Sport Utility Vehicle) sayesinde lüks sınıfta dizel satışları artırıyor. Türkiye'de 2007 yılında gerçekleştirilen SUV satışlarının yüzde 67'sini dizel motor modeller oluşturdu. Üst sınıfta satılan 14 bin 101 adet otomobilin yüzde 57'sini (8 bin 49 adet) SUV'lar oluşturuyor. Aynı şekilde lüks sınıfta satılan 3 bin 840 otomobilin 3 bin 16 adetle yüzde 78'lik kısmı SUV'lardan oluşuyor. Bu derece önemli bir paya sahip olan SUV'lar üst ve lüks segmentlerdeki dizel payının yüksekliğini de açıklıyor.

Bütün segmentlerde dizel payı yükseliyor

Türkiye otomobil pazarındaki tüm segmentlerde dizellerin payı artmaya devam ediyor. 2006 yılında küçük segmentte yüzde 14 olan dizel payı geçen yıl yüzde 25'e çıktı. Aynı dönemde giriş segmentinde yüzde 52 ile bir değişim olmazken, kompakt sınıftaki dizel payı 6 puan yükselerek yüzde 52 oldu. Orta segmentte dizel payı yüzde 47'e çıkarken, üst sınıfta bu oran 6 puanlık artışla yüzde 89'a ulaştı. Lüks segmentteki dizel payı da yüzde 78'den yüzde 81'e çıktı.

Ekonomik dizelleri en çok zenginler seviyor

Ekonomik olmalarıyla öne çıkan dizel otomobilleri Türkiye'de en fazla zenginler tercih ediyor. Lüks otomobil satışlarında da dizel talebi adeta patlıyor. Geçen yıl satılan her 100 lüks otomobilin (lüks ve üst sınıf toplamı) 86'sı dizel oldu. 2006 yılında lüks segmentte satılan otomobillerini yüzde 78'ini dizel modeller oluştururken, geçen yıl lüks sınıfta dizel payı yüzde 81'e çıktı. Aynı şekilde üst sınıfta 2006 yılı dizel payı yüzde 83 iken, bu oran 2007 yılında yüzde 89'a ulaştı. Geçmişte dizel motorların benzinlilere göre daha hantal ve daha gürültülü olmalarından kaynaklanan önyargılar nedeniyle birkaç yıl öncesine kadar lüks otomobil satın alırken dizel tercih edilmezdi. Ama son teknoloji ürünü dizel motorlar ekonomik olmalarının yanı sıra sundukları yüksek performans ve sessizlik sayesinde bu durumu değiştirdi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!