Lastik savaÅŸları ‘kanlı’ geçiyor

Güncelleme Tarihi:

Lastik savaşları ‘kanlı’ geçiyor
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 31, 2004 00:00

Motor sporları, otomotiv üreticileri kadar lastik firmalarının da kendini gösterdikleri alanların başında yer alıyor. Formula 1 ve Dünya Ralli Åžampiyonası'nda (WRC) Michelin, Bridgestone ve Pirelli arasında ÅŸampiyonluk rekabeti yaÅŸanıyor.Motor sporlarında araçların dayanıklılığı ve performansı kadar, lastikler de sonucu belirliyor. Dolayısıyla, motor sporlarının iki önenli branşı Formula 1 ve Dünya Ralli Åžampiyonası (WRC) otomotiv üreticilerinin yanı sıra lastik firmalarının da gösterisine sahne oluyor.Bu iki platformun tanıtım ve prestij açısından ne kadar önemli olduÄŸunun farkında olan lastik firmaları, tüm güçleriyle motor sporlarında liderlik için savaşıyorlar. Formula 1 ve WRC takımları ile birlikte tüm dünyayı dolaÅŸan ve her türlü hava ÅŸartında dayanıklılık ve yol tutuÅŸ için gece gündüz çalışan lastik firmaları kazanan otomobilin üzerinde kendi markalarının görünmesi için müthiÅŸ bir gayret gösteriyorlar. Gerçekten de, bu iÅŸ, bildiÄŸiniz lastik bayilerinin yaptıkları ‘sök-tak’ iÅŸinden çok daha farklı.Motor sporlarında her firmanın altın çağını yaÅŸadığı devirler var. Tıpkı ÅŸu aralar Michelin'in yaÅŸadığı gibi... Fransız Michelin firması, hem Formula 1'de, hem de WRC'de iddialı markaların otomobillerine lastik vererek ÅŸampiyonlukları ele geçirmekte kararlı. Gerçi Formula 1'de Bridgestone ve Michelin, WRC'de ise Pirelli ve Michelin olmak üzere sadece ikiÅŸer firma var. Ama yine de birinci olmak çok büyük prestij anlamına geliyor. Michelin geçen sene iki ÅŸampiyonayı da rakiplerine kaptırmış olsa da, ÅŸu an her iki ÅŸampiyonada da iddialı olabilen tek lastik firması.Geçen sezon Formula 1'de Bridgestone kullanan Ferrari pilotu Michael Schumacher ve WRC'de Pirelli kullanan Subaru pilotu Petter Solberg ÅŸampiyonlukları kazanmıştı. Ferrari ayrıca Formula 1 Markalar ÅžampiyonluÄŸunu da kazanarak Bridgestone'u adeta ‘kutsadı’. Michelin ise teselliyi Ralli Markalar Åžampiyonu olan Citroen'in lastik tedarikçisi olmakta bulabildi. Åžu an hem Formula 1'de hem rallide en geniÅŸ müşteri yelpazesine sahip lastik firması Michelin... Ancak Formula 1'deki rakibi Bridgestone ve rallideki rakibi Pirelli hiç de kolay lokma deÄŸiller. Bridgestone son 6 sezondur hem markalar hem pilotlar ÅŸampiyonlarının lastiÄŸi olarak bu alanda bir rekorun sahibi. Bu durum şüphesiz Bridgestone satışlarına doping etkisi yaptı. Kazanan hep Bridgestone olunca günlük hayattaki lastik müşterileri de bu durumdan elbette etkilendiler.Ralli de ise rekabet daha çetin. Son dört yıldır pilotlar ÅŸampiyonluÄŸu birer sene arayla Michelin ve Pirelli arasında sürekli el deÄŸiÅŸtirdi. Bazı zeminlerde Pirelli'nin, bazılarında ise Michelin'in daha iyi olduÄŸu kanısı yaygın. Mesela asfalt rallilerinde Pirelli kullanan Subaru takımı ‘yaÄŸmur duasına çıkarken’, hava açık olursa Michelin geçilemiyor. Toprakta ve karda ise denk güçler savaşı yaÅŸanıyor.TARÄ°H GOODYEAR DÄ°YORFormula 1 tarihine bakıldığında Goodyear, markalar ve pilotlar ÅŸampiyonalarında 24'er ÅŸampiyonlukla bu alanlarda rekorun sahibi. Toplamda 400'e yakın birincilikle Goodyear Formula 1 pistlerinde uzun süre en baÅŸarılı lastik olarak kalacak gibi görünüyor. Fakat bir süredir Goodyear Formula 1'de resmi olarak yer almıyor. Michelin ve Bridgestone'nun dışında Dunlop ve Pirelli'nin de özellikle Formula 1'in ilk yıllarında parkurlarda söz sahibi oldukları görülüyor. Rallide ise son sekiz yılın Markalar Åžampiyonu takımların lastikleri hep Michelin'di. Pilotlar Åžampiyonası'nda ise ÅŸampiyonluk son yıllarda sürekli el deÄŸiÅŸtiriyor. Pirelli, Fiat ve Lancia gibi Ä°talyan takımları baÅŸta olmak üzere Subaru ile ÅŸampiyonluklara imza atarken, zaman zaman Ford ile de baÅŸarılı sonuçlar aldı. Michelin ise son yıllardaki en büyük baÅŸarılarını Fransız takımları Peugeot, Citroen ve Japon Mitsubishi ile aldı. Dönem dönem Lancia, Toyota, Audi, MG, Ford gibi takımlara da lastik veren Michelin özellikle Lancia, Mitsubishi ve Toyota ile birçok ÅŸampiyonluk elde etti.Senna'nın anısına belgesel film1 Mayıs günü ölümünün 10'uncu yıl dönümü olan Ayrton Senna için bir belgesel film hazırlandı. Brezilya'lı pilotun hayatını konu alan 52 dakikalık belgesel için, Formula 1 dünyasından Damon Hill, Alain Prost, Rubens Barrichello, Gerhard Berger, Frank Williams ve Nicola Larini gibi ünlü isimlerin kamera karşısına geçtiÄŸi ve anektodlar aktardığı film'de ayrıca Ayrton Senna'nın özel yarış görüntüleri de yer alıyor.1.24 Cup'da ikinci ayak Gördüren'inÄ°zmir Otomobil Klübü tarafından düzenlenen ve ilk ayağı oldukça renkli mücadelelere sahne olan 1.24 Cup'ın ikinci yarışında Taylan Gördüren zafere ulaÅŸtı. 21 Mart Pazar günü yapılan ve büyük bir çekiÅŸme içerisinde geçen eleme yarışlarının ardından finale çıkan pilotlardan Muammer Günebakan ikinci, Ömer Faruk Ãœnal ise üçüncü oldular. Dereceye giren pilotlara ödüllerini TOMSFED Ä°zmir Ä°l Temsilcisi Ä°smail Erkal verdi.Ege Rallisi'nde 140 km özel etapTürkiye Ralli Åžampiyonası'nın ilk yarışı olan ve 10-11 Nisan tarihlerinde izmir'de koÅŸulacak olan Ege Rallisi'nin parkuru açıklandı. 2 günden oluÅŸan rallide ilk gün 7, ikinci gün ise 2 etap olmak üzere toplam 9 etap geçilecek. Servis alanının yer aldığı Balçova'da bir de seyirci etabı yapılacak. 2.20 km'lik seyirci etabı ilk gün 3 kez geçilecek. Ä°lk günün diÄŸer etapları ise 20.94 km'lik Efemçukuru ve 23.49 km'lik Seferihisar. Ä°kinci gün ise 22.80 km'lik Baraj ve 20.94 kilometrelik Cumaovası etapları, ilk günkü etapların ters yönünde koÅŸulacak. Türkiye Ralli'sine katılım 1500 euroTOMSFED, Dünya Ralli Åžampiyonası'nın bir ayağı olan ve Türkiye Ralli Åžampiyonası'na da puan veren bu yıl ki Türkiye Rallisi'nin katılım ücretlerini açıkladı. Bu yıl yabancı ekipler için 2500 euro+KDV olan katılım ücreti, Türk sürücüler için 1500 euro+KDV olarak belirlendi. Olumlu karşılanan bu uygulamanın yanı sıra, uluslararası lisans gerektiren Türkiye Rallisi ve Avrupa Åžampiyonası'na puan veren eski adıyla TofaÅŸ Rallisi, yeni adıyla Fiat Rallisi'ne bu yıl ulusal lisans ile katılıma da izin verildi. Andreucci ve Punto birinciÄ°talya Ralli Åžampiyonası'nın ikinci ayağı olan Rally Il Cioccio'yu Fiat Punto Super 1600 ile yarışan Paolo Andreucci-Anna Andreussi ekibi birinci sırada bitirdi. Yarışta ikinci sırayı tecrübeli Subaru pilotu Pierro Longhi alırken, bir diÄŸer tecrübeli isim Andrea Dallavilla Renault Clio Super 1600 ile üçüncü oldu. 2001 Ä°talya ÅŸampiyonu Paolo Andreucci, bu birinciliÄŸi ile Ä°talya Ralli Åžampiyonası'nda 28 puan ile rakibi Andrea Navarra'yı yakaladı ve liderliÄŸe ortak oldu. Åžampiyonanın bir sonraki ayağı, Avrupa Ralli Åžampiyonası'ne 20 katsayı üzerinden puan veren ünlü 1000 Miglia Ralli'si.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!