Kış lastiği ile yol tutuşu % 50 artıyor

Güncelleme Tarihi:

Kış lastiği ile yol tutuşu % 50 artıyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 30, 2002 01:57

Son günlerde Türkiye'nin dört bir yanında yaşanan zorlu kış koşulları, gerekli donanımlara sahip olmadan otomobille bir yerden bir yere gitmenin zorluğu bir kez daha gösterdi. Kar, buz gibi kaygan zeminlerde sürtünme katsayısı normale göre daha az olduğu için otomobilin zemine tek temas noktası olan lastiklerin önemi ortaya çıktı.

Kaygan kış koşullarında sürücü otomobilini hareket ettirebilmek için doğa şartlarıyla savaş halindedir. Bu savaşta kar, buz gibi koşulları yenebilmek için otomobilin teknik gücünü ve kendi teknik becerilerini kullanır. Ancak tüm bu gücü yere aktarabilecek tek unsur ise lastiklerdir. Kötü durumdaki lastikler, zaten olumsuz olan şartlara ilave bir olumsuzluk katar ve otomobili güvenle kullanmak mümkün olamaz. Kış şartlarında güvenle otomobil kullanmak için öncelikle lastik dişlerinin yeterli derinlikte olması gerekir. Sırt deseni üzerindeki bu oluklar ıslak zeminde suyu boşalttığı gibi, karlı zeminde de kar tabakasına bastırarak tutunma ve çekiş gücü sağlar.

Karlı zeminde daha iyi çekiş gücü sağlayabilmek için genel kanının aksine lastik basınçlarını bir miktar artırmak gerekir. Böylece olukların arasındaki mesafe açılır ve lastik kara daha iyi tutunur. Ayrıca bu durumda lastikte taban deseninin daha az bir yüzeyi zemine basacağı için birim alana düşen ağırlık yani basınç da artar.

KIŞ LASTİKLERİ

Karla kaplı zeminlere en uygun lastikler kış lastikleridir. Kış lastikleri kaygan zeminde standart lastiklere oranla yüzde 40-50 oranında daha iyi yol tutuş ve frenaj sağlarlar. Kış lastiğinin kauçuk karışımı yuvarlanmaya başladığında standart lastikten daha çabuk ısınır, ayrıca havanın soğumasına rağmen yapısı büzüşmediği gibi daha gergin durur. Bu sayede desen aralıkları küçülmez, lastiğin tutunma kabiliyeti artar. Kış lastiğinin taban desenindeki kılcal çizikler de tutunmayı artırır. Yeni nesil kış lastiklerinde kullanılan silisyum minerali düşük sıcaklıklarda lastik kauçuğunun yumuşaklığını artırarak normal sıcaklık şartlarındakine benzer tutunma sağlıyor.

Kış lastiği sadece karda değil, yağmur, çamur ve hatta buz gibi tüm kaygan zeminlerde standart lastiğe göre avantaj sağlıyor. Ancak sadece çekişin bulunduğu tekerleklere değil, dört tekerleğe birden kış lastiği takmak gerekiyor. Çekişin bulunduğu tekerleklere kış lastiği takıp diğer tekerleklerdeki standart lastikler korunursa otomobilin tekerlekleri arasındaki farklı tutunmadan dolayı önden veya arkadan savrulma ihtimali doğar. Ancak kış lastikleri parlak buz gibi çok daha kaygan zeminlerde tam tutunma sağlayamazlar. Bu tür zeminler için patinaj zinciri veya patinaj paleti kullanmak gerekir.

Geleceğin otomobilleri Detroit’te vitrine çıkacak

MITSUBISHI, SUV (Sport Utility Vehicle) araç ve geliştirilmiş yüksek performanslı aracın dünya promiyerini Detroit'te yapacak.

Evolution konsept araç çalışmasından örnek alınarak oluşturulan Mitsubishi Tarmac Spyder Konsepti, ilk kez Detroit'te vitrinec çıkacak. 2001 Tokyo Motor Show'da beğeni ile karşılanan CZ-3 Tarmac'tan esinlenilerek oluşturulan Tarmac Spyder, daha agresif bir performans ve tarz sunuyor. Tarmac Spyder'ın dış temaları ve çekici tarzdaki arka kanadı Mitsubishi Motors'un geleceğin kompakt ürünlerindeki yeni tasarım özelliklerini temsil ediyor.

Tarmac Spyder konseptini, Mitsubishi Endeavor'un üretim versiyonu izleyecek. Bu araç, Kuzey Amerika pazarı için, Kuzey Amerika'da tasarlandı ve üretildi. Sıradışı tarzı ve performansı ile Endeavor'un, orta boy SUV pazarında, Toyota Highlander, Honda Pilot ve Nissan'ın yeni modeli Murano gibi araçlarla rekabet etmesi bekleniyor. Endeavor, V6 motorlu ve önden çekişli veya dört çekişli modelleriyle Mart 2003'te satışa sunulacak.

Direksiyonda uyumaya son

YOLCULUK
sırasında uykusuzluk nedeni ile direksiyon başında bir anlık dikkat dağılması ve uyuma büyük kazalara yol açabiliyor. ‘‘Nosleep’’ adlı küçük bir cihaz direksiyonda uyumaya çözüm getiriyor. Kafa, kulak yapısına uygun, hafif ve rahatsızlık vermeyecek düzeyde esnek bir maddeden üretilen Nosleep, çıkardığı sesle sürücünün uyumasına engel oluyor. Çıkardığı ses bilim adamlarınca tespit edilen ve insanları uyku halinden uzaklaştıracak oranda rahatsız edici ses olarak ayarlanmış. Nosleep'in fiyatı 15 milyon 900 bin lira.

Jeep’in logosu yenilendi

4x4
araçlarına adını veren Jeep markası, logosunu yeniledi. Yıllardan beri Jeep'in ana ilkeleri olan özgürlük, güven ve eğlence anlayışını yansıtan logo, 1 Ocak 2003 tarihinden itibaren tüm dünya ile birlikte Türkiye'de de kullanılmaya başlanacak. Jeep markasının ünlü modeli olan Wrangler'in, yedi kanallı ön panjuru ve yuvarlak farlarından oluşan yeni logonun ön cam konumunda, Jeep yazısı bulunuyor. Yeni logo, geçmişten gelen efsanevi mirasına sahip çıkarken, yeni nesil Jeep'lerin de değişen yüzünü yansıtıyor. Daha önce reklamlarında ‘‘There's Only One’’ (Sadece bir Jeep vardır) sloganını kullanan Jeep, logoyla birlikte reklam sloganını da değiştirdi. Jeep'in yeni sloganı ‘‘Only In A Jeep’’ (Sadece Jeep ile'' şeklinde değiştirildi.

Renault trafik eğitimine katkı sağlıyor

RENAULT, çocukları yol güvenliği konusunda eğitmek için bir proje başlattı. Dünyada ilk defa Renault tarafından uygulanan ve ‘‘Herkes İçin Güvenlik’’ adlı bu proje ile, 7-11 yaş arası öğrencilerin eğitimle doğru davranış biçimleri kazanmaları ve trafik konusunda bilinçlenmeleri hedefleniyor.

Renault, bu proje kapsamında ‘‘Sokakta İlk Adımlar’’ adlı bir eğitim kiti hazırladı. Eğitim setinin amacı ilkokul çocuklarını trafik konusunda bilinçlendirmek ve doğru davranış biçimlerinin şekillenmesini sağlamak. Bu uluslararası proje, Güvenlik Sürücülük Teknikleri Uzmanı Demir Bükey ve konunun uzmanı yabancı danışmanların desteği ile Türkiye'ye uyarlandı. Milli Eğitim Politikası doğrultusunda Türkiye'de 7-11 yaş ilkokul çocuklarına yönelik olarak hazırlanan ‘‘Sokakta İlk Adımlar’’ eğitim seti, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu tarafından onaylandı ve 2002-2003 Öğretim Yılı'nda uygulanmaya başladı.

Renault tarafından 2002-2003 döneminde 7 Avrupa ülkesinde başlatılan projede, her ülke kendi ulusal eğitim politikasına bağlı olarak en uygun yaş gurubu belirleniyor. 2000-2001 eğitim yılından beri Avrupa'da 80 bin okulda uygulanan Proje ile 1.7 milyon ilkokul öğrencisine ulaşılması bekleniyor. Türkiye'de yeni uygulanmaya başlanan projede ulaşılması hedeflenen öğrenci sayısı ise 15 bin.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!