Gezi-yarış teknelerinin öncüsü

Güncelleme Tarihi:

Gezi-yarış teknelerinin öncüsü
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 24, 2011 16:17

Her bir teknesi performans harikası olan X-Yachts 15 Nisan’da suya indirdiği son modeli Xp 44’te sunduğu güçlü yapı ve konforla yelkenlilerde “gezi-yarış” jenerasyonuna yeni bir yorum getirdi.

Haberin Devamı

Güçlü ve performanslı yarış tekneleriyle tanınan 32 yıllık bir geçmişe sahip Danimarkalı yelkenli üreticisi X-Yachts’ın 2010’da suya indirdiği Xc 38 Avrupa Yılın Yatı seçilmişti. 2012 Avrupa Yılın Yatı Ödülleri için bu sefer de firmanın Xp 44 modeli adaylar arasında. X-Yachts’ın asıl yarışçıları 35 ve 41 gibi “one design” modelleri olmasına rağmen, oluşturduğu Xperformance serisinin neredeyse her bir üyesi iyi bir yarış performansı sunuyor. İşte bu serinin son harikası Xp 44, performansın yanında tam bir gezi teknesi konforu da vadediyor kullanıcılarına...

Sağlam ve dengeli

Yeni modellerinin hem yarışlarda hem de performansa düşkün gezi yelkencilerine daha keyifli ve kolay bir yelken deneyimi sağlamaları için çalışan X-Yachts, 13,29 metrelik Xp 44’te de bu hedefe ulaşmış gibi görünüyor. Firmanın odaklandığı bir diğer nokta da dayanıklılık... Epoksi sandviç gövdeye vakum infüzyon teknolojisi uygulanarak inşa edilen yatın torpil ağırlığı artırılarak safra-ağırlık oranı kayda değer şekilde iyileştirilmiş. Böylece derin salma kesitleriyle su direnci azaltılarak her türlü seyir koşulunda performansını koruyor.

Teknenin performansıyla ilgili sözü X-Yachts kurucu ortağı ve baş tasarım sorumlusu Niels Jeppesen’e bırakabiliriz: “Xp 44 ile tek probleminiz tatil programınızı ve seyir rotanızı yeniden gözden geçirmek olacaktır. Zira öngördüğünüz her yere planladığınızdan daha önce varmış olacaksınız.”

Donanımlar ayakaltında değil

Yüksek teknolojiye dayalı yarış yatlarında baston kullanıldığını sıklıkla görüyoruz. Xp 44’e baş bodoslama için getirilen yaratıcı çözüm sayesinde sabit bir bastonu olması gerekmiyor. Asimetrik spinnaker veya “code zero” yelkenlerini kullanmak için seyyar bir karbon baston kullanılabiliyor. Baston olmadan “gennaker”  ya da “cruising chute” kullanmayı tercih edenler içinse baş bodoslamada bir mapa bulunuyor.

Ana yelken ıskotasını bir şekilde gizleyen sistem sayesinde yelkenlinin havuzluğunda herhangi bir karmaşıklığa mahal verilmediği gibi güvenlik de sıkı tutulmuş. Ana yelken arabası güverte altında gömme bir kemereye yerleştirilmiş. Mandarlar ise ek yeri olmaksızın güverteye entegre edilmiş kanallar boyunca güverte altından geçiyor. Ergonomik tasarımlı havuzlukta; spinlock kilitler, halatların rahat kullanımı için rulmanlı makaralara ilaveten elektrikli veya manuel vinçler de seçenek olarak sunuluyor.

Çift maksatlı yelkenli Xp 44’te kullanılan VPP (Velocity Prediction Program)

olarak tanımlanan “Hız Tahmin Programı” sayesinde;  farklı rüzgâr şartlarında gövde ve yelken güçleri dengelenerek, teknenin en iyi performansa ulaşılması sağlanıyor. Yani hafif havalarda en aza indirgenmiş direnç ve ıslak alan yaratan; tekne yatıkken ise maksimumda bir yelken alanı altında istikrarlı ve performanslı bir şekilde yol alabilen bir gövde geliştirildi. Bu sayede Xp 44, 2002 yılında lanse edilen X 43’e göre yüzde 15 daha hızlı.

Yelkenli, hem yarış hem de gezi amaçlı geliştirildiği için farklı arma ve salma opsiyonları sunuluyor. Yarış için optimizasyonu da kolayca yapılabiliyor. Çift dümenli yelkenlinin geniş havuzluğunda yarış ve yelken performansı için vinç ve arabalara kolayca ulaşılabiliyor.

Aydınlık yaşam mahalleri

Xp 44’ün hızlı bir trafikte kolay ve rahat hareket edilebilecek güverte tasarımı, yelkenlinin içine girildiğinde yaşam mahallerinde de devam ediyor. İç mekânda zemine uygulanan mat cilalı ve beyaz finişli tik kaplamanın tekneye modern bir hava kattığı görülüyor. Xp 44’ün iskele tarafındaki L biçimli kuzinede, tezgâh altındakilerin yanı sıra uçaklardaki gibi üst bölümlerine de kelebek tipi dolaplar yerleştirilmiş. Böylece kuzine için bol miktarda depolama alanı yaratılmış. Kuzinenin L biçimli olması da orta bölümün daha verimli kullanılarak salonun daha geniş tutulmasına imkân vermiş.

Kuzinenin, gazlı ocak, üstten kapaklı buzdolabı-dondurucu gibi temel gereçleriyle kahve makinesi, mikrodalga fırın gibi cihazları da bünyesinde barındıracak şekilde bir tasarımı var. Kuzinenin tam karşısında kıç taraftaki çifter kişilik iki kamara ve genel kullanım için bir banyo yer alıyor. İskeledeki bu banyonun bitimindeki tekli koltuk ve üçlü kanepe arasında ise navigasyon masası var. Kanepenin karşısındaysa U biçimli oturma grubu, ikili bir bank ve masasının bulunduğu yemek bölümü konumlandırılmış. Yelkenlinin dâhili banyolu ana kamarası ise başaltında. Kullanılan krem ve beyaz rengin etkisi ve bol miktarda heç sayesinde özellikle banyo ile kamara gibi daha çok vakit geçirilen alanlarda aydınlık bir ortam yaratılmış. Salon ve kuzinedeyse iki yanda kesintisiz devam eden pencereler bu ferahlığı sağlıyor.
Yüksek performansından çokça söz ettiğimiz Xp 44, yelken seyrinde ya da bir yerde demirliyken de aile ve dostlarla birlikte vakit geçirebilecek kullanışlı, şık ve çağdaş bir yaşam mahalli sunuyor. Bu iki özelliği yelkenlinin henüz tasarım
aşamasındayken aldığı 26 siparişi ve şu ara tamamen dolu
olan üretim kapasitesini de açıklıyor gibi.

Haberin Devamı

TEKNİK ÖZELLİKLER
XP 44 
İnşa malzemesi Fiberglas Gövde boyu 13,29 metre
Su hattı boyu 11,89 metre Genişlik 4,07 metre
Su çekimi 2,30 metre Standart safra 3.850 kilogram Deplasman (boş) 8.650 kilogram Motor 40 bg
Ana yelken alanı 59,60 metrekare
Cenova yelken alanı 47,20 metrekare Yakıt tankı 200 litre Temiz su tankı 400 litre Kamara 3

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!