Yerliler ihracata yükleniyor iç pazarı ithal oto kapıyor

Güncelleme Tarihi:

Yerliler ihracata yükleniyor iç pazarı ithal oto kapıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 12, 2003 00:00

Türk otomotiv sanayii, 2001 kriziyle birlikte yüklendiÄŸi ihracatta baÅŸarılara imza atarken, iç pazarda ithal oto öne çıkıyor. Otomotiv sektörünün ihracatı ilk beÅŸ ayda yüzde 43 artışla 138 bin adedi aÅŸtı. İçerde 47 bin 422 adetlik satışın yüzde 66'sını ithal araç oluÅŸturdu.Yerli otomotiv sanayi iç pazardaki durgunluÄŸu aÅŸabilmek için var güçleriyle ihracata yüklenirken, iç piyasada ithal araç satışı hızlandı. Yılın ilk 5 ayında otomotiv ihracatı yüzde 43 artarken, iç pazarda ithal otomobilin payı yüzde 66 olarak gerçekleÅŸti.Otomotiv Sanayii DerneÄŸi (OSD) verilerine göre, yılın ilk 5 aylık dönemindeki motorlu araç ihracatı yüzde 43 artışla 138 bin 444 adede yükseldi. Sektörün geçen yılın aynı dönemindeki motorlu araç ihracatı 96 bin704 olarak gerçekleÅŸmiÅŸti. Bu yıl ocak-mayıs döneminde yapılan ihracatın 79 bin 602'si otomobil, 54 bin 362'si ticari araç, 4 bin 480'i ise traktörden oluÅŸtu. TofaÅŸ 17 bin 704 adet otomobil ve 19 bin 571 adet hafif ticari araç olmak üzere toplam 37 bin 275 adet, Oyak Renault 31 bin 980 adet otomobil, Ford Otosan 30 bin 261 adet hafif ticari araç, Toyota ise 24 bin 610 adet otomobil ihraç etti. UludaÄŸ Ä°hracatçı Birlikleri verilerine göre, sektörün bu dönemdeki ihracatı da yüzde 51 artışla 2 milyar 379 milyon dolara ulaÅŸtı. Ä°HRACAT PATLAMASIYılın 5 aylık döneminde, toplam 182 bin 740 adet motorlu taşıt aracı üretildi. İç pazarda talep daralmasına karşı, üretimin artarak devam etmesi, bu dönemde yapılan 138 bin 444 adetlik ihracattan kaynaklandı. Otomobil üretimi, 2002 yılı Ocak-Mayıs dönemine göre yüzde 27 oranında artarak 101 bin 405 adet olarak gerçekleÅŸti.Ayrıca üretim kamyonette yüzde 92, minibüste yüzde 75, büyük kamyonda yüzde 72, midibüste yüzde 30, otobüste yüzde 30 arttı. Küçük kamyonda yüzde 10 oranında azaldı. Aynı dönemdeki traktör üretimi, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 166'lık artışla 10 bin 632 adet oldu. Ä°THAL AÄžIRLIÄžI5 aylık dönemde otomobil satışları, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 129 artışla 47 bin 422'ye yükseldi.Yerli otomobil satışları yüzde 82 artarak, 16 bin 194'e, ithal otomobil satışları ise yüzde 165 artarak 31 bin 228'e çıktı. Satışlarda ithal modellerin payı ise yüzde 66 gibi yüksek bir orana yükseldi. Hafif ticari araç satışları da ocak-mayıs döneminde, geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 88 artışla 34 bin 797'ye ulaÅŸtı. Ä°thal hafif ticari araç satışları yüzde 107 ve yerli hafif ticari araç satışları ise yüzde 76 gibi yüksek bir oranda geliÅŸti. Ä°thalatın pazar payı yine geçen yıla göre artarak yüzde 43 oldu. Toyota: Ekonomi iyi gidiyor satış artıyorToyota Motor Corporation Yönetim Kurulu Ãœyesi, OrtadoÄŸu ve Güneybatı Asya Bölge Satış Direktörü Akira Okabe, Türkiye'nin Toyota için stratejik ve tarihi açıdan büyük önemi olduÄŸunu söyledi. Okabe, ‘‘Türkiye ekonomisi iyiye gidiyor. Bu durum otomotivde satışların artmasından da anlaşılaşılıyor’’ dedi.Toyota'nın yıllık toplantısına katılmak amacıyla Türkiye'ye gelen Okabe, hareketlenmesi beklenen Türkiye otomotiv piyasasında, Toyota'nın satışlarının artırılması için politika belirlemeye çalıştıklarını, bu amaçla da bazı önemli bayileri ziyaret ettiÄŸini bildirdi. Antalya'daki Toyota bayisi Bakırcılar Oto Plaza'yı gezen, işçilerle sohbet eden Okabe, Adapazarı'ndaki fabrikanın iç piyasaya ve ihracata yönelik çalıştığını belirtti. Okabe, şöyle konuÅŸtu:‘‘Toyota olarak Avrupa'da satışlarımızı artıran bir firmayız. 2003 yılında Avrupa'da satışlarımızın 800 bine ulaÅŸmasını bekliyoruz. Avrupa pazarı 3 fabrika besliyor. Ä°ngiltere, Fransa ve Türkiye'deki fabrikalarımız Avrupa'yı beslemeye çalışıyor. Adapazarı'ndaki fabrikanın kapasitesi artıyor. Ãœretim bu yıl 70 bin adedi geçecek.’’ Türkiye'de 3 yıl sonrasına yönelik pazar çalışmalarının devam ettiÄŸini ve ilk hedeflerinin de 30 bin satış rakamını geçmek olduÄŸunu vurgulayan Okabe, şöyle devam etti: ‘‘Toyota'nın uzun vadede hedefi, dünyada yüzde 15 pazar payına ulaÅŸmaktır. Avrupa'daki pazar payımız ÅŸimdilerde yüzde 5'tir. Türkiye'de çok iyi bir ortağımız ve üretim tesislerimiz var. Hükümet politikaları, otomobil satışlarını destekleyici olursa, önümüzdeki dönemde dünyada ortaya koyduÄŸumuz yüzde 15 pazar payına Türkiye'de ulaÅŸabiliriz. ’’ Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!