Yeni Tüketici Yasa Taslağı'nın tam metni

Güncelleme Tarihi:

Yeni Tüketici Yasa Taslağının tam metni
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 31, 2002 00:00

4077 SAYILI TÃœKETÄ°CÄ°NÄ°N KORUNMASI HAKKINDA KANUN'DA VE 4226 SAYILI TÃœKETÄ°CÄ°NÄ°N KORUNMASI HAKKINDA KANUN'UN BAZI MADDELERÄ°NDE DEĞİŞİKLÄ°K YAPILMASINA DAÄ°RKANUN TASARISIAmaçMadde 1 - Bu Kanunun amacı, ("ekonominin gereklerine" ibaresi çıkarılmıştır) kamu yararına uygun olarak tüketicinin saÄŸlık ve güvenliÄŸi ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, aydınlatıcı, eÄŸitici, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını saÄŸlayıcı önlemleri almak ve tüketicilerin kendilerini koruyucu giriÅŸimlerini özendirmek ve bu konudaki politikaların oluÅŸturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teÅŸvik etmeye iliÅŸkin hususları düzenlemektir.KapsamMadde 2 - Bu Kanun, birinci maddede belirtilen amaçlarla mal ve hizmet piyasalarında tüketicinin taraflardan birini oluÅŸturduÄŸu her türlü tüketici iÅŸlemini kapsar.TanımlarMadde 3 - Bu Kanunun uygulamasında;a) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,b) Bakan: Sanayi ve Ticaret Bakanını,c) Mal: Alış-veriÅŸe konu olan taşınır eÅŸyayı, konut ve tatil amaçlı taşınmaz malları, ve elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri gayri maddi malları,d) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan mal saÄŸlama dışındaki her türlü faaliyeti,e) Tüketici: Bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan gerçek ya da tüzel kiÅŸiyi,f) Satıcı: Kamu tüzel kiÅŸileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel kiÅŸileri,g) SaÄŸlayıcı: Kamu tüzel kiÅŸileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye hizmet sunan gerçek veya tüzel kiÅŸileri,h) Tüketici iÅŸlemi: Mal veya hizmet piyasalarında tüketici ile satıcı-saÄŸlayıcı arasında yapılan her türlü hukuki iÅŸlemi,ı) Ä°malatçı-Ãœretici: Kamu tüzel kiÅŸileri de dahil olmak üzere tüketiciye sunulmuÅŸ olan mal veya hizmetleri ya da bu mal veya hizmetlerin hammaddelerini yahut ara mallarını üretenler ile mal üzerine kendi ayırt edici iÅŸaretini, ticari markasını veya ünvanını koyarak satışa sunanları,j) Ä°thalatçı: Kamu tüzel kiÅŸileri de dahil olmak üzere tüketiciye sunulmuÅŸ olan mal veya hizmetleri ya da bu mal veya hizmetlerin hammaddelerini yahut ara mallarını yurt dışından getirerek satışa sunan gerçek veya tüzel kiÅŸiyi,k)Kredi veren: Mevzuatları gereÄŸi tüketicilere nakit kredi vermeye yetkili olan banka, özel finans kuruluÅŸu ve finansman ÅŸirketlerini, l) Reklam veren: ÃœrettiÄŸi ya da pazarladığı ürünün/hizmetin tanıtımını yaptırmak, satışını artırmak veya imajını yaratıp güçlendirmek amacıyla hazırlattığı, içinde firmasının ya da ürün/hizmet markasının yer aldığı reklamları yayınlatan, dağıtan ya da baÅŸka yollarla sergileyen gerçek ya da tüzel kiÅŸiyi, m)Reklamcı: Ticari reklam ve ilanları reklam verenin duyduÄŸu ihtiyaç doÄŸrultusunda ve onun onaylayabileceÄŸi biçimde hazırlayan ve reklam veren adına yayınlanmasına aracılık eden ticari iletiÅŸim uzmanı gerçek ya da tüzel kiÅŸiyi, n) Mecra KuruluÅŸu: Ticari reklam veya ilanı hedef kitleye ulaÅŸtıran iletiÅŸim kanallarının ya da her türlü aracın sahibi, iÅŸleticisi veya kiralayıcısı olan gerçek veya tüzel kiÅŸiyi, o)Standart: Ãœzerinde mutabakat saÄŸlanmış olan, kabul edilmiÅŸ bir kuruluÅŸ tarafından onaylanan, mevcut ÅŸartlar altında en uygun seviyede bir düzen kurulmasını amaçlayan, ortak ve tekrar eden kullanımlar için ürünün ve hizmetin özellikleri, iÅŸleme ve üretim yöntemleri, bunlarla ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama,iÅŸaretleme, etiketleme ve uygunluk deÄŸerlendirmesi iÅŸlemleri hususlarından biri veya birkaçını belirten ve uyulması ihtiyari olan düzenlenmeyi, p) Teknik düzenleme: Bir ürünün ve hizmetin, ilgili idari hükümler de dahil olmak üzere, özellikleri, iÅŸletme ve üretim yöntemleri, bunlarla ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama, iÅŸaretleme, etiketleme ve uygunluk deÄŸerlendirilmesi iÅŸlemleri hususlarından biri veya birkaçını belirten ve uyulması zorunlu olan her türlü düzenlemeyi, r) Tüketici Örgütleri: Tüketicinin korunması amacıyla kurulan dernek ve vakıfları, ifade eder.Ayıplı malMadde 4 - Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda ya da reklam ve ilanlarında yer alan veya satıcı tarafından bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya niteliÄŸi etkileyen niceliÄŸine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım amacı bakımından deÄŸerini veya tüketicinin ondan beklediÄŸi faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir.Tüketici, malın teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Tüketici bu durumda, sözleÅŸmeden dönme, malın ayıpsız misliyle deÄŸiÅŸtirilmesi veya ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir. Tüketici bu seçimlik haklarından biri ile birlikte ayıplı malın neden olduÄŸu ölüm ve/veya yaralanmaya yol açan ve/veya kullanımdaki diÄŸer mallarda zarara neden olan hallerde tazminat isteme hakkına da sahiptir. Satıcı, tüketicinin seçtiÄŸi bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.Satıcı, bayi, acenta, imalatçı-üretici, ithalatçı ve bu Kanunun 10 uncu maddesinin son fıkrasına göre kredi veren ayıplı maldan ve ayıplı malın neden olduÄŸu her türlü zarardan ve tüketicinin diÄŸer taleplerinden dolayı müteselsilen sorumludurlar. Satılan malın ayıplı olduÄŸunun bilinmemesi bu sorumluluÄŸu ortadan kaldırmaz.Bu madde ile ayıba karşı sorumlu tutulanlar, ayıba karşı daha uzun bir süre ile sorumluluk üstlenmemiÅŸlerse, ayıplı maldan ve/veya ayıplı malın neden olduÄŸu her türlü zararlardan dolayı yapılacak talepler, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile malın tüketiciye teslimi tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Konut ve tatil amaçlı taşınmaz mallarda bu süre beÅŸ yıldır. Ancak, satılan malın ayıbı, tüketiciden satıcının ağır kusuru veya hile ile gizlenmiÅŸse zamanaşımı süresinden yararlanamaz.Ayıplı olduÄŸu bilinerek satın alınan mallar hakkında yukarıdaki hükümler uygulanmaz.Satışa sunulacak ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, imalatçı veya satıcı tarafından tüketicinin kolaylıkla okuyabileceÄŸi ÅŸekilde "özürlüdür" ibaresini içeren bir etiket konulması zorunludur. Yalnızca ayıplı mal satılan veya bir kat ya da reyon gibi bir bölümü sürekli olarak ayıplı mal satışına tüketicinin bilebileceÄŸi ÅŸekilde tahsis edilmiÅŸ yerlerde bu etiketin konulma zorunluluÄŸu yoktur. Malın ayıplı olduÄŸu hususu, tüketiciye verilen fatura, fiÅŸ veya satış belgesi üzerinde gösterilir.Bu hükümler, mal saÄŸlamaya iliÅŸkin her türlü tüketici iÅŸleminde de uygulanır.Ayıplı hizmetMadde 4/A - SaÄŸlayıcı tarafından bildirilen reklam ve ilanlarında veya standardında veya teknik kuralında tespit edilen nitelik veya niteliÄŸi etkileyen niceliÄŸine aykırı olan ya da yararlanma amacı bakımından deÄŸerini veya tüketicinin ondan beklediÄŸi faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetler, ayıplı hizmet olarak kabul edilir. Tüketici, hizmeti satın aldığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde bu ayıbı saÄŸlayıcıya bildirmekle yükümlüdür. Tüketici bu durumda, sözleÅŸmeden dönme, hizmetin yeniden görülmesi veya ayıp oranında bedel indirimi haklarına sahiptir. Tüketicinin sözleÅŸmeyi sona erdirmesi, durumun gereÄŸi olarak haklı görülemiyorsa, bedelden indirim ile yetinilir. Tüketici, bu seçimlik haklarından biri ile birlikte dördüncü maddede belirtilen ÅŸartlar çerçevesinde tazminat da isteyebilir. SaÄŸlayıcı, tüketicinin seçtiÄŸi bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. SaÄŸlayıcı, bayii, acenta ve bu Kanunun 10 uncu maddesinin son fıkrasına göre kredi veren, ayıplı hizmetten ve ayıplı hizmetin neden olduÄŸu her türlü zarardan ve tüketicinin diÄŸer taleplerinden dolayı müteselsilen sorumludurlar. Satılan hizmetin ayıplı olduÄŸunun bilinmemesi bu sorumluluÄŸu ortadan kaldırmaz. Daha uzun bir süre için garanti verilmemiÅŸ ise, ayıplı hizmetten ve ayıplı hizmetin neden olduÄŸu her türlü zararlardan dolayı yapılacak talepler, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile hizmetin ifasından itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Ancak, saÄŸlanan hizmetin ayıbı, tüketiciden saÄŸlayıcının ağır kusuru veya hile ile gizlenmiÅŸse iki yıllık zamanaşımı süresinden yararlanılamaz.Ayıplı olduÄŸu bilinerek satın alınan hizmetler hakkında sözleÅŸme yapılması durumunda yukarıdaki hükümler uygulanmaz. Bu hükümler, hizmet saÄŸlamaya iliÅŸkin her türlü tüketici iÅŸleminde de uygulanır.Satıştan kaçınmaMadde 5 - Ãœzerinde "numunedir" veya "satılık deÄŸildir" ibaresi bulunmayan bir malın; ticari bir kuruluÅŸun vitrininde, rafında veya açıkça görülebilir herhangi bir yerinde teÅŸhir edilmesi halinde satıcı bu malların satışından kaçınamaz.Hizmet saÄŸlamada da haklı bir sebep olmaksızın kaçınılamaz.Aksine bir teamül, ticari örf veya adet yoksa, satıcı bir mal veya hizmetin satışını o mal veya hizmetin kendisi tarafından belirlenen miktar, sayı veya ebat gibi koÅŸullara ya da baÅŸka bir mal veya hizmetin satın alınmasına baÄŸlı kılamaz. DiÄŸer mal ve hizmet saÄŸlama sözleÅŸmelerinde de bu hüküm uygulanır.SözleÅŸmelerdeki haksız ÅŸartlarMadde 6 - Satıcı veya saÄŸlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleÅŸmeye koyduÄŸu, tarafların sözleÅŸmeden doÄŸan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine önemli bir dengesizliÄŸe neden olan sözleÅŸme koÅŸulları haksız ÅŸarttır. Taraflardan birini tüketicinin oluÅŸturduÄŸu her türlü sözleÅŸmede yer alan haksız ÅŸartlar tüketici için baÄŸlayıcı deÄŸildir. EÄŸer bir sözleÅŸme ÅŸartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle, standart sözleÅŸmede yer alması nedeniyle tüketici içeriÄŸine etki edememiÅŸse, o sözleÅŸme ÅŸartının tüketiciyle müzakere edilmediÄŸi kabul edilir. SözleÅŸmenin bütün olarak deÄŸerlendirilmesinden, sözleÅŸmenin standart sözleÅŸme olduÄŸu sonucuna varılırsa, bu sözleÅŸmedeki bir ÅŸartın belirli unsurlarının veya münferit bir hükmünün müzakere edilmiÅŸ olması, sözleÅŸmenin kalan kısmına bu maddenin uygulanmasını engellemez. Bir satıcı veya saÄŸlayıcı, bir standart ÅŸartın münferiden tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir. 6/A, 7, 9, 9/A, 10, 10/A ve 11/A maddelerinde yazılı olarak düzenlenmesi öngörülen tüketici sözleÅŸmelerinde, sözleÅŸmede bulunması gereken ÅŸartlardan bir veya birkaçının bulunmaması durumunda, bu eksiklik satıcı veya saÄŸlayıcı tarafından derhal giderilir.Taksitle satışMadde 6/A - Taksitle satış, satım bedelinin bir kısmı peÅŸin, kalanının en az iki taksitle ödendiÄŸi ve malın, sözleÅŸmenin düzenlendiÄŸi anda teslim edildiÄŸi satım türüdür. Taksitle satış sözleÅŸmesinin yazılı ÅŸekilde yapılması zorunludur. SözleÅŸmede bulunması gereken asgari koÅŸullar aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir:a) Tüketicinin ve satıcının açık adresleri,b) Malın Türk Lirası olarak vergiler dahil peÅŸin satış fiyatı,c) Vadeye göre faiz ile birlikte ödenecek Türk Lirası olarak toplam satış fiyatı,d) Faiz miktarı, faizin hesaplandığı yıllık oran ve akdi faiz oranının yüzde ellisini geçmemek üzere gecikme faizi oranı,e) PeÅŸinat tutarı,f) Ödeme planı,g) Borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları,Satıcı, bu bilgilerin sözleÅŸmede yer almasını saÄŸlamak ve taraflar arasında aktedilen sözleÅŸmenin bir nüshasını tüketiciye vermekle yükümlüdür. SözleÅŸmeden ayrı olarak kıymetli evrak niteliÄŸinde senet düzenlenecekse, bu senet, her bir taksit ödemesi için ayrı ayrı olacak ÅŸekilde ve sadece nama yazılı olarak düzenlenir. Aksi takdirde kambiyo senedi geçersizdir.Taksitle satışlarda; tüketici, borçlandığı toplam miktarı önceden ödeme hakkına sahiptir. Tüketici aynı zamanda, bir taksit miktarından az olmamak ÅŸartıyla bir veya birden fazla taksit ödemesinde bulunabilir. Her iki durumda da satıcı, ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlüdür.Satıcı, taksitlerden birinin veya birkaçının ödenmemesi halinde kalan borcun tümünün ifasını talep etme hakkını saklı tutmuÅŸsa, bu hak; ancak satıcının bütün edimlerini ifa etmiÅŸ olması durumunda ve tüketicinin birbirini izleyen en az iki taksidi ödemede temerrüde düşmesi ve ödenmeyen taksit toplamının satış bedelinin en az onda biri olması halinde kullanılabilir. Ancak satıcının bu hakkını kullanabilmesi için en az bir hafta süre vererek muacceliyet uyarısında bulunması gerekir. SözleÅŸme ÅŸartları tüketici aleyhine hiçbir ÅŸekilde deÄŸiÅŸtirilemez. Kampanyalı satışMadde 7 - Kampanyalı satış, gazete, radyo, televizyon ilanı ve benzeri yollarla tüketiciye duyurularak düzenlenen kampanyalara iÅŸtirakçi kabul edilmesi ve malın bilahare teslim edilmesi suretiyle yapılan satımdır. Kampanyalı satışlar Bakanlığın izni ile yapılabilir. Bakanlık hangi tür satışların izne tabi olacağını, ön ödeme, taksit miktarı, teslim süresi, üretici firma garantisi, yatırılacak teminat ile kampanyalı satışlarda uyulması gereken usul ve esasları tespit eder. Ä°lan ve taahhüt edilen mal teslimatının hiç ya da gereÄŸi gibi yapılmaması durumunda, satıcı, bayi, acenta, imalatçı-üretici , ithalatçı ve bu Kanunun 10 uncu maddesinin son fıkrasına göre kredi veren müteselsilen sorumludur. Tüketici kampanyadan ayrılmaya karar verdikten sonra satıcı, mal veya hizmetin tüketiciye teslim tarihini geçmemek ÅŸartıyla tüketicinin o ana kadar ödediÄŸi tüm bedeli ödemekle yükümlüdür.Kampanyalı satışlarda düzenlenecek yazılı sözleÅŸmede satıcı, 6/A maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen bilgilere ek olarak,"kampanya bitiÅŸ tarihi" ve "malın teslim tarih ve ÅŸekli"ne iliÅŸkin bilgileri de içeren sözleÅŸmenin bir nüshasını tüketiciye vermek zorundadır. SözleÅŸmede aksi kararlaÅŸtırılmadıkça, ön ödeme tutarı, malın satış bedelinin yüzde kırkından fazla olamaz.Kampanyalı satışlarda malın teslim süresi hiçbir ÅŸekilde on iki ayı aÅŸamaz.Tüketicinin ödemeye iliÅŸkin tüm edimlerini yerine getirmesi durumunda, malın teslimi, ödemenin bitimini takiben en geç bir ay içinde yapılmak zorundadır.Kampanyalı taksitle satışlarda 6/A maddesi hükümleri de uygulanır.Kapıdan satışMadde 8 - Kapıdan satışlar; iÅŸyeri, fuar, panayır gibi satış mekanları dışında ve deÄŸeri 15.000.000 lirayı aÅŸan satımlardır. Bu deÄŸer, her yılın Ekim ayı sonunda Devlet Ä°statistik Enstitüsünün Toptan EÅŸya Fiyatları Endeksinde meydana gelen yıllık ortalama fiyat artışı oranında artar. Bu durum, Bakanlıkça her yıl Aralık ayı içinde Resmi Gazetede ilan edilir.Bakanlık, kapıdan satış yapacaklarda aranılacak nitelikleri, bu Kanuna tabi olan ve olmayan kapıdan satışları ve kapıdan satışlara iliÅŸkin uygulama usul ve esaslarını belirler. Bu tür satışlarda; tüketici, teslim aldığı tarihten itibaren yedi gün içinde malı, kabul etmekte veya hiçbir gerekçe göstermeden ve hiçbir yükümlülük altına girmeden reddetmekte serbesttir. Hizmetlerin satımında ise bu süre, sözleÅŸmenin imzalandığı ve cayma bildiriminin kendisine ulaÅŸtığı tarihten itibaren baÅŸlar. Bu süre dolmadan satıcı, kapıdan satış iÅŸlemine konu mal veya hizmet karşılığında tüketiciden herhangi bir isim altında ödeme yapmasını veya borç altına sokan her hangi bir belge vermesini isteyemez. Satıcı, cayma/red bildirimi kendisine ulaÅŸtığı andan itibaren yirmi gün içerisinde malı geri almakla yükümlüdür. Tüketici, malın mutad kullanımı sebebiyle meydana gelen deÄŸiÅŸiklik ve bozulmalarından sorumlu deÄŸildir. Taksitle yapılan kapıdan satışlarda 6/A maddesi, kampanyalı kapıdan satışlarda 7 nci madde hükümleri ayrıca uygulanır. Bu hükümler kapıdan satışla hizmet saÄŸlamaya yönelik her türlü tüketici iÅŸleminde de uygulanır. Kapıdan satışlarda satıcının yükümlülüğü Madde 9 - Kapıdan satış sözleÅŸmelerinde, sözleÅŸmede bulunması gereken diÄŸer unsurlara ilave olarak mal veya hizmetin nitelik ve niceliÄŸine iliÅŸkin açıklayıcı bilgiler, cayma/red bildirimin yapılacağı açık adres ve en az oniki punto siyah koyu harflerle yazılmış aÅŸağıdaki ibare yer almak zorundadır:"Tüketicinin hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir gerekçe göstermeksizin teslim aldığı tarihten itibaren yedi gün içerisinde malı reddederek satış sözleÅŸmesinden cayma hakkının var olduÄŸunu ve cayma bildiriminin satıcıya ulaÅŸması tarihinden itibaren malı geri almayı taahhüt ederiz."Tüketici, sahip olduÄŸu haklarının da yazılı bulunduÄŸu sözleÅŸmeyi imzalar ve kendi el yazısı ile tarihini yazar. Satıcı, bu bilgilerin sözleÅŸmede yer almasını saÄŸlamak ve taraflar arasında akdedilen sözleÅŸmenin bir nüshasını tüketiciye vermekle yükümlüdür.Bu madde hükümlerine göre düzenlenmiÅŸ bir sözleÅŸmenin ve malın tüketiciye teslim edildiÄŸini ispat satıcıya aittir. Aksi takdirde, tüketici cayma hakkını kullanmak için yedi günlük süre ile baÄŸlı deÄŸildir.Mesafeli sözleÅŸmelerMadde 9/A - Mesafeli sözleÅŸmeler, yazılı, görsel, telefon ve elektronik ortamda veya diÄŸer iletiÅŸim araçları kullanılarak ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan ve malın veya hizmetin tüketiciye anında veya sonradan teslimi kararlaÅŸtırılan sözleÅŸmelerdir.Mesafeli satış sözleÅŸmesinin aktinden önce, ayrıntıları Bakanlıkça çıkarılacak tebliÄŸle belirlenecek bilgilerin tüketiciye verilmesi zorunludur. Tüketici, bu bilgileri edindiÄŸini yazılı olarak teyit etmedikçe sözleÅŸme aktedilemez.Satıcı ve saÄŸlayıcı, tüketicinin sipariÅŸini kendisine ulaÅŸtırdığı andan itibaren otuz gün içerisinde edimini yerine getirmelidir. Bu süre, tüketiciye daha önceden yazılı olarak bildirilmek koÅŸuluyla en fazla on gün uzatılabilir. Cayma hakkı süresince sözleÅŸmeye konu olan mal veya hizmet karşılığında tüketiciden herhangi bir isim altında ödeme yapmasının veya borç altına sokan herhangi bir belge vermesinin istenemeyeceÄŸine iliÅŸkin hükümler dışında kapıdan satışlara iliÅŸkin hükümler mesafeli sözleÅŸmelere de uygulanır.Satıcı veya saÄŸlayıcı cayma bildiriminin kendisine ulaÅŸtığı tarihten itibaren on gün içinde almış olduÄŸu bedeli, kıymetli evrakı ve tüketiciyi bu hukuki iÅŸlemden dolayı borç altına sokan her türlü belgeyi iade etmek ve yirmi gün içerisinde de malı geri almakla yükümlüdür.Tüketici kredisiMadde 10 - Tüketici kredisi, tüketicilerin bir mal veya hizmet edinmek amacıyla kredi verenden nakit olarak aldıkları kredidir. Tüketici kredisi sözleÅŸmesinin yazılı olarak yapılması ve bu sözleÅŸmenin bir nüshasının tüketiciye verilmesi zorunludur. Taraflar arasında akdedilen sözleÅŸmede öngörülen kredi ÅŸartları, sözleÅŸme süresi içerisinde tüketici aleyhine deÄŸiÅŸtirilemez. SözleÅŸmede;a) Tüketici kredisi tutarı, b) Faiz ve diÄŸer unsurlarla birlikte toplam borç tutarı,c) Faizin hesaplandığı yıllık oran,d) Ödeme tarihleri, anapara, faiz, fon ve diÄŸer masrafların ayrı ayrı belirtildiÄŸi ödeme planı,e) Ä°stenecek teminatlar,f) Akdi faiz oranının yüzde ellisini geçmemek üzere gecikme faizi oranı,g) Borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları,h) Kredinin vadesinden önce kapatılmasına iliÅŸkin ÅŸartlar,i) Kredinin yabancı para birimi cinsinden kullandırılması durumunda, geri ödemeye iliÅŸkin taksitlerin ve toplam kredi tutarının hesaplanmasında, hangi tarihteki kurun dikkate alınacağına iliÅŸkin ÅŸartlar aranır.Kredi veren, taksitlerden birinin veya birkaçının ödenmemesi halinde kalan borcun tümünün ifasını talep etme hakkını saklı tutmuÅŸsa, bu hak; ancak kredi verenin bütün edimlerini ifa etmiÅŸ olması durumunda ve tüketicinin birbirini izleyen en az iki taksidi ödemede temerrüde düşmesi ve ödenmeyen taksit toplamının kredi tutarının en az onda biri olması halinde kullanılabilir. Ancak kredi verenin bu hakkını kullanabilmesi için en az bir hafta süre vererek muacceliyet uyarısında bulunması gerekir.Tüketici, kredi verene borçlandığı toplam miktarı önceden ödeyebileceÄŸi gibi aynı zamanda vadesi gelmemiÅŸ bir ya da birden çok taksit ödemesinde de bulunabilir. Her iki durumda da kredi veren, ödenen miktara göre gerekli faiz, komisyon indirimini yapmakla yükümlüdür.Kredi verenin, tüketici kredisini, belirli marka bir mal satın alınması veya hizmet edinilmesi ya da belirli bir satıcı ile yapılacak satış sözleÅŸmesi ÅŸartı ile vermesi durumunda satılan malın hiç ya da zamanında teslim edilmemesi halinde kredi veren tüketiciye karşı satıcı ile birlikte müteselsilen sorumlu olurlar. Bakanlık ödenen miktara göre gerekli faiz, komisyon indiriminin ne oranda yapılacağının usul ve esaslarını belirler.Kredi verenin ödemeleri bir kıymetli evraka baÄŸlaması ya da krediyi kıymetli evrak kabul etmek suretiyle teminat altına alması yasaktır. Bu yasaÄŸa raÄŸmen tüketiciden bir kıymetli evrak alınacak olursa, tüketici bu senedi kredi verenden geri istemek hakkına sahiptir. Ayrıca, kredi veren kıymetli evrakın ciro edilmesi sebebiyle tüketicinin uÄŸradığı zararı tazmin etmekle yükümlüdür.Kredi kartları Madde 10/A- Kredi kartı ile mal veya hizmet karşılığı ya da nakit olarak kullanılan krediler de 10 uncu madde hükümlerine tabidir. Ancak, nakdi krediler bakımından onuncu maddenin ikinci fıkrasının (a), (b) ve (i) bentleri uygulanmaz. Kredi veren faiz artırımını otuz gün önceden tüketiciye bildirmek zorundadır. Ayrıca, kredi kartı iÅŸlemlerinde kredi veren tarafından yukarıdaki ÅŸartlarda artırılan yeni faiz oranı geriye dönük olarak uygulanmaz. Tüketici, yeni faiz oranıyla herhangi bir ek yükümlülük altına girmeksizin, borçlarını kapatmak suretiyle kredi kartı sözleÅŸmesinden dönebilir. Mal veya hizmetin kredi kartı ile satın alındığı durumlarda, satıcı, tüketiciden komisyon veya benzeri bir isim altında ilave ödemede bulunmasını isteyemez.Süreli Yayınlar Madde 11- Süreli yayın kuruluÅŸlarınca düzenlenen ve her ne amaç ve ÅŸekilde olursa olsun, bilet, kupon, iÅŸtirak numarası, oyun, çekiliÅŸ ve benzeri yollarla süreli yayın dışında ikinci bir ürün verilmesinin taahhüt edildiÄŸi durumlarda; kitap, dergi, ansiklopedi, afiÅŸ, bayrak, poster, sözlü veya görüntülü manyetik bant veya optik disk gibi süreli yayıncılık amaçlarına aykırı olmayan kültürel ürünler dışında hiçbir mal ya da hizmetin taahhüdü ve dağıtımı yapılamaz. Bu amaçla kampanya düzenlenmesi halinde, kampanya süresi yüz yirmi günü geçemez. Kampanya konusu mal veya hizmet bedelinin bir bölümünün tüketici tarafından karşılanması istenemez.Süreli yayın kuruluÅŸu, kampanyaya ait reklam ve ilanlarında, kampanya konusu mal veya hizmetin Türkiye genelinde teslim ve ifa tarihlerine iliÅŸkin programını ilan etmek ve kampanya konusu mal veya hizmetin teslim ve ifasını, kampanyanın bitiminden itibaren otuz gün içinde yerine getirmek zorundadır.Kampanya süresince, süreli yayının satış fiyatı, ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen mal veya hizmetin yol açtığı maliyet artışı nedeniyle artırılamaz. Kampanya konusu mal veya hizmet taahhüdü ve dağıtımı bölünerek yapılamayacağı gibi, bu mal veya hizmetin ayrılmaz ya da tamamlayıcı parçaları da ayrı bir kampanya konusu haline getirilemez. Bu Kanunun uygulamasında, ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen her bir mal veya hizmete iliÅŸkin iÅŸlemler bağımsız bir kampanya olarak kabul edilir.Bilet, kupon, sertifika iÅŸtirak numarası, oyun, çekiliÅŸ ve benzeri yöntemler olmaksızın süreli yayının, tüketicinin satın aldığı mal veya hizmetle birlikte hediye olarak verildiÄŸi kampanyalar hariç süreli yayın kuruluÅŸu tarafından düzenlenmeyen, ancak süreli yayınla doÄŸrudan veya dolaylı irtibatlandırılan kampanyalar da bu hükümlere tabidir. Abonelik SözleÅŸmeleriMadde 11/A - Her türlü abonelik sözleÅŸmelerine taraf olan tüketiciler, isteklerini satıcıya yazılı olarak bildirmek kaydıyla aboneliklerine tek taraflı son verebilirler.Tüketicinin aboneliÄŸe son verme isteÄŸi, yazılı bildirimin satıcıya ulaÅŸtığı tarihten itibaren en geç yedi gün sonra yürürlüğe girer. Süreli yayın aboneliÄŸine son verme isteÄŸi ise; yazılı bildirimin satıcıya ulaÅŸtığı tarihten itibaren günlük yayınlarda on beÅŸ gün, haftalık yayınlarda bir ay, aylık yayınlarda üç ay sonra yürürlüğe girer. Daha uzun süreli yayınlarda ise, bildirimden sonraki ilk yayını müteakiben yürürlüğe konulur.Satıcı, abone ücretinin geri kalan kısmını hiçbir kesinti yapmaksızın onbeÅŸ gün içinde iade etmekle yükümlüdür.Fiyat Etiketi Madde 12 - Perakende satışa arz edilen malların veya ambalajlarının yahut kaplarının üzerine kolaylıkla görülebilir, okunabilir ÅŸekilde o malla ilgili fiyat, üretim yeri ve ayırıcı özelliklerini içeren etiket konulması, etiket konulması mümkün olmayan hallerde aynı bilgileri kapsayan listelerin görülebilecek ÅŸekilde uygun yerlere asılması zorunludur.Hizmetlerin tarife ve fiyatlarını gösteren listeler de birinci fıkraya göre düzenlenerek asılır.Etiket, fiyat ve tarife listelerinde belirtilen fiyat ile kasa fiyatı arasında fark olması durumunda tüketici lehine olan fiyat üzerinden satış yapılır. Fiyatı, Bakanlar Kurulu, Bakanlıklar, Kamu Kurum ve KuruluÅŸları veya Kamu Kurumu niteliÄŸinde meslek kuruluÅŸları tarafından belirlenen mal veya hizmetlerin, belirlenen bu fiyatın üzerinde bir fiyatla satışa sunulması yasaktır. Bakanlık, etiket ve tarife listelerinin ÅŸeklini, içeriÄŸini, usul ve esaslarını bir yönetmelikle düzenler. Bakanlık ve belediyeler, bu madde hükümlerinin uygulanması ve izlenmesine iliÅŸkin iÅŸleri yürütmekle ayrı ayrı görevlidirler.Garanti belgesi Madde 13 - Ä°malatçı veya ithalatçı firmalar ithal ettikleri veya ürettikleri sanayi malları için Bakanlıkça onaylı garanti belgesi düzenlemek zorundadırlar. Mala iliÅŸkin faturanın tarih ve sayısını içeren garanti belgesinin tekemmül ettirilerek tüketiciye verilmesi sorumluluÄŸu satıcı, bayi veya acentaya aittir. Garanti süresi malın teslim tarihinden itibaren baÅŸlar ve asgari iki yıldır. Ancak, özelliÄŸi nedeniyle bazı malların garanti ÅŸartları, Bakanlıkça baÅŸka bir ölçü birimi ile belirlenebilir.Satıcı; garanti belgesi kapsamındaki malların, garanti süresi içerisinde, arızalanması halinde malı, işçilik masrafı, deÄŸiÅŸtirilen parça bedeli ya da baÅŸka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeksizin tamir ile yükümlüdür.Tüketici onarım hakkını kullanmışsa, garanti süresi içerisinde sık sık arızalanması nedeniyle maldan yararlanamamanın süreklilik arz etmesi veya tamiri için gereken azami sürenin aşılması veya tamirinin mümkün bulunmadığının anlaşılması hallerinde, bu Kanunun 4 üncü maddesinde yer alan diÄŸer seçimlik haklarını kullanabilir. Satıcı bu talebi reddedemez. Tüketicinin bu talebinin yerine getirilmemesi durumunda satıcı, bayi, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludurlar.Tüketicinin malı kullanım kılavuzunda yer alan hususlara aykırı kullanmasından kaynaklanan arızalar, iki ve üçüncü fıkra hükümleri kapsamı dışındadır.Bakanlık, hangi sanayi mallarının garanti belgesi ile satılmak zorunda bulunduÄŸunu ve bu malların arızalarının tamiri için gereken azami süreleri Türk Standartları Enstitüsünün görüşünü alarak tespit ve ilanla görevlidir.Tanıtma ve kullanma kılavuzuMadde 14 - Yurtiçinde üretilen veya ithal edilen sanayi mallarının tanıtım, bakım, onarım ve kullanılmasına iliÅŸkin Türkçe kılavuzlarla satılması zorunludur.Bakanlık, sanayi mallarından hangilerinin tanıtma ve kullanım kılavuzu ile satılmak zorunda bulunduÄŸunu ve bunlarda bulunması gereken asgari unsurları Türk Standartları Enstitüsünün görüşünü alarak tespit ve ilanla görevlidir.Satış sonrası hizmetlerMadde 15 - Madde 15 - Ä°malatçı veya ithalatçılar, sattıkları sanayi malları için o malın Bakanlıkça tespit ve ilan edilen kullanım ömrü süresince, yeterli teknik personel ve yedek parça stoku bulundurmak suretiyle bakım ve onarım hizmetlerini sunmak zorundadırlar. Ä°thalatçının herhangi bir ÅŸekilde ticari faaliyetinin sona ermesi halinde, kullanım ömrü süresince bakım ve onarım hizmetlerini o malın yeni ithalatçısı sunmak zorundadır.Bakanlık, hangi mallar için servis istasyonları kurulmasının zorunlu olduÄŸu ile servis istasyonlarının kuruluÅŸ ve iÅŸleyiÅŸine dair usul ve esasları Türk Standartları Enstitüsünün görüşünü alarak tespit ve ilanla görevlidir.Garanti belgesiyle satılmak zorunda olan bir sanayi malının garanti süresi sonrasında arızalanması durumunda, o malın Bakanlıkça belirlenen azami tamir süresi içerisinde onarımı zorunludur.Ticari reklam ve ilanlarMadde 16 - Ticari reklam ve ilanların yasalara, Reklam Kurulunca belirlenen ilkelere, genel ahlaka, kamu düzenine, kiÅŸilik haklarına uygun, dürüst ve doÄŸru olmaları esastır.Tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edici, tüketicinin can ve mal güvenliÄŸini tehlikeye düşürücü, ÅŸiddet hareketlerini ve suç iÅŸlemeyi özendirici, kamu saÄŸlığını bozucu, hastaları, yaÅŸlıları, çocukları ve özürlüleri istismar edici reklam ve ilanlar ve örtülü reklam yapılamaz.Reklam veren, ticari reklam veya ilanda yeralan somut iddiaları ispatla yükümlüdür.Reklam verenler, reklamcılar ve mecra kuruluÅŸları Kanunun bu madde hükümlerine uymakla yükümlüdürler.Reklam kuruluMadde 17 - Ticari reklam ve ilanlarda uyulması gereken ilkeleri belirlemek, bu ilkeler çerçevesinde ticari reklam ve ilanları incelemek ve inceleme sonucuna göre; onaltıncı madde hükümlerine aykırı reklam ve ilanları üç aya kadar tedbiren durdurma ve/veya durdurma ve/veya aynı yöntemle düzeltme ve/veya para cezası verme hususlarında görevli bir "Reklam Kurulu" oluÅŸturulur. Reklam Kurulu kararları bakanlıkça uygulanır. Reklam Kurulu, ticari reklam ve ilanlarda uyulması gereken ilkeleri belirlemede; ülke koÅŸullarının yanı sıra, reklamcılık alanında evrensel kabul görmüş tanım ve kuralları da dikkate alır. BaÅŸkanlığı, Bakanın görevlendireceÄŸi ilgili Genel Müdür tarafından yürütülen Reklam Kurulu; a) Bakanlıkça, yükseköğrenim görmüş ve iktisat, maliye, hukuk, iÅŸletmecilik ve mühendislik dallarından birinden mezun ve en az on yıllık tecrübesi bulunan kiÅŸiler arasından görevlendirilecek bir üye,b) Adalet Bakanlığı'nca, bu Bakanlıkta idari görevlerde çalışan hakimler arasından görevlendirilecek bir üye,c) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu'nca görevlendirilecek reklam konusunda uzman bir üye,d)Yükseköğretim Kurulunun reklamcılık alanında uzman üniversite öğretim elemanları arasından seçeceÄŸi bir üye,e) Türk Tabipleri BirliÄŸi Merkez Konseyi'nin görevlendireceÄŸi doktor bir üye,f) Türkiye Barolar BirliÄŸinin görevlendireceÄŸi avukat bir üye,g) Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸinin görevlendireceÄŸi bir üye,h) Ankara, Ä°stanbul ve Ä°zmir Gazeteciler Cemiyetlerinin kendi aralarından seçeceÄŸi bir üye,ı) Reklamcılar derneklerinin veya varsa üst kuruluÅŸlarının seçeceÄŸi bir üye,j) Tüketici Konseyinin Konseye katılan tüketici örgütü temsilcileri arasından seçeceÄŸi bir üye,k) Türkiye Ziraat Odaları BirliÄŸinin görevlendireceÄŸi bir üye,l) Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonunun görevlendireceÄŸi bir üye,m) Türk Standartları Enstitüsü'nden bir üye,n) Diyanet Ä°ÅŸleri BaÅŸkanlığından bir üye,o) Türk Mimar Mühendis Odaları BirliÄŸinden bir üye,p) İşçi Konfederasyonlarından iki üye,olmak üzere onsekiz üyeden oluÅŸur.Kurul üyelerinin görev süreleri üç yıldır. Süresi bitenler yeniden görevlendirilebilir veya seçilebilir. Ãœyelikler herhangi bir sebeple boÅŸaldığı takdirde boÅŸalan yerlere üçüncü fıkra esasları dahilinde bir ay içerisinde görevlendirme veya seçim yapılır. Yeni üye, yerine atandığı üyenin görev süresini tamamlar.Kurul en az ayda bir defa veya ihtiyaç duyulduÄŸu her zaman BaÅŸkanın çaÄŸrısı üzerine toplanır.Kurul, BaÅŸkan dahil en az dokuz üyenin hazır bulunması ile toplanır ve toplantıya katılanların çoÄŸunluÄŸu ile karar verir.Kurul, gerekli görülen hallerde sürekli ve geçici olarak görev yapmak üzere özel ihtisas komisyonları kurabilir. Kurulun bu komisyonlarda görev yapmasını uygun göreceÄŸi kamu Personeli, ilgili kamu kuruluÅŸlarınca görevlendirilir.Kurul üyeleri ile özel ihtisas komisyonu üyelerinden kamu görevlisi olanlara verilecek huzur hakkı ile kamu görevlisi olmayan kurul üyelerine ödenecek huzur ücreti Bakanlıkça belirlenir.Kurulun sekreterya hizmetleri Bakanlık tarafından yerine getirilir.Reklam Kurulu kararları, tüketicilerin bilgilendirilmesi, aydınlatılması ve ekonomik çıkarlarının korunması amacıyla gerektiÄŸinde Reklam Kurulu BaÅŸkanlığınca açıklanır. Reklam Kurulunun görevleri, kuruluÅŸ, çalışma usul ve esasları ile sekreterya hizmetlerinin ne suretle yerine getirileceÄŸi Bakanlık tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir.Tehlikeli mal ve hizmetler Madde 18 - Tüketicinin kullanımına sunulan mal ve hizmetlerin kiÅŸi ve çevre saÄŸlığına zararlı veya tehlikeli olabilmesi durumunda, bu malların emniyetle kullanılabilmesi için üzerine veya ekli kullanım kılavuzlarına, bu durumla ilgili açıklayıcı bilgi ve uyarılar, açıkça görülecek ve okunacak ÅŸekilde konulur veya yazılır. Bakanlık, hangi mal veya hizmetlerin açıklayıcı bilgi ve uyarıları taşıması gerektiÄŸini ve bu bilgi ve uyarıların ÅŸeklini ve yerini ilgili bakanlık ve diÄŸer kuruluÅŸlarla birlikte tespit ve ilanla görevlidir.Hizmet denetimiMadde 19 - Tüketiciye sunulan hizmetler; can ve mal güvenliÄŸi ile çevreye zarar vermemeli, ilgili mevzuata veya standardına, bunların bulunmaması halinde belirlenecek teknik kurallara uygun olmalıdır. Bakanlık bu kurallara göre denetim yapmak ve yaptırmakla görevlidir. Tüketicinin eÄŸitilmesiMadde 20 - Tüketicinin eÄŸitilmesi konusunda her derecedeki okulların ders programlarına Milli EÄŸitim Bakanlığınca gerekli ilaveler yapılır.Tüketicinin eÄŸitilmesi ve bilinçlendirilmesi için ( "kitap, mecmua ve broşür çıkarılması" ibaresi metinden çıkarılmıştır.) radyo ve televizyonlarda programlar düzenlenmesine iliÅŸkin usul ve esaslar, Tüketici Konseyinin önerisi ile Bakanlıkça tespit ve ilan olunur.Tüketici konseyiMadde 21 - Tüketicinin sorunlarının, ihtiyaçlarının ve çıkarlarının korunmasına iliÅŸkin gerekli tedbirleri araÅŸtırmak, sorunların tüketici lehine çözülmesi için alınacak tedbirlerle, bu Kanunun uygulanmasına yönelik tedbirlere dair görüşleri ilgili mercilere iletmek amacıyla, Bakanlığın koordinatörlüğünde bir "Tüketici Konseyi" kurulur. Tüketici Konseyi, Bakanın veya görevlendireceÄŸi bir Bakanlık görevlisinin baÅŸkanlığında, Sanayi ve Ticaret, Adalet, İçiÅŸleri, Maliye, Milli EÄŸitim, SaÄŸlık, UlaÅŸtırma, Tarım ve KöyiÅŸleri, Turizm ve Çevre Bakanlıkları ile Devlet Planlama TeÅŸkilatı MüsteÅŸarlığı, Hazine MüsteÅŸarlığı, Dış Ticaret MüsteÅŸarlığı, Türk Patent Enstitüsü BaÅŸkanlığı, Devlet Ä°statistik Enstitüsü BaÅŸkanlığı, Türk Standartları Enstitüsü BaÅŸkanlığı, Türk Akreditasyon Kurumu, Milli Prodüktivite Merkezi, Diyanet Ä°ÅŸleri BaÅŸkanlığı, Büyük Åžehir Belediyeleri, İşçi Sendikaları Konfederasyonları, Türkiye Milli Kooperatifler BirliÄŸi, Yüksek Öğretim Kurulu, Türkiye Barolar BirliÄŸi, Türk Mimar Mühendis Odaları BirliÄŸi, Türk Eczacılar BirliÄŸi, Türk Tabipleri BirliÄŸi, Türk DiÅŸhekimleri BirliÄŸi, Türk Veteriner Hekimleri BirliÄŸi, Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu, Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸi, Bankalar BirliÄŸi, Türkiye Seyahat Acentaları BirliÄŸi, Türkiye Otelciler BirliÄŸi, Türkiye Ziraat Odaları BirliÄŸi, Tüketim Kooperatifleri Merkez BirliÄŸi ve tüketici örgütleri temsilcilerinden oluÅŸur. Tüketici Konseyini oluÅŸturan kurum ve kuruluÅŸların temsilcilerinin sayı ve nitelikleri ile Tüketici Konseyine katılabilmek için tüketici örgütlerinin sahip olmaları gereken asgari üye sayısı ve bu örgütlerin Tüketici Konseyine gönderecekleri temsilci sayısı Bakanlıkça belirlenir. Ancak, kamu kurum ve kuruluÅŸlarından gelen temsilcilerin sayısı, hiçbir ÅŸekilde Tüketici Konseyinin toplam üye sayısının yüzde ellisinden fazla olamaz. Tüketici Konseyi yılda en az bir kez toplanır. Tüketici Konseyinin çalışma usul ve esasları ile diÄŸer hususlar Bakanlıkça çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir. Tüketici sorunları hakem heyetiMadde 22 - Bakanlık, il ve ilçe merkezlerinde, bu Kanunun uygulamasından doÄŸan uyuÅŸmazlıklara çözüm bulmak amacıyla ( "belediyeler ile koordineli olarak" ibaresi çıkarılmaıştır.) en az bir "tüketici sorunları hakem heyeti" oluÅŸturmakla görevlidir.BaÅŸkanlığı Sanayi ve Ticaret Ä°l Müdürü veya görevlendireceÄŸi bir memur tarafından yürütülen tüketici sorunları hakem heyeti; belediye baÅŸkanının konunun uzmanı belediye personeli arasından görevlendireceÄŸi bir üye, baronun mensupları arasından görevlendireceÄŸi bir üye, ticaret ve sanayi odası ile esnaf ve sanatkar odalarının görevlendireceÄŸi bir üye ve tüketici örgütlerinin seçecekleri bir üye olmak üzere baÅŸkan dahil beÅŸ üyeden oluÅŸur. Ticaret ve sanayi odası ya da ayrı ayrı kurulduÄŸu yerlerde ticaret odası ile esnaf ve sanatkar odalarının görevlendireceÄŸi üye, uyuÅŸmazlığın satıcı tarafını oluÅŸturan kiÅŸinin tacir veya esnaf ve sanatkar olup olmamasına göre ilgili odaca görevlendirilir.Bakanlık taÅŸra teÅŸkilatının bulunmadığı il ve ilçelerde tüketici sorunları hakem heyetinin baÅŸkanlığı en büyük mülki amir ya da görevlendireceÄŸi bir memur tarafından yürütülür. Tüketici örgütü olmayan yerlerde tüketiciler, tüketim kooperatifleri tarafından temsil edilir. Tüketici sorunları hakem heyetinin oluÅŸumunun saÄŸlanamadığı yerlerde noksan üyelikler, belediye meclislerince re'sen doldurulur.Tüketici sorunları hakem heyetlerinde heyetin çalışmalarına ve kararlarına esas olacak dosyaları hazırlamak ve uyuÅŸmazlığa iliÅŸkin raporu sunmak üzere en az bir raportör görevlendirilir. Ä°l hakem heyeti ile büyük ÅŸehir statüsündeki illerde bulunan ilçe hakem heyetleri raportörleri Bakanlık personeli arasından atanır. Bu amaçla yeteri kadar raportör kadrosu ihdas edilir. DeÄŸeri üç yüz milyon liranın altında bulunan uyuÅŸmazlıklarda tüketici sorunları hakem heyetlerine baÅŸvuru zorunludur. Bu uyuÅŸmazlıklarda heyetin vereceÄŸi kararlar tarafları baÄŸlar. Bu kararlar Ä°cra ve Ä°flas Kanunu' nun ilamların yerine getirilmesi hakkındaki hükümlerine göre yerine getirilir. Taraflar bu kararlara karşı on beÅŸ gün içinde tüketici mahkemesine itiraz edebilirler. Ä°tiraz, tüketici sorunları hakem heyeti kararının icrasını kendiliÄŸinden durdurmaz. Ancak, talep edilmesi ÅŸartıyla hakim, tüketici sorunları hakem heyeti kararının icrasını tedbir yoluyla durdurabilir. Tüketici sorunları hakem heyeti kararlarına karşı yapılan itiraz üzerine tüketici mahkemesinin vereceÄŸi karar kesindir.DeÄŸeri üç yüz milyon lira ve üstündeki uyuÅŸmazlıklarda tüketici sorunları hakem heyetlerinin verecekleri kararlar, tüketici mahkemelerinde delil olarak ileri sürülebilir. Kararların baÄŸlayıcı veya delil olacağına iliÅŸkin parasal sınırlar her yıl 8 inci maddenin ilk fıkrasında gösterilen usul çerçevesinde yeniden belirlenir.Bu Kanunun 25 inci maddesinde cezai yaptırıma baÄŸlanmış hususlar dışındaki tüm uyuÅŸmazlıklar, tüketici sorunları hakem heyetlerinin görev ve yetkileri kapsamındadır.Tüketici sorunları hakem heyetleri baÅŸkan ve üyeleri ile raportörlere verilecek huzur hakkı veya huzur ücreti Bakanlıkça belirlenir.Tüketici sorunları hakem heyetlerinin kurulması, çalışması, usul ve esaslarıyla raportörlerin atanması ve diÄŸer hususlar Bakanlıkça çıkarılacak bir yönetmelikte düzenlenir.Tüketici mahkemeleriMadde 23 - Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak çıkacak her türlü ihtilaflara tüketici mahkemelerinde bakılır. Tüketici mahkemelerinin yargı çevresi, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca belirlenir.Tüketici mahkemeleri nezdinde tüketiciler, tüketici örgütleri ve Bakanlıkça açılacak davalar her türlü resim ve harçtan muaftır. Tüketici örgütlerince açılacak davalarda bilirkiÅŸi ücretleri, bu Kanunun yirmidokuzuncu maddesinde kaydedilen ödenekten Bakanlıkça karşılanır. Tüketici mahkemelerinde görülecek davalar Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun Yedinci Babı, Dördüncü Faslı hükümlerine göre yürütülür.Tüketici davaları tüketicinin ikametgahı mahkemesinde de açılabilir.Tüketici örgütleri münferit tüketici sorunu olmayan ve genel olarak tüketicileri ilgilendiren hallerde bu Kanunun ihlali nedeniyle Kanuna aykırı durumun ortadan kaldırılması amacıyla tüketici mahkemelerinde dava açabilirler.Ãœretimin satışın durdurulması ve malın toplatılması Madde 24 - Satışa sunulan bir seri malın ayıplı olması durumunda Bakanlık, tüketiciler veya tüketici örgütleri, ayıplı seri malın üretiminin ve satışının durdurulması ve satış amacıyla elinde bulunduranlardan toplatılması için dava açabilirler.Satışa sunulan bir seri malın ayıplı olduÄŸunun mahkeme kararı ile tespit edilmesi halinde, malın satışı geçici olarak durdurulur. Mahkeme kararının tebliÄŸ tarihinden itibaren en geç üç ay içinde malın ayıbının ortadan kaldırılması için üretici-imalatçı ve/veya ithalatçı firma uyarılır. Malın ayıbının ortadan kalkmasının imkansız olması halinde mal, üretici-imalatçı ve/veya ithalatçı tarafından toplanır veya toplattırılır. Toplatılan mallar taşıdıkları risklere göre kısmen veya tamamen imha edilir veya ettirilir. Ayıplı malları satın alan tüketicilerin uÄŸradıkları maddi ve manevi zararlar nedeniyle dava açma hakları saklıdır.Kanun'un 4 üncü maddesinin altıncı fıkrası hükümlerine tabi bir seri özürlü malın satışa arz edilmesi durumunda 24 üncü madde hükümleri uygulanmaz. CezalarMadde 25 - Dördüncü maddenin altıncı fıkrasında, 5 inci maddede, 6 ıncı maddenin altıncı fıkrasında, 6/A maddesinde, 7 nci maddenin beÅŸinci fıkrasında, 9 uncu maddede, 9/A maddesinde, 10 uncu maddede, 10/A maddesinde, 11/A maddesinin ikinci ve dördüncü fıkrasında, 12, 13, 14, 15 ve 27 inci maddelerde belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket edenler hakkında 100.000.000 lira para cezası uygulanır. 7 inci maddenin dördüncü ve altıncı fıkralarında, 8 inci maddede belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket edenler hakkında 250.000.000 lira para cezası uygulanır.16 ncı maddeye aykırı hareket edenler hakkında üç aya kadar tedbiren durdurma ve/veya durdurma ve/veya düzeltme ve/veya 3.500.000.000 lira para cezası uygulanır. Reklam Kurulu , ihlalin niteliÄŸine göre bu cezaları birlikte veya ayrı ayrı verebilir. 16 ıncı maddeye aykırılık, ülke düzeyinde yayın yapan yazılı, sözlü, görsel ve sair araçlar ile gerçekleÅŸmiÅŸ ise, para cezası on katı olarak uygulanır. 18 inci maddeye aykırı hareket eden üretici-imalatçı ve ithalatçı hakkında 1.000.000.000 lira para cezası, satıcı-saÄŸlayıcı hakkında ise bu cezanın beÅŸte biri uygulanır.19 uncu maddeye aykırı hareket eden satıcı-saÄŸlayıcı hakkında 1.000.000.000 lira para cezası uygulanır.7 inci maddenin yedinci ve sekizinci fıkralarına aykırı hareket edenlere kampanya konusu mal veya hizmetin fatura bedeli oranında para cezası uygulanır. Kampanyayı düzenleyen, tüketici kampanyadan ayrıldığında, para iadesinde bulunursa bu ceza uygulanmaz.7 inci maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenlere, 7 inci madde hükümlerine uygun kampanya düzenlemeleri için bir hafta süre tanınır. Bu sürenin bitiminde aykırılığın devam ettiÄŸinin tespiti halinde, bu hükme aykırı hareket edenlere ve 24 üncü maddede belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket edenlere 50.000.000.000 lira para cezası uygulanır. 11 inci maddeye aykırı hareket edenler hakkında 2 000 000 000 lira para cezası uygulanır. Aykırılık ülke düzeyinde yayım yapan süreli yayın ile gerçekleÅŸmiÅŸse cezanın yirmi katı uygulanır. Bakanlık, ayrıca süreli yayın kuruluÅŸundan kampanyanın ve kampanyaya iliÅŸkin her türlü reklam ve ilanın durdurulmasını ister. Bu isteÄŸe raÄŸmen aykırılığın devamı halinde, reklam ve ilanın durdurma zorunluluÄŸunun doÄŸduÄŸu tarihten itibaren her sayı için 1 000 000 000 lira para cezası uygulanır ve Bakanlık kampanyanın ve kampanyaya iliÅŸkin her türlü reklam ve ilanın durdurulması talebi ile tüketici mahkemesine baÅŸvurur.Yukarıdaki fıkralarda belirtilen para cezaları, fiilin bir yıl içerisinde tekrarı halinde iki misli olarak uygulanır. Para cezaları her yıl başında Türk Ceza Kanunu'nun Ek-2 nci madde hükümleri uyarınca arttırılır.Bu Kanunda yazılı fiiller hakkında diÄŸer kanunlarda da para cezası öngörülmüşse ağır olan ceza uygulanır. Cezalarda yetki, itiraz ve zamanaşımıMadde 26 - YirmibeÅŸinci maddenin üç, altı, yedi ve sekizinci fıkralarındaki cezalar Bakanlık tarafından, diÄŸer fıkralarındaki cezalar o yerin mülki amiri tarafından uygulanır.Bu Kanunda düzenlenen her türlü para cezası, idari niteliktedir. Bu cezalara karşı tebliÄŸ tarihinden itibaren en geç yedi gün içerisinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. Ä°tiraz, idarece verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz.( "itiraz üzerine idare mahkemesince verilen kararlar kesindir" ibaresi çıkarılmıştır.)25 inci maddeye göre verilen para cezaları, Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.Bu Kanunda düzenlenen idari para cezalarının verilmesine iliÅŸkin ceza zamanaşımı süresi bir yıldır. Zamanaşımı süresi, bu Kanun hükümlerine aykırı fiilin iÅŸlendiÄŸi tarihte baÅŸlar.Sürekli veya tekrarlanan ihlaller söz konusu ise süre, ihlalin sona erdiÄŸi ya da en son tekrarlandığı günden itibaren baÅŸlar. Karar aleyhine yargı yoluna baÅŸvurulmuÅŸ olması tahsil zamanaşımını keser.Cezalar, cezayı vermeye yetkili merci tarafından yedi gün içerisinde ilgilinin mensup olduÄŸu meslek kuruluÅŸuna bildirilir.DenetimMadde 27 - Bu Kanunun uygulamasında, Bakanlık müfettiÅŸleri ve kontrolörleri ile Bakanlıkça ve belediyelerce görevlendirilecek personel; fabrika, maÄŸaza, dükkan, ticarethane, depo, ambar gibi her türlü mal konulan ve/veya satılan veya hizmet sunulan yerlerde denetleme, inceleme ve araÅŸtırma yapmaya yetkilidirler. GerektiÄŸinde mahalli kolluk kuvvetlerinden yardım alabilirler.Bu Kanunun kapsamına giren hususlarda yetkili ve görevli kiÅŸi ve kuruluÅŸlara her türlü bilgi ve belgelerin doÄŸru olarak gösterilmesi ve asıl ve onaylı kopyalarının verilmesi zorunludur.Laboratuvar Madde 28 - Bakanlık, ilaç, müstahzar, kozmetik ve gıda maddeleri analizleri hariç olmak üzere bu Kanunun uygulanması için laboratuvarlar kurabilir veya resmi ve özel kuruluÅŸların kurulu bulunan laboratuvarlarından yararlanabilir.Bakanlıkça yapılan denetimler sırasında alınan numunelerin tahlilleri resmi veya özel kuruluÅŸ laboratuvarlarında yaptırılabilir. Tahlil ücretleri bu Kanunun 29 uncu maddesindeki özel hesaptan karşılanır. Tahlil sonuçlarının ilgili standarda veya teknik düzenlemeye aykırı çıkması halinde buna iliÅŸkin tüm giderlerden üretici veya ithalatçı tarafından ödenir. Bu giderler, Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur. Tahsil olunan tahlil ücretleri 29 uncu maddede düzenlenen ödeneÄŸe aktarılır.ÖdenekMadde 29 - Bu Kanunla kurulan Tüketici Konseyi, tüketici sorunları hakem heyetleri ve Reklam Kurulunun kuruluÅŸ ve çalışmalarına iliÅŸkin masraflar ile Bakanlığın tüketicinin korunması amacına yönelik bütün harcamaları aÅŸağıdaki gelir kalemlerinden karşılanır.a) Bakanlık bütçesine konulacak ödenek,b) Yeni kurulacak olan anonim ve limited ÅŸirket statüsündeki tüm ortaklıkların sermayelerinin ve sermaye artırımı halinde artan kısmın binde ikisi nispetinde yapılacak ödemeler, Bu maddenin ( b ) bendinde belirtilen gelirler T.C. Merkez Bankası veya bir devlet bankası nezdinde açılacak bir hesapta toplanır. Bu hesapta toplanan paraların yüzde doksan beÅŸi Bakanlık tarafından, yüzde beÅŸi ise 4054 sayılı Kanunla kurulan Rekabet Kurumu tarafından kullanılırDiÄŸer hükümler Madde 30- Bu kanunda bulunmayan hallerde genel hükümler uygulanır.Yönetmelikler ve diÄŸer düzenlemeler Madde 31- Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde ilgili kamu kuruluÅŸları, mesleki üst kuruluÅŸlar ve tüketici örgütlerinin görüşleri alınarak Bakanlıkça çıkarılır. Bakanlık bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak gerekli tedbirleri almaya ve düzenleme yapmaya yetkilidir. Kadrolar Madde 32 - Ekli listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (1) sayılı cetvelin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bölümüne eklenmiÅŸtir. Kaldırılan hükümler Madde 33 - 3489 sayılı Pazarlıksız Satış Mecburiyetine Dair Kanun, 632 sayılı Ä°thal veya Yurt İçinde Ä°mal Edilen Taşıt Araçları, Motor, Makine Alet ve Cihazların Tanıtmalık Ä°le Birlikte Satışı Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük Madde 34 - Bu Kanun yayımı tarihinden itibaren yürürlüğe girer. Yürütme Madde 35 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.   NOT: Mevcut kanunda deÄŸiÅŸiklikler öngören hükümler koyu renkle yazılmıştır. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!