Unakıtan: Irak'a raÄŸmen ekonomi büyüyor

Güncelleme Tarihi:

Unakıtan: Iraka rağmen ekonomi büyüyor
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 28, 2003 00:00

Maliye Bakanı Kemal Unakıtan, Irak sorunu ve dünyadaki ekonomik durgunluÄŸa karşın ekonominin büyüdüğünü bildirdi. Unakıtan, 2003 yılında yüzde 5.4 oranında reel büyüme gerçekleÅŸtiÄŸini söyleyerek amaçlarının enflasyonda tek haneli rakamlara inmek olduÄŸunu vurduladı.Maliye Bakanı Unakıtan, 2004 mali yılı bütçesini TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'na sundu. Bakan Unakıtan, sunuÅŸ konuÅŸmasında, 2003 yılının Türkiye'nin bulunduÄŸu bölge eksenli olmak üzere dünya için kritik bir yıl olduÄŸunu ve olmayı da sürdürdüğünü söyledi. Irak'tan kaynaklanan geliÅŸmelerin genelde dünyayı ve global ekonomiyi olumsuz etkilediÄŸini kaydeden Unakıtan, 2003 yılında Euro bölgesi baÅŸta olmak üzere geliÅŸmiÅŸ ekonomilerin genelinde canlanma kaydedilemediÄŸini söyledi. Unakıtan, son verilerin ABD ekonomisinde iyileÅŸme sürecinin baÅŸladığını gösterdiÄŸini belirterek, ancak yüksek düzeydeki bütçe ve cari iÅŸlem açıkları ile tüketici borçlarının ekonomiyi tehdit ettiÄŸini ifade etti.  Jeopolitik geliÅŸmelerden petrol ve altın fiyatlarının önemli ölçüde etkilendiÄŸini belirten Unakıtan, bu yıl içindeki bir diÄŸer önemli geliÅŸmenin de euro ile dolar arasındaki mücadele olduÄŸunu söyledi.  Türkiye'nin doÄŸu ile batı, kuzey ile güney arasında köprü olan bir coÄŸrafyada ve zor bir bölgede bulunması nedeniyle ekonomik olarak da güçlü olması gerektiÄŸini bildiren Unakıtan, ÅŸunları söyledi:    ''Ãœlkemizi, içine düşürüldüğü istikrarsız ve dalgalı büyüme, yüksek iÅŸsizlik, dengesiz gelir dağılımı, yüksek enflasyon ve ağır kamu borç stoku gibi ciddi ve neredeyse kronikleÅŸmiÅŸ sorunlardan kurtarmak mecburiyeti vardır. Ekonomiyi normal iÅŸleyiÅŸine döndürmek, kamu maliyesini saÄŸlıklı bir yapıya kavuÅŸturup kamu kesiminin mali piyasalar üzerindeki yükünü azaltarak özel kesim yatırımlarını canlandırmak ve enflasyonu düşürerek istikrarlı bir büyümeyi saÄŸlamak bizim temel amacımız oldu.''    Maliye Bakanı Unakıtan, bu amaç çerçevesinde önce krizler sonucu tıkanan ekonomiyi tekrar iÅŸler hale getirmek için yapılanları anlattı.      "EKONOMÄ°MÄ°Z BÃœYÃœYOR" ''Irak meselesine ve dünyadaki ekonomik durgunluÄŸa raÄŸmen bizim ekonomimiz büyüyor'' diyen Bakan Unakıtan, 2003 yılının ilk yarısında yüzde 5.4 oranında reel büyüme gerçekleÅŸtiÄŸini, GSMH'nin ilk çeyrekte yüzde 7.4, ikinci çeyrekte yüzde 3.7 büyüdüğünü, ilk altı ayda tarımda yüzde 1, sanayide yüzde 5.9 ve hizmetler sektöründe de yüzde 6.3 oranlarında büyüme kaydedildiÄŸini bildirdi.     Unakıtan, kapasite kullanım oranlarının, üretim endekslerindeki artışlar ve dış ticaretteki geliÅŸmelerin 2003 yılı için hedeflenen büyüme hızının gerçekleÅŸeceÄŸi yönünde olduÄŸunu söyledi.      ENFLASYONLA MÃœCADELE Enflasyonla mücadelenin baÅŸarıyla sürdüğünü bildiren Unakıtan, kaydedilen geliÅŸmeler ve beklentilerin, 2003 yılı sonu itibariyle hedefe ulaşılacağını gösterdiÄŸini kaydetti. Maliye Bakanı Unakıtan, elde edilen geliÅŸmelerin önemli olduÄŸunu, ancak gelinen nokta ile yetinilmemesi gerektiÄŸinin bildiklerini ifade ederek, ''Amacımız enflasyonu tek haneli rakamlara indirmek ve bu düşüşü kalıcı kılmaktır''dedi. Faizlerdeki gerilemenin umut verici olduÄŸunu bildiren Bakan Unakıtan, Türkiye'nin içinde bulunduÄŸu borç-faiz sarmalından kurtulması yönündeki kararlılıklarında herhangi bir deÄŸiÅŸiklik olmadığını söyledi. Unakıtan, AB Maastricht kriterlerine göre kamu kesimi açığının GSYÄ°H'nin yüzde 3'ünü aÅŸmaması gerektiÄŸini anımsatarak, ''Kamu kesimi açığının makul seviyelere indirilmesi amacıyla yeterli faiz dışı fazla vermek baÅŸta olmak üzere iç borç stokunun düşürülmesi ve borç faiz ödemelerinin bütçedeki payının azaltılması yönündeki mücadelemiz devam etmektedir'' dedi. Bakan Unakıtan konuÅŸmasında, bu mücadeleye kamu ve özel bütün kurum ve kesimlerin verdiÄŸi desteÄŸe teÅŸekkür etti.      ''17.6 KATRÄ°LYON LÄ°RA SAPMA'' Unakıtan, kesin hesap yasa tasarısı görüşülecek olan 2002 yılı bütçesinde bütçe giderlerinin önceki yıla göre yüzde 43.6 oranında artarak 115.7 katrilyon lira, bütçe gelirlerinin yüzde 46.7 artarak 75.6 katrilyon lira ve bütçe açığının da yüzde 38.1 artışla 40.1 katrilyon lira düzeyinde gerçekleÅŸtiÄŸini bildirdi. 2002 yılı konsolide bütçe giderlerinde baÅŸlangıç ödeneklerine göre 17.6 katrilyon lira sapma meydana geldiÄŸini de bildiren Unakıtan, faiz ödemelerindeki artışın yüzde 26.3, sosyal güvenlik kuruluÅŸlarına yapılan transferlerdeki artışın yüzde 119.2 olduÄŸunu söyledi. Unakıtan, faiz hariç bütçe giderlerindeki artışın ise yüzde 61.5 olduÄŸunu, 2002 Bütçesi'nin faiz hariç dengede 11.8 katrilyon lira fazla verdiÄŸini bildirdi. Maliye Bakanı Unakıtan, 2002 yılında bütçe giderlerinin GSMH'ya oranının yüzde 42.3'e, bütçe gelirlerinin oranının da yüzde 27.6'ya gerilediÄŸini, bütçe açığının GSMH'ya oranının yüzde 1.8 azalarak yüzde 14.7 olduÄŸunu, faiz hariç fazlanın GSMH'ya oranın da yüzde 4.3 olduÄŸunu anlattı.     Vergi gelirlerinin bütçe giderlerini karşılama oranının 2002'de yüzde 51.5'a yükseldiÄŸini kaydeden Unakıtan, bütçe gelirlerinin bütçe giderlerini karşılama oranının ise yüzde 65.3 olduÄŸunu söyledi.      ''BÃœTÇE AÇIÄžI...'' 2003 yılı Ocak-Eylül dönemi bütçe uygulama sonuçlarının faiz dışı fazla hedefine uygun olarak gerçekleÅŸtiÄŸini de belirten Unakıtan, bu dönemde konsolide bütçe giderlerinin 101.6 katrilyon lira, konsolide bütçe gelirlerinin ise 71.8 katrilyon lira olduÄŸunu kaydetti. Maliye Bakanı Unakıtan, bütçe açığının 29.8 katrilyon lira, faiz dışı fazlanın 16.7 katrilyon lira, IMF tanımlı faiz dışı bütçe fazlasının ise 16.3 katrilyon lira olduÄŸunu bildirdi. Yıl sonu tahminleri esas alındığında, bütçe gider ve gelirlerinin yaklaşık yüzde 72'sinin ilk dokuz ayda gerçekleÅŸtiÄŸini bildiren Unakıtan, IMF tanımlı faiz dışı fazlada, konsolide bütçe için belirlenen hedefin ÅŸimdiden yüzde 91'inin gerçekleÅŸtiÄŸini anlattı. Unakıtan, 2003 baÅŸlangıç ödeneklerini ile karşılaÅŸtırıldığında bütçe harcamalarının 4.9 katrilyon lira, bütçe gelirlerinin ise 500 trilyon lira daha az gerçekleÅŸeceÄŸini söyledi.      SAPMALAR Bakan Unakıtan, gelir ve harcama kalemlerinde meydana gelen sapmalara karşın bütçe ödeneklerinin kullanımı konusunda yapılan düzenlemeler ve alınan önlemlerle konsolide bütçe için belirlenen IMF tanımlı yüzde 5'lik faiz dışı fazla hedefi olan 17 katrilyon 852 trilyon liralık hedefin aşılacağını bildirdi. Tüm kamu sektörü için benimsenen yüzde 6.5'lik faiz dışı fazla hedefine önemli bir zorlukla karşılaşılmaksızın ulaşılacağını ifade eden Unakıtan, ÅŸunları söyledi: ''Bütçe giderleri içinde; personel harcamaları 576 trilyon lira, vergi iadeleri 1.8 katrilyon lira, sosyal güvenlik kurumlarına transferler 1.2 katrilyon lira, kuruluÅŸ transferleri 482 trilyon lira, tarımsal destekleme ödemelerinin 235 trilyon lira sapma gösterecektir.     Buna karşılık baÅŸlangıç ödeneklerine göre diÄŸer cari harcamalar 810 trilyon, yatırım harcamaları 1.5 katrilyon, borç faizi ödemeleri ise 6.4 katrilyon lira daha az gerçekleÅŸecektir. Bütçe gelirleri içinde, vergi gelirlerinde hedefin 845 trilyon lira, katma bütçe gelirlerinde 304 trilyon lira üzerine çıkılacak; buna karşılık özel gelir ve fonlarda 1.4 katrilyon lira, vergi dışı normal gelirlerde ise 217 trilyon lira hedefin gerisinde kalınacaktır.'' Bütçe harcamalarındaki sapmanın büyük ölçüde memur ve işçilere bütçe hedeflerinin üzerinde maaÅŸ ve ücret artışı saÄŸlanmasından kaynaklandığını bildiren Unakıtan, ihracatın öngörülenin üzerinde artması ve vergi barışı projesinin mahsup taleplerini hızlandırmasına baÄŸlı olarak vergi iadelerinin önemli oranda artmasının da etkili olduÄŸunu söyledi. Unakıtan, sosyal güvenlik kurumlarının prim tahsilatında yeterli artışın saÄŸlanamaması ve saÄŸlık alanında bazı tedbirlerin zamanında uygulamaya konulamaması, Sosyal YardımlaÅŸma ve Dayanışmayı TeÅŸvik Fonu'na yapılan transferler ile çiftçilere yapılan mazot desteÄŸi ödemesinin de sapmaya yolaçtığını bildirdi. KonuÅŸmasında bütçe gelirlerindeki sapmanın temel nedenlerini de anlatan Unakıtan, ''Bunun temel nedenleri ise özel gelirlerden bütçeye gelir kaydedilecek tutarın hedefin altında kalması, taşınmaz mal satış gelirlerinde hedefe ulaşılamaması, döner sermaye iÅŸletmeleri ile hazine portföyü ve iÅŸtirak gelirlerinin düşük kalmasıdır'' dedi.     ''PERFORMANS GÖSTERGESÄ°'' Bu yılın bütçesinin baÅŸarıya ulaÅŸmasının önemli bir performans göstergesi niteliÄŸinde olduÄŸunu ifade eden Unakıtan, ''Kaynak baskısına, ulusal ve uluslararası piyasalardaki belirsizliklere, dış siyasi ve askeri gerginliklere raÄŸmen hedeflerde belirgin bir sapma ile karşılaşılmaksızın 2003 yılı baÅŸarıyla geçirilecektir'' dedi. Unakıtan, 2003'ün baÅŸarılı bir ÅŸekilde atlatılmasında kilit unsurun tavizsiz bir ÅŸekilde uygulanan ''Mali disiplin'' anlayışı olduÄŸunu kaydettiÄŸi konuÅŸmasında, bu anlayışın kamu kurum ve kuruluÅŸlarının faaliyetlerine yansıdığını ve harcamalarda tasarruf ve verimliliÄŸin saÄŸlanması için birçok tedbir alındığını söyledi.  MAKRO EKONOMÄ°K BÃœYÃœKLÃœKLER 2004'te, Gayri Safi Milli Hasıla'nın (GSMH) 419.7 katrilyon lira, büyüme hızının yüzde 5, GSMH deflatörünün yüzde 11.9, TEFE ve  TÃœFE yıl sonu yüzde 12, ihracatın 51.5 milyar dolar, ithalatın 75 milyar dolar olarak hedeflendiÄŸini anlatan Unakıtan, 2003 yılı bütçe uygulamalarının baÅŸarılı olmasının, kamu maliyesinde düzlüğe çıkılmasının ve mali sorunlarının tamamen ortadan kaldırıldığı anlamına gelmediÄŸini kaydetti. Unakıtan, ''Mali disiplin anlayışı 2004 yılında da temel öncelik olarak kalacaktır'' diye konuÅŸtu.      ANALÄ°TÄ°K BÃœTÇE 2003 yılı bütçesini baÄŸlamanın oldukça zor olduÄŸunu ancak 2004 bütçesini çok daha kolay baÄŸladıklarını belirten Unakıtan, sözlerini şöyle sürdürdü: ''2004 bütçesi, Türk bütçe tarihinde yeni bir anlayışın uygulamaya konulacağı bir bütçe olacaktır. Fonksiyonel sınıflandırmaya dayanan ve birkaç yıldır pilot uygulamaları yapılan (Analitik Bütçe Sınıflandırması) 2004 bütçesi ile hayata geçirilmektedir.     Bu yeni bütçe sınıflandırmasının en önemli özelliÄŸi kamu harcamalarının ekonomik faaliyetler üzerindeki etkilerinin analizine imkan saÄŸlaması ve uluslararası karşılaÅŸtırmalar yapılmasını mümkün kılmasıdır. Bütçe kod sistemi, uluslararası standartlara ve Avrupa BirliÄŸi normlarına uygun bir yapıya kavuÅŸmaktadır. Bu ÅŸekilde 2003 yılı Katılım Ortaklığı Belgesi ve Ulusal Program'ın gereÄŸi yerine getirilmektedir. Analitik bütçe sınıflandırmasında bütçe gider ve gelirlerinin izlenme ve sunum ÅŸekli deÄŸiÅŸmektedir. Ancak, geçmiÅŸ yıllarla karşılaÅŸtırma yapılabilmesi ve kamuoyunca daha iyi anlaşılabilmesi açısından 2004 bütçe sunumu ÅŸu anda uygulanmakta olan bütçe sınıflandırmasına göre yapılacaktır. 2004 yılı bütçe sonuçlarının alınmaya baÅŸlaması ve kamuoyunun yeni bütçe kod yapısına alışması ile birlikte sunumlar da analitik bütçe sınıflandırmasını esas alarak yapılmaya baÅŸlanacaktır.''      BÃœTÇE AÇIÄžI 2004 Yılı Bütçesi'nde giderlerin 160.9 katrilyon, bütçe gelirlerinin de 114.5 katrilyon lira olacağını ifade eden Unakıtan, bütçe açığının ise 46.4 katrilyon lira olarak gerçekleÅŸeceÄŸini kaydetti. Faiz dışı fazlanın da 19.8 katrilyon lira düzeyinde olacağını belirten Unakıtan, IMF tanımlı faiz dışı fazlanın ise 21 katrilyon lira olacağının tahmin edildiÄŸini bildirdi. Unakıtan, 2003 yıl sonu gerçekleÅŸme tahminlerine göre, bütçe giderlerinin yüzde 14.1, bütçe gelirlerinin yüzde 14.2, bütçe açığının ise yüzde 13.8 oranında artış göstereceÄŸini bildirdi. Unakıtan, şöyle devam etti: "GSMH oranlarına bakıldığında, 2004 yılında 2003 yıl sonu gerçekleÅŸme tahminlerine göre, bütçe giderlerinin oranı yüzde 39.5'ten yüzde 38.3'e, bütçe gelirlerinin oranı yüzde 28.1'den yüzde 27.3'e, vergi gelirlerinin oranı yüzde 24.3'ten yüzde 23.6'ya, bütçe açığının oranı ise yüzde 11.4'ten yüzde 11.1'e düşmektedir. Bu oranlar, kamunun ekonomideki payının düşürülmesi ve vergi yükünün azaltılması yönünde Hükümet'imiz tarafından benimsenen genel hedeflere de birebir uyum göstermektedir.''      EĞİTÄ°M, SAÄžLIK VE Ä°HRACATA DAHA FAZLA KAYNAK Maliye Bakanı Unakıtan, 2004 bütçesinde yer alan ödeneklerin temel önceliklere ve kamu hizmetlerinin gereklerine uygun olarak belirlendiÄŸini bildirdi. EÄŸitim, saÄŸlık ve ihracata önceki yıllar bütçelerine göre daha fazla kaynak aktarıldığını kaydeden Unakıtan, şöyle dedi:     ''2004 bütçesinde, personel harcamaları için 35.3, diÄŸer cari harcamalar için 9.9, yatırım harcamaları için 7.6, transferler için 108.2 katrilyon lira ödenek teklif edilmektedir. Önemli transfer kalemlerinden borç faizi ödemelerine 66.2, KÄ°T'lere 1.5, vergi iadelerine 11.4, sosyal güvenlik kurumlarına 16, kuruluÅŸ transferlerine 3.7, tarımsal desteklemeye 3.8 katrilyon lira ayrılmaktadır.''      ''BÃœTÇEDEKÄ° FAÄ°Z BASKISI GÄ°DEREK AZALIYOR'' Bütçeden borç faizi ödemelerine ayrılan payın 2002 yılındaki yüzde 44.8 seviyesinden 2003 yılında yüzde 41.9'a, 2004 yılında ise yüzde 41.1'e düşeceÄŸinin tahmin edildiÄŸini kaydeden Unakıtan, ''Bu veriler de göstermektedir ki bütçedeki faiz baskısı giderek hafiflemektedir. KuÅŸkusuz bu olumlu geliÅŸme, siyasi istikrarın saÄŸlanması, mali disiplin konusundaki taviz vermez tavrımız ve ekonomik programın uygulamasında gösterdiÄŸimiz kararlılığın bir sonucudur'' diye konuÅŸtu.     Bakan Unakıtan ayrıca, mali durumlarında iyileÅŸme olması beklenen sosyal güvenlik kurumlarına yapılan transferlerin payının ise yüzde 11.4'ten yüzde 9.9'a düştüğüne dikkat çekti.      BÃœTÇENÄ°N ÖZELLÄ°KLERİ Maliye Bakanı Unakıtan, 2004 yılı bütçesinin özelliklerine iliÅŸikin de bilgi verdi. 2003 yılı bütçesinde olduÄŸu gibi 2004 Mali Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı'nda da kamu sektöründe mali disiplinin tavizsiz bir ÅŸekilde uygulanması hedefine odaklandığını belirten Unakıtan, ÅŸunları ifade etti: ''Yatırım projeleri kapsamındaki iÅŸlere baÅŸlanabilmesi için proje veya iÅŸin 2004 yılı yatırım ödeneÄŸinin proje maliyetinin yüzde 10'undan daha az olmayacağı öngörülmektedir. Genel Bütçeye dahil daireler, katma bütçeli idareler ve döner sermayelerin 2004 yılı içerisinde edinebilecekleri taşıtlar (T) iÅŸaretli cetvelde gösterilmekle birlikte bu taşıtların edinilmesi Bakanlar Kurulu'nun kararına baÄŸlanmaktadır. Kamu kurum ve kuruluÅŸları arasında ihtiyaç fazlası eÅŸya ve levazımın bedelsiz olarak devrine imkan saÄŸlanması amacıyla Maliye Bakanlığı'na yetki verilmektedir. Yedek ödenekten yapılacak aktarmalarda, ilke olarak aktarılan tutar, ekleme yapılan tertibin baÅŸlangıç ödeneÄŸinin yüzde 10'u ile sınırlandırılmaktadır. Garantili imkan limiti 1 milyar ABD doları ile sınırlandırılmaktadır.  Personel açıktan atamaları ile konsolide bütçe dışındaki kurum ve kuruluÅŸlardan yapılacak memur nakilleri toplamı 40.000 kadro ile sınırlandırılmaktadır.  Kadroların kullanımı sıkı esas ve usullere baÄŸlanmaktadır.Baraj, liman, havalimanı, enerji santrali, tesis gibi taşınmaz mal ve sair varlıkları iÅŸleten veya kullanan kamu iktisadi teÅŸebbüsleri ve kamu ÅŸirketlerinin gayri safi hasılatından, bu kullanım karşılığında belirli bir bedel tahsil edilerek genel bütçeye gelir kaydedilmesi öngörülmektedir. Kamu kurum ve kuruluÅŸlarının uluslararası kuruluÅŸlara üye olmaları DışiÅŸleri Bakanlığı'nın iznine baÄŸlı kılınmaktadır. KamulaÅŸtırma bedellerinin sertifika ile ödenmesine imkan tanınmaktadır.''      MEMUR AYLIKLARI Maliye Bakanı Unakıtan, devlet memurlarının aylıklarına uygulanacak artış oranının bütçe imkanları ve enflasyon hedefleri dikkate alınarak belirlendiÄŸini ifade etti. Önceki yıllardan farklı olarak yılın ikinci yarısında uygulanacak katsayıların da bütçe kanunu ile belirlendiÄŸini ifade eden Unakıtan, bu çerçevede memur aylıklarında 2004 yılının ilk yarısında yüzde 6, ikinci yarısında da yüzde 6 artış yapılmasının kararlaÅŸtırıldığını bildirdi. Bu artışlar sonucunda 2004 yılında memurların aylıklarının ortalama yüzde 13.8, kümülatif olarak da yüzde 12.4 oranında artacağını dile getiren Unakıtan, kamu görevlilerine ayrıca Bakanlar Kurulu'nca belirlenecek tarihlerde ve tutarda iki bölüm halinde toplam 160 milyon lira ilave bir ödeme daha yapılacağını söyledi.    Unakıtan, ''Ocak ayındaki yüzde 6 oranındaki zam sonucunda en düşük dereceli memurun maaşı 428.1 milyon liradan 454.2 milyon liraya yükselecektir. Memur emeklilerinin maaÅŸları ise çalışanlara göre daha fazla oranda olmak üzere yüzde 7.9 ile yüzde 6.4 arasında deÄŸiÅŸen oranlarda artmaktadır. Memur emeklilerinde alt sınır aylığı 448.5 milyon liradan 483.8 milyon liraya yükselmektedir'' dedi.      ''2004'Ãœ EKONOMÄ°YLE MÃœCADELE YILI Ä°LAN EDÄ°YORUM'' Bakan Unakıtan, 2004 yıl vergi stratejisinin ana hatları ile ilgili bilgi verirken ''2004 yılını (Kayıt dışı ekonomiyle mücadele) yılı ilan ediyorum'' diye konuÅŸtu. Kayıt dışı ekonomiyle mücadeleye giriÅŸmenin tam zamanı olduÄŸunu ifade eden Unakıtan, ÅŸunları kaydetti: ''Ãœlkemizin artık vergi kayıp ve kaçağına tahammülü olmadığı gibi vergi kaçırmanın hiçbir haklı nedeni de kalmamıştır. Bu nedenle 2004 yılında, vergisini zamanında ve tam ödeyenleri huzurlu, vergi kaçıranları ise zor günlerin beklediÄŸini, önümüzdeki dönemde bakanlığımın bütün çaba ve imkanlarını bu yönde kullanacağını açık ÅŸekilde ifade etmek istiyorum.     Kayıt dışı ekonomi ile mücadelede önceliklerden birisi vergi idaresinin güçlendirilmesi ve teknolojik alt yapının geliÅŸtirilmesidir. Bu kapsamda VEDOP Projesinin geliÅŸtirilmesi ve yaygınlaÅŸtırılması çerçevesinde VEDOP 2 Projesi hayata geçirilmektedir. Bu proje ile Vergi Dairesi Otomasyonun yaygınlaÅŸtırılması, beyannamelerin internet üzerinden alınması, kayıt dışı ekonominin kayıt altına alınması için vergi ambarı oluÅŸturulması, denetim otomasyonu, hedeflenmektedir.''     Halen vergi gelirlerinin yaklaşık yüzde 56'sının bankacılık sistemi aracılığıyla tahsil edildiÄŸini anımsatan Unakıtan, vergi ödemelerinin tamamının bankacılık sistemi ile yapılmasının amaçlandığını bildirdi. Unakıtan, bu amaçla Ankara'da bir pilot uygulama baÅŸlatıldığını, uygulamanın kısa sürede bütün illere yaygınlaÅŸtırılmasının düşünüldüğünü söyledi. Anayasa Mahkemesi kararları nedeniyle 2003 yılında alınan 650 trilyon lira tutarındaki Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi'nin 2004 yılında mahsup ve iadesinin bütçe hazırlanması sırasında dikkate alındığını belirten Unakıtan, Vergi Barışı Projesi'nden elde edilecek gelirlerin de 2004 yılı vergi gelir tahmininde dikkate alındığını dile getirdi. Unakıtan, Vergi Barışı Projesi kapsamında 2004 yılında yaklaşık 1.2 katrilyon lira gelir beklendiÄŸini ifade etti.      ÖZEL Ä°ÅžLEM VE ÖZEL Ä°LETİŞİM VERGÄ°LERİ Maliye Bakanı Unakıtan, mali disiplinin bir gereÄŸi olarak özel iÅŸlem ve özel iletiÅŸim vergilerinin 2004 yılında da devam edeceÄŸini, ancak her iki verginin de yeni bir anlayışla ele alınarak geçici olmaktan çıkarılması ve ''kullanıcı harçları'' benzeri bir yapıya kavuÅŸturulmasının öngörüldüğünü bildirdi. Unakıtan, yeni mali disiplin gereÄŸi 2004 yılında özel gelir-özel ödenek uygulaması çerçevesinde 2 katrilyon lira tutarında tasarruf saÄŸlanacağını bildirdi. Kemal Unakıtan, AK Parti Hükümeti'nin göreve geldiÄŸi günden beri uyguladığı vergi politikasının toplumun geniÅŸ kesimleri tarafından destek gördüğünü belirterek, bu politikalara bundan sonra da taviz verilmeksizin devam edileceÄŸini söyledi. Kemal Unakıtan'ın 2004 yılı bütçesini Komisyon'a sunuÅŸu bir saat sürdü. Plan ve Bütçe Komisyonu'na daha sonra Maliye Bakanlığı bürokratları analitik bütçe konusunda brifing verdi. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!