Ülker: 4 milyar doları bulduk dışarda büyümeye kilitlendik

Güncelleme Tarihi:

Ülker: 4 milyar doları bulduk dışarda büyümeye kilitlendik
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 16, 2005 00:00

Ãœlker Grubu, 2004 yılını 4 milyar dolarlık ciro, 333 milyon dolarlık ihracatla kapatırken, 2005'i 'Yurtiçinde verimlilik, yurt dışında yatırım' yılı olarak belirledi. Yurtdışında 7 fabrikası olan Ãœlker, Romanya'daki bisküvi fabrikasını açmaya hazırlanıyor, Mısır'da yatırıma baÅŸlıyor.2004 yılını yaklaşık 4 milyar dolar ciro, 333 milyon dolar ihracat ve 21 binin üzerinde çalışanla kapatan, 58 ÅŸirkete sahip Ãœlker TopluluÄŸu, 2005 yılında "Yurtiçinde verimlilik, yurtdışında yatırıma" odaklanacak. Türkiye'nin dışında 6 ülkede 7 fabrikası bulunan Ãœlker, Romanya'daki bisküvi fabrikasını üretime sokmaya hazırlanırken, Mısır'da da yeni bir bisküvi yatırımına baÅŸlıyor. Ãœlker, bisküvi ve çikolata ürettiÄŸi ülkelerde kaliteyi tutturabilmek amacıyla yaÄŸ fabrikası da kurmayı planlıyor.SIRA DIÅžARIYA GELDÄ°: Ãœlker Holding Ä°cra Kurulu Ãœyesi ve Gıda Grubu BaÅŸkanı Metin Yurdagül, "2004 yılı, Cola Turka ve Ãœlker Golf dondurma baÅŸta olmak üzere yeni ürünlerin pazara oturtulduÄŸu bir yıldı. 2005 yılında ise yurtdışı yatırımlarımıza ağırlık vereceÄŸiz" dedi.ZAM YAPMAK DAHA ZOR: 2005'te düşen enflasyon ve Türk parasının deÄŸerlenmesi nedeniyle zam yapmanın zor olacağına da dikkat çeken Yurdagül, şöyle devam etti: "2003 ekonominin canlanmaya baÅŸladığı, 2004 bu canlanmanın tam olarak yaÅŸandığı bir yıl oldu. Enflasyonun düşmesi, Türk parasının kıymetlenmesi gibi çeÅŸitli nedenlerden dolayı 2005'e Ãœlker'in derlenme, toparlanma ve verimlilik üzerine yoÄŸunlaÅŸacağı bir yıl olarak bakıyoruz. Çünkü eskiden aylık enflasyonun yüzde 10 olduÄŸu bir dönemde zam yapmak çok kolaydı, artık Türkiye ekonomisi zammı çok kolay kabul etmeyecek. Mutlaka gerekçelerini arayacak. Hatta indirim talep edecek. Zam yapmak daha zor. Maliyetlerimiz arttığında bile zam yapmakta güçlük çekeceÄŸiz."DIÅž YATIRIMLARIMIZ GÜÇLENDÄ°: 2004'ü 3.6 milyar dolar ciroyla tamamlayan Ãœlker'in 2004'te dış yatırımlarını güçlendirdiÄŸini belirten Metin Yurdagül, 2005 cirosunun ise 4 milyar doları bulmasını beklediklerini söyledi. 6 ülkedeki 7 fabrikadan oluÅŸan yurtdışı cironun da 300 milyon doları aÅŸtığını belirten Yurdagül, yurtdışı yatırımları 2005 yılında da güçlendirmeye devam edeceklerini kaydetti.KAZAKÄ°STAN'DA LÄ°DERÄ°Z: Yurdagül, "Bisküvide Kazakistan'da yüzde 30'un üzerinde payla pazar lideriyiz. Ä°ran çok iyi bir pazarımız, Tebriz ve Tahran'da iki fabrikamız var. Özbekistan, Ukrayna, Suudi Arabistan'da fabrikamız var. Romanya'da bisküvi üretimine yakında baÅŸlıyoruz. Mısır'da da bisküvi ve çikolata üretim hazırlığındayız" diye konuÅŸtu. Yurdagül, Romanya'daki yatırımın 10 milyon dolar, Mısır'daki yatırımın da 7-10 milyon dolar arasında deÄŸiÅŸebileceÄŸini söyledi. Ãœlker TopluluÄŸu'nun 100 ülkeye, 333 milyon dolarlık ihracat yaptığını söyleyen Yurdagül, "Ãœlker adıyla gittiÄŸimiz ülke de var, Ãœlker dışı markayla gittiÄŸimiz ülke de var" dedi. GIDADA YENÄ° KATEGORÄ° YOK: Ãœlker TopluluÄŸu içinde gıda grubunun cirosunun 2003'te 600 milyon dolarken, 2004 yılında 800 milyon dolara yükseldiÄŸini söyleyen Yurdagül, 2005 yılında da büyümelerinin normal trendinde gideceÄŸini tahmin ettiklerini belirtti. Yurdagül, "Bazı ürünlerde pazar doydu. Bisküvi, yaÄŸ gibi pazarlar büyümüyor, hatta margarinde kullanım tonajı artmıyor, pazar küçülüyor" dedi. 2004'ün son aylarında soyalı ürünleri piyasaya sunduklarını hatırlatan Yurdagül, 2005'de gıdada yeni bir kategoriye girmeyeceklerini, mevcut kategorilerde ürün çeÅŸitlemesine devam edeceklerini söyledi. Yurdagül, Ãœlker'in deÄŸiÅŸik gıda kategorilerinde 1800'ün üzerinde çeÅŸidi bulunduÄŸunu hatırlattı. Türk tüketicisine soyayı sevdireceÄŸizÃœLKER Bizim Mutfak'ın iki ay önce piyasaya sunduÄŸu soyalı karışımlarla Türk tüketicilere soyayı sevdirmeyi amaçladıklarını söyleyen Metin Yurdagül, soyanın saÄŸlık ve ekonomik açıdan önemli bir tarımsal ürün olduÄŸuna dikkat çekti. "Soyalı ürünleri marketlerde tattırıyoruz" diyen Yurdagül, ÅŸunları söyledi: "Soya saÄŸlık açısından çok önemli bir ürün. Soya proteini, et ve kıyma görünümünde ama tamamen bitkisel. Hiç kolesterol içermiyor. Türkiye'de ithal soy ürünleri satılıyordu ama ilk kez biz üretmeye baÅŸladık. Pazarı yaratma misyonumuz var. Türkiye'de küspenin yapıldığı soyayı ezip karıştıran ve soya kıyması diye çok ucuza satan var. Biz Adana ve Ä°stanbul'da, toplam 17 milyon dolar yatırımla iki parçalı soya üretim tesisi kurduk. Soyayı un sanayii de ekmeÄŸin bayatlamasını geciktirmek için kullanıyor."Yılda 50 bin kiÅŸi iÅŸ için baÅŸvuruyorÃœLKER TopluluÄŸu'nda 18 bini yurt içi, 3 bini yurt dışında olmak üzere toplam 21 bin kiÅŸinin çalıştığını söyleyen Metin Yurdagül, grupta çalışmak isteyenlerin sayısında önemli bir artış olduÄŸunu belirtti. Ãœlker TopluluÄŸu'nda, son 6 yıl içinde sadece orta ve üst düzey yönetici seviyesinde 200 kiÅŸi iÅŸe alındı.Ãœlkerspor'dan vazgeçmeyi ÅŸu ana kadar düşünmedikYAKLAÅžIK 12 yıllık bir geçmiÅŸi olan Ãœlkerspor'un basketboldaki baÅŸarısının Ãœlker TopluluÄŸu'nu sevindirdiÄŸini belirten Metin Yurdagül, "Kriz dönemlerinde bile takıma yatırıma devam ettik. Basketboldan vazgeçmeyi ÅŸu ana kadar hiç düşünmedik, ama gelecekte ne olur bilemeyiz" diye konuÅŸtu. Bir basketbol takımının yıllık giderinin ortalama 5-6 milyon dolardan aÅŸağı olmadığını hatırlatan Yurdagül, "Türkiye'de bu rakam ne yazık ki bir çok takımda 1 milyon doların altında. Avrupa'da 20 milyon dolar civarında" dedi.Kola pazarına girdik sıralamayı deÄŸiÅŸtirdik2003 yılında pazar sunulan Cola Turka'nın ve Ãœlker Golf Dondurma'nın pazarı büyüttüğünü belirten Metin Yurdagül, "Türkiye'de kola pazarı çok zor bir pazardı, bunu bilerek girdik. Åžu anda önemli bir farkla ikinciyiz, kola pazarında sıralamayı deÄŸiÅŸtirmiÅŸ olduk" dedi. Dünyanın iki büyük kola devinin sahada oyuncu olduÄŸu bir pazarda birden bire hızlı hareket etmenin mümkün olmadığına iÅŸaret eden Yurdagül, şöyle konuÅŸtu: "Cola Turka'da ilk hedefimiz olan yüzde 20'lik pazar payına ulaÅŸtık. Kola pazarı promosyon ve fiyata çok hassas bir pazar. Bunlara baÄŸlı olarak pazar payınız birkaç puan deÄŸiÅŸebiliyor. Bizim de zaman zaman yüzde 25'lere çıktı, zaman zaman yüzde 16-17'lere iniyor. Dondurmaya da 2004 yaz aylarında baÅŸladık. Ä°lk anda pazar payımız yüzde 8'di. Åžimdi yüzde 25'ler civarındayız. Ãœlker girdiÄŸi ürün gruplarında mevcut pazardan pay almak yerine pazarı büyüten bir etki yapıyor. Pazarın büyümesi rakiplerimize de yarıyor."Ãœlker'in nerede yatırımları varSuudi Arabistan Kazakistan Ukrayna Özbekistan Ä°ran (2 fabrika)Romanya (Yeni açılacak)Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!