Ülker: 4 milyar doları bulduk dışarda büyümeye kilitlendik

Güncelleme Tarihi:

Ülker: 4 milyar doları bulduk dışarda büyümeye kilitlendik
Oluşturulma Tarihi: Ocak 16, 2005 01:52

Ülker Grubu, 2004 yılını 4 milyar dolarlık ciro, 333 milyon dolarlık ihracatla kapatırken, 2005'i 'Yurtiçinde verimlilik, yurt dışında yatırım' yılı olarak belirledi. Yurtdışında 7 fabrikası olan Ülker, Romanya'daki bisküvi fabrikasını açmaya hazırlanıyor, Mısır'da yatırıma başlıyor.

2004 yılını yaklaşık 4 milyar dolar ciro, 333 milyon dolar ihracat ve 21 binin üzerinde çalışanla kapatan, 58 şirkete sahip Ülker Topluluğu, 2005 yılında "Yurtiçinde verimlilik, yurtdışında yatırıma" odaklanacak. Türkiye'nin dışında 6 ülkede 7 fabrikası bulunan Ülker, Romanya'daki bisküvi fabrikasını üretime sokmaya hazırlanırken, Mısır'da da yeni bir bisküvi yatırımına başlıyor. Ülker, bisküvi ve çikolata ürettiği ülkelerde kaliteyi tutturabilmek amacıyla yağ fabrikası da kurmayı planlıyor.

SIRA DIŞARIYA GELDİ:

Ülker Holding İcra Kurulu Üyesi ve Gıda Grubu Başkanı Metin Yurdagül, "2004 yılı, Cola Turka ve Ülker Golf dondurma başta olmak üzere yeni ürünlerin pazara oturtulduğu bir yıldı. 2005 yılında ise yurtdışı yatırımlarımıza ağırlık vereceğiz" dedi.

ZAM YAPMAK DAHA ZOR:

2005'te düşen enflasyon ve Türk parasının değerlenmesi nedeniyle zam yapmanın zor olacağına da dikkat çeken Yurdagül, şöyle devam etti: "2003 ekonominin canlanmaya başladığı, 2004 bu canlanmanın tam olarak yaşandığı bir yıl oldu. Enflasyonun düşmesi, Türk parasının kıymetlenmesi gibi çeşitli nedenlerden dolayı 2005'e Ülker'in derlenme, toparlanma ve verimlilik üzerine yoğunlaşacağı bir yıl olarak bakıyoruz. Çünkü eskiden aylık enflasyonun yüzde 10 olduğu bir dönemde zam yapmak çok kolaydı, artık Türkiye ekonomisi zammı çok kolay kabul etmeyecek. Mutlaka gerekçelerini arayacak. Hatta indirim talep edecek. Zam yapmak daha zor. Maliyetlerimiz arttığında bile zam yapmakta güçlük çekeceğiz."

DIŞ YATIRIMLARIMIZ GÜÇLENDİ:

2004'ü 3.6 milyar dolar ciroyla tamamlayan Ülker'in 2004'te dış yatırımlarını güçlendirdiğini belirten Metin Yurdagül, 2005 cirosunun ise 4 milyar doları bulmasını beklediklerini söyledi. 6 ülkedeki 7 fabrikadan oluşan yurtdışı cironun da 300 milyon doları aştığını belirten Yurdagül, yurtdışı yatırımları 2005 yılında da güçlendirmeye devam edeceklerini kaydetti.

KAZAKİSTAN'DA LİDERİZ:

Yurdagül, "Bisküvide Kazakistan'da yüzde 30'un üzerinde payla pazar lideriyiz. İran çok iyi bir pazarımız, Tebriz ve Tahran'da iki fabrikamız var. Özbekistan, Ukrayna, Suudi Arabistan'da fabrikamız var. Romanya'da bisküvi üretimine yakında başlıyoruz. Mısır'da da bisküvi ve çikolata üretim hazırlığındayız" diye konuştu. Yurdagül, Romanya'daki yatırımın 10 milyon dolar, Mısır'daki yatırımın da 7-10 milyon dolar arasında değişebileceğini söyledi. Ülker Topluluğu'nun 100 ülkeye, 333 milyon dolarlık ihracat yaptığını söyleyen Yurdagül, "Ülker adıyla gittiğimiz ülke de var, Ülker dışı markayla gittiğimiz ülke de var" dedi.

GIDADA YENİ KATEGORİ YOK:

Ülker Topluluğu içinde gıda grubunun cirosunun 2003'te 600 milyon dolarken, 2004 yılında 800 milyon dolara yükseldiğini söyleyen Yurdagül, 2005 yılında da büyümelerinin normal trendinde gideceğini tahmin ettiklerini belirtti. Yurdagül, "Bazı ürünlerde pazar doydu. Bisküvi, yağ gibi pazarlar büyümüyor, hatta margarinde kullanım tonajı artmıyor, pazar küçülüyor" dedi. 2004'ün son aylarında soyalı ürünleri piyasaya sunduklarını hatırlatan Yurdagül, 2005'de gıdada yeni bir kategoriye girmeyeceklerini, mevcut kategorilerde ürün çeşitlemesine devam edeceklerini söyledi. Yurdagül, Ülker'in değişik gıda kategorilerinde 1800'ün üzerinde çeşidi bulunduğunu hatırlattı.

Türk tüketicisine soyayı sevdireceğiz

ÜLKER
Bizim Mutfak'ın iki ay önce piyasaya sunduğu soyalı karışımlarla Türk tüketicilere soyayı sevdirmeyi amaçladıklarını söyleyen Metin Yurdagül, soyanın sağlık ve ekonomik açıdan önemli bir tarımsal ürün olduğuna dikkat çekti. "Soyalı ürünleri marketlerde tattırıyoruz" diyen Yurdagül, şunları söyledi: "Soya sağlık açısından çok önemli bir ürün. Soya proteini, et ve kıyma görünümünde ama tamamen bitkisel. Hiç kolesterol içermiyor. Türkiye'de ithal soy ürünleri satılıyordu ama ilk kez biz üretmeye başladık. Pazarı yaratma misyonumuz var. Türkiye'de küspenin yapıldığı soyayı ezip karıştıran ve soya kıyması diye çok ucuza satan var. Biz Adana ve İstanbul'da, toplam 17 milyon dolar yatırımla iki parçalı soya üretim tesisi kurduk. Soyayı un sanayii de ekmeğin bayatlamasını geciktirmek için kullanıyor."

Yılda 50 bin kişi iş için başvuruyor

ÜLKER
Topluluğu'nda 18 bini yurt içi, 3 bini yurt dışında olmak üzere toplam 21 bin kişinin çalıştığını söyleyen Metin Yurdagül, grupta çalışmak isteyenlerin sayısında önemli bir artış olduğunu belirtti. Ülker Topluluğu'nda, son 6 yıl içinde sadece orta ve üst düzey yönetici seviyesinde 200 kişi işe alındı.

Ülkerspor'dan vazgeçmeyi şu ana kadar düşünmedik

YAKLAŞIK
12 yıllık bir geçmişi olan Ülkerspor'un basketboldaki başarısının Ülker Topluluğu'nu sevindirdiğini belirten Metin Yurdagül, "Kriz dönemlerinde bile takıma yatırıma devam ettik. Basketboldan vazgeçmeyi şu ana kadar hiç düşünmedik, ama gelecekte ne olur bilemeyiz" diye konuştu. Bir basketbol takımının yıllık giderinin ortalama 5-6 milyon dolardan aşağı olmadığını hatırlatan Yurdagül, "Türkiye'de bu rakam ne yazık ki bir çok takımda 1 milyon doların altında. Avrupa'da 20 milyon dolar civarında" dedi.

Kola pazarına girdik sıralamayı değiştirdik

2003 yılında pazar sunulan Cola Turka'nın ve Ülker Golf Dondurma'nın pazarı büyüttüğünü belirten Metin Yurdagül, "Türkiye'de kola pazarı çok zor bir pazardı, bunu bilerek girdik. Şu anda önemli bir farkla ikinciyiz, kola pazarında sıralamayı değiştirmiş olduk" dedi. Dünyanın iki büyük kola devinin sahada oyuncu olduğu bir pazarda birden bire hızlı hareket etmenin mümkün olmadığına işaret eden Yurdagül, şöyle konuştu: "Cola Turka'da ilk hedefimiz olan yüzde 20'lik pazar payına ulaştık. Kola pazarı promosyon ve fiyata çok hassas bir pazar. Bunlara bağlı olarak pazar payınız birkaç puan değişebiliyor. Bizim de zaman zaman yüzde 25'lere çıktı, zaman zaman yüzde 16-17'lere iniyor. Dondurmaya da 2004 yaz aylarında başladık. İlk anda pazar payımız yüzde 8'di. Şimdi yüzde 25'ler civarındayız. Ülker girdiği ürün gruplarında mevcut pazardan pay almak yerine pazarı büyüten bir etki yapıyor. Pazarın büyümesi rakiplerimize de yarıyor."

Ülker'in nerede yatırımları var

Suudi Arabistan

Kazakistan

Ukrayna

Özbekistan

İran (2 fabrika)

Romanya (Yeni açılacak)
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!