Ufuk Sandık: Stepnesiz otomobiller geliyor

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: Stepnesiz otomobiller geliyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 27, 2000 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

İlk otomobil üretildiği günden beri lastik ve araç üreticileriyle, sürücülerin aklında patlamış lastik ile yolculuklarına devam edebilme hayali vardı. Bu konuda yapılan araştırmaların ilk sonuçları 1980'li yılların ortalarında görüldü. Ancak bu uygulama lüks ve zırhlı araçlarla sınırlı kaldı. Günümüzde ise tüm otomobil pazarında bu rüya PAX Sistem ile gerçeğe dönüşüyor. Pirelli ve Michellin'ın 1999 yılında yaptıkları bir işbirliği sonucunda ortaya çıkan bu sistem lastik dünyasında ‘‘devrim’’ olarak görülüyor.

HER ARACA UYGUN

Pax sistemi sadece patlak bir şekilde yola devam edebilme yeteneğine sahip bir dış lastikle sınırlı kalmayan ve daha fazlasını veren bir sistem. Bu sistem tek parça jant, esnek destekleme halkası, hava basıncına gerek olmadan janta oturabilen bir dış lastik ve bir basınç kaybı algılayıcısından oluşuyor. Bu sistem yeni araçlarda orjinal ekipman olarak takılabildiği gibi mevcut araçlara da uygulanabiliyor.

Pax sistemin bir başka yararı da araç tasarımında daha fazla serbestlik sağlaması. Yedek lastik ihtiyacı olmadığı için yedek lastiğin kapladığı alan, araç iç hacmine ekleniyor. Böylece aracın arka bölümünün daha geniş hacimle yeniden tasarlanması avantajı doğuyor.

HAKİMİYETİ ARTIRIYOR

Şişirme basıncı tam olan bir lastikte kısa ve sert yanaklar daha iyi yol tutuşu sağlar. Lastik patlaması esnasında; ani hava kaybı nedeniyle, lastik topukları jant çukuruna düşer ve araç hakimiyeti kaybolur. Ancak Pax sisteminde janta dinamik bir kilitleme sistemiyle oturmuş olan lastik, havası boşalmış olsa bile araç altında hareket ederken janttan ayrılmaz. Bu esnada destekleme halkası da devreye girerek sürücünün araca hakimiyetini artırır.

Pax sistemi sayesinde araç maksimum 80 km. hızla 200 km. yol alır. Bu beklenmedik sürprizleri ortadan kaldırır. Zaman ve efor kaybını önler. Mal veya cana gelebilecek zararları ortakadn kaldırır.

Bu devrim niteliğindeki sistemi prensibi oldukça basit. Kendi kendine kilitlenen jant bağlantı mekazinması kullanım esnasında lastik topuğunun janttan çıkmasını engeller. Jant çukuruna (jant orta bölgesi) geçirilen esnek destekleme halkası, patlamış lastik ürezinde giderken lastik tabanının yere temasını sağlar ve araç ağırlığını taşıma görevini üstlenir. Basınç kaybı algılayıcısı da anında sürücüyü uyararak bu yüksek-performans sisteminin güvenliğini tamamlar.

İç hacim artıyor

PAX sisteminin temel özellikleri baz alınarak yeni tasarımla üretilmiş bazı otomobillerin iç hacimlerinde artış görüldü. Johnson Control VIOS consept otomobil modelinde yedek lastiğin kapladığı alan iç hacime eklenerek hacimde yüzde 15'lik bir artış sağlandı. Pininfarina'nin Metrocuba modelinde ise iç hacimde yüzde 22'lik bir artış kazanıldı. Renault'da Pax sistemini kullanan üreticiler arasında bulunuyor. Renault Koleos modelinde kullandığı kısa ve sert yanakla yüksek yol tutuş ve direksiyon hakimiyeti sağlayan 21 inç jant (Pax sistemde 800 mm. çapında) kullandı.

Otomobilde e-galeri dönemi başlıyor

OTOMOBİL firmaları 2000'li yıllarda ‘‘e-galeri’’ dönemini başlatmaya hazırlanıyor. Volkswagen otomobillerin satışının ve pazarlamasının internet aracılığıyla gerçekleştiği elektronik galeri adı verilen uygulamada öncülük yapıyor. Volkswagen'ın önem verdiği projeleri arasında internet üzerinden araç pazarlamak ilk sıralarda yer alıyor. Araçların resmi olarak plaka ve ruhsat gibi işlemlerinin internetten düzenlenmesinin imkansız oluşu bu proje için en büyük engel olarak görülüyor. Ancak Volkswagen yetkilileri, bu konuda bir formül arayışında olduklarını, ama en azından internet üzerinden arabanın siparişinin sağlanması için çalışmalarının devam ettiğini açıkladılar.

Volkswagen Group'un Almanya'nın Wolfsburg kentinde geçen hafta içinde düzenlenen yıllık değerlendirme toplantısında grubun hedefleri anlatıldı. 2000 yılında kárını yüzde 20 artırmayı hedeflediklerini anlatan Başkan Dr. Ferdinand Piech, 1999 yılında dünyadaki tüm pazarlarda satışlarının artıığını kaydetti.

1999 yılında, bir önceki yıla oranla yüzde 3.7'lik bir artışla 4.9 milyon araç sattıklarını belirten Dr. Piech, 8 bin 400 yeni personelle birlikte dünyada toplam 306 bin kişinin kendi gruplarında çalıştığını kaydetti.

CİRO 147 MİLYAR DOLAR

Piech, dünya pazarındaki satış oranlarını da yüzde 11.7'den yüzde 12'ye çıkardıklarını ifade ederek, 147 milyar dolarlık bir ciroyu yakaladıklarını söyledi. Dr. Piech, satışlarının yükselmesine karşın 1999 yılı kárının, 1998'e göre yüzde 27 azaldığını belirtti. Arjantin, Brezilya ve Meksika'da Volkswagen'ın üretim tesisleri olduğunu anımsatan Dr. Piech, Güney Amerika'daki geçen yıl yaşanan ekonomik krizden oldukça fazla etkilendiklerini söyledi. Piech, kárlarının düşüşüne ikinci gerekçe olarak da Almanya'da geçen yıl yürürlüğe giren vergi reformunu gösterdi. Piech, bu etkenlere rağmen satışlarını artırdıklarına işaret etti.

Bülent MUMAY/WOLFSBURG

Tofaş’tan 1.2 motorlu ekonomik Siena

TOFAŞ AR-GE ve uluslararası bir uzmanlar ekibinin çalışmaları sonucunda Türkiye yol şartlarına göre tasarlanan Fiat Siena'nın yeni versiyonu Türkiye'de üretilmeye başlandı. Fiat Siena S, Tofaş'ın Bursa'daki üretim tesisinde Avrupa standartlarında, üstün robot teknolojisi kullanılarak üretiliyor.

Hem Avrupa hem de Amerika'nın güvenlik testlerinden başarıyla geçen Fiat Siena, Fiat Punto'da da kullanılan 1.2 litrelik ‘‘fire’’ motoruyla iyi bir performans sağlıyor. Fiat Siena S'de kullanılan çok noktadan enjeksiyonlu DOHC motor 75 beygir güç üretiyor. Siena S'in ekonomik motoru saatte 166 km. hıza ulaşıyor ve 90 km.'de 5.2 litre yakıt tüketiyor. Hidrolik direksiyon, immobilizer ve renkli camın standart olduğu Fiat Siena S nisan ayından itabaren satışa sunulacak.

Focus'da elektronik

arıza için önlem

FORD Otosan, Focus 1.6'nin Avrupa ülkelerinde olduğu gibi Türkiye'de de yakından izlenen servis raporlarının içeriklerinde tespit edilen küçük bir elektronik arıza olasılığını dikkate alarak, araç kullanıcılarını servise davet ediyor. Bu durumun aracın motor yönetim sisteminden kaynaklandığı, sürüş sırasında geçici güç kaybı şeklinde ortaya çıktığı ve kontağın kapanıp açılmasıyla giderilebildiği bildiriliyor. Ford Otosan Sevis Bölümü, Sadece 1.6 litre motora sahip düz vitesli araçlarda çok nadir olarak rastlanan bu durumun ortaya çıkma olasılığını ortadan kaldırmayı amaçlıyor. Focus kullanıcıları yaklaşık 30 dakika sürecek bir kontrol için herhangi bir Ford Yetkili Servisi'ne uğramaları yeterli oluyor. İşlem sırasında araçların motor kontrol ünitelerine bu olasılığı ortadan kaldıracak yeni bir yazılım yükleniyor ve sorun elektronik olarak tamamen önleniyor. Ayrıca, 2.0 litre motora sahip Focus araç sahipleri de motor yağ doldurma kapağı ve genel bir kontrol için servise davet ediliyorlar. Bu işlemler ücretsiz olarak gerçekleştiriliyor.

Nissan'dan avantajlı yedek parça

NİSSAN Otomotiv, ‘‘Avantaj Parça’’ adıyla yeni bir uygulama başlattı. Avantaj Parça hizmetinin en önemli özelliği, Nissan orijinal yedek parça kalite ve standartlarından ödün vermeden üretilmesi, ancak buna karşılık daha ekonomik fiyatlarla kullanıcıların hizmetine sunulacak orijinal parçalardan oluşması. Orijinal parçalardan yüzde 20-40 daha ucuz olan ‘‘Avantaj Parça’’ hizmeti, özellikle araçları garanti kapsamı dışına çıkmış Nissan araç sahipleri için oldukça önemli ve cazip bir yenilik.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!