Ufuk Sandık: 2003'te dünyada 40 milyon adet otomobil üretilecek

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: 2003te dünyada 40 milyon adet otomobil üretilecek
Oluşturulma Tarihi: Mart 06, 2000 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

DÜNYA otomobil üretimi 40 milyon adete koşuyor. 1920 yılında 2.3 milyon adet olan dünya otomobil üretiminin 83 yıl sonra 2003 yılında 40 milyon adete ulaşması bekleniyor.

Dünyada otomobil üretiminin ağırlıklı olarak Batı Avrupa, Kuzey Amerika, Japonya ve Güney Kore'de yapıldığı görülüyor. 2003 yılında Batı Avrupa, Japonya ve Güney Kore'de üretim artarken, Kuzey Amerika'da düşeceği tahminleri yapılıyor.

OSD'nin tahminlerine göre 2003 yılında Batı Avrupa'da üretim 15 milyon, Kuzey Amerika'da 7 milyon, Japonya'da 6.6 milyon, Güney Kore'de 2 milyon adet olarak gerçekleşecek. Aralarında, Türkiye'nin de bulunduğu diğer ülkelerin üretimi ise 2003 yılında 8 milyon 200 bin adete yükselecek.

Ülke Üretici firmalar 1998 Üretimi (milyon adet)

Japonya (8) 8 yerel üretici 8.0

ABD (8) 3 yerel+5 Japon 5.5

Almanya (5) 3 yerel+2 ABD 5.3

Fransa (2) 2 yerel üretici 2.6

Güney Kore (3) 3 yerel üretici 1.6

İspanya (5) 2 Fransız+1 Alman

2 ABD+3 Japon 2.2

İngiltere (7) 1 Fransız+1 Alman

2 ABD+ 3 Japon 1.7

İtalya (1) 1 yerel üretici 1.3

Türkiye (7) 1 Fransız+1 İtalyan 2 ABD+2 Japon

1 Güney Kore 240 bin

ÜRETİM KATLANDI

1920'li yıllarda 2.3 milyon adet seviyelerinde olan dünya otomobil üretimi 1940'da 4.7 milyona, 1950'de 8, 1960'da 13.4, 1970'de 21, 1980'de ise 25.9 milyon adete yükseldi. 1990'da 37.4 milyon adete çıkan dünya otomobil üretimi 1998 yılında küçük bir artışla 37 milyon 925 bin adette kaldı.

Otomobil üretiminin bölgelere dağılımında AB ülkelerinin oluşturduğu Batı Avrupa yüzde 38, ABD, Kanada ve Meksika'dan oluşan Kuzey Amerika yüzde 21, Japonya yüzde 21, Güney Kore ise yüzde 4 pay aldı. Diğer ülkelerin dünya üretimindeki payı ise yüzde 16 civarında.

8 OTOMOBİL ÜLKESİ

1998 yılı verilerine göre sektördeki ilk 8 ülkenin otomobil üretimindeki payı yüzde 78 oldu. Bu ülkelerden Japonya' 8 yerel üretici firma ile 1998 yılında 8.1 milyon otomobil üretti. ABD'de ise 3 Amerikan ve 5 Japon firması tarafından toplam 5.5 milyon adet otomobil üretildi. Japonya, Güney Kore, Fransa ve İtalya'daki otomobil üretiminin tümü yerel firmalar tarafından yapılıyor. Türkiye'de ise 1993 yılında 4 firma 348 bin otomobil üretirken, 1998 yılında üretici firma sayısı 7'ye çıktı. Üretim ise 240 bin adete düştü.

Volvo V70, 1 milyar dolara tasarlandı

VOLVO yeni stationwagonu V70 modelinin tasarımı için 1 milyar dolar harcadı. Volvo'nun bütün karakteristik özelliklerini üzerinde taşıyan V70 modelinin tanıtımı Nice şehrinde yapıldı.

S80 platformunda Volvo'nun Belçika ve İsveç'teki fabrikalarında üretilen ve S80'den 12 milimetre daha kısa olmasına rağmen daha geniş bir iç hacme sahip olan V70 iki ayrı motor seçeneği ile Türkiye'ye ithal edilecek.

V70'in ilk etapta 2.0 litre ve beş silindirli 180 beygir güç üreten vesiyonu Türkiye'de 84 bin marktan başlayan fiyatlarla mart ayından itibaren satılacak. Yüksek performansa sahip 2.3 litrelik versiyonu ise sipariş üzerine getirtilebilecek.

V70'in yüksek performaslı versiyonu, T5 tasarımına sahip. Motor kapağının altında 250 beygir gücünde 5 silindirli, 2.3 litre turbo motor var. Yakıt tüketimi ise 9.3 litre. Etkin filtre ve havalandırmanın yanında otomotiv endüstrisinde ilk kez kullanılan Premair adlı bir sistem bulunuyor. Radyatördeki bir tabaka, hava akışı sırasında ozon gazını oksijene dönüşüyor.

Ömür KIRBAŞLI/Nice

Yeni Polo Classic 7.4 milyar

DOĞUŞ Otomotiv tarafından Türkiye'ye ithal edilen ve yerli tüketici tarafından çok tutulan Polo Classic 2000 modelinde önemli değişiklikler yapıldı. Otomobil içinde daha yumuşak bir hava yaratmak amacıyla mavi ışık kullanılırken, bardak tutucu ve çok sayıda cep eklendi. Araç güvenliği sağlanması amacıyla hava yastıkları büyütülen ve yan hava yastıkları konulan yeni Classic'te çocuk koltuğunun daha güvenli kullanımı için düzenlemeler yapıldı. Trendline, Comfortline, Highline olarak 3 seçeneğe sahip olan yeni Polo Classic'ler 7 milyar 491 milyon ile 10 milyar 340 milyon arasında değişen fiyatlarla satılacak.

Sürgülü kapılı otomobil

RENAULT, Kangoo'nun otomobil versiyonu Pampa satışa sunuldu. Kangoo Pampa'nın en önemli özelliği, yolcu iniş-binişlerinde binek konforu sunan iki adet arka sürgülü kapıya sahip olması. Kangoo Pampa'da ayrıca, arka koltuk ve arka camlar, hidrolik direksiyon, radyo-teyp, ABS, sürücü ve yolcu hava yastığı bulunuyor.

Kangoo 5 kapısıyla çok kullanışlı bir otomobil.

Pampa'yı binek versiyonundan ayıran en önemli özellik arka koltuklarının ve arka camlarının olması. Kangoo Pampa'da 1.4 litre motor ile RNA, RTE ve Pampa olmak üzere üç versiyon bulunuyor. Kangoo Pampa'nın motoru, Clio'da da bulunan 1390 santimetreküp hacmindeki motor. Kangoo Pampa'nın motoru 5500 devirde 75 beygir güç üretiyor. Pampa aktif ve pasif güvenlik özellikleri açısından normal bir otomobilden farksız. RNA versiyonunda sürücü hava yastığı, öngergili ve kuvvet kontrol sistemli ön emniyet kemerleri, hidrolik direksiyon, üçüncü stop lambası, immobilizer, radyo teyp, uzaktan kumandalı merkezi kilit sistemi standart olarak sunuluyor. RTE versiyonunda buna ek olarak elektrikli ön camlar, yükseklik ayarlı arka koltuk başlıkları bulunuyor. Klima, atermik ön cam, yolcu hava yastığı ve ABS opsiyonel olarak sunuluyor.

Pampa'nın RNA versiyonu 6 milyar 600 milyon lira , RTE versiyonu 7 milyar 200 milyon lira ve Pampa versiyonu ise 7 milyar 900 milyon lira'dan satılacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!