GeriEkonomi Türkiye’de hırsızlık 2016’da yüzde 25 artışla 2.5 milyar dolara koşuyor
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    2
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Türkiye’de hırsızlık 2016’da yüzde 25 artışla 2.5 milyar dolara koşuyor

Türkiye’de hırsızlık 2016’da yüzde 25 artışla 2.5 milyar dolara koşuyor

Dünyada perakende hırsızlığı 2016’da rekora koşuyor. 2015’te 123 milyar dolar olan dünya perakende hırsızlığının 2016’da 150 milyar doları bulması bekleniyor. Sensormatic Güvenlik Hizmetleri’nin verilerine göre bu rakam Türkiye’de 2.1 milyar dolardan yüzde 25’lik artışla 2.5 milyar dolara çıkacak. Mağaza ve süpermarketlerde en çok çalınan ürünler ise kazak ve et ürünleri.

TÜRKİYE’de AVM’lerdeki mağazaların yüzde 55’inin güvenliğini sağlayan Sensormatic Güvenlik Hizmetleri’nin verilerine göre perakende hırsızlığı 2016’da

Türkiye’de hırsızlık 2016’da yüzde 25 artışla 2.5 milyar dolara koşuyor

rekor kıracak. Geçtiğimiz yıl dünyada 123 milyar doları bulan perakende hırsızlığının 2016’da 150 milyar doları, Türkiye’de ise 400 milyon dolarlık artışla 2.5 milyar doları bulması bekleniyor. Mağaza ve süpermarketlerde en çok çalınan ürünlerin başında ise bebek maması, bebek bezi, kazak ve et ürünleri geliyor.

Hırsızlığın ekonomilerdeki gelişmelerle de ilgili olduğunu dile getiren firmanın CEO’su İsmail Uzelli, “Ağırlıkta yiyecek ve giyeceği kapsayan perakende hırsızlığı ekonomilerin kötü gittiği ve göçlerin arttığı dönemlerde yükseliyor. Dünyada 2004-2007 yıllarında ekonominin iyi olduğu dönemlerde perakende hırsızlığı da duraksama dönemine girmişti. Şimdi rekora koşuyor” dedi. 

GÜVENLİK İHTİYACI VAR

Mağazalarda ve alışveriş merkezlerinde güvenlik hizmetlerinin arttığını dile getiren İsmail Uzelli, şu bilgileri verdi: “Güvenlik trendi sadece Türkiye’de değil tüm dünyada artıyor. Avrupa’da da mağazalar bu alana önemli yatırımlar yapıyor. Güvenlik ihtiyacı sadece terör olaylarında değil, ekonomilerin kötü gittiği ya da göçlerin arttığı dönemlerde de önem kazanıyor. Şuan tüm dünyada yaşanan bu gelişmeler güvenlik ihtiyacını da arttırmış durumda. Bugün Latin Amerika’da perakende cirosu içinde hırsızlığın payı yüzde 1.55’e ulaştı. Bu rakam Kuzey Amerika’da yüzde 1.27, Asya-Pasifik bölgesinde yüzde 1.17 ve Avrupa’da yüzde 1.05 olarak gerçekleşiyor. Ancak perakende hırsızlığında en yüksek artışın Avrupa’da yaşandığını gözlemliyoruz. Buradaki mülteci sorunu bunun en önemli nedeni.”

KIŞIN KAYIP ARTIYOR

Türkiye’de en çok çalınan ürünler hakkında da bilgi veren İsmail Uzelli, şunları söyledi: “Perakende hırsızlığının genelde lüks markalarda yada teknoloji ürünlerinde yaşandığı düşünülür. Ancak durum hiç de öyle değil. Yani hırsızlık yapacak kişi Louis Vuitton’da çok pahalı bir çantayı çalmıyor. Türkiye’de hırsızlık genelde ihtiyaç ürünlerinde yaşanıyor. Özellikle tekstilde çok var. Burada kazak gibi ürünler yani ihtiyaca yönelik ürünler çalınıyor. En yüksek kayıp da yüzde 49 ile kış sezonunda yaşanıyor. Marketlerde ise en çok çalınan ürünler et ve et ürünleri oluyor. Sosis, sucuk gibi ürünler... Ayrıca bebek maması ve bebek bezi de çok çalınan ürünlerin başında geliyor. Kozmetik ise her yerde çalınıyor.”

En çok 17-24 yaş arası çalıyor

HIRSIZLIKLARIN yüzde 100 müşteriler tarafından yapılmadığını da anlatan İsmail Uzelli, şu değerlendirmeyi yaptı: “Bugün Türkiye’nin de içinde yer aldığı Avrupa da müşteri kılığındaki kötü niyetli kişilerden kaynaklanan kayıp yüzde 42. Geri kalan bölüm ise çalışan hırsızlığı ve yönetimsel hatalardan kaynaklanan kayıplar. 17-24 yaş arası nüfus ise mağazalarda en çok hırsızlık yapan yaş grubu olarak dikkat çekiyor.”

2 yılda 17 bin kişiye elektronik kelepçe

TÜRKİYE’de birçok farklı alanda hizmet verdiklerini anlatan İsmail Uzelli, şöyle konuştu: “Bugün havacılıktan bankacılığa kadar birçok farklı alanda hizmet veriyoruz. Perakende işimizin önemli bir kısmı. Türkiye’de 2014 yılında uygulanmaya başlanan elektronik kelepçe sisteminde de yer aldık. Bu da çok önemli bir projeydi. Türkiye’de 2 yılda 17 bin kişi elektronik kelepçe kullandı. Burada da büyük bir başarı hikayesi var. Adaptasyonu ve uygulaması çok başarılı bir sistemdi.”

Türkiye’de mağazalardaki kayıp nereden kaynaklanıyor?

Kayıp nedeni Oran (%)
Müşteri hırsızlığı 42
Çalışan hırsızlığı 25
Yönetimsel hata 24
Üretici kaynaklı 9

123 milyar $
Global perakende de 2015 yılı hırsızlık tutarı

150 milyar $
Global perakende de 2016 yılı hırsızlık tutarı beklentisi

%1.99
Dünyada eczane sektöründe yaşanan hırsızlığın toplam ciroya oranı

400 milyon $
Türkiye’de perakende hırsızlığında bir yılda yaşanan artış

2 bin $
100 metrekarelik bir mağazaya kurulan güvenlik sistemi maliyeti

Türkiye’de en  çok ne çalınıyor?

* Mont
* Kazak
* Bebek maması
* Bebek bezi
* Jilet
* Deodorant
* Sosis
* Sucuk
* Kırmızı et
ckuburlu@hurriyet.com.tr



Yorumları Göster
Yorumları Gizle