Türk otomotivinde ikinci Japon operasyonu yolda

Güncelleme Tarihi:

Türk otomotivinde ikinci Japon operasyonu yolda
Oluşturulma Tarihi: Aralık 01, 2001 02:07

Sabancı Holding'in Toyotasa'daki hisselerini Japon Toyota'ya devretmesi sonrasında Anadolu Grubu da Anadolu Honda'daki hisselerinin bir bölümünü Japon Honda'ya devretmeye hazırlanıyor. İki taraf arasında hisse devirlerine yönelik görüşmeler başladı.

Sabancı Holding'in Toyotasa'daki hisselerini Japon Toyota'ya devredip otomobil üretiminden çekilmesinin piyasalarda yarattığı şok henüz geçmeden, Anadolu Grubu'nun Anadolu Honda'daki hisselerinin bir bölümünü Japon Honda'ya devretmeye hazırlandığı belirlendi. İki taraf arasında hisse devirlerine yönelik görüşmelerin başladığı öğrenildi.

Buna göre Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Başkanı Tuncay Özilhan'ın İcra Komitesi Başkanı olduğu Anadolu Grubu, Anadolu Honda'da bulunan hisselerinin büyük bölümünü Japonlar'a devredecek. Böylece Japon Honda Motor Co., Anadolu Honda'da çoğunluk hissesine sahip olacak. Japon Honda ve Anadolu Grubu'nun yüzde 50-50 ortaklığı olan Anadolu Honda şirketi, Gebze Şekerpınar'daki tesislerinde Civic marka otomobillerin üretimini ve Türkiye'deki pazarlama ve satışını gerçekleştiriyor.

Anadolu Grubu, Japon Honda ile binek otomobil dışında, Honda motosikletlerinin de Türkiye'de üretimini gerçekleştiriyordu. Grubun bunun yanısıra Isuzu ile ticari araçların üretimi konusunda da ortak yatırımı var. Aynı zamanda Kia ve Lada marka otomobillerinin Türkiye distribütörlüğünü yapıyor.

Anadolu Honda otomobil fabrikası, Aralık 1997 tarihinde açılmıştı. Türkiye'nin 6'ıncı fabrikası olan tesis yılda 30 bin adet araç üretim kapasitesine sahipti. Kapasitenin 2000 yılında 100 bin adete çıkması hedeflenmişti. Ancak ekonomik krizler nedeniyle üretimde ekonomik ölçeğe ulaşılamadı. 50 milyon dolarlık yatırımla Gebze Şekerpınar'da kurulan tesis, Honda'nın Avrupa'da İngiltere'den sonra ikinci büyük fabrikasıydı.

Hedefler gerçekleşseydi; ikinci ve üçüncü kademede 300 milyon dolarlık ek yatırım yapılacak ve 100 bin adet otomobil üretilecekti. Tesislerde istihdam edilecek kişi sayısı ise 3 bine yükselecekti.

TÜRKİYE'YE İNANIYORUZ

Fabrikanın açılışına katılan Honda Yönetim Kurulu Başkanı Yoshihide Munekuni, Honda otomobillerinin Türkiye'de üretiminin, Türkiye'nin ekonomik büyümesine olan inançlarını ortaya koyduğunu söylemişti. Türkiye'deki otomobil pazarının hızla genişlediğini ve bu pazarın gelecekte daha da büyüyeceğinden emin olduklarını vurgulayan Munekuni, ‘‘Bu fabrika ileride genişletilebilecek esneklikte dizayn edildi. Biz de ihtiyaç duyulduğunda genişletmek üzere yatırım yapmaya kararlıyız’’ demişti.

Türk otomotivine neler oluyor?

Otomotiv sektöründe ekonomik krizle birlikte ilginç gelişmeler yaşanmaya başladı. Sabancı Holding'in Japonlara Toyotasa'daki hisselerini devretmesinden sonra, ikinci bir gelişmede Tofaş'ta yaşanmıştı. Koç Holding ve İtalyan Fiat ortaklığı olan Tofaş'ın motor ve şanzıman üreten bölümünü General Motors (GM) ile Fiat Auto ortaklığında kurulan Powertrain'e devretmişti. Ancak, bu devir işleminin krizle alakalı olmadığı, Fiat ile GM'in yeni oluşumları nedeniyle bir sinerji yaratmak amacıyla yapıldığı açıklanmıştı. Powertrain motor ve şanzıman üretim birimini 73 milyon Euro'ya devralmıştı. Şimdi piyasalar sırada hangi otomotiv firmasının olduğunu konuşuyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!