Güncelleme Tarihi:
Tüketici güveni endeks ile belirleniyor ve endeks rakamı 100’den büyük olursa tüketicinin güveninde olumlu, 100’den küçük olursa olumsuz seyri gösteriyor. Şubatta ise yüzde 7 düşüşle endeks rakamı 66.64’e geriledi. Bu rakam 2015 Ekim’inden beri görülen en düşük oran. Tüketicinin güveni Kasım 2015’teki zirvesinin ardından üç aydır geriliyor. Politik belirsizliğin azalmasıyla kasımda ekime göre yüzde 22.9 artışla Nisan 2014’ten bu yana en yüksek olan 77.15 değerini alan endeks aralıkta 73.58, ocakta ise 71.62’ye gerilemişti.
Dün açıklanan endeks verilerine göre düşüşün en önemli nedeni tüketicilerin gelirlerinde ve Türkiye’nin ekonomik durumunda bozulma beklentilerinin artması. Hanehalkı gelirlerinde düşüş bekleyen tüketicilerin oranı yüzde 3.1 artarken, Türkiye’nin ekonomik durumunda kötüleşme bekleyen tüketicilerin oranındaki artış yüzde 5.9 oldu. İşsizliğin artacağını düşünen tüketicilerin oranında ise yüzde 10.1 artış yaşandı. Ücretlerinde azalma bekleyen tüketicilerin oranı da yüzde 4.9 arttı.
OTOMOBİL ALMAYACAK
Tüketicilerin ekonomik durumdaki beklentileri harcama beklentilerine de yansıdı. 12 ayda otomobil almayı düşünen tüketicilerin oranında yüzde 5.5 gerileme olurken, elbise, ayakkabı gibi yarı dayanıklı tüketim mallarına para harcamayı planlayan tüketicilerin oranındaki düşüş ise yüzde 1.2 oldu. Tüketicilerin maddi durumundaki sıkıntının bir diğer göstergesi ise tüketim harcamalarını karşılamak için kredi kullanmayı düşünenlerin oranındaki artış oldu. Tüketim için kredi kullanmayı planlayan tüketicilerin oranı yüzde 0.9 arttı. Tüketicilerin tasarruf etme ihtimali yüzde 16.1 geriledi.