GeriEkonomi Tedbirler işe yaradı
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Tedbirler işe yaradı

Tedbirler işe yaradı

Shell Türkiye Ülke Başkanı Ahmet Erdem, “Shell için Türkiye en hızlı büyüyen 5 ülkeden biri. Araç parkurunun büyümesi, fiyat düşüşüyle tüketimin artmasının yanı sıra kayıt dışı akaryakıt üzerine alınan tedbirlerin çok olumlu etkisi oldu. Pazar geçen yıl yüzde 15 büyüdü” dedi.

SHELL Türkiye Ülke Başkanı Ahmet Erdem’in kariyerinde yalnızca “Shell” var. Üniversiteyi bitirir bitirmez Shell’e giren Ahmet Erdem 26 yıldır Shell’de çalışıyor. 2015 yılında tüm sorunlara rağmen beklentilerin üzerinde bir performansla yılı kapayan Shell Türkiye, 2016’da da büyüme planları içinde. Ahmet Erdem’le yeni hedeflerini konuştuk.

93 YILDIR TÜRKİYE’DE

Kariyerinize Shell’de başlamışsınız ve çok uzun zamandır Shell’desiniz. Başka şirkete geçmeyi hiç düşünmediniz mi?
- Shell içinde farklı görevlerim, sorumluluklarım oldu. Türkiye ve Türkiye dışında görev aldım. 26 yıl geçti... Suudi Arabistan, Yunanistan, Kenya... Farklı ülkelerde de deneyimlerim oldu. Sanırım iyi geçti o yüzden de istikrarlı biçimde devam ettik.

Shell 93 yıldır Türkiye’de faaliyet gösteriyor. Shell’in dev yapısı içinde Türkiye nerede duruyor?
- Çok uzun zamandır Shell Türkiye’de. Petrol ve gazla ilgili her alanda faaliyetleri var. Türkiye’de en büyük işimiz akaryakıt ve madeni yağ dağıtımı. Arama işimiz de var. Türkiye’nin hala büyüme potansiyeli var. Türkiye bunun ötesinde madeni yağ açısından önemli. Derince’den 50 ülkeye 100 milyon liranın üzerinde madeni yağ ihracatı yapıyoruz. Shell’in radar ekranında Türkiye önemli. Hızlı büyümeyi hedeflediğimiz 5-6 ülkeden biri.

CİRO 20 MİLYAR LİRA

Rakamsal olarak ne kadarlık bir büyüklükten söz ediyoruz tam olarak?
- 2015’te bütün iş hacmimiz Türkiye’de 20 milyar liranın üzerine çıktı. Bu toplam ciromuz. Bunun içinde tüm iş kollarımız var. Enerji de var, perakende işimiz de var.

Petrol fiyatlarındaki düşüşün ne kadar etkisi oldu bu rakamlarda?
- İş hacmi olarak bakarsanız geçtiğimiz yıl pazar büyümesinin üzerinde büyüdük. Dünyada petrol ve gaz şirketleri üzerinde çok etkisi olan bir süreç yaşandı, yaşanıyor. Akaryakıt fiyatlarının düşmesi bizim için tahmin edildiği gibi kötü değil. Akaryakıt fiyatlarının artması da bizim karlılığımızı artırmıyor. Fiyatlar artınca negatif etkileri var. Küçük kar marjlarıyla çalışıldığı için beklenildiği zaman kardan bir şey kalmıyor, eriyor. Türkiye’de fiziksel olarak 20 gün stok tutuyoruz. 20 günlük stok dalgalanmalardan etkileniyor. Türkiye’de üretim olmadığı için pazarlama faaliyetlerimize fiyat düşüşlerinin bir etkisi yok.

YÜZDE 15 BÜYÜDÜ

Türkiye’de akaryakıt satışları hep büyüyor. Güzel bir işiniz var! Türkiye’de otomobil satışları da kriz dinlemiyor. Büyüme beklentileriniz nedir?
- Türkiye’de akaryakıt pazarının küçüldüğü bir sene olmadı. 2015’de yüzde 15’lik büyüme oldu. Araç parkuru da dediğiniz gibi Türkiye’de hızla büyüdü. Diğer taraftan kayıt dışı-kayıtsız akaryakıt üzerine alınan tedbirlerin çok olumlu etkisi oldu bize. Akaryakıt fiyatlarının düşmesinden artan tüketim artışı da oldu. Benzindeki büyüme tüketim büyümesidir. Tamamen daha fazla araç ve tüketimden kaynaklanıyor. Bunlar bizim için olumlu gelişmeler. Shell için Türkiye en hızlı büyüyen 5 ülkeden biri.

2016 beklentileriniz nedir? 2015’deki gibi yüzde 15 büyüme bekliyor musunuz?
- Yüzde 15 büyüme beklemiyorum. Yüzde 6-8 büyüme olur diye tahmin ediyorum. Shell&Turcas olarak yüzde 20 civarında bir pazar payımız var.
Hedefimiz 2016’da, pazarın üzerinde bir büyüme performansı yakalamak.

5 senede bir akaryakıt istasyonlarının anlaşmaları yenileniyor… Siz de yenilediniz. Bu verimliliğinizi artırdı mı?
- Anlaşmaların yenilenmesi bir fırsat sunuyor. Bu sayede istasyon şebekenizi geliştirmeniz ve şekillendirmeniz mümkün oluyor. Şebekemizde şu anda müşterilerin bizi görmek istediği yerlerdeyiz. Biz şehirlerdeki gelişme bölgelerini de sıkı takip ediyoruz. Ayrılan istasyonlar da oldu. Ama çok değil.

Kaç istasyonunuz var?
- 1024 istasyonumuz var. En zor perakende kollarından biridir akaryakıt işi. İstasyon oranı olarak Türkiye’de pazar payımız yüzde 7-8, istasyonlardan yapılan satışa bakınca yüzde 20’lerde. İstasyon sayısı olarak 3’üncü sıradayız, perakende satışta ikinci sıradayız.

GÜNEYDOĞU’DAKİ PETROL ARAMALARINDA İLERLEME YOK

Arama çalışmaları zaman zaman Türkiye’nin gündemine geliyor ve heyecan yaratıyor. Ancak beklenen de yıllardır olmadı. Ne durumda arama faaliyetleri? Dünyadaki genel gidişat arama yatırımlarınızı olumsuz etkiliyor mu?
- Çok uzun soluklu projeler bunlar. Şirketlerin yatırım politikaları üzerine fiyatların düşüşünün etkisi var ancak şu anda Türkiye ile ilgili bir durum yok.

Shell Türkiye’deki petrol ve doğalgaz arama faaliyetlerini 16 yıllık bir aradan sonra Türkiye Petrolleri (TP) ile işbirliği yaparak 2011’de tekrar başlattı. Ne durumda?
- 2 proje üzerine odaklandık. Biri Batı Karadeniz’de doğalgaz ve petrol aranması diğer de Diyarbakır’da kaya gazı ve kaya petrolü üzerine 2 arama projesi. Açık denizde kuyu açılması o işi yaptığımız tarihlerdeki rakamlarla tam net rakam vermem mümkün değil. Ancak açık denizde arama yapmanın maliyetinin 250 milyon dolardan başladığını söyleyebilirim. Karada arama maliyetleri daha düşük oluyor. Türkiye’de Batı Karadeniz’de arama devam ediyor. Bugüne kadar alınan sonuçlar analiz ediliyor, değerlendirmeler yapılıyor. Bundan sonraki adımlara karar verilecek.

Nasıl sonuçlar?
- Teknik ve ticari konuşmak için erken. Shell Bulgaristan’da da çalışma yapıyor. Güneydoğu’daki aramalarda ise bir ilerleme yok.

Güvenlik mi sorun Güneydoğu’da?
- Hayır. Güvenlikle ilgili değil. Teknik bir konu.

Çevre ülkelerdeki “petrol zenginliği” yıllardır “Türkiye’de var da çıkarılmıyor” söylentilerinin olmasına imkan verdi. Hep bir umut bekleniyor.
- Doğru. Ancak teknik sonuçlar ortada.

200’ÜN ÜZERİNDE MARKETİMİZ VAR

Rekabet en çok benzin istasyonlarının lokasyon seçimlerinde mi yaşanıyor?
- Bu çok önemli bir konu. İyi lokasyon, yani doğru lokasyon, marka güvenilirliği bizim sektörümüzde çok önemli. Shell bu konuda çok avantajlı. Shell istasyon başına pazar ortalamasından 2.5 kat daha fazla verimlilik sağlıyor. İstasyonlarımız doğru yerlerde ve markamıza inanç yüksek.  

Son dönemde benzin istasyonları arasında “market” rekabeti de yaşanıyor. Bazı benzin istasyonlarında yiyecekten çoraba çok çeşitli ürün satılıyor. Bu alanda Shell ne durumda?
Bu bizim çok önemsediğimiz bir konu. 200’ün üzerinde marketimiz var. Malum şehirlerde herkes zaman fakiri ve trafikte çok zaman geçiriyor. Shell marketlerinde sağlıklı yiyecekler ve yolda ihtiyacınız olabilecek her şeyin olmasına özen gösteriyoruz. Bu konuda sürekli yenilikler yapıyoruz. Müşterilerimizi dinliyoruz. 

HEDEF YÜZDE  50 KADIN

AHMET Erdem Shell’in hem globalde hem de Türkiye’de kadınların iş yaşamına katılımı için destekleyici politiklar uyguladığını da anlatıyor. Shell 2020 yılına kadar tüm üst düzey yönetici pozisyonlarının en az yüzde 30’unun kadın olmasını hedefliyor. Erdem, Shell Türkiye olarak tüm işe alımlarda yüzde 50 kadın istihdamı hedeflediklerini söylüyor. Erdem’in yönetim ekibindeki kadın oranı yüzde 33. Erdem, hedeflerinin her sene bu oranı arttırmak olduğunu söylüyor. Bunu gerçekleştirmek için de kadın çalışanlara mentorluk desteği veriliyor. Ayrıca “Shell Türkiye Kadın Platformu” ile 60 adet gönüllü kadın çalışana potansiyellerine ulaşmalarına destek olmak üzere öğrenme, koçluk ve iş ilişkilerini geliştirme fırsatları yaratılıyor. 

KAYAK YAPIYOR KOŞUYOR

Siz nasıl dinlenirsiniz?
- Kışın kayak tatili yaparım. Zihinsel olarak dinlenmek için konsantre olarak bir şeyler yapmak gerekiyor diye düşünüyorum. İş temposunda da verimlilik için sağlıklı olmak gerekiyor. Bir ara koşuyordum. Şirkette de bir ekibimiz var, birlikte koşuyoruz. 

Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle