SSK elektronik ortama geçti 3 bin çam ağacını kurtardı

Güncelleme Tarihi:

SSK elektronik ortama geçti 3 bin çam ağacını kurtardı
Oluşturulma Tarihi: Eylül 05, 2006 00:00

Yaklaşık 40 milyon kişiye hizmet veren SSK, kuyrukları bitirmenin yolunu işlemleri elektronik ortama taşımakta buldu. Hiçbir sigortalının kuruma uğramadan bütün işlemlerini internet ortamından yapabilmesini hedeflediklerini söyleyen SSK Başkan Vekili Dr. Özkan Dalbay, "Sadece iki yıllık çalışmamızla 3 bin çam ağacı, kağıt olarak bizim arşivlerimize girmekten kurtuldu" dedi.

SOSYAL güvenlik kuruluşları bir yandan tek çatı altında birleşmeye hazırlanırken, diğer yandan da altyapılarını çağa uygun hale getirmeye çalışıyor. Sosyal Sigortalar Kurumu’nun (SSK) son 3 yıldır bu konuda önemli çalışmalar yaptığını anlatan Başkan Vekili Dr. Özkan Dalbay, "İki yıldır elektronik ortama kaydırdığımız işlemler sonucu sağladığımız kağıt tasarrufu ile 3 bin çam ağacı kesilmekten kurtuldu" dedi. E-bildirge, e-tahsilat, e-evrak takibi gibi uygulamalarla daha şimdiden personel, verimlililik, kuyrukların azalması gibi pek çok olumlu sonuca ulaştıklarını söyleyen Dalbay, hedeflerinin işveren ve çalışan açısından tüm işlemleri sadece bir şifre ile internet ortamına taşımak olduğunu açıkladı.

60 YILLIK EVRAK BİRİKİMİ: SSK’nın 1970’li yılların başında ilk bilgisayar kullanmaya başlayan kurumlardan biri olmasına karşın, Türkiye’de 90’larda yaşanan teknolojik gelişime ayak uyduramadığını belirten Dr. Dalbay, bu durumunda SSK’nın iş yapış şekillerini "evrak getir-götür" şekline dönüştüğünü söyledi. Kurumun bugün çalışanı, emeklisi ile onların eş ve çocukları olmak üzere yaklaşık 40 milyon kişiye hizmet verdiğine dikkat çeken Dalbay, "Çok geniş bir hizmet alanımız var, bunun bir de geçmişi var, geçmişten gelen bir sürü dosya, evrak, elimizde 60 yıllık bilgi var. Bir yılda 25 milyondan fazla evrak alıyoruz. SSK’nın 17 bin civarındaki çalışanıyla en verimli hizmet verebilmesinin yolu, bütün işlemlerini elektronik ortama taşımak" diye konuştu. 2000’lerin başında alınan karar doğrultusunda 2003 yılında oluşturulan vizyon ile SSK’nın bilişim teknolojilerini kullanmaya ağırlık verdiğini dile getiren Dalbay, bugün artık o çalışmaların sonuçlarını almaya başladıklarını vurguladı.

YILDA 100 MİLYON FATURA: Elektronik ortama taşınan uygulamaların hizmet alanlara sağladığı kolaylık kadar, kuruma da verimlilik artışı ve tasarruf olanağı sağladığına dikkat çeken Dalbay, şunları söyledi: "SSK’nın öncelikli konusu bildirimlerin elektronik ortama taşınması ve kuyrukların azaltılmasıydı. İşe oradan başladık ve pek çok işlemi internet ortamına taşıdık. Oturup hesapladık, son iki yılda başlattığımız uygulamalarda 3 bin çam ağacını kesilmekten kurtarmışız. Eğer bu projeyi devreye sokmasaydık bugün 3 bin ağaç kağıda dönüşmüş ve bizim arşivlerimizde duruyor olacaktı. Elektronik ortama taşıdığımız işlemler arttıkça sağladığımız tasarruf da artacak. Bir hedefimiz de faturaları elektronik ortama taşımak. Sağlık tesisleriyle bütün işlemlerimiz elektronik ortamda yürüyor ama hedefimiz e-fatura. Bunu Sağlık Bakanlığı ile de yapmak istiyoruz. Yılda en az 100 milyon fatura alıyoruz, ekleriyle birlikte birkaç yüz milyon oluyor. Bunu elektronik ortama taşıdığımızda o kadar kağıdı da almayacağız demektir. Hedefimiz hiçbir sigortalının kuruma gelmeden bütün işlemlerini elektronik ortamda yapabilmek. İşverenlerde olduğu gibi sigortalımız da bir şifre ile her türlü bilgiye ulaşabilecek."

2007’de e-reçete’ye geçiliyor

SSK bugün sağlık tesisleri ve eczanelerle işlemlerini elektronik ortamda yürütebiliyor. "Her ne kadar bize fatura getirseler de hedefimiz e-fatura ile bunu da ortadan kaldırmak" diyen Özkan Dalbay, hedeflerinin faturanın yanı sıra reçeteleri de kağıt ortamından çıkarmak olduğunu açıkladı. Dalbay’ın "2007’de geçmeyi planlıyoruz" dediği e-reçete uygulamasıyla, SSK’yı internet ortamında görecek ve ona göre onay verecek.

SSK’dan CeBIT daveti

BÜROKRATİK işlemleri azaltmak için pek çok hizmetini internete taşıyan SSK, yeni uygulamalarını CeBIT’te tanıtacak. Sigortalı hizmet dökümünden, sigortalılık tescil kayıt tespitine, çalışanların SSK’ya bildiriminden evrak takibine kadar pek çok hizmeti internete taşıyan SSK, emeklilik yılını öğrenmek ya da borcu yoktur belgesini almak isteyene CeBIT’te hizmet verecek.

Karne tarihe karışıyor, vatandaşlık numarasıyla sağlık hizmeti geliyor

SSK sağlık hizmetleri için, her sigortalıya 50 reçetelik bir sağlık karnesi veriyor. Sigortalı işe girişinin 91’inci gününde buna hak kazanıyor. Amaç sigortalının kimliği kadar, aldığı sağlık hizmetinin de takibini yapabilmek.

SSK şu anda 20 bin civarında anlaşmalı eczane ile çalışıyor. İlaç provizyonunun sağlandığı bir sistemde karneler reçete olarak işlevini yitirmiş durumda. Bu nedenle Mart 2005’ten bu yana biten karneler yenilenmiyor, sayfaları dolsa bile sigortalı elindeki karneyle sağlık hizmeti alabiliyor.

Gelinen ikinci aşamada SSK, aktif çalışanların sigorta sicil numaraları ile emeklilerin tahsis numaralarını T.C. kimlik numaralarıyla eşleştiriyor. SSK şu anda iki numara üzerinden de sorgulama yapabiliyor.

Bu ikili durum bir süre daha devam edecek. Yakında çıkması beklenen yönetmelikle karne zorunluluğu ortadan kalkacak. SSK isteyene karne verecek ama zorunluluk olmayacak. Sigortalı nüfüs kağıdını ibraz ettiğinde sağlık hizmeti alabilecek.

SSK’nın planı önce pilot bölgelerde bu uygulamaya başlamak. Geçiş sürecinin 1-2 yıl sürmesi öngörülüyor. Çünkü sistemin başarısı, SSK kadar diğer sağlık tesislerinin de alt yapısını tam anlamıyla elektronik ortama taşımasına bağlı. Geçiş sürecinin bir amacı da, sağlık karneleri ortadan kalkarken bir reçete sıkıntısı yaşanmaması.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!