Sıvı sabun pazarı 13 milyon dolara ulaştı

Güncelleme Tarihi:

Sıvı sabun pazarı 13 milyon dolara ulaştı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 16, 2001 01:23

Dünyada hızla büyüyen sıvı sabunun Türkiye'de de kullanımı artıyor. Son 3 yılda Türkiye'nın sıvı sabun tüketimi 4 milyon dolardan 13 milyon dolara çıkarken, sıvı sabunun toplam tüketim içindeki payı da yüzde 14’ü aştı.

Hijyen kavramının gelişmesiyle birlikte rağbet görmeye başlayan sıvı sabunlar, son 3 yılda 4 milyon dolarlık bir pazardan 13 milyon dolarlık bir pazar yarattı. Kalıp sabun pazarı ise, son 3 yılda 95 milyon dolarlık büyüklüğünden 78 milyon dolara geriledi. Mayıs 1998-Nisan 1999 tarihleri arasında kalıp sabun 95 milyon dolarlık paya sahipken sıvı sabunun payı 4 milyon dolarda kaldı. Mayıs 1999-Nisan 2000 tarihleri arasında kalıp sabunun payı 88 milyon dolar olurken sıvı sabunun payı 8 milyon dolar oldu. Mayıs 2000- Nisan 2001 döneminde ise, kalıp sabunun pazar payı 78 milyon dolara gerilerken, sıvı sabunun pazar payı 13 milyon dolara ulaştı.

AC Neilsen Pazarlama Uzmanı Gökçe Tabak, 4 milyon dolarlık sıvı sabun pazarının son iki yılda 13 milyon dolarlık bir pazara dönüşmesinde tüketicilerde hijyen bilinciyle birlikte sıvı sabun kullanımının yaygınlaşmasının etkili olduğunu söyledi.

MARMARA BAŞI ÇEKİYOR

Tüketici taleplerini araştıran üretici firmaların uygun fiyatlarda kaliteli ve çok çeşitli ürünlerini tüketicilere sunarak sıvı sabun pazarının gelişmesini sağladıklarını belirten Tabak, ‘‘Yüzde 49'luk satış oranı ile Marmara Bölgesi başı çekiyor. Ege ve İç Anadolu Bölgeleri yüzde 20'lik payla ikinci sırada yer alıyor. Yüzde 5'lik paya sahip olan Karadeniz Bölgesi'ni yüzde 4'le Akdeniz Bölgesi, yüzde 2 ile Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgeleri izliyor’’ dedi.

Marmara Bölgesi'nin gelişmişliği, nüfus oranı, tüketici alışkanlıkları ve yaşam biçimlerindeki farklılığı ile diğer bölgelerden ayrıldığını söyleyen Tabak, bölgede farklı ürünler bulunmasının sıvı sabun katagorisinin büyümesinde etkili olduğunu belirtti. Tabak, sıvı sabunların Türkiye genelindeki hipermarketler, marketler ve bakkallardan oluşan perakendecilerde bulunma oranının son iki yılda yüzde 11'den yüzde 29'a kadar yükseldiğini belirterek, ‘‘Sıvı sabun pazarı Canan, Carfarma, Colgate, Dalan, Elida, Evyap, Hes, Kopas, Temsu ve Tibet firmaları tarafından paylaşılıyor’’ diye konuştu.

İpek: Pazarda marka enflasyonu var

İpek Markası ile pazarda faaliyet gösteren Canan Kozmetik'in sahibi Hasan Bulut, son yıllarda yükseliş trendinde olan ve 10 markanın faaliyet gösterdiği sıvı sabun pazarında marka enflasyonu yaşandığını söyledi. Şubat krizinin ardından satışlarda düşüş yaşandığını ancak Haziran ayından itbaren satışların yeniden arttığını belirten Bulut, ‘‘Sıvı sabun pazarında şu anda 10 marka kıran kırana rekabet ediyor. Bu markaların büyük bir kısmı zamanla elenecek. Önümüzdeki dönemde pazarda sadece 3-4 marka kalacak’’ dedi. Krizle birlikte fakirleşen Türk insanının alım yapamaması nedeniyle satışların yüzde 30 oranında düştüğünü belirten Bulut, ‘‘Kalıp sabun daha ucuz olduğu için kriz sonrası kalıp sabuna dönüş yaşandı ancak Haziran ayından itibaren satışlarda artış gözlendi. Önümüzdeki yıllarda sıvı sabunların yıldızı parlarken kalıp sabun tüketimi de azalacak’’ diye konuştu.

Elida: Dünyada hızlı büyüyen bir pazar

Elida tarafından pazara sunulan Lüx ve Dove'un Ürün Müdürü Zeynep Coşkun, sıvı sabun pazarının dünya genelinde özellikle gelişmiş ülkelerde hızla büyüyen bir pazar olduğunu söyledi. ‘‘Türk tüketiciler genelde ucuz ürünleri tercih ederken refah seviyesi yüksek olan Avrupalı tüketiciler pahalı ve kaliteli ürünlere yöneliyor’’ diyen Coşkun, Türkiye'de sıvı sabun pazarının uzun vadede kalıp sabun pazarının hacimsel büyüklüğünü aşacağını belirtti. Sıvı sabun kullanımının ülkelere ve kültürlere göre farklılaştığını söyleyen Coşkun, ‘‘Örneğin İsrail sabun pazarının yüzde 80'ine sıvı sabunlar hakim. Özellikle gelişmiş, hijyen bilinci yerleşmiş ülkelerde sıvı sabunlar tercih ediliyor. Türkiye'de ise kalıp sabun kullanımı bir tür gelenek ama buna rağmen sıvı sabun kullanımı da gün geçtikçe artıyor’’ dedi.

Evyap: Kalıp sabunu pazardan silemez

Duru Ürün Müdürü Ebru Akyürek, pratikliği ve hijyenik olması nedeniyle son yıllarda rağbet görmeye başlayan sıvı sabunların pazar lideri olan kalıp sabunları pazardan silemeyeceğini söyledi. Sıvı sabunların kalıp sabunlarla birlikte ikinci bir çeşit olarak kullanıldığını belirten Akyürek, ‘‘Kalıp sabunun tüketiciler için ayrı bir önemi var. Vücut temizliğinde hálá kalıp sabun kullanılıyor. Duş jeli kulanımı ise henüz fazlada yaygınlaşmadı. Sıvı sabun da kalıp sabuna alternatif olara alınıyor. Her evde sıvı sabun yok ama her evde mutlaka kalıp subun bulunuyor’’ dedi. Akyürek, kalıp sabun pazarının oturmuş bir pazar olması nedeniyle yeni markalara fazla açık olmadığını, sıvı sabun pazarının ise her gün yeni markalarla tanıştığını belirterek, Sıvı sabun pazarına her geçen gün yeni markalar giridiğini ancak bilnçli Türk tüketicisinin kalitesiz ürünlere para ödemekten kaçındığını söyledi.


Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!