Sigaraya zam geliyor

Güncelleme Tarihi:

Sigaraya zam geliyor
Oluşturulma Tarihi: Ocak 17, 2007 11:04

Philip Morris Sabancı Genel Müdürü Turhan Talu, sigaraya yeni vergiler gelebileceğini belirtti. Talu, bandrol uygulamasının şirketlere yüklü maliyet getireceğini vurgulayarak 'Bunu fiyatlara yansıtmaya mecburuz. Pakette 5 kuruş artış olacak' dedi.

Talu, düzenlediği basınla sohbet toplantısında, dünyada 1 milyar kişinin sigara kullandığını, bunun yılda ise 5,6 trilyon adet sigaraya tekabül ettiğini ve henüz 2 trilyon adet civarında “açılmamış pazar” olduğunu söyledi.

Philip Morris'in 29 ülkede 34 üretim tesisi ve 21 taşeron üreticisi bulunduğunu, Türkiye'deki Philip Morris SA'nın dünyadaki 4'üncü büyük fabrikası olduğunu anlatan Talu, en büyük 3 pazarın sırasıyla Çin, ABD ve Rusya olduğunu, Türkiye'nin 107 milyar adetle dünyanın 6'ncı büyük pazarı olduğunu bildirdi.
Talu, Philip Morris'in Türkiye'ye 1984 yılında girdiğini, 1993'te üretime geçtiğini ve bu yıl Cezayir ile KKTC'ye ihracata başlayacaklarını ifade ederek, ”Sakıp Sabancı, Philip Morris SA'yı kendi bebeği olarak görürdü. Bizim yönetim kurulu toplantılarımızda mutlaka bulunurdu” dedi.

Türkiye'nin 160 bin ton tütün üretmesi gerektiğini, 161 bin ton üretmesi halinde satamayacağını savunan Talu, şu anda Tekel'in elinde bulunan 300 milyon kilo tütünün ekonomik değeri olmadığını öne sürdü.

“ÇİN VE KUZEY IRAK'TA SAHTE ÜRÜNLER ÜRETİLİYOR”

Talu, hiçbir sigara şirketinin Çin'de üretim yapamadığını, sektörün devletin elinde olduğunu vurgulayarak, “Çin'in sahte Marlboro ve sahte ürünler ürettiğini biliyorum. Çin'den gelen malı tanıyoruz. Bunu polisiye tedbirlerle önleyemezsiniz. Kuzey Irak'ta sahte ürünler, hatta Tekel'in ürünlerini üreten bir fabrika olduğunu da duyuyoruz. Oradan da Türkiye'ye geliyor” diye konuştu.

Türkiye'de toplam pazarın gerilediğini, kaçakçılığın yanı sıra Anadolu'da kıyılmış tütün ve sarma tütün miktarındaki artışında pazarın gerilemesinde etkili olduğunu ifade eden Talu, şunları kaydetti: “Türkiye'de sahtecilik ve kaçakçılığın oranı yüzde 4-5'in üstünde değil. Bunun neden olduğu vergi kaybı 400-500 milyon dolardır. Vergi yükü AB'de ortalama yüzde 73,8, Türkiye'de ise yüzde 73'tür. Türkiye'de sigaradan geçen yıl 2,3 milyar YTL'si KDV ve 9 milyar YTL'si ÖTV olmak üzere 11,3 milyar YTL'lik vergi toplanmış. Toplam vergi gelirlerinde sigaradan alınan ÖTV'nin payı yüzde 7'dir. ÖTV gelirlerinde Philip Morris'in payı ise yüzde 47'dir. Türkiye'de yıllar itibarıyla sigara pazarı yüzde 1,5-2 artış göstermesi gerekirken, son 3 yılda yüzde 2 civarında düşmüştür. 112-113 milyar adet olması gerekirken 107 milyar adet olarak gerçekleşmiştir. Semt pazarlarında bile kıyılmış tütün satışı var. Sahte sigaralar en fazla futbol sahalarının önünde toplanıyor.”

Satış fiyatı 4,25 YTL olan Marlboro'nun 1,14 YTL'sinin brüt üretici payı, 0,65 YTL'sinin KDV ve 2,47 YTL'sinin ÖTV olduğunu anlatan Talu, “Vergi gelebilir. Biz verginin gelmesine karşı değiliz. Ama planlanabilir ve öngörülebilir olması lazım. Sigara fiyata çok esnek bir ürün” dedi.

TEKEL'İN ÖZELLEŞTİRİLMESİ

Talu, Tekel'in 2'nci özelleştirilmesinde hiç kimsenin teklif vermemesinin bir nedeninin de vergi düzenlemeleri olduğunu vurgulayarak, Tekel'in önemli bir volümde bulunduğunu, bu yıl kar göstereceğini, baktıkları en önemli kalemin de vergi ve faizden önceki gelir kalemi olduğunu söyledi. Talu, “Şu anda Tekel'in gerçek bir değeri var. Özelleştirilmesi şansı var. Şu anda Tekel, azar payı ve karlılığı ile özelleşecek durumda. Önceki ihalelere göre şansı fazla. İhale şartlarını beklememiz lazım. Rekabet Kurumu ile sorunumuz olabilir. Pazar payında Tekel'i geçtik. Bizim pazar payımız yüzde 42-43. Tekel'in yüzde 32-33'tür. Bölünerek satılırsa talip olabiliriz. Tekel'in özelleştirilmesi yine de çok zor görünüyor” diye konuştu.

Talu, Türkiye'de 18 yaşın üzerinde sigara içme oranının yüzde 33-35 oranında bulunduğunu, fert başına tüketimin yılda bin 350 adet, yani günde bir paket olduğunu ve kadınların daha az içtiğini anlattı. Alt fiyat grubunda rekabetin arttığını, Ekim 2004-2006 arasında pazara 67 düşük ve ucuz ürün girdiğini bildiren Talu, son 3 yıldır pazarda toplam volümün Ramazan aylarında yüzde 30-32 düştüğünü, eskiden bu oranların 15-17 olarak gerçekleştiğine işaret etti.

BANDROL UYGULAMASI

Turhan Talu, sahtecilik ve kaçakçılıkla mücadele etmenin yolunun bandrol olmadığını vurgulayarak, şöyle dedi:
'Bandrol, hiçbir şeyin çözümü değildir. Amaca hizmet etmeyecek gibi görünüyor. Haziran'da başlayacak bandrol uygulamasının sadece bizim şirketimize maliyeti 12 milyon dolar. Endüstriye maliyeti ise 40 milyon dolar. Fiyatlara yansıtmaya mecburuz. Hemen yansır. Pakette 5 kuruş olacak. Sektörümüz zaten kayıt altındadır ve kontrol ediliyor. Sahte ve kaçak, dışarıdan, sınırlardan geliyor. Önerimiz hiç olmazsa bandroldeki 7 güvenlik özelliğinin her yıl 2'şer tane konulması şeklindedir.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!