Sadece otomobil sigortasında krizde 459 müşteri sektörden çıktı

Güncelleme Tarihi:

Sadece otomobil sigortasında krizde 459 müşteri sektörden çıktı
Oluşturulma Tarihi: Nisan 13, 2009 00:00

Axa Sigorta CEO’su Cemal Ererdi, krizin yeni hissedilmeye başlandığı 2008’in son çeyreğinde sektörün, kaskoda 217 bin, trafik sigortasında da 242 bin poliçeden yoksun kaldığını söyledi.

AXA Sigorta CEO’su Cemal Ererdi, kriz nedeniyle 2008 yılının son üç ayında sadece kasko sigortasında, sektörün 215 bin müşteriden yoksun kaldığını belirterek, önümüzdeki dönemde şirketlerin ciddi prim açlığı çekeceklerini söyledi.

Krizin sigorta sektörü üzerindeki etkisine değinen Cemal Ererdi, sonuçlara bakıldığında yaşanan finans krizinden sigortacılığın önemli ölçüde etkilendiğini kaydetti. Cemal Ererdi, en önemli etkinin büyümede yaşanan düşüş olduğunu ifade ederek, 2008 yılında hayat dışı sigorta branşlarında gerçekleşen yüzde 6 büyümenin, sigorta sektörünün son yıllarda ilk kez rastladığı negatif büyüme olduğuna dikkat çekti. Olaya sadece büyüme açısından bakılmaması gerektiğinin de altını çizen Ererdi, sözlerini şöyle sürdürdü: "Krizin, daha ziyade geçen yılın son üç ayını etkilediği varsayımıyla, bir çalışma hazırladım. Kasko branşında bir önceki sene 1 milyon 78 bin poliçe yazılırken 2008’in sonunda bu rakam 903 bin poliçeye düştü. Yani, 175 bin müşteri sektörden çıktı. Bir de geçen yılın son üç ayında satılan araçlar düşünüldüğünde ki, otomobil satışlarında da ciddi düşüş yaşandı, sektör; en az 217 bin civarında bir müşteriden yoksun kaldı. Bu rakamlar sadece geçen yılın son üç ayına ait."

Hasar yapan müşteri kaldı

Cemal Ererdi, trafik sigortasında da benzer bir durumun yaşandığını belirterek, burada da kaybın 142 bin poliçe olduğunu açıkladı. 2 milyon 675 bin trafik poliçesi yazan bir sektörün 142 bin poliçe kaybettiğini, trafiğe çıkan 101 bin aracı da sigortalayamadığını vurgulayan Ererdi, "Bu da toplam 242 bin trafik poliçesinin kaybedildiği anlamına geliyor. Dolayısıyla sigorta sektörü önümüzdeki dönemde çok ciddi prim açlığı içinde olacak ve sorun yaşayacaktır" dedi. Cemal Ererdi, 2008’in son üç ayında primin azalması nedeniyle fiyat rekabetinin arttığını da belirterek, rekabeti nedeniyle kasko sigortasında fiyatların, poliçe başına yüzde 5.6 düştüğünü bildirdi. Tüm bunların sonucunda kasko branşındaki küçülmenin yüzde 22’yi bulduğunu ifade eden Ererdi, "Dolayısıyla bu durum, şunu beraberinde getiriyor. Hasar olasılığı az olan yani, poliçe yapmamaya tahammül edebilen müşteriler sektörden gitmiştir; hasar olasılığı fazla olan müşteriler sektörde kalmıştır. Demek ki, önümüzdeki dönemde sigorta şirketlerinin hasar ilişkilerinde ciddi bozulmalar olacaktır" şeklinde konuştu.

Ortak hareket edilmeli

Cemal Ererdi, krizin etkisinin, sektörün büyüklüğü ve hasarlardaki artış dışında sahte hasarda yaşanacağını da kaydetti. Dünyada bu tür hasarların özellikle kriz dönemlerinde arttığına dikkat çeken Ererdi, önümüzdeki dönemde Türkiye’de de benzer bir gelişimin yaşanacağının altını çizdi.

Finansal krizin karlılığı da olumsuz etkileyeceğini söyleyen Ererdi, bu konuda da şunları kaydetti: "Sigorta sektörü, yıllar itibariyle özkaynak karlılığında hiçbir zaman enflasyonun üstünde bir getiri sağlayamamıştır. 2008 sonu itibariyle de özkaynak karlılığı yüzde 10.1’dir ki, bu da enflasyon kadardır."

Cemal Ererdi, felaket senaryoları çizmek istemediğini, ancak önemli bir kriz yaşandığını belirterek, tüm şirketlerin bu problemin üstesinden gelinmesi için ortak düşünce içine girmesi gerektiğini sözlerine ekledi.

AIG olayından ders alınması gerekir

CEMALErerdi, tüm dünyada sigorta sektörünün krizden ciddi anlamda etkilendiğini belirterek, örnek olarak da AIG Sigorta’yı gösterdi ve şunları söyledi:

"Özellikle AIG olayı incelendiğinde, aktüeryal yaklaşımın yanlış yapılması durumunda, bir sigorta şirketinin ne duruma düştüğünü görüyoruz. Bu önemli bir örnektir. AIG, yaklaşımını, mortgage için kredi alan kişilerin parasal zorluğa düşüp, kredilerini geri ödememesi üzerine kurgulamış; ancak gayrimenkullerin değerinin düşeceğini hesaba katmamıştır. Bu da şunu gösteriyor ki, sigortacılık, ciddi teknik içeriği olan ve aktüeryal hesaplara dayanması gereken bir meslektir. Yine dünyaya baktığımızda, kriz nedeniyle sigorta şirketlerinin yatırım alanındaki gelirlerinin düştüğünü, borsa performanslarının gerilediğini görüyoruz. Nitekim, son bir yıl içinde sigorta şirketlerinin piyasa değerleri yüzde 60 ila 70 arasında düşmüştür."

390 milyar TL prim yazdık 430 milyar hasar ödedik

CEMALErerdi, krizin etkisinin en çok kasko sigortasında kendini gösterdiğine değinerek, bu konuda şunları söyledi:

"Bir taraftan sektördeki büyümenin küçülmesi, diğer taraftan şirketler arasında yaşanan fiyat rekabeti hasar sonuçlarını da ciddi anlamda etkileyecektir ve şirketlerin hasar ödemeleri önümüzdeki dönemde artacaktır. Mesela kasko branşını örnek alırsak, geçen yılın sonu itibariyle sektör; 390 milyar TL prim yazmıştır, 430 milyar da hasarla karşılaşmıştır. Bu da gösteriyor ki, önümüzdeki dönem sigorta sektörü açısından daha zor geçecektir."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!