Sabancı'dan Anadolu'ya hipermarket atağı

Güncelleme Tarihi:

Sabancıdan Anadoluya hipermarket atağı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 01, 2006 11:20

Sabancı Holding Gıda ve Perakendecilik Grup Başkanı Haluk Dinçer, Anadolu'da nüfusu 500 bini aşan illere de hipermarketler açacaklarını ve önümüzdeki üç yıl içinde 500 milyon dolar gibi bir yatırım planladıklarını bildirdi.

Haberin Devamı

Dinçer, gazetecilerle düzenlediği sohbet toplantısında, son iki yılda dolar bazında yüzde 70, YTL bazında yüzde 82 büyüyen Sabancı Holding Gıda ve Perakendecilik Grubunun yıl sonunda 3,7 milyar YTL'lik kombine ciroya ulaşmasını öngördüklerini bildirdi.

Yeni yatırımlarla büyümesine devam edecek grubun 13 bin kişiye istihdam sağladığını, önümüzdeki üç yıl içinde bu sayıya 7 bin kişinin daha ekleneceğini kaydeden Dinçer, günümüzde Sabancı Holding'in piyasa değerinin yüzde 10'unun, finans dışı faaliyetlerde ise yüzde 22'sinin gıda ve perakende grup şirketlerinden geldiğine dikkati çekti.

Haluk Dinçer, Sabancı Holding'in piyasa değerinin 7,6 milyar dolar olduğunu, bütün yatırım banka raporlarında olması gereken piyasa değerinin ise 9 milyar dolar olduğunu söyledi.

“ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ ANADOLU ŞEHİRLERİNE YAYILACAĞIZ”

Haberin Devamı

Haluk Dinçer, mağaza modellerini çeşitlendirdiklerini, Carrefoursa, Carrefoursa Expres ve Gima'dan oluşan üç farklı model ve mağazanın söz konusu olduğunu belirterek, Carrefoursa Expres ile yeni bir süpermarket modeli yaratmayı hedeflediklerini vurguladı.

Anadolu'da, nüfusu 500 bini aşan illerde hipermarketler açacaklarını aktaran Dinçer, “Böylelikle Anadolu'da orta büyüklükteki şehirlerde de yayılmış olacağız. 2007 yılının ilk çeyreğinde Eskişehir'deki hipermarketimizi faaliyete geçirmeyi planlıyoruz. Carrefoursa olarak hedefimiz, üç yıl içinde ciromuzu iki katına çıkarmak. Önümüzdeki üç yıl içinde 500 milyon dolar gibi bir yatırım planlıyoruz” diye konuştu.

Dinçer, son iki yılda Türkiye'de önemli kararlar aldıklarına ve bu doğrultuda 2005 yılında ana faaliyet alanı dışındaki alışveriş merkezlerinden altı tanesini sattıklarına işaret ederek, bu satış ile ciddi bir fon yarattıklarını ve finansal yapıyı güçlendirdiklerini söyledi.

Bu yılın Ağustos ayında Gima ile birleşme sonucunda Carrefoursa'nın da otomatik olarak halka açılmış olduğunu anımsatan Dinçer, böylelikle Carrefour şirketinin Fransa dışında ilk kez dünyada Türkiye'de halka açık hale geldiğini vurguladı.

“GIDA PERAKENDE PAZARI 29 MİLYAR DOLAR”

Haberin Devamı

Türkiye'deki 2006 yılında gıda perakende pazarının 29 milyar dolar büyüklükte olduğunun tahmin edildiğine dikkat çeken Dinçer, bunun yüzde 58'inin geleneksel perakende, yüzde 42'sinin ise organize perakendeden oluştuğunu, yüzde 42'lik payın her yıl yaklaşık yüzde 2 civarında arttığını ifade etti.

Dinçer, batı ülkelerinde organize perakendenin payının yüzde 60-80 arasında olduğuna işaret ederek, bu ülkelerde piyasanın 3-4 oyuncunun hakimiyeti altında olduğunu kaydetti.

Dinçer, sektörde konsolidasyon sürecinin Gima'yı satın almalarıyla başladığını, daha sonra benzer satın alma ve birleşmelerin yaşandığını hatırlattı.

Sektörde fiyata dayalı çok ciddi kıyasıya bir rekabet yaşandığını, dolayısıyla başarıya giden yolun çok iyi bir altyapı ve rekabet gücünden geçtiğini vurgulayan Dinçer, indirim mağazacılığının hızla geliştiğini, ayrıca mağaza markalı ürünlerin öneminin ve payının da gittikçe arttığını söyledi.

“ORTAKLIK CİROSU 1,7 MİLYAR DOLAR”

Haberin Devamı

Haluk Dinçer, Sabancı ve Carrefour ortaklığına da değinirken, bu ortaklık kapsamında 13 hipermarket, 83 Gima ve 7 Championsa'dan oluşan 90 süpermarket ile 402 DiaSA indirim mağazası olmak üzere toplamda 505 mağaza bulunduğunu hatırlattı.

Türkiye genelinde 33 ilde mağazaları olduğuna ve yılda yaklaşık 125 milyon müşteriye hizmet verdiklerine değinen Dinçer, ortaklığın 2006 yıl sonu cirosunun 1,7 milyar dolar olmasının tahmin edildiğini bildirdi.

Dinçer, şu anda 10 bin olan çalışan sayısını üç yılda 15 bine çıkarmayı planladıklarını kaydetti.

Türkiye'nin cazibesinin perakendede oldukça yüksek olduğunu ifade eden Dinçer, krizlere rağmen Carrefour ile ortaklıklarının başarılı bir şekilde devam ettiğini ve bugüne kadar 1 milyar doları aşkın yatırım yaptıklarını söyledi.

MERTER'DEKİ İNŞAAT

Haberin Devamı

Haluk Dinçer, Merter'deki projeye de değinerek, 2008 yılında açılması planlanan merkezin Carrefour'un Avrupa'daki en büyük alışveriş merkezi olduğunu bildirdi.

Hipermarket bölümünde yer alacaklarını, ancak alışveriş merkezini gayrimenkul yatırımcısına satıp satmama konusunu değerlendirdiklerini kaydeden Dinçer, “Orada tabii ki Carrefoursa yazılı bir tabelamız olacak. Merter'de alışveriş merkezini alacak bir yatırımcı çıkarsa çantamızı alıp gitmeyeceğiz. Hipermarket kısmı elimizde olacak. Eğer anlaşabilirsek alışveriş merkezini bir gayrimenkul fonuna satacağız” dedi.

Dinçer, şu anda bununla ilgili potansiyel alıcılarla temas halinde olduklarını ve bunların tamamının yabancı olduğunu aktardı.

Haberin Devamı

Alışveriş merkezinin 300 bin metrekare civarında inşaat alanı bulunduğunu ve 100 milyon doların üzerinde inşaat maliyeti olacağını belirten Dinçer, tamamlandığında bölgede çok önemli bir çekim merkezi olacağını vurguladı.

Haluk Dinçer, Wal-Mart'ın Türkiye pazarına olan ilgisine ilişkin de, ”Wal-Mart Türkiye'ye gelirse rakibimiz olarak gelecek. Tabii ki Wal-Mart Türkiye'ye gelebilir. Gelirse büyük oyunculardan birini satın alarak gelir diye düşünüyorum. Türkiye'de organize perakendenin yüzde 42'den 80-90'lara gitme potansiyeli taşıması bu firma için de pazarı çok cazip kılıyor. Wal-Mart'ın gelişi bizi kesinlikle olumsuz etkilemez” dedi.

Sabancı Holding Gıda ve Perakendecilik Grup Başkanı Haluk Dinçer, ortakları Carrefour'un Doğu Avrupa ve Rusya'da çalışmaları olduğunu, eğer kendilerini ortak etmeyi arzu ederlerse buna olumlu bakacaklarını kaydetti.  Dinçer, bazı gazetecilerle yaptığı sohbet toplantısında soruları yanıtlarken, Carrefour'un özellikle Türkiye'nin çevre bölgesinde ve Karadeniz çanağına ilgili olduğunu belirtti.

Yurt dışında bu anlamda kendi başlarına gitmeyi stratejik olarak doğru bulmadıklarını dile getiren Dinçer, “Ortağımız Carrefour'un Doğu Avrupa ve Rusya'da çalışmaları olduğunu biliyoruz. Bizi de ortak etmeyi arzu ederse buna olumlu bakarız” dedi.

Dinçer, Fransız meclisinin sözde Ermeni soykırımına ilişkin yasa teklifini kabul etmesine ilişkin sorular üzerine de Carrefour ile aralarında çok kuvvetli bir ilişki bulunduğunu vurguladı.

Fransız mallarının boykot edilmesi gibi yaklaşımlarla bu ilişkinin bozulmasının söz konusu olmadığını, bunun satışları da olumsuz etkilemediğini ve etkilemeyeceğini dile getiren Dinçer, Carrefour'un ve Türkiye'ye yatırım yapan yabancı firmaların bu ülkenin geleceğine güvendiğini söyledi.

Yasa teklifinin çok üzücü ve anlamsız olduğunu belirten Dinçer, Avrupa'daki güçlü Ermeni lobisine karşı Türkiye'nin çok ciddi çalışması gerektiğini, 450 bin Ermeni'nin Fransa'da nasıl bu kadar etkili olabildiğini anlamakta zorlandığını ifade etti.

Haluk Dinçer, “Stadları doldurmak, parlamentoları etkilemek için yetmiyor. Avrupa'daki Türkler'in nasıl harekete geçirileceği ve nasıl tek bir güç haline getirilebileceğinin tartışılması lazım” dedi.

“GİMA'DAKİ PAZARLIKTAN HABERİMİZ YOKTU”

Gima'nın satın alınmasına ilişkin sorular üzerine de Dinçer, Fiba Grubunun Koç Grubuyla yaptığı uzun süreli pazarlıktan haberleri olmadığını ifade ederek, ”Biz onlara (bizi devreye alırsanız hızlı karar veririz) dedik ve bu operasyonu üç gün içinde bitirebileceğimizi söyledik, bu sürede de bitirdik ve imzaları attık. Belki biz daha iyi fiyat vermiş olabiliriz. Eğer öyleyse bu da etkili olmuş olabilir” yanıtını verdi.

Dinçer, üç gün içinde belli beyanlar ve taahhütler aldıklarını, şimdiye kadar da fiyatı etkileyecek hiçbir sorun çıkmadığını kaydederek, “Üç gün boyunca günde 20 saat çalıştık, avukatlarımız hemen hemen hiç ara vermeden çalıştı. Bundan sonra da her zaman satın almalara açık olacağız” diye konuştu.

Kamuoyunda hipermarketler yasa tasarısı olarak bilinen tasarıyla ilgili olarak da Dinçer, bunun ülke ve tüketicinin yararına olmadığını, kayıtlı ekonomiyi desteklemediğini savundu.

“GIDA VE İÇECEK HARCAMALARI 75 MİLYAR DOLAR”

Türkiye'de gıda ve içecek harcamalarının 75 milyar dolar seviyesinde ve gayri safi yurt içi hasılanın yüzde 21'ini oluşturduğuna dikkat çeken Dinçer, markalı ve ambalajlı gıda harcamalarının toplam içindeki payının halen yüzde 15-20 oranında olduğuna işaret etti.

Dinçer, gıdada üretim ve pazarlama faaliyetlerini sürdürdükleri GıadaSA'nın bu yıl 350 milyon dolar ciroya ulaşmasını öngördüklerini bildirdi.

Dinçer, şu anda 402 olan DiaSA'dan sene sonuna kadar 40 yeni mağaza daha açmayı planladıklarını, böylelikle iki yılda yüzde 83'lük büyüme kaydetmiş olacaklarını söyledi.

Bitkisel hem katı hem de sıvı yağlarda piyasadaki iki oyuncudan biri olduklarını anlatan Dinçer, yıllık 60 milyon dolarlık ihracatla Türkiye'nin en büyük bitkisel yağ ihracatçısı olduklarına işaret etti.

Haluk Dinçer, makarna sektörüne de değinirken, yıl sonunda Piyale'nin üretiminin Hendek'teki yeni tesiste devam edeceğini, 28 milyon dolarlık yatırım yapılan yeni fabrikanın 84 bin ton kapasiteli olduğunu ifade etti.

Şişelenmiş su pazarına da işaret eden Dinçer, bu alandaki üretimi Hendek'te 25 milyon dolarlık yatırım yaptıkları tesiste gerçekleştirdiklerini, gelecek yıl yapacakları yatırımla şu anda yıllık 260 milyon litre olan kapasitenin 400 milyon litreye çıkacağını bildirdi.

Dinçer, Türkiye'de 800 milyon dolarlık ve 177 bin tonluk çay pazarında da ilk üç marka arasında yer aldıklarını hatırlattı.

Haluk Dinçer, gelecekte daha az sayıda kategoride yoğunlaşacaklarını ve sadece Türkiye'de değil bölgede de güçlü bir oyuncu olmayı hedeflediklerini, bu doğrultuda daha geniş bir coğrafyada faaliyet gösteren daha rasyonel bir portföy yaratma ve portföylerinde daha da derinleşme arzusunda olduklarını ifade etti.

Beyaz et sektörüne Ömür markasıyla girdiklerini hatırlatan Dinçer, iki yıllık dönemde sektörün rekabet gücünü değerlendirdiklerini ve rekabet edebilmek için 100 milyon dolar civarında yatırım gerektiğini, ancak bu yatırımı yapmak için uygun ortam olmadığını düşündüklerini belirtti.

Dinçer, “Bu nedenle Ömür'ü satarak beyaz et kategorisinden çıkma kararı aldık. Potansiyel alıcılarla görüşeceğiz” dedi.

TEKNOSA VE ELEKTRONİK PERAKENDECİLİK

Dinçer, Teknosa ile faaliyet gösterdikleri elektronik perakendecilik alanını da anlatırken, bu yıl 5 milyar doları aşmasını bekledikleri alanda önümüzdeki üç yıllık dönemde yıllık ortalama yüzde 10 büyüme beklediklerini bildirdi.

Şu anda 140 olan Teknosa mağaza sayısını sene sonunda 151'e çıkarmayı planladıklarını belirten Dinçer, ciroda 500 milyon dolara çıktıklarını, şu anda 2 bin civarında olan çalışan sayısına 2 bin kişi daha eklemeyi planladıklarını söyledi.

Teknosa'yı bölgesel bir güç haline getirmek istediklerine ve Doğu Avrupa ile Orta Doğu'nun ilgi alanları içine girdiğine dikkat çeken Dinçer, bu ay içinde satın aldıkları Romanya'daki 62 mağazalı Primex ile bu ülkede organik olarak büyüyeceklerini, ayrıca Teknosa mağazaları da açacaklarını ifade etti.

Elektronik perakendecilik alanında kapılarını çalan yabancıların olduğunu dile getiren Dinçer, ancak en yakın rakiple 5 katı açık ara ile lider oldukları bir pazarda yabancı ortak almaya gerek görmediklerini vurguladı.

Haluk Dinçer, “Demir Sabancı'nın rakip olmasını nasıl görüyorsunuz”'sorusuna, “Biz rekabeti severiz. Onların rekabeti ikincilik rekabetidir. Şerefli ikinciliği bakalım kim alacak”' yanıtını verdi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!