Ponza ihracatına ‘kaçak akaryakıt’ freni koydu

Güncelleme Tarihi:

Ponza ihracatına ‘kaçak akaryakıt’ freni koydu
Oluşturulma Tarihi: Eylül 01, 2010 00:00

Son dönemlerde ponza taşı ihracatıyla ilgili çok şikayet aldıklarını, incelemelerde art niyet saptadıklarını belirten Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, “Ponza taşının değeri düşük. Dışardan akaryakıt getirmek isteyen bazı art niyetli kişiler ponza taşı götürüp, depo dolusu akaryakıtla dönüyor. Biz de ponza ihracatını durdurduk” dedi.

Haberin Devamı

PONZA taşı ihracatının, akaryakıt kaçakçılığını önlemek için durdurulduğunu açıklayan Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, “Değeri düşük olan bu taşların ihracatında art niyet tespit ettik. Sınır dışından akaryakıt getirmek isteyen bazı kişiler ponza taşı götürüp, depo dolusu akaryakıtla dönüyordu. Haksız rekabete ve vergi geliri kaybına neden olan bu durumu önlemek için ponza taşı ihracatına yasak getirdik” dedi.
Amacın dışına çıktı
Türkmenistan’ın başkenti Aşkabat’ta ihracatçıların sorunlarını dinleyen Bakan Çağlayan, taşımacılık yapan bir firma sahibinin konuyu gündeme getirmesiyle ponza taşı ihracatını yasakladıklarını açıkladı. Ponza taşının kot taşlamasında ve bir yapı elemanı olan bims üretiminde kullanıldığını ve daha çok Doğu ve Güneydoğu’dan ihraç edildiğini belirterek, şu bilgiyi verdi: “Ponza hammadde olarak çok ucuza ihraç edilirken, bu taştan üretilen bims ihracatında ithalatçı ülkeler yüksek vergi alıyordu. Biz de katma değeri yüksek ürün ihracatını istiyoruz. Kot taşlamasında da bu taş kullanılıyor. Ucuz olduğu için ponza taşı ihracatı bahanesiyle çıkan kamyonlar, dışarıdan ucuz akaryakıt alıp dönüyordu. Bu hem diğer taşımacılık yapan firmalar açısından haksız rekabete neden oluyordu hem de vergi geliri kaybı yaşanıyordu. Ticareti doğru yapanların başımızın üzerinde yeri var. İhracat amacı dışına çıkmıştı. Bu durumları önlemek için ponza taşı ihracatını yasakladık.”
Iğdır plaka şikayeti
İhracatçılardan bu konuda önemli şikayetler alan
Bakan Çağlayan’a aktarılan sorunlar şöyle sıralandı:
Özellikle Iğdır plakalı araçlara Dilucu kapısında farklı muameleye tabi tutuluyor.
Ankara, İstanbul plakalı kamyonlara 550 litreden fazla akaryakıt için giriş izni verilmezken, Iğdır plakalı araçlar bin litre akaryakıt sokabiliyor.
Ponza taşı ihracatı gerekçesiyle çıkan bu kamyonlar bin litre motorin ile giriş yapabiliyor.
Özellikle, Ankara, İstanbul plakalı kamyonlara sorun çıkartıyor.
Bu kamyonlar, akaryakıtı daha ucuza aldıkları için taşımacılıkta bizden ucuza teklif veriyorlar.
Hem haksız yere para kazanıyorlar hem de haksız rekabete neden olunuyor.
Farklı uygulama olmaz
Şikayetleri değerlendiren Zafer Çağlayan, şöyle konuştu: “Gümrüklerde plakaya göre farklı uygulama olması söz konusu değil. Kamyonlarda akaryakıt limiti 550 litre. Akaryakıt kaçakçılığını önlemek için ponza taşı ihracatını yasakladık.”

Haberin Devamı

İlk sırada Suriye ve Irak bulunuyor

Haberin Devamı

İHRACAT yasağının ilk etapta 2 ülkeye uygulandığına dikkat çeken İstanbul Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Özer, “Suriye ve Irak hattında bu konuda önemli şikayetler geliyordu. Yapılan incelemelerden sonra değeri çok düşük olan ponza taşının bu iki ülkeye ihracatında bazı yanlışlar tespit edildi. Kamyonlar bu ürünleri gittikleri ülkede bir yere boşaltıp, dönüşte mazot yükeniyordu. Bunun sonucunda da akaryakıt kaçakçılığı gerçekleşiyordu. Şimdi Irak ve Suriye’ye bu ürünün ihracatı yasaklandı” diye konuştu.

Çağlayan: Türkiye’ye karşı iyi niyet var

TÜRKMENİSTAN’daki inşaatların yüzde 90’ını Türk müteahhitlerinin yaptığını, bunun Türkiye’den inşaat malzemeleri ihracatını da artırdığını anlatan Zafer Çağlayan, bu ülkede sorun yaşayan firmaların sayısının bir elin parmaklarını geçmeyeceğini belirterek, şöyle devam etti: “Türkmenistan’da 1992’den bugüne kadar 17 milyar dolarlık iş alınmış. Şimdiye kadar 80 ülkede toplam 170 milyar dolar iş alındığı düşünülürse, yüzde 10’u Türkmenistan’da alınmış. Bu yılın ilk 7 ayında 1.5 milyar dolarlık yeni iş bağlantısı yapıldı. Alınan işler arasında, elektrik santralleri, altyapı yatırımları, konutlar, oteller ve havalimanları bulunuyor. Bir ülke inşaat yatırımlarının yüzde 90’ını Türkiye’ye veriyorsa, Türkiye’ye karşı ciddi manada iyi niyet vardır. Yöneticilerine bu konuda teşekkür ediyoruz. Bazı mahkemelik olmuş durumlarda da hemen devreye giriyoruz.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!