Persson o yağmayı tahmin eder miydi?

Güncelleme Tarihi:

Persson o yağmayı tahmin eder miydi
Oluşturulma Tarihi: Kasım 07, 2015 12:23

Bütün hafta konuştuk… "Görgüsüzler, kıyafetleri parçaladılar…" "Fatih Ürek 40 bin TL’lik paltoyu kaça aldı?". İsveç’te kurulan H&M binlerce billboard ve televizyon reklamıyla yapamayacağı tanıtımı bu hafta Balmain’le yaptığı anlaşma sonucu ortaya çıkan yağma kampanyasıyla yaptı. Şirketin kurucusu Erling Persson ise 1947 yılında mağazasında böyle bir yağma olacağını tahmin eder miydi acaba? Peki ya bu H&M kim? Nasıl bir marka algısı var? Türkiye’ye ne zaman geldi?

Haberin Devamı

 

EN BÜYÜK İKİNCİ

Cirosuna göre İspanyol Intidex’ten sonra (Zara) dünyanın en büyük ikinci tekstil perakendecisi olan H&M 1947 yılında İsveç Vasteras’ta Hennes adıyla kuruldu. İmparatorluğun sahibi Persson ailesi.

AMERİKA’YI GÖRDÜ HAYATI DEĞİŞTİ

İlk kuşak Erling Persson’la başlıyor. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Amerika’ya yaptığı ziyarette büyük perakende mağazalarını gören Persson İsveç’e döner dönmez bunu uygulamak için Hennes (Onun) adında sadece kadınlara yönelik bir kıyafet mağazası açtı.  1968 yılına kadar Hennes büyüyerek ilerlemeye devam etti. 1952’de başkent Stockholm’de ilk mağaza açıldı. 64’te Hennes ilk kez yurtdışına çıkarak komşu Norveç’e girdi.  

Persson o yağmayı tahmin eder miydi

Haberin Devamı

BİR MARKA DOĞUYOR…

68 yılında ise bildiğimiz H&M doğdu. 21 yıl sadece kadın kıyafetleri satan Hennes Mauritz Widforss’u satın aldı. Böylece şirketin adı H&M olarak değişti. Firma artık erkek kıyafetleri de satmaya başlarken H&M’i bugüne taşıyacak ‘ucuz’ kıyafet trendini başlattı.

65 YAŞINDA EMEKLİ OLDU

Erling Persson emekli olduğu 1982 yılına kadar yoğun bir tempoyla çalışmayı sürdürdü. 1974 yılında H&M borsaya açıldı. 1976 yılında Londra’da ilk mağazası hizmete girdi. 1980’de Almanya ve Hollanda’da art arda şube hamleleri geldi.

Persson o yağmayı tahmin eder miydi

SADAKAT NASIL KAZANILIR?

Persson 65 yaşında emekli olarak şirketi ikinci kuşağa oğlu Stefan’a bıraktı.  Günümüzde hala H&M’in yönetim kurulu başkanı olan Persson göreve başladıktan sonra şirketi daha agresif bir fiyat politikasıyla yönetmeye başladı. 18-30 yaş arası bir kitle yaratan H&M müşterilerinin kendine sadık bir marka kıldı. Persson bununla ilgili olarak, “Sadakat en çok satmakla kazanılmaz. En iyiyi yapmakla kazanılır” diyor.

Persson o yağmayı tahmin eder miydi

Haberin Devamı

ELİMDE ABBA ALBÜMLERİ KALDI

Persson babası firmanın başındayken yurtdışı pazarlardan sorumlu Genel Müdür yardımcısı olarak görev yapıyordu. İlk kez İskandinayva dışında iş yaptıkları anı şöyle anlatıyor: Avrupa benim için yeni bir yerdi. 76 yılında Londra’da ilk mağazayı açtığımızda. Mağazanın dışında şaşkınlıktan ve kalabalıktan donakaldım. Kıyafetlerin yanında ABBA albümleri de satıyorduk. Fakat albümler elimizde kaldı. Hala o albümlerden pek çoğu elimdedir.

Persson o yağmayı tahmin eder miydi

IKEA ÇOK İSVEÇLİ

2000’li yıllara gelindiğinde H&M 14 ülkede 800 mağazası olan bir tekstil devine dönüşmüştü. H&M’in altın çağı olarak bilinen bu atılım yıllarında Stella McCartney, Roberto Cavalli, Jimmy Choo ve Alexander Wang gibi moda dünyasının ünlü isimleri H&M için tasarımlar yapmaya başladı. Bu zamanlarda H&M’in asla durmayacağını söyleyen Persson başarılarının sırrını İsveçli gibi davranmamaya bağlıyor. Persson, “IKEA çok İsveçli. Biz değiliz. Çünkü İsveç modanın merkezi değil. Bu yüzden global bir marka gibi algılanabiliyoruz” açıklamasını yapıyor. Persson hala şirketin yönetim kurulu başkanı. Fakat alttan yeni bir kuşak da firma yönetiminde söz sahibi. Bunlardan en öne çıkanı Stefan Persson’un oğlu Karl-Johan Persson. Oğul Persson şu an şirketin CEO’su olarak görev yapıyor.

Haberin Devamı

Persson o yağmayı tahmin eder miydi

ÜÇÜNCÜ KUŞAK DÜMENDE

İsveç’in en çok gelir elde eden şirketinin başında olan Karl-Johan Persson Zara ile rekabetin en yoğun olduğu dönemde şirketin dümeninde. Geçen sene Financial Times’a bir röportaj veren Persson o dönemi şöyle tanımlıyor: Rekabetçi bir insanım ve iş arkadaşlarımı iyi tanıyorum. Her zaman gelişmek ve en iyisini yapmak için uğraşıyoruz. Önümüzde uzun bir yol olduğunu da biliyorum.

Persson o yağmayı tahmin eder miydi

2010’DA TÜRKİYE’YE GELDİ

H&M’in ilk Türkiye mağazası 2010 yılında açıldı. Firmanın 2014 yıl sonu itibarıyla Türkiye’de 30 tane mağazası bulunuyor.  Şirketin bulunduğu ülkeerin  Firmanın dünya genelinde ise 3700 mağazası bulunuyor. H&M doğrudan 132 bin kişiye istihdam sağlıyor. 2014 mali yılı bilanço rakamlarına göre şirket elde ettiği 760 milyon dolar kâr ile dünyanın en büyük ikinci hazır giyim şirketi oldu. 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!