Oto vergisinde ‘ağır’ haksızlık

Güncelleme Tarihi:

Oto vergisinde ‘ağır’ haksızlık
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 03, 2003 00:00

Türkiye'de otomobil sahipleri Maliye'nin en önemli gelir kaynakları arasında ilk sıralarda yer alıyor. Ä°lk satın alma sırasında otomobilin anahtar teslim satış fiyatının neredeyse yarıya yakını vergi olarak Maliye'nin kasasına gidiyor. Buna göre, Türkler, satın aldıkları otomobiller için Avrupa'da en yüksek vergiyi ödeyen otomobilseverler arasında bulunuyor.Maliye'nin otomobil sahiplerinden aldığı kullanma vergisi yani Motorlu Taşıtlar Vergisi (kamuoyunda Taşıt Pulu olarak da biliniyor) ise Avrupa ülkelerine göre aslında oldukça düşük. Ancak, Türkiye'de Maliye Bakanlığı tarafından ağırlığa göre tespit edilen vergi oranları, otomobil sahipleri arasında büyük haksızlığa yol açıyor. Yılda iki taksitte ödenen Motorlu Taşıtlar Vergisi, aracın ağırlığı, motor hacmi ve yaşına göre belirleniyor. Bu uygulamaya göre satış fiyatı arasında iki-üç kat fark bulunan, ancak ağırlığı aynı olan araçların sahipleri, Maliye'ye aynı oranda vergi ödüyorlar. Böyle olunca da Maliye'nin standartlarına göre, fiyatı 70 milyar lira olan bir araçla, 243 milyarlık araç için ödenen vergi arasında bir fark olmuyor. Her iki araç için, ağırlıkları 1800 kilogramın üstünde olması nedeniyle, aralarındaki fiyat farkına raÄŸmen 5 milyar 432 milyon lira Motorlu Taşıtlar Vergisi ödeniyor.OTO HUBUBAT MI?Söz konusu bu haksızlıktan özellikle ağırlıkları fazla olan 4x4 araçların sahipleri maÄŸdur oluyorlar. Aynı zamanda Motorlu Taşıtlar Vergisi dilimleri 1 ile 6 yaÅŸ arasındaki araçlar için geçerli. Buna göre, 250 milyar lira ödeyerek sıfır kilometre araç satın alanlarla, 2-3 yaşındaki deÄŸeri 40-50 milyarı ancak bulan araç sahipleri de aynı oranda vergi ödüyorlar.Hububat gibi kiloya göre ayarlanan ve tespit edilen Motorlu Taşıtlar Vergisi'nde haksızlıkları önleyebilmek için yeni bir vergi sistemine geçmek gerekiyor. Otomotiv firmaları, bu haksızlığı önleyebilmek için Motorlu Taşıtlar Vergisi'nin satış fiyatına ya da ‘‘kasko’’ya göre belirlenmesini istiyorlar. Böylece vergi çaÄŸdaÅŸ normlarla deÄŸerlendirilecek, vergideki haksızlık ortadan kalkacak. Ancak, bu sistemde de, otomobillerin gerçek deÄŸeri üzerinden kaskosunun yapılması zorunluluÄŸu ortaya çıkıyor. Åžu anda ki genel uygulamaya göre, otomobillerin kaskosu gerçek deÄŸerinden yapılamıyor.BMW, 2003’e hızlı girdiBMW 2003 yılına hızlı girdi. Yeni yılın yenilikleri arasında; 3 serisi Coupe'de dizel motor, 3 serisinin diÄŸer modellerinde 6 vitesli ÅŸanzıman/altı vitesli sıralı manuel ÅŸanzıman (SMG), adaptif farlar; 7 serisinde de yeni 6 silindirli benzinli motorlar bulunuyor.DÄ°ZEL COUPE: BMW, 2003'de 3 serisi Coupe modelinde dizel motor kullandı. Yakın zamana kadar hayal bile edilemeyen bu kavram, 3 serisi Coupe'de kullanılan 6 silindirli 3.0 lt'lik dizel motorla gerçek oldu. 204 beygir gücündeki bu motor, otomobili 0'dan 100 km'ye 7.2 saniye çıkarıyor. Otomobilin maksimum hızı ise 242 km. 330 Cd'nın yakıt tüketimi ise 100 km'de sadece 6.6 litre. BMW 330 Cd, dört kapıya ihtiyacı olmayan ve aynı zamanda dizelin ekonomik özelliÄŸi tercih edenler için ideal bir çözüm saÄŸlıyor.ADAPTÄ°F FARLAR: Bu sistem sayesinde virajlarda farlar da dönüyor ve aracın gittiÄŸi yönü aydınlatıyor. Direksiyon açısı ve hız algılayıcıları aracın gittiÄŸi yönü hesaplıyor ve aracın bi-xenon farlarını o yöne döndürüyor. Bu sistem sürüş güvenliÄŸini de artırıyor.YENÄ° STOP LAMBALARI: Frene basıldığında stop lambalarının hemen yanması olası bir kazayı engelleyebilir. Bu nedenle BMW, ilk olarak Coupe ve Cabrio'nun Amerika modellerinde sunulacak yeni stop lambaları geliÅŸtirdi. LED teknolojisinin kullanıldığı stop lambaları, yanan bölgenin alanı ve parlaklığını aracın frenlemesine baÄŸlı olarak ayarlıyor.ALTI SÄ°LÄ°NDÄ°RLÄ° MOTOR: BMW, 7 serisinin amiral gemisi olan 760i'yi sunduktan birkaç hafta sonra da, 7 serisinin baz modelini sunuyor. 2003 ilkbaharından itibaren müşteriler BMW'nin en lüks aracını BMW'nin klasik motoru olan 3.0 litre kapasiteli, çift-VANOS teknolojili sıralı 6 silindirli motoru ile seçebilecekler. Bu araçta ayrıca bütün uzmanların övdüğü dünyanın ilk ve tek 6 vitesli otomatik ÅŸanzımanı bulunuyor.Ticari aracı otoya dönüştürmek pahalıya malolduMotor hacmi 2.0 litre ve ağırlığı 1200 kg’ın üzerindeki Partner’ın, binek otomobile dönüştürüldüğünde, yıllık Taşıt Pulu, 900 milyon liraya çıkıyor. Bu durum, diÄŸer tüm ticari araç markaları için de geçerli. Ticari aracı bineÄŸe çevirmenin astarı yüzünden pahalıya geldi. 5. Vites'i takip edenler, geçen hafta ticari araçların binek otomobile çevrilmesiyle Maliye'nin yüksek oranda vergi kaybına uÄŸradığıyla ilgili bir yazıya yer verdiÄŸimizi hatırlayacaklar. Bu yazıdan sonra, dönüşüm sonrasında aslında kendilerinin haksızlığa uÄŸradığını öne süren araç sahiplerinin telefonlarındaki ÅŸikayetlerini dinledim.Åžikayetler, ticari aracı binek otomobile çevirdikten sonra ödenen Motorlu Taşıtlar Vergisi'nin yüksekliÄŸinde yoÄŸunlaşıyordu. Düne kadar Motorlu Taşıtlar Vergisi olarak yılda 100 milyon 900 bin lira ödeyen araç sahiplerinin, 185 milyon liralık masraf sonucunda yaptıkları bineÄŸe dönüştürme iÅŸleminden 6 ay sonra ödedikleri Motorlu Taşıtlar Vergisi 900 milyon liraya çıkmış. Çünkü, istiap haddine yani yük kapasitesine göre kamyonet sınıfında vergi ödeyen ticari araç sahipleri, bu iÅŸlem sonrasında normal binek otomobillere uygulanan Motorlu Taşıtlar Vergisi ödemeye baÅŸlamışlar.Hafif ticari araçların en büyük avantajı; ÖTV'sinin yüzde 4 olarak uygulanması. Binek otomobilde bu oran yüzde 46. Binek otomobil yerine, hafif ticari araç satın alanlar daha az vergi ödüyorlar. Hafif ticari aracın sonradan otomobile dönüştürülmesi halinde, Maliye yüzde 42 ÖTV'nin yanı sıra ÖTV kaybının yüzde 18'i kadar da KDV kaybına uÄŸruyor.Geçen yıl başında alınan bir kararla, hafif ticari araçların otomobile dönüştürülmesi uygulamasına bir düzenleme getirilmiÅŸti. Bu düzenleme 1 AÄŸustos 2003 yılından itibaren yürürlüğe girecek. Buna göre, ticari araçların otomobile dönüştürülmesi durumunda ÖTV alınacak. Bu durumdaki araçlar AÄŸustos 2003 yılından itibaren ÖTV ödeyecekler. Fiat Doblo Cargo, Peugeot Partner, Renault Kangoo Express, Ford Transit Connect ve Citroen Berlingo talebi en fazla ticari araçlar arasında bulunuyor.Günak, rüya otomobilini VW’de dizayn edecek Dünya otomotiv devlerinin peÅŸinden koÅŸtuÄŸu Murat Günak'ın DaimlerChrysler'den Volkswagen firmasına geçiÅŸi, 2003 yılının Almanya'da iÅŸ dünyasında ÅŸok yaratan ilk transferi oldu. Ford, Mercedes-Benz, Peugeot, DaimlerChrysler ve son olarak Volkswagen'e transfer olan Günak, otomotiv dünyasının en çok aranan isimlerinden biri.. 1 Nisan tarihinde göreve baÅŸlayacağı Volkswagen'i ideallerini gerçekleÅŸtireceÄŸi bir yer olarak gören Günak, ilk röportajını Hürriyet'e verdi. ‘‘Hayallerimin gerçekleÅŸebileceÄŸi bir otomobil dizayn etmek istiyorum. Bu otomobil herkesin rüyalarına hitap edecek’’ diyen Günak'la hayallerini konuÅŸtuk:DaimlerChrysler firmasından Volkswagen firmasına neden transfer oldunuz?- Volkswagen, büyük bir üne sahip ÅŸirket. Kendi bünyesinde bulunan markaların birbirleriyle farklılıkları, burada iÅŸlerin daha ilginç olduÄŸunu gösteriyor. Bu ÅŸirkette yapacağım çalışmalarda benden daha fazla yaratıcılık bekleniyor. VW'de ideallerimi gerçekleÅŸtirmek gibi bir amacım var.BahsettiÄŸiniz diÄŸer markalar hangileridir?- Volkswagen'de, Lupo tipi bir otomobilden baÅŸlayıp Phaeton markasına kadar çeÅŸitli büyüklükte, çeÅŸitli tekniklerle geliÅŸtirilmiÅŸ markalar bulunuyor. Ayrıca Bentley, Skoda, Audi, Seat ve Lamborghini'de bu ÅŸirketin yelpazesi içinde bulunan diÄŸer markalar.Otomobil sanayinin iki büyük ismi eskiden BMW firmasında çalışan bir Dr. Pischetsrieder ile DaimlerChrysler'de çalışan Murat Günak ÅŸimdi birlikte bulunuyor. Volkswagen'de hedefiniz nedir?- Benim baÅŸlangıçtaki görevim, Dr. Pischetsrieder'in vizyonunu ve yaptığı çalışmaları geniÅŸletmek, daha da ileriye götürmek. Bunları heyecan verici, göz alıcı bir ÅŸekle sokmak için gereken desteÄŸi vermek, yani burada ana düşünce, mevcut vizyonları, elle tutulur, gözle görülür hale getirmek. Ãœrünlerimizde bunları göstermeye çalışacağız. Volkswagen, dünya kamuoyunda sempati yaratan bir markadır. Amacım, bu kadar deÄŸerli bir markanın benim çalışmalarımla gözle görülebilir, daha mükemmel bir hale getirerek ve daha fazla sempati yaratabilecek bir marka haline getirmek. Ä°lerde hayallerimin gerçekleÅŸebileceÄŸi bir araba dizayn etmek istiyorum. Bu araba herkesin rüyalarına hitap edecektir.Otomobil tercihini neler etkliyor? - Markayı öne çıkaran güzellik, teknik ve sempatinin uyum saÄŸlamış bütünüdür. Bu her model için de aynıdır. Bu faktörlerin en ideal ÅŸekilde birleÅŸmesiyle ortaya çıkan otomobil herkese hitap eder. Otomotivde garanti süresi uzuyorOtomotivde gerek ana firmalar gerekse yan sanayii firmaları, ürünlerindeki garanti sürelerini artırıyor. Hatta garanti süresini artırma, firmalar arasında adeta bir yarışa dönüştü.SEAT: Son olarak Seat'da garanti süresini 2 yıla çıkardı. Kilometre sınırı olmaksızın uygulanacak 2 yıllık garanti, Yol Yardım ve Assistance hizmetlerini kapsıyor. 2 yıllık garanti 1 Ocak 2003 tarihinden itibaren satılan tüm Seat modelleri için geçerli... Bununla beraber, Seat Ibiza, Toledo, Leon model araçlarda 3 yıllık boya garantisi ve 12 yıllık korozyon ve paslanma garantisi bulunuyor.VOLKSWAGEN: DoÄŸuÅŸ Otomotiv, ticari araçlar için boya ve kaporta garanti sürelerini uzattı. Daha önce VW ticari araçlarda mekanik ve yedekparça garantisini 2 yıla uzatan DoÄŸuÅŸ Otomotiv, boya ve kaporta garanti süreleri içinde yeni bir uygulama baÅŸlattı. Yeni uygulamayla; Transporter'da 8, Caddy'de 6 yıl olan kaporta garantisi, Volt'ta da 6 yıl olurken, tüm modelleri için boya garantisi 2 yıla uzatıldı.LASSA:Otomotiv sektöründe garanti süresini uzatan firmalar arasına lastik üreticisi Lassa'da katıldı. Lassa kullanıcıları, Türkiye'de ilk kez uygulanan ve ‘‘Artı Garanti’’ olarak adlandırılan bu sistem sayesinde lastiklerde iki yıl süreyle garanti avantajlarından yararlanabilecekler. 4077 sayılı ‘‘Tüketici'nin Korunması Hakkındaki Kanun’’ uyarınca garanti belgesi ile satılan sanayi mallarının yasal garanti süresi bir yıl olmasına karşın, Lassa, müşteri memnuniyeti odaklı çalışmaları kapsamında, ürettiÄŸi lastikleri satış tarihinden itibaren iki yıl süreyle üretim, malzeme ve işçilik hatalarına karşı güvence altına alıyor.Camry ABD’de satış rekoru kırdıToyota, Amerika pazarında 1.5 milyon adetlik satışla son 45 yılın en yüksek satış adedine ulaÅŸtı. Toyota'nın üst sınıftaki modeli Camry ise beÅŸinci kez Amerika'nın en çok satan otomobili oldu. Satışları geçen yıla göre yüzde 11 oranında artan Toyota Camry toplam 434 bin 145 adet satarak 2002'nin en çok satan otomobili ünvanını ele geçirdi.SOL ÅžERÄ°TAUTOLIV Cankor Emniyet Sistemleri, Otomotiv Sanayici DerneÄŸi 2002 Yan Sanayi BaÅŸarı Ödülü'nü aldı. Autoliv Cankor, 1994 ve 1998'de de bu ödülü almıştı. Kalite ve teslimat güvenilirliÄŸi, teknoloji geliÅŸtirmedeki iÅŸbirliÄŸi ile uygun fiyat yönünde yapılan deÄŸerlendirme sonucu baÅŸarı ödülüne layık görülen Autoliv Cankor, havayastığı, emniyet kemeri ve direksiyon gibi ürünler üretiyor.CMS Jant ve Makina Sanayi A.Åž., 2003 yılına ödüllerle baÅŸladı. EBSO tarafından her yıl düzenlenen Ege Bölgesi BaÅŸarılı Sanayiciler Ödülleri kapsamında CMS, ‘‘En Yüksek Yatırımı GerçekleÅŸtiren’’, ‘‘En Fazla Ä°stihdamı GerçekleÅŸtiren’’, ‘‘En Yüksek Vergi Ödeyen’’, ‘‘En Fazla Sınai Mamul Ä°hracatı GerçekleÅŸtiren’’ kategorilerinde 3 Altın Plaket ve 4 BaÅŸarı Bölgesi'ne layık görüldü.NISSAN, Japonya'daki üretimini geçen yıla göre yüzde 9.6 oranında artırarak 1.39 milyon adetlik araç üretimi ile ikinci sıraya yerleÅŸti. Bu baÅŸarıda özellikle Japonya'da March ismi ile satışa sunulan yeni Micra ve Fairlady Z spor aracı büyük rol oynadı. Nissan'nı bir diÄŸer baÅŸarısı da Amerika pazarında gerçekleÅŸti. Nissan, 2002'de 1 milyon adetlik satış ile bir ilke imza attı.SHELL Club Smart Card sahipleri, Shell akaryakıt istasyonlarında yaptıkları akaryakıt, madeni yaÄŸ ve LPG alışveriÅŸleriin yanı sıra STG Travel ofislerinde yaptıkları alışveriÅŸlerde de smart puan kazanma ÅŸansına sahip oluyor. Bunun için Shell Club Smart Card sahiplerinin sadece 444 00 06 numaralı STG Travel Müşteri Hizmetleri Hattı'nı aramaları yeterli oluyor.DUNLOP, Türkiye'deki bayi ağını büyütüyor. Dunlop, AÄŸustos 2002'de Goodyear Lastikleri T. A. Åž. tarafından Türk sürücülerin beÄŸenisine sunuldu. Dunlop, aradan geçen 5 ay gibi kısa bir süre içinde bayi ağını hızla büyüterek Ocak 2003 itibariyle 50 bayiye ulaÅŸtı. Dunlop, yıl sonuna kadar Türkiye çapındaki bayi ağını en az ikiye katlamayı hedefliyor.NOKIAN lastiklerinin Türkiye distribütörü Cevher Lastik ve Otomotiv Ãœrünleri A.Åž. baÅŸarılı bayilerini Finlandiya gezisi ile ödüllendirdi. Tampere ÅŸehrine yarım saat mesafede bulunan Nokia kasabasında kurulu Nokian lastikleri fabrikasını gezen bayiler son sistem teknolojiler kullanılarak yapılan üretim hakkında fabrikayı gezerek bilgi aldılar.HYUNDAI Motor Grubu, otomotiv sektöründe yaÅŸanan küresel küçülmeye raÄŸmen 2003 yılında yüzde 14'lük bir büyüme hedefliyor. Geçen yıl 2.7 milyon adetlik satış rakamını bu yıl 3.1 milyon adete çıkarmayı planlayan grup, satış gelirini ise 39 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor. Ayrıca 2003 yılında Ar&Ge masraflarını yüzde 50 artırmayı planlayan ÅŸirket, bunun için 1.9 milyar dolar harcamayı öngörüyor.TUNÄ°NG Türkiye adlı dergi, satışa sunuldu. Derginin içeriÄŸinde; Türkiye'de ve dünyada modifiye edilmiÅŸ otomobiller, modifiye sektörü ile ilgili yenilikler, Drag yarışları hakkında bilgiler bulunuyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!