Menemenli: Krizin ilacı lojistik

Güncelleme Tarihi:

Menemenli: Krizin ilacı lojistik
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 03, 2001 00:00


Sadi ÖZDEMİR
Haberin Devamı

TNT Lojistik ve Dağıtım'ın Genel Müdürü Murat Menemenli, ‘‘Lojistik işi yanlış algılanıyor. Kimileri derli toplu nakliyecilik sanıyor. Oysa krize karşı en iyi ilaç lojistik. Üretim sürecinden malın tüketiciye teslimine kadar her adımda varız. Sayemizde maliyet düşüyor, kárlılık artıyor’’ dedi.

TNT Lojistik ve Dağıtım Hizmetleri Genel Müdürü Murat Menemenli, lojistik işinin Türkiye'de yanlış algılandığını belirterek, ‘‘Bir üretim ve dağıtım zincirinin bütün halkaları lojistik kapsamına girer. İşimiz tüm süreci optimize etmek, maliyetleri düşürmek. Bu yüzden de lojistik, krizi yenmenin ve global rekabette başarılı olmanın en etkin ilacı’’ dedi.

Yeni ekonomik düzene geçişin ve asıl faaliyet kárlarının önemli hale gelmesinin tüm sektörlerde lojistik ihtiyacını artıracağını söyleyen Menemenli, ‘‘Çünkü işletmenin beceriksizlikleri nedeniyle oluşan maliyetleri tüketicinin sırtına yükleme dönemi bitiyor. En azından rakipleriniz yüklemeyecek. Bu yüzden işletmelerde maliyetin bir kısmını iyi yapmak sizi kurtarmaz’’ diye konuştu.

Herhangi bir üreticinin üretimi ekonomik ölçekte yapabileceğini ancak üretim dışında kalan diğer işleri ekonomik ölçekte yapmasının zor olduğunu savunan Menemenli, ‘‘O işleri doğru ekonomik ölçekte yapabilecek bilgi ve teknolojiye emanet etmek gerekiyor. Böylece bütün iş zinciri doğru ekonomik ölçeğe oturur, normal bir kárlılığa ve düyük maliyete ulaşır’’ dedi.

FORD OTOSAN ÖRNEĞİ

Ford Otosan Gölcük Fabrikası'nda bir proje yürüttüklerini anlatan Menemenli, şöyle konuştu: ‘‘Gölcük fabrikasının yan sanayicisi malını bir kamyona yüklüyor ve gönderiyor. Üretici, bir program veriyor, yan sanayici de buna uymaya çalışıyor. Ama fabrikada ister istemez bir stok oluşuyor. Kamyon ne kadar dolu gelir, hangi disiplinle gelir belirsiz. Just in Time ise imkansız. Aslında fabrika çok modern tasarlandığı için yan sanayiden gelen mal için stok yeri bile öngörmemiş. Küçük bir ada oluşturulmuş buraya da pazar yeri adı verilmiş. Şimdi biz devreye giriyoruz. Yan sanayicilerin ürettiği parçaları kapı kapı uğrayarak, kamyonu yüzde 100 dolu hale getirerek üretim sürecinin tam ihtiyaç duyduğu anda fabrikaya getireceğiz. Bu çok basit bir lojistik çalışması örneği. Bu iş ve toplamda bu fabrikaya yönelik proje milyonlarca dolar kazandıran bir sonuç ortaya çıkaribilir.’’

Bir başka örneği de perakendecilikten veren Menemenli, kriz ortamında perakendecinin fazla mal satamadığını ve bu yüzden fazla mal stok etmediğini belirterek, bu yüzden perakendeciye günde birkaç kez mal götürmek zorunda kalan firmaların maliyet hesaplarının altüst olduğunu anlattı. Menemenli, bu problemin de yine lojistik planlama ile çözümlenebileceğini belirtti. Lojistikçilerin şirketin bütün süreçlerine dokunduğunu vurgulayan Menemenli, ‘‘Finansçı, satın almacı, üretim sorumlusu hep etkileniyor. Bilginin doğru paylaşılması, mağazadan kaç tane ürünün satıldığı, ürünlerin yerine kaç tane üretilmesi gerektiği hep ortaya çıkıyor. Böylece planlanmış bir üretime geçiliyor’’ dedi.

Ortadoğu'nun lojistik merkezi olabiliriz

Lojistik sektörü dünya genelinde starejik sektörler arasında. TNT'de bu sektöre yönelik yatırımlarını sürdürüyor. Express kargo, posta ve lojistik alanlarında global şirket olan TNT, lojistike dönükyatırımlarını hıslandırdı. Türkiye'de de Koç Grubu ile yüzde 50 ortaklıkla lojistik yatırımı yapılmasının sebebi bu şekilde açıklanıyor. Geçen yıl 550 milyon euro kár eden TNT, 5 şirket satın almıştı. TNT bu yıl da 2 şirket daha satın aldı 1 şirkete de ortak oldu. TNT, Türkiye'nin Ortadoğu'nun lojistik merkezi konumuna geleceğini düşünüyor. TNT Lojistik'in 7 Kasım 2000'de kurulduğunu ve bütün sektörlerden çok sayıda şirket ile görüşüldüğünü belirten Murat Menemenli, ‘‘Bütün sektörlerde yapılacak çok iş var. Otomotiv en zor sektörlerden. Dünyada da böyle olmuş. TNT bu anlamda otomotivde uzmandır. Mesela, Fiat'ın bütün işlerini TNT yapar. Fiat'ta Üretim bandında parçaları arabaya takanlar TNT'nin adamıdır. O kadar üretim sürecinin işine girmiştir lojistik’’ dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!