Kriz, otomobili 17 yıl geri götürdü

Güncelleme Tarihi:

Kriz, otomobili 17 yıl geri götürdü
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 05, 2002 01:50

2000 yılında tarihinin satış rekorunu kıran 2001 yılında kriz nedeniyle darboğaza giren otomotiv sektörü, 2002 yılında ise tarihinin en kötü günlerini yaşıyor. Ocak-temmuz aylarında yaklaşık 36 bin otomobilin satılması, 2002 yılı sonunda toplam otomobil satışlarının son 20 yılın en düşük rakamına gerileyeceğini gösteriyor.

2002 yılı sonunda toplam otomobil satışlarının 80 bini zar zor yakalayacağı tahmin ediliyor. Buna göre, otomobil satışları 17 yıl öncesi seviyesine düşecek. Otomotiv firmaları, 2002 yılı başında satışların yıl sonunda 110-120 bin civarında gerçekleşmesini öngörüyorlardı. Ancak, ekonomik krizin devam etmesi, siyasi belirsizlik, erken seçim ve Irak operasyonu gibi faktörler satış hedeflerinin değişmesine neden oldu.

17 yıl önce, yani 1985 yılında Türkiye'de 83 bin adet otomobil satışı gerçekleşmişti. Daha sonra pazarın canlanmasıyla birlikte satışlar her yıl artarak, 80'li yılların sonunda 100 bin adeti, 90'lı yılların başında ise 200 bin adeti geçti. 1985 ile 2002 yılları karşılaştırıldığında ilginç bir tablo ortaya çıkıyor. Bir tarafta üç büyük üreticinin, az sayıda ithalatçının olduğu pazarda, bulunan marka ve modellerin 20'yi geçmediği, bankaların taşıt kredisi vermediği 1980'li yıllar, bir tarafta ise 5 üretici, 30'u aşkın ithalatçının olduğu, pazarda yaklaşık 200 marka ve modelin bulunduğu 2000'li yıllar...

Otomobil satışları 2002 başında yıla kötü başlamıştı. Ocak ayında 591 adet olan satışlar, daha sonraki aylarda katlanarak artmıştı. Ancak, bu artışlar otomobil pazarının hedeflerine ulaşması için yeterli görünmüyor. Şubat ayında 1426, mart ayında 3 bin 464, nisan ayında 6 bin 245, mayıs 8 bin 948 adet, haziran 8 bin 75 adet olan satışların, temmuz ayında yaklaşık 8 binin üzerinde gerçekleşmesi bekleniyor. Buna göre 6 ayda toplam 28 bin 749 adet olan satışların, temmuz ayındaki satışlarla birlikte yaklaşık 36 bine çıkacak. Geri kalan 5 ayda ise erken seçim, Irak operasyonu tedirginliği, mevsimsel etkiler ve Ramazan ayı gibi nedenlerden dolayı parlak geçmeyeceği tahmin ediliyor.

Pazarda az da olsa satışlar filolarını yenileyen şirketlere yapılıyor. Bireysel müşteri henüz yok. Kredi faiz oranlarının yüksek olması ve belirsizlik nedeniyle tüketici borçla otomobil satın almaya yanaşmıyor. Az da olsa otomobil satın alan bireysel müşteri ise ‘‘niş’’ olarak nitelenen araçlara yöneliyor. Üst sınıf ve 4x4 araçları tercih eden bu müşteri kitlesi, otomobili peşin parayla satın alıyor.

BMW Z4'le roadster'i yeniden yarattı

BMW
, eylül ayı sonunda düzenlenecek Paris Otomobil Fuarı'nda yeni BMW Z4 Roadster'i otomobilseverlerin beğenisine sunacak. Üstü açık, iki kişilik bir spor otomobil olan Z4, BMW'nin yeni tasarım anlayışında yaratılmış bir otomobil olmanın yanı sıra, kendi sınıfının standartlarını da yeniden tanımlıyor. Uzun ve ince motor kaputu, uzun aks aralığı, arkaya doğru konumlandırılmış alçak oturma pozisyonu dikkat çekiyor. Bu yeni gövdede, roadster hayranlarına geniş bir kokpit ve spor koltuklar standart olarak sunuluyor. Z şeklinde katlanabilen softtop'ın arka paneli ise ısıtmalı camdan oluşuyor. Z4'de, 231 beygir gücünde 3.0i ve 192 beygir gücünde 2.5i olmak üzere iki motor seçeneği bulunuyor. BMW Z4, bu yılın ekim ayında ABD'de, 2003 baharında ise Avrupa pazarında satılacak.

AutoShow sandığa takıldı

GEÇEN
yıl patlak veren ekonomik kriz nedeniyle ertelenen ve bundan sonra iki yılda bir yapılmasına karar verilen AutoShow'a, ‘‘erken seçim’’ darbe vurdu. Bir yıl aradan sonra ekim ayında kapılarını açmaya hazırlanan Türkiye'nin en büyük otomobil fuarı AutoShow'un, 3 Kasım'da yapılacak erken seçim nedeniyle ertelenmesi gündemde. Seçimin fuara olan ilgiyi azaltacağını düşünen TODD (Türkiye Otomobil Distribütörleri Derneği) yönetim kurulu, fuarın 25 Ekim-5 Kasım 2002 tarihleri arasında düzenlenmesi konusunu tartışmaya açtı. Otomotivciler, darboğaz yaşanan bir dönemde yaptıkları harcamanın boşa gitmesini istemiyorlar. AutoShow'un firmalara maliyeti firma başına ortalama 200 bin doları buluyor.

Fuarın ertelenmesi yönünde hem fikir olan otomotiv firmaları, fuarın kasım ya da aralık ayında yapılmasını konuşuyorlar. Ancak, seçim sonrası atmosferi ve Ramazan ayı gibi faktörlerin de fuarı etkileyeceğini düşünen bir grup yönetici ise AutoShow'un 2003 yılı başında yapılmasını istiyor.

Yenilenen Sonata ve Coupe satışa sunuldu

HYUNDAI
Assan, bütünüyle yenilenen Yeni Sonata ve Yeni Coupe ile 2003 model yılı araçlarını satışa sundu. Hem dış hem de iç tasarımı yenilenerek farklı bir çizgi yakalayan Yeni Sonata güç ve prestiji birarada sunuyor. Yeni Sonata'nın 2.0 lt. ve 2.7 lt. V6 24 valf olarak sunulan iki motor alternatif bulunuyor. Yenilenen ön ve arka görünüm, Xenon farlar, H-matik vites sistemi, sürüş güvenliğinin en önemli unsuru olan arka stop lambalar Sonata'nın yeniliklerinden bazıları...

Özellikle İtalya ve İspanya olmak üzere Avrupa'da satış rekorları kıran Yeni Coupe ise genç yaşamayı sevenler için yeniden tasarlandı. Yeni Coupe'de sunulan geliştirilmiş güvenlik unsurları araca duyan güveni artırıyor. Sürücü ve yolcu yan yastıkları ile ABS fren sistemi gibi aktif, kapı içi çelik emniyet kirişleri, darbe anında katlanan direksiyon mili, darbe emici tamponlar gibi pasif güvenlik unsurları kazan anında araç içindekileri maksimum koruyacak şekilde tasarlanmış.

Hyundai Assan'ın Yeni Sonata ve Yeni Coupe modellerinin yanı sıra, satışa sunacağı diğer yeni modelleri Elantra ve Santa Fe modellerinin dizel versiyonları...

SOL ŞERİT

TOYOTASA, tüketiciye satın aldığı otomobilin garantisini 5 yıla kadar uzatabilme imkanı sunuyor. Sistem, yeni araçların garanti süresini uzatmaya imkan tanıdığı gibi, 2 yıl ve 50 bin km'yi aşmamış araçlarda da garantiyi uzatma olanağı veriyor. Toyata Garanti Extra hizmetinin ücreti 135 dolardan başlıyor.

LASSA, Axess sahiplerine 3 aydan 12 aya kadar varan taksitli satış imkanı sunuyor. Axess ile Lassa'dan binek lastiği alanlar, Türkiye'nin her yerinde 24 saat boyunca, araçlarının kaza, arıza gibi nedenlerle yolda kalmaları durumunda ücretsiz ‘‘Lassa Yol Yardımı’’ hizmetinden yararlanıyorlar.

AUTO Show Dergisi, ‘‘Ekonomik Otomobil Kullanma Rehberi’’ isimli bir ek veriyor. Opel'in sponsorluğunda hazırlanan ekte; yakıt tüketimine etki eden faktörler, tüketimi düşürmenin yolları, ekonomik otomobil kullanma teknikleri gibi püf noktaları yer alıyor.

BAYLAS Otomotiv ile Volkswagen Doğuş Finans kuruluşu VDF, Citroen Finans ismi altında Citroen müşterilerine otomotiv ürünleri ile ilgili kredi hizmeti sunuyor. Citroen Finans Servis Kredisi ile ayrıca tüketiciler, peşin ödeme yapmak zorunda kalmadan ve kredi kartı limitlerini kullanmadan, servis masraflarını uzun vadelerde kolayca taksitlendirme imkanına sahip olabiliyorlar.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!