Kriz otomobil pazarını daralttı

Güncelleme Tarihi:

Kriz otomobil pazarını daralttı
Oluşturulma Tarihi: Mart 15, 2001 00:00


Krizin ithal-yerli ayrımı yapmadan tüm sektörü etkilediğini belirten Doğuş Otomotiv Genel Müdürü Aksaç, pazarın yüzde 60 daraldığını söyledi
Haberin Devamı

Doğuş Otomotiv Servis Ticaret Genel Müdürü Ömer Aksaç, ekonomik krizin ithal-yerli ayrımı yapmadan otomotiv sektörünün tümünü olumsuz etkilediğini belirterek, yılın ilk iki aylık döneminde toplam binek otomobil pazarının yüzde 60 oranında daraldığını söyledi.

Aksaç, 2000 yılının geneline hakim olan olumlu pazar şartlarının, Kasım ayı sonunda ekonomide yaşanan kriz sonrası ani bir değişim gösterdiğini kaydetti.

Kasım krizinin sektöre ağır bir fatura çıkardığına dikkati çeken Aksaç, geçen yılın ilk 11 aylık döneminde, binek otomobil satışlarında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 80'lik artış olmasına rağmen, 2000 yılının Aralık ayında 60-65 bin adet otomobil satışı hedeflenirken, bu rakamın 25 binde kaldığını anımsattı.

Aksaç, böyle bir havada girilen 2001 yılında ilk çeyreğin durgun geçmesinin ardından piyasaların olumlu yönde gelişmesinin beklendiğini, ancak 2001 Şubat ayında yaşanan ikinci krizin mevcut durgunluğu daha da artırdığını belirtti.

KRİZ TÜM SEKTÖRÜ VURDU

Bu sürecin, hem ithal hem de yerli otomobillere olan talebi düşürdüğünü vurgulayan Aksaç, şöyle konuştu:

"Ekonomik kriz, durgunluk ve dalgalı kura geçiş kararı satışları çok olumsuz etkiledi. Yılın ilk iki aylık verilerine göre, toplam binek otomobil pazarındaki daralma yüzde 60 civarındadır.

Son birkaç yıl içinde toplam pazardaki payını artırarak 2000 yılı sonu itibariyle yüzde 55'lik bir paya sahip olan ithal otomobillerin pazar payının ne olacağını kestirmek çok güç. Ancak, yaşanan sıkıntıların genel anlamıyla ithal veya yerli oranında çok büyük bir değişime yol açacağını pek düşünmüyoruz. Çünkü kriz, ithal-yerli ayrımı yapmadan tüm sektörü etkiledi."

Aksaç, 2000 yılında gerçekleştirilen satışlarda yüzde 80 oranında kredi kullanımının gerçekleştiğini anımsatarak, kriz esnasında bankaların kredi faiz oranlarını artırmaları ve sonrasında da hiç kredi vermemeleri dikkate alındığında satışlardaki azalmanın doğal karşılanması gerektiğini söyledi.

OTOMOBİL ZAMLARI YOLDA

Kasım ve Şubat krizleriyle yılbaşında artan sabit vergilerin ciddi bir durgunluğa neden olduğunu kaydeden Aksaç, şöyle devam etti:

"Dalgalı kur sistemine geçilmesiyle artan araç fiyatlarının, talebe ne kadar olumsuz yansıyacağını önümüzdeki dönemde göreceğiz. Zira, araya giren bayram tatili nedeniyle pazarda doğal bir boşluk meydana geldi ve bir çok firma, yeni zamlı fiyatlarını henüz bu hafta içinde açıklamaya başladı.

Kriz öncesinde de sektör, uygulanan ağır vergi yükü nedeniyle gerçek potansiyelini satış adetlerine yansıtmakta güçlük çekti. Yaşanan ekonomik kriz çerçevesinde fiyat artışlarını da dikkate alan tüketici, şu anda talebini bekletme yolunu tercih etmekte ve ortalığın sakinleşip dengelerin oturduğu bir piyasayı beklemektedir."

YILIN İKİNCİ YARISINDA HAREKETLENME OLABİLİR

Aksaç, yeni ekonomik paket ve bunun arkasındaki siyasal desteğe olan inancın gücüne paralel olarak, yılın ikinci yarısında sektörde bir hareketlenme beklediklerini ifade etti.

Ömer Aksaç, bu olumlu beklentilere rağmen, 2001 yılının otomotiv sektörü açısından genel anlamda zor geçeceğini belirterek, "Artan maliyetler, azalan kar marjları, durgun pazar, talepte daralma, yüksek stok ve yoğun kampanya gibi sözleri bu yıl da çok duyacağa benziyoruz" diye konuştu. (Bursa-aa)

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!