GeriEkonomi Koltuk kılıfçısı Mercedes ve BMW keyfini yaşıyor
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Koltuk kılıfçısı Mercedes ve BMW keyfini yaşıyor

Bursa, hüznü ve sevinci bir arada yaşıyor. Bir tarafta işçi çıkaran, üretimlerini düşüren sanayiciler, diğer tarafta yeni işçi alan ve siparişleri karşılayabilmek için üretimlerini 3 vardiyaya çıkaran sanayiciler...

Sayıları az da olsa Bursa'da yaşanan krizden etkilenmeyenler de var. Krize direnen, ayakta kalmayı başaran bir avuç yan sanayicinin sırrı ise ‘‘ihracat’’da gizli.

Kriz döneminde üretimini artıran, işçi çıkartmak yerine alan Bursalı yan sanayiciler arasından bir örnek Orhan Holding... Bünyesinde Teknik Malzeme, Lear Teknik, Aunde Teknik, Yaysan Teknik, Sıla Teknik, Elta ve Matay şirketleri olan holding, üretiminin yarısından fazlasını ihraç ediyor.

39 MİLYON DOLAR

1994'de yaşanan kriz sonrasında ihracatı keşfeden Orhan Holding'in 94'de 2.2 milyon dolar olan ihracatı bugün 41 milyon dolara ulaştı. Grubun 1999 ihracat hedefi ise 39 milyon dolar.

Otomotiv sektöründe 1994 yılında yaşanan krizle birlikte dış pazarlara açılmak zorunda kalan Orhan Holding ,iç piyasada yaşanan krizden etkilenmiyor.

4 yıllık bir ihracat geçmişi olmasına rağmen oldukça iyi bir performans yakalayan Orhan Holding, bugün BMW'nin oto koltuk kılıflarını üretiyor. Aynı zamanda Swatch ve Mercedes Benz işbirliğiyle geliştirilen Smart'ın 2002 yılına kadar resmi koltuk kılıfı üreticisi oldu.

BUNUN ADI FELAKET

Orhan Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Orhan'ın görüşleri şöyle:

‘‘Dünyada firmalar satışları yüzde 10 düştüğü zaman buna kriz diyor. Bizde pazar yüzde 60 geriledi. Bunun adı ‘‘kriz’’ değil ‘‘felaket’’. 1993 yılına kadar pazar hızlı büyüdü. Bizde pazardaki gelişmeye göre yatırım yaptık. Daha sonra kriz patlak verdi. 1994 krizi aslında hiç bitmedi. Türkler şartlara çok çabuk uyum sağlıyor, alışıyor. Bu nedenle, krizin etkileri azalıyor gibi geliyor.

Krizle birlikte ihracata başladık. Yabancı ortaklarımıza; ‘Makinaları gresler depoya kaldırırım. Ancak burada onca emek sarfedilerek yetişmiş elamanlar var. Onları kapı önüne koyamam. İhracat için yardım edin' dedik. 1994'de 2.2 milyon dolar ihracat yaptık. Daha sonra ihracatımız hızla gelişti.’’

Grup bünyesinde çalışan işçilerin moralinin diğer yan sanayi firmalarında çalışanlarından daha yüksek olduğunu belirten Orhan, ‘‘Şu anda bizde işten çıkarma değil işe alma var. Krizi hisseden bazı şirketlerimizde işçi fazlasını, işleri iyi ihracat yapan fabrikalarımıza aktardık. Bu nedenle işçilerimizin moralleri yüksek’’ dedi.

ANA otomotiv kuruluşları bile krizi derinden hissederken, yan sanayicilerden ihracata yönelenler çarklarını rahatça döndürüyor. Koltuk kılıfı üreticisi Orhan Holding, BMW ve Mercedes sayesinde krizi hissetmiyor. Mercedes'in mini otosu Smart'ın kılıfı Bursa'dan gidiyor.



Yorumları Göster
Yorumları Gizle