Kanada'ya 'ÅŸeker' gibi giriyorlar

Güncelleme Tarihi:

Kanadaya ÅŸeker gibi giriyorlar
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 02, 2013 16:22

Türkiye şekerli mamul ihracatçıları Kanada pazarına hızlı giriyor. Kanada'da farklı markalar altında toplam 1500 şubesi olan Sobeys marketler zincirine ürün tedariği konusunda anlaşmaya çok yakın olduklarını söyleyen Şekerleme ve Şekerli Mamuller Tanıtım Grubu Başkanı Zekeriya Mete, Türk firmalarının 150 milyon dolarlık ihracat yapabileceğini söyledi. Mete, ihracattaki bürokratik yapıyı ise eleştirerek, "Bu kafayla Türkiye 2023'te değil 500 milyar dolar 250 milyar dolar ihracat bile yapamaz" dedi.

Haberin Devamı

Dünyanın önde gelen gıda fuarlarından SIAL Kanada Fuarı kapılarını açtı. Dünyanın çeÅŸitli bölgelerinden üretici ve alıcıları buluÅŸturan ve milli katılım organizasyonunu Tüyap'ın yaptığı fuara Türkiye'den de 11 firma katıldı. Fuarda açtığı stantta sektörün tanıtımını yapan Åžekerleme Tanıtım Grubu ilk ihracat baÄŸlantılarını da gerçekleÅŸtirdi. Â

/images/100/0x0/55ea4e6cf018fbb8f8774093

 
Kanada'nın çok büyük bir pazar olduğunun altını çizen Mete, şimdiye kadar Türkiye'den çok daha alt seviyede ülkelerle iş yaptıklarını, ancak son dönemde gelişen iletişim sayesinde önümüzdeki dönemde Türk firmalarının bu ülkede çok daha büyük işler yapabileceklerini belirtti.
 
Kanada'nın ikinci büyük market zinciri olan Sobeys yetkilileri yaptıkları görüşmelerin çok olumlu geçtiğini ifade eden Mete, satılacak ürünlerin belirlendiğini söyledi. İlk etapta şekerleme, yumuşak şeker, sakız ve bisküvi ihracatı konusunda anlaştıklarını kaydeden Mete, "ABD'ye yaptığımız ihracatı ve markaları duyunca bize bakışları 180 derece değişti. Sobeys Kanada'da çok yaygın ve güçlü 100 yıllık bir marka. Bu büyüklükteki bir zincir bizde ciddi bir alım yaparsa 150 milyon dolarlık ürünü rahatlıkla satabiliriz. 1 suyun 4 dolara satıldığı bir ulkede bizim ürünler çok daha iyi yer bulabilir. Karşılıklı ziyaretlerle çok daha iyi noktalara geleceğiz" diye konuştu.
 
BÜROKRASİ ZORLUK ÇIKARIYOR
 
Geçtiğimiz yıl 2.2 milyar dolar ihracat yapan sektörün potansiyelinin aslında çok daha büyük olduğunun altını çizen Mete, ancak bürokrasinin kendilerine yeterli desteği vermediğini ve bir çok noktada zorluk çıkardığını iddia etti. Mete, şunları söyledi:
 
"2023’te 500 milyar dolar ihracat diyoruz. Hedef koymak güzel bir şey ama hedefe gitmek için somut adımlar atılması lazım. Bürokraside bize akıl veriyorlar. Biz akıl değil, çözüm istiyoruz. Ben bir sorunu getirdiğimde bürokrasinin bunu çözmesi lazım. İlla Yunanistan veya İspanya mı olmamız gerekiyor? Biz ihracatçılar olarak dünyanın dört bir tarafında cansiperane bir şekilde koşturuyoruz ama Türkiye’de karşımıza bürokrasi çıkıyor."
 
500 MİLYAR DOLAR DEĞİL 250 BİLE OLMAZ
 
İhracatın sanayicinin performansıyla ancak bir yere kadar gidebileceğini söyleyen Mete, "Büyümede bir yere gelindi. Artık bundan sonra daha hızlı, daha radikal adımlar atılması lazım. Peki biz sanayiciler günlük sorunlarımızla uğraşmaktan, enerji maliyetlerini düşünmekten nasıl inovasyon yapacağız ve nasıl katma değerli ürün geliştireceğiz? Bizden halen şekerde ton başına 61 dolar navlun alınıyor. Bu da bizim maliyetlerimizi dünya piyasalarında çok olumsuz etkiliyor. Mevcut bürokratik yapının ihracatçıyı 500 milyar dolara götürecek bir yapısı yok. Biz bu şekilde bırakın 500 milyarı 250 milyar dolara bile çıkamayız. Tozları halının altına süpürmekle ev temizlenmez. Bu sıkıntıların hepsi ihracatçılar tarafından biliniyor. Ama dile getirmeye korkuyorlar" dedi.
 
FİRMALARA TEŞVİK DEĞİL TEHDİT
 
Dahilde işleme izin belgesinin yenilenmesi için ihracatçıların bir ay içinde başvuru yapmasının zorunlu olduğunu belirten Mete, "Diyelim ki atlandı, unutuldu başvuru. Diyorlar ki nasıl atlarsın. Bunda devletin bir kaybı da yok üstelik. Ama başvurusunu geciktiren firmalara milyonlarca liralık cezalar kesilmek isteniyor. Neden bu ceza diye soruyorum, cevap veremiyorlar. Sadece 'ceza keserim' diye tehdit ediyorlar. İşte bahsettiğim bürokrasi kafası bu. Firmalara teşvik değil, firmalara tehdit bu" diye konuştu.

Haberin Devamı

MAFYA TOPLANTILI REKLAM SATISLARI ARTIRDI

Haberin Devamı

Şekerleme ve Şekerli Mamuller Tanıtım Grubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Nazar markasıyla bilinen Saadet Gıda'nın Genel Müdürü Sübet Çiçek, yaklaşık 1.5 aydır yayında olan reklamlarının büyük ilgi gördüğünü söyledi. Satışlarının yüzde 20 arttığını belirten Çiçek, "Biz bu reklamları dört ayrı ülkede daha yayınlıyoruz. Nazar'a İstanbul ismini ekleyince yurtdışındaki satışlarımız da artmaya başladı. Özellikle Ortadoğu pazarında çok yoğun bir ilgi var" dedi. 
 
JAPONLAR KOZMETİĞİNİ İSTEDİ

Fuarda cam sişede yer alan ve Dünya Ambalaj Örgütü'nden (WPO) en iyi tasarım ödülünü alan sprey şeklinde kullanılan zeytinyağını tanıtan Gata Gıda'nın Dış Ticaret Koordinatörü Bülent Soydan, ilk satışı Japonya'ya yaptıklarını ve bir konteynır ürün gönderdiklerini kaydetti. Japonların kendilerinden zeytinyağının içine esans koymalarını istediklerini belirten Soydan, "Bunu vücut bakım losyonu olarak kullanmak istiyorlar. Biz de bu yönde bir üretim konusunda çalışmalara başladik" dedi.  Soydan, dünyada zeytinyağının teneke kutular içinde sprey olarak kullanıldığını ancak cam şişede ilk kez kendilerinin ürettiğini kaydetti.

Haberin Devamı

Ä°HRACATIMIZ HIZLA ARTIYOR

Toronto Ticaret Müşaviri Mehmet Tan, Türkiye'nin Kanada'ya 1.5 milyar dolarlık ihracat yaptığını, ithalatın ise 850 milyon dolar seviyesinde olduğunu söyledi. Kanada'nın toplam 900 milyar dolarlık ticaret hacmi ile çok önemli bir ülke olduğuna dikkat çeken Tan, "Türkiye'nin Kanada'ya ihracatı hızla artıyor. Özellikle külçe altın, otomotiv ve demir çelik ihracatı öne çıkıyor. Tüketim ürünleri alanında önemli fırsatlar var. Gıda, inşaat malzemeleri, tekstil, ağaç ve metal işleme makineleri ihracatında Türk firmaları önemli rol oynayabilir. Özellikle zincir mağazalara satış yapılabilir" diye konuştu.

eguler@hurriyet.com.tr

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!