İhracat trafiği

Güncelleme Tarihi:

İhracat trafiği
Oluşturulma Tarihi: Ocak 27, 2023 07:00

Türkiye tekstil, hububat, deri ve ayakkabı gibi sektörlerde büyük pazarlara göz kırpıyor. Sektör temsilcileri, ABD gibi güçlü pazarlardaki alıcıların Türk üreticilerle görüşmeleri artırdığını kendilerininin de bu doğrultuda üretim planı yaptıklarını söylüyor.

Haberin Devamı

Türkiye’nin ihracatı 2022’de 226.5 milyar dolar olarak açıklandı. Son dönemde ihracata dayalı büyüme politikasıyla hem pazar hem de ürün çeşitliliğini artıran Türkiye’ye alım heyetlerinin ilgisi de yüksek. Tekstil, hububat, deri, ayakkabı, kimya sektörleri başta olmak üzere çok sayıda iş kolunda alım heyetlerinin artan talebi dikkat çekiyor. İhracatçılar rekabetçi kur ve finansmana erişim konusundaki taleplerine dikkat çekerken; kurdaki artışın 2023’te beklenen rekor ihracat hedefine ulaşmada önemli olduğunu belirtiyor.

ABD İKİNCİ SIRADA

2022 ihracatında en büyük pay 18.9 milyar dolarla Almanya’nın oldu. Almanya’yı 14.3 milyar dolarla ABD takip etti. Üçüncü sırada ise 12.2 milyar dolarla Birleşik Krallık yer aldı. Oransal olarak bakıldığında ise Almanya’nın payı yüzde 8.3, ABD’nin payı yüzde 6.3 ve Birleşik Krallık’ın payı ise 5.4 oldu. Pazar çeşitlendirme adımı olarak özellikle ABD’li şirketlerle birebir görüşmeleri artıran ihracatçılar, ürünlerin ambalajlarını dahi ABD’li tüketicinin beğenisine göre tasarlamaya başladı. ABD’nin Türkiye’ye artan ilgisinin en önemli nedeni olarak ise pandemi sonrası Çin’le yaşanan tedarik krizinin tekrarlanmaması isteği gösteriliyor. ABD’li alıcılar, Çin-Tayvan geriliminin olası yansımalarından uzak durma niyetinde.  

Haberin Devamı

PAHALILIK TALEBİ DÜŞÜRMÜYOR

Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Berke İçten, ABD’ye ihracatın ayakkabı sektöründe de yükseldiğini belirterek, “10 yıl öncesine göre 20 katına çıktığını söyleyebiliriz. ABD, dünyanın en büyük satın alımını gerçekleştiren ülke, yıllık tüketimi de ithalatı da 1.8 milyar çift. Bizden markalı satış yapan butikler de daha uygun fiyatlı zincir mağazalar da var. 2014’te dernek olarak başlattığımız çalışmalar meyvesini veriyor. Geçtiğimiz eylül ayında 15 firmamız ABD’deydi. Önümüzdeki ay tekrar gidilecek, ikili görüşmeleri artırdık. ABD’den AYMOD Ayakkabı Moda Fuarı’na da 10’u aşkın firma gelecek. ABD’li alıcılar pandemiden sonra tedarik sorunu nedeniyle pazar çeşitliliği yapmak istiyorlar. Çin-Tayvan gerilimi de onları etkiliyor, riski şimdiden azaltmaya çalışıyorlar. İlerleyen dönemde de ihracatımızın artacağını düşünüyoruz. Bir-iki dolar pahalı da olsa Türkiye’den mal almak istiyorlar” dedi.

Haberin Devamı

ABD’DEN DAHA ÇOK PAY ALABİLİRİZ

Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı Ahmet Öksüz, “ABD’de geçtiğimiz günlerde, ‘I of the World’ markamız altında gerçekleştirdiğimiz etkinliğimiz yoğun bir ilgi gördü. Sağladığımız yeni ticari bağlantılarla hem sektörümüzün ihracatına hem de ülkemizin ekonomisine daha büyük katkı sağlamış olacağız” dedi. 2022’de ABD’ye 866 milyon dolarlık ihracat yaptıklarını hatırlatan Öksüz, şöyle devam etti: “Bu ülkeden daha fazla pay alabileceğimizi biliyoruz. ABD’nin ithalatından aldığımız payı yüzde 3’ün üzerine çıkardık. Türk üreticiler ve ihracatçılar olarak tüm pazarlarda payımızı artıracağız. Türk tekstil sektörü olarak 36.3 milyar dolarlık ithalatıyla dünyanın en büyük tekstil alıcısı konumundaki ABD’de daha etkin olmak istiyoruz. Bunun amaçla birçok etkin organizasyon planımız var.”

Haberin Devamı

AMERİKA’YA SATIŞ YÜZDE 60 BÜYÜDÜ

İngiltere, Hollanda, Almanya ve Amerika merkezli markaların Türkiye alımlarını yöneten Spring Near East Mfg.Co.Ltd Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Nakkaş da pandemi ile birlikte gelen sipariş artışının ivme yarattığını belirtti. Amerika merkezli Ralph Lauren markasının hazır giyimde dört yıl önce Türkiye’yi önemli tedarikçilerden biri olarak seçtiğini söyleyen Nakkaş, “2022’de hedeflerimizi aştık, yüzde 60 büyüdük. Bu yıl resesyondan dolayı 2022 rakamlarıyla seneyi tamamlamayı hedefliyoruz. Kaydedilen başarı ürün gruplarında çeşitliliği de artırdı. Bu da yeni tedarikçilerin zincire girmesine neden oldu” diye konuştu. Çin’e yönelik yaptırımların Türkiye’ye pozitif etkisi bulunduğunu vurgulayan Nakkaş deneyim, coğrafi yakınlık ve hız gibi avantajların hâlâ etkili olduğu görüşünde. Nakkaş 2022’de kapasite boşlukları oluşabileceği uyarısını da yaparak şu ifadeleri kullandı: “Bu da fiyat rekabeti demek. Türk üreticiler proaktif pazarlamayı öne çıkarmalı. Dünyanın her yerindeki satın almacıları harekete geçirmeli.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!