Hazine’yi bekliyoruz

Güncelleme Tarihi:

Hazine’yi bekliyoruz
Oluşturulma Tarihi: Ekim 01, 1999 00:00

Haberin Devamı

Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna metroda 4. Levent hattının 50 milyon dolarlık bir hazine garantisi yüzünden aksadığını söyledi. Gürtuna ‘‘Bütün ülkelerde metroyu devlet yapar. Biz işin inşaat kısmını yükleniyoruz, sadece hazine garantisi istiyoruz, o da gecikiyor'' dedi.

Yerel yönetim reformu tasarısını destekliyor musunuz?

Hayır, bunun bir yamalı bohça olarak değil, gerçek bir reform olarak çıkması lazım. Örneğin kadro sıkıntımız var. Teknik eleman alamıyoruz.Bir odacı tayininde merkezden izin almak gibi bir durumla karşı karşıyayız. Ben, belediyeler eleman yığsın demiyorum. Kadro şişkinliği işlerin aksamasına da sebebiyet verir, kaynaklarınızı da kurutur. Ama yeteri kadar elemanın da elimizin altında olması gerekiyor.

Yetki arttırımından söz ediyorsunuz. Bu yetkiler ne?

Bir kere, imarla ilgili yetkilerin kısılması değil arttırılması lazım. Örneğin Yerleşim Birimleri Dairesi oluşturmak istiyoruz, Turizm Müdürlüğü kuracağız, İstanbul için çok önemli. Yetki alamıyoruz. Kendi idari organizasyonumuzu yapacak yetkimiz olması lazım. Kaynakları oluşturma yetkimiz olması lazım.

Borçlanma yetkisini mi kastediyorsunuz? O konuda da kötü deneyimler oldu. Belediye borçları Hazine garantisiyle birlikte bir yük haline geliyor.

Hazine garantisi ayrı bir olay. Onu kabul ediyorum. Ama belediye kendisi borçlanabilir. Ayrıca, kaynak oluşturmak sadece borçlanmak değildir.

Ne olabilir mesela?

Örneğin büyük bir projeyle ilgili ben bir fon oluşturabilmeliyim. Belediye yurtdışından kredi alabilecekse, alsın. Ayrıca bugün Türkiye'de en kolay para girişi yap-işlet-devret'le olabilir. Ben Büyükşehir Belediyesi olarak dünyanın 120 ülkesinden büyüğüm, yap-işlet-devret konusunda karar alamıyorum. Önce projelendireceğim, Yüksek Planmama Kurulu'na teklif edeceğim, oradan geçecek, Bakanlar Kurulu'ndan geçecek, Danıştay sözleşmeyi tasdik edecek. Bu, seneler geçecek demek. Hatta hiç olmayacak demek, Türkiye şartlarında.

Raylı sistemde yap-işlet-devret'i ciddi olarak düşünüyorsunuz galiba?

Tabii ki. İstanbul'un kurtuluşu raylı sistemdir. Hükümetin de bunu desteklemesi lazım. 4. Levent hattını bitirmek üzereyiz, 50 milyon dolarlık hazine garantisi için bekliyoruz. Taksim'den Yenikapı'ya kadar inşaat kısmını özkaynaklarımızla yapıyoruz. Bunu devletin yapması lazım. Dünyanın hiçbir yerinde metroyu belediye yapmaz. Atina'da metro çalışmalarını devlet yapıyor. Hem biz bunu özveriyle yapmaya çalışıyoruz, hem de son noktasında dahi bir meseleyle karşı karşıya kalıyoruz. Hazine'nin vereceği sadece hazine garantisi. Halbuki biz ödemelerimizi de yapıyoruz.

Yani şimdi metro 4. Levent'e kadar hazine garantili bir borç mu bekliyor?

Hayır, sadece 50 milyon dolarlık. Biz 550 milyon dolarlık yapmışız. Bir keşif artışı ortaya çıkmış. Son nokta konulacak, bu yapılsa biz bunu Cumhuriyet Bayramı'na yetiştirebilecektik. Şimdi belki yılbaşına kadar tamamlayacağız. Yenikapı tarafının da kazı işi devam ediyor. Elektrifikasyon ihalesi yapacağız. Ama 245 milyon dolarlık hazine garantisi gerekiyor. Hálá bekliyoruz. Halbuki hemen arkasından ihalesi yapılacak, belki 2002-2003 yılına kadar tamamı bitebilecekti. Devletin yapması gereken bir iştir bu, bırakın yapmayı, biz inşaat kısmını yapıyoruz, sadece elektromekanik kısmına hazine garanti verecek, vermiyor.

Peki sizin bu metroyu (yetkiniz olsaydı) yap-işlet-devret'le yapabilmeniz düşünülebilir miydi?

Bu hatlar özellikle verimli hatlardır. Mutlaka yap-işlet-devret için talep çıkacaktır.

Böyle bir talebiniz olacak o zaman hükümetten?

Bu sadece bizim meselemiz değil. Bakanlarla konuşuyoruz, bizim de elimiz kolumuz bağlı diyorlar. Sadece belediyelerle ilgili değil. Genel bir yönetim reformu gerekiyor Türkiye'de.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!