GeriEkonomi Gözünü İran'a dikti!
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Gözünü İran'a dikti!

Gözünü İran'a dikti!

Üretim ve ihracatta Türk otomotiv sanayi rekorlarını alt üst eden Tofaş, Egea projesinde talep patlaması yaşayınca Bursa fabrikasının kapasitesini ezber bozan bir hamleyle 400 binden 450 bin adede çıkartıyor. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, bunun artık en üst limit olduğunu belirterek, “Yeni model üretimi verilirse 2. fabrika gerekiyor. Biz artık Fiat’ın bölgeyi yöneten merkeziyiz. Dolayısıyla İran’daki üretim fırsatlarına da bakıyoruz” diye konuştu.

KOÇ Holding ve İtalyan Fiat’ın eşit hissedar olduğu Türk otomotiv şirketi Tofaş, 1 milyar dolarlık yatırımla Bursa’da ürettiği ve tüm dünyaya sattığı Fiat Egea Ailesi (Sedan, HB, SW) ile Türk otomotiv sanayindeki tüm rekorları alt üst ediyor. Eylül sonu itibariyle hem üretim hem ihracatta birinci sıraya yerleşen Tofaş, günde 1500, ayda 40 bin araç üretmeye başlayarak, Türk otomotiv sanayinde kırılmayan rekor bırakmadı. Bu yıl sonunda Bursa fabrikasında 400 bin adetlik kapasitenin tamamını doldurarak sanayide bir ilke imza atacak Tofaş, özellikle tüm dünyada Egea Ailesi’ne olan talebin artmasıyla 2017 yılının ilk çeyreğinde 50 milyon Euro’luk ek yatırımla kapasitesini 450 bin adet gibi olabilecek en üst limite çıkaracak.

2. FABRİKA MODELE BAĞLI

Hem elde edilen rekorlar hem de yeni kapasite yatırımıyla ilgili dün sabah telefonla Hürriyet’in sorularını yanıtlayan Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, 450 bin adetlik kapasitenin Bursa fabrikasının limiti olduğunu belirtti. “Bundan sonraki aşama yeni fabrika mı?” sorumuza ise Eroldu, “Kapasitede 450 bin adedin çok ötesine geçemeyiz. Eğer talepte artış olursa ancak diğer ürettiğimiz araçlarda bir kısıtlamaya gidebiliriz. Bugün Fiat Egea Ailesi’ne olan talep 190 binden 250 bin adede çıktı. Doblo ve Minicargo üretimleri de yaklaşık 250 bin adet civarında. 450 bin adede çıkıldığında bile bir açık var ama bunu vardiya değişiklikleriyle aşabiliriz. Şu an ikinci bir fabrikayı konuşmak için henüz erken. Yani 450 bin adedin üzerine 40-50 bin adetlik bir ek talep ikinci bir fabrikayı gündeme getirmez. En az 200 bin adet üretilecek yeni bir veya bir kaç model devreye girerse o zaman yeni bir fabrika yatırımı gündeme gelir ve mantıklı olur. Biz bu açıdan her türlü göreve hazırız” cevabını verdi.

KABIMIZA SIĞMIYORUZ

Tofaş’ın artık hem kapasite hem büyüme anlamında kabına sığmayan bir şirket haline geldiğini söyleyen Eroldu, Fiat Chrysler Grubu’nun gözdesi ve bölgesel merkezi olduklarını da sözlerine ekledi. Artık hem üretim hem ihracat hem de Ar-Ge alanlarında bölgeyi yönettiklerini ifade eden Eroldu şunları söyledi: “Bu aşamadan sonra yeni projelerde ve bölgemize yakın ülkelerde de söz sahibi olmak istiyoruz ve olacağız. Biz Egea projesiyle rüşdümüzü ispatladık ve Fiat Chrysler’in en stratejik ve önemli ortağı olduk. Şimdi bunu bölgedeki diğer ülkelerde de kullanmak istiyoruz. Bunların başında ambargoların kalktığı ve yeniden dünyaya açılmaya hazırlanan İran pazarı geliyor. ABD seçimlerine bağlı olarak İran’ın durumu önümüzdeki günlerde daha fazla netleşecek. Bu önemli pazarda yer almayı herkes gibi biz de istiyoruz. Bu noktada Fiat’ın stratejine bağlı olarak yer alabiliriz. Bu ya ortaklıkla olur ya da kendimiz. Önümüzdeki süreç bunu gösterecek. Biz açıldığı zaman doğrudan İran pazarına ihracat da yapabiliriz ama kapasitemiz de sıkıntılar buna engel. O yüzden geçmişte olduğu gibi İran’a ilk etapta Bursa’da ürettiğimiz araçları demonte olarak gönderip orada monte edebiliriz. Yani montaj hattı kurabiliriz. Daha önce eski Tofaş CEO’su Alfredo Altavilla İran’a bu yolla 4-5 bin Albea satarak bir ilki gerçekleştirmişti. Ama kuşkusuz İran’da ağırlıklı olarak Fransız markalar üretim yaptığı için önemli bir bilinirliğe sahipler. İran’da    kendisi hiç yer almayan Fiat’ın ilk etapta bu pazara ilişkin stratejisini belirlemesi ve bilinirliğini artırması gerekiyor. Biz de ondan sonra üstümüze düşeni yaparız.”

500 KİŞİLİK YENİ İSTİHDAM

2017 yılının ilk çeyreğinde ikinci gövde hattının devreye alınmasıyla birlikte yaklaşık 500 kişilik ilave istihdam yaratacaklarını da kaydeden Eroldu, “Bu yıl mart ayında 3. vardiyaya geçtiğimizde 2 bin 500 yeni istihdam yaratmıştık. Şu an toplam çalışan sayımız 10 bin kişinin üzerinde. Bu başarılı ekibe 500 kişinin daha ekleneceğini mutlulukla söyleyebilirim” dedi.

SATTIĞIMIZ HER 100 ARACIN    90’I YERLİ

CENGİZ Eroldu, uzun yıllardır Tofaş’ta çalıştığı için geçmiş yıllarda üretimin yılda 40 bin adedin altında kaldığını hatırladığını belirterek, “Şimdi bir ayda ulaşmak üzere olduğumuz 40 bin adetlik üretim, Türkiye otomotiv tarihinde önemli bir başarıdır. Şu an Türkiye’de otomotiv alanında en hızlı üretim yapan fabrikayız; 48 saniyede bir araç üretir duruma ulaştık. İhracat açısından baktığımızda ise Türkiye otomotiv sanayi geçen yıla oranla yüzde 12.7 oranında büyürken, Tofaş’ın aynı dönemde ihracatı ise yüzde 54.5 oranında arttı. İhracattaki artış yüzdemiz oldukça yüksek. Otomotiv sanayi toplam rakamlarından Tofaş’ın ihracat adetlerini çıkardığınızda büyüme oranı yüzde 3.6’ya geriliyor. Aynı şekilde 9 ayda ihracatımız geçen yıla oranla 1.6 milyar dolardan, 2.3 milyar dolara yükseldi. Bu da ihracat ciromuzu dolar cinsinden yüzde 44 büyüttüğümüzü gösteriyor. Tofaş olarak önemli bir başarımızda, Türkiye pazarında yerli üretimden en yüksek oranda satış yapan firma olmamız. Fiat markası olarak iç pazarda sattığımız araçların yüzde 91’i Türkiye de ürettiğimiz araçlardır. Tofaş toplamı olarak değerlendirdiğimizde yani bünyemizdeki Alfa Romeo, Jeep, Ferrari ve Maserati’yi de dahil ettiğimizde ise bu oran yüzde 89 oluyor. Yani Türkiye pazarında sattığımız araçların neredeyse yüzde 90’ınını bizim kendi ürettiğimiz araçlar oluşturuyor. Rakiplerimize baktığımızda ise sektörde bize en yakın oran    yüzde 67’dir” diye konuştu.

Gözünü İrana dikti

EZBER BOZAN YATIRIMLA 450 BİNLİK KAPASİTE

50 milyon Euro’luk yeni yatırım hakkında ise Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu şunları söyledi: “Tofaş olarak, fabrikamızda 2. gövde hattımızı kurma kararı aldık. Bu şekilde biz Fiat Egea Ailesi’nin toplam yıllık üretim kapasitesini 250 bin adete çıkaracağız. Bu rakam mevcut haliyle yıllık 190 bin adetti. Bu konuda 50 milyon Euro’luk bir yatırım yapacağız. Şu an gelen talebi karşılayamadığımızdan bu yatırımı 2017’nin ilk çeyreğine yetiştirmek istiyoruz. Tofaş olarak fabrikamızın üretim kapasitesi 400 bin adet. Bizim kapasitemizi belirleyen ana unsur boya bölümüdür. Geleneksel olarak boya birimlerinde kapasiteyi arttırmak için fırınların boyu uzatılır. Buda ciddi yatırım ve üretimin önemli süre durmasını gerektiren bir yatırımdır. Bu kapsamda boya bölümündeki ekibimiz son derece yenilikçi/ezber bozan bir işi başardı. Bir süredir üzerinde çalıştıkları ve önümüzdeki dönemde Tofaş’ta uygulamaya alacağımız teknolojiler, dünyada bir otomobil fabrikasında ilk kez seri olarak uygulanacak gelişmeleri de barındırmaktadır. Böylece hem boya birimimizin hemde fabrikamızın toplam yıllık kapasitesini de 400 bin adetten 450 bin adete çıkarmayı başaracağız.”

10 YILDA 3 MİLYAR DOLAR YATIRIM

TÜRKİYE’de otomotiv sektöründe son 10 yılda 10 milyar dolarlık yatırım yapıldığını da kaydeden Cengiz Eroldu, “Bunun 3 milyar doları Tofaş’ın yaptığı yatırımdır. Bir başka deyişle, son 10 yılda yatırımın yaklaşık yüzde 31’ini biz yapmışız. Tüm bu değerler, Türkiye’de otomotiv sektörünün ne kadar yüksek yatırım yaptığının da önemli bir göstergesidir. Her ay pek çok alanda kendi rekorlarımızı kırarak ilerlediğimiz bir dönemdeyiz. Şu anda 9’uncu ay sonu itibariyle 9.5 milyar TL’lik bir ciroya ulaştık. Bu neredeyse bizim geçtiğimiz senelerde bir tam yılda yaptığımız ciroya denk düşüyor. Bu sene Tofaş olarak bizim pek çok kutlama yapmaya değer başarımız var. Üst üste iki defa Türkiye’nin otomotivde en başarılı Ar-Ge’si seçilmemiz bizi ayrıca gururlandırıyor. Başarı sadece adetlerden, üretim ve ihracat artışından ibaret değil. Fiat Egea gibi projeler bizim yeteneklerimizi de artırmamıza etki ediyor. Şirketi top yekün ileriye taşımaya çalışıyoruz” şeklinde konuştu.

Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle