Galataport ihalesine ÖİB onayı

Güncelleme Tarihi:

Galataport ihalesine ÖİB onayı
Oluşturulma Tarihi: Eylül 27, 2005 00:00

Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ) Genel Müdürlüğü'nün, Salıpazarı-Karaköy Kruvaziyer Liman Kompleksi (Galataport) ihalesi sonucunun, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) tarafından onaylanarak, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'a sunuldu.İhale, Bakan Unakıtan'ın sonucu Yüksek Planlama Kurulu'na göndermesi ve YPK'nın onayından sonra kesinleşecek. Galataport ihalesinde teklifler 16 Eylül'de alınırken, en yüksek teklif, 3 milyar 538 milyon Euro (4.3 milyar dolar) ile Royal ortaklığından gelmişti. ULAŞTIRMA BAKANI'NDAN İHALE AÇIKLAMASIUlaştırma Bakanı Binali Yıldırım, gazetecilerin Galataport ihalesiyle ilgili sorularını yanıtladı. Galataport projesinin 1991 yılından bu yana gündemde olduğunu, bugün ortaya çıkmadığını, geçmiş dönemde 2 kez ihale edildiğini belirten Yıldırım, birinde hiç teklif gelmediğini, diğerinde ise geçici teminatın yatırılmadığını, bu nedenle ihalenin gerçekleştirilemediğini ifade etti. Proje mühendislik firmasının projenin gerçekleşmesi için 2003 milyon dolar yatırım gerektiğini, bu sayede 49 yılda kurumun elde edeceği gelirin 253 milyon dolar olacağını öngördüğünü ifade eden Yıldırım, buna göre ihaleye çıkıldığını belirtti. Yıldırım, ihale için 6 ulusal gazete ve Resmi Gazete'de ilan çıktığını, tekliflerin alındığını ve kararın Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na bildirdiğini ifade etti. Proje için önceki dönemlerde Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararı olduğunu, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın aynı şekilde ihale sonucunu YPK'ya göndereceğini anlatan yıldırım, “Bu bir özelleştirme değildir, bu uzun süreli yatırım karşılığı kiralama projesidir” dedi. “İHALE NASIL KARANLIK OLUR?” İhalede yatırım ve kira miktarının yarıştırıldığını belirten Yıldırım, şöyle devam etti: “Ben daha bir şeye bakmadım. Bizim bakacağımız zaman gelecek, sabırsızlanmaya lüzum yok. O arkadaşlar da ihale karanlık diyorlar. İhale karanlık nasıl olur? 6 tane gazetede, Resmi Gazete'de yayınlanan, 3 yıldır projesi bitmiş ihalenin şeffaf olmamasının kriteri nasıl belirleniyor ben onu anlamadım.” Galataport ihalesinin YPK'ya gideceğini, daha sonra karar verileceğini belirten Yıldırım, şunları kaydetti: “Yöntem belli. İlgili kurum Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, YPK sekreteryasına gönderir, YPK sekreteryası bütün çalışmaları tamamlar, raporlarını tamamlar, kurumların görüşlerini alır. Bu kolay iş değil. Sanki hokus pokus, ihale bitti, bu hava oluşturuluyor, böyle bir şey yok bu memlekette. bir ihalenin sonuçlandırılmasının belirli yolları, yöntemleri var. Bunlar olmadan ihale olmaz. YPK kararından sonra geçerlilik kazanır. Önümüze gelen bütün kararları titizlikle inceleriz. Anlamadığımız varsa sorarız, açıklama isteriz ve ondan sonra onaylarız.” “EN AZ VERENE BİLE VERSEK, ÜLKE KAR EDİYOR” Yıldırım, Galataport ihalesiyle ilgili özel olarak kimseyle görüşmediğini belirterek, “Talep olsaydı da görüşürdüm. Bir sorun yok” dedi. “Bu kadar ucuza liman verilir mi?” eleştirilerine de yanıt veren Ulaştırma Bakanı Yıldırım, şunları kaydetti. “Galataport'un şu anki gelirleri ne kadar? Yılda 5 milyon dolar. Yani 4 milyon Avro. 49 yılda 196 milyon Avro yapar. Bu adamların en düşüğü kaç teklif etmiş, 1 milyar 40 milyon avro. Ne oldu, böyle mi dursun, öbürüne mi verelim? En az parayı verene versek bile, bu ülke kar ediyor. Bu kadar söylüyorum. Bırakın fazla vereni... İptal ettin, aynı parayı bulamazsak kim verecek bunun hesabını? O zaman bütün ihaleleri o mantıkla iptal edip yenilememiz lazım.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!