Fuar ÖTV zammıyla bunalan sektöre moral verecek

Güncelleme Tarihi:

Fuar ÖTV zammıyla bunalan sektöre moral verecek
Oluşturulma Tarihi: Kasım 19, 2004 21:10

OTOMOTİV sektörü son yapılan ÖTV zammının olumsuz etkilerinden Auto Show fuarı ile kurtulmayı hedefliyor. 2004 yılına iyi başlayan ve özellikle yılın ilk 5 ayında, kredi faizlerinin hızla düşmesi ve hurda indirimi ile hızlı bir satış grafiği yakalayan otomotiv sektörü, mayıs sonunda hurda indiriminin yüzde 50 düşürülmesi, faizlerin bir miktar artması ve son olarak Kasım ayı başında ÖTV artışı ile yeniden zor bir dönemece girdi.

Fuar öncesi görüştğümüz otomotiv sektörü yetkilileri, ÖTV artışının 2005 yılında otomobil pazarının gidişatına olumsuz yansıyacağını

belirtirken, 2005 yılında hem otomobil pazarının hem de toplam otomotiv pazarının 2004 yılına göre daha düşük olacağını tahmin ediyorlar. Diğer taraftan yetkililer, hükümetin cari açığa çözüm bulumadığı takdirde 2005 yılında 400 bin adetlik toplam pazarın üzerine çıkılamayacağını da üstüne basıyorlar. Yetkililer, Auto Show fuarının ise son ÖTV artışından etkilenen pazarı biraz hareketlendirebileceğini ifade ederken, fuarın etkilerinin 2005 yılı pazarını da etkileyeceğine ve tüketicilerin model seçimine yansıyacağını söylüyorlar.

Yüce Auto Genel Müdürü Mahmut Kadirbeyoğlu: Cari açık sürerse pazar 400 binde kalır

2004 yılı beklentilerimiz doğrultusunda 400 bin adedi aştı ve yoğun rekabet içinde geçti. Yılın başında hedeflediğimiz satış adetlerini geçmiş bulunuyoruz. Yılı 7 bin 200 adetle kapatmayı planlıyoruz. 2005 yılında pzarın 380-400 bin adet civarında olmasını bekliyoruz. Ticari açığa çözüm bulunmadığı sürece 2005 yılında 400 bin adetlik toplam pazarın üzerine çıkılamayacaktır. Ancak ihracat ve turizm girdilerinde artış olursa pazarın artması söz konusu olabilir. Bu yıl Octavia’nın son yılıydı ve ekim ayında Yeni Octavia modelini sınırlı adetlerde pazara sunduk. 2004 yılının son aylarında Fabia’da yüz değişikliği oldu. İki yeni otomobilimiz ile 2005 yılında büyük atağa geçeceğimize inanıyorum. Her üç segmentteki otomobilimiz ile pazarın yüzde 90’ına hitap edebiliyoruz. 2005 yılında da herzaman oduğu gibi yüksek kalite ve üstün teknolojiye sahip otomobillerimizi 22 milyar ile 100 milyar arasında değişen uygun fiyatlarla tüketicinin beğenisine sunacağız.

Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar: Sektör ani değişimlere duyarlı

Renault güçlü modelleri ve stand yapısı ile Auto Show Fuarı’nda gövde gösterisi yapacak ve fuar sonrasında özellikle yapılan son ÖTV artışından etkilenen pazarın biraz daha hareketleneceğini düşünüyorum. Fuarın etkilerinin 2005 yılı pazarını da etkileyeceğine ve tüketicilerin model seçimine yansıyacağına inanıyorum.

Ülkemiz ekonomisine ve büyümesine katkısı çok büyük olan otomotiv sektörü ekonominin lokomotif sektörlerindendir. Bu sebeple ani değişimlere son derece duyarlı olan sektörümüz, ekonomide yaşanan belirsizliklerden de olumsuz yönde etkileniyor. Türkiye’de otomobil vergi oranlarının AB ülkeleri seviyesinden 2,5-4 kat yukarıda olduğu biliniyor. Bu oranların yeniden artırılmasının, sektörün Türkiye’ye kazandıracağı katma değeri düşüreceği açıktır. Vergi oranında yapılan her 1 puanlık artış pazarın yüzde 3 oranında daralmasına neden olmaktadır. Daha fazla istihdam oluşturmak, daha fazla yabancı sermaye yatırımı çekmek, ekonomik büyüme sağlamak ve ihracatı artırmak için otomobil sektörünü canlı tutmamız gerekmektedir. 2004 yılında binek ve ticari araç toplam pazarının 650-680 binler seviyesinde gerçekleşmesini ön görmekteyiz.

Kia Türkiye Marka Direktörü Bora Koçak: 2005’te fiyatlar artar

2004 yılının sonuna yaklaşmakta olduğumuz bu günlerde, hükümetin otomotiv sektörüne olan müdahaleleri ve özellikle ithal otomobil satışlarının kısıtlanmasına yönelik uygulamalar nedeniyle, genel trendin aksine, daha durağan bir satış grafiği öngörmekteyim. Her ne kadar, otomotiv firmaları tarafından yüksek pazar payı amaçlı pazarlama aktiviteleri gerçekleştirilse ve karlılık odaklı satış anlayışı ertelenmiş olsa da, toplam pazar 675 bin adet seviyesinde olacaktır. 2004 yılının ilk altı ayında içinde bulunduğumuz büyüyen pazar şartları sebebiyle elde edilen yüksek kárlılık, yılın ikinci yarısında, aynı satış grafiğini korumak amacı doğrultusunda tüketilmiştir.

Ancak, müdahalelerin olumsuz sonuçlarının 2005 yılında, daha yoğun olarak hissedileceği düşüncesindeyim. Yeni bütçe yılına girilmesi ile birlikte, yeni kárlılık hedefleri oluşturulacak, bu durum araç satış fiyatlarının artışına sebebiyet verecek ve dolayısı ile pazar daralacaktır. Tahminim, 2005 yılı otomotiv pazarının 550-600 bin adet aralığında gerçekleşmesidir. Şüphesiz ki otomotiv firmaları olarak, büyük fedakarlıklarla uyguladığımız fiyatlandırma politikaları, kárlılık hedeflenerek yeniden düzenlenmek zorunda olacaklardır.

Chrysler Jeep Türkiye Genel Müdürü Uğur İrfanoğlu:Auto Show satışları olumlu yönde etkiler

İstanbul 2004 Auto Show’u bu sene ilk kez uluslararası fuar komitesi tarafından da değerlendirileceği için, hem biz otomotiv firmaları hem de sektör tarafından çok daha büyük bir ilgi ile bekleniyor. En son Mayıs 2003’de gerçekleştirilen İstanbul Autoshow’un arkasından geçen 1,5 senelik zaman içerisinde bir çok firmanın yeni ürünleri piyasaya tanıtıldı. Bizde Chrysler Jeep Ticaret A.Ş. olarak bu sene fuara, Chrysler ve Jeep markalarımızdan oluşan toplam 13 araç ile katılıyoruz. 1034 metrekarelik bir alanda sergileyeceğimiz markalarımızın Chrysler yıldızı 300C Touring, Jeep yıldızı ise yeni face-lift Cherokee olacak. Bir önceki fuarda model araç olarak yer alan Chrysler PT Cruiser Cabrio ve yeni Crossfire Roadster’da bu sene ilk kez otomobil severlerle buluşacak. Tüm sektör için büyük önem taşıyan ve otomotiv sektörüne getirdiği canlılık açısından tartışılmaz olan Auto Show’un bu senede vergi artışlarından olumsuz etkilenen satışları olumlu yönde etkileyeceğini düşünüyoruz.

Peugeot Türkiye Genel Müdürü Yann Carnoy: Ani ÖTV artışı hayal kırıklığı yarattı

Kasım itibariyle 40 bin adet binek ve ticari araç satışı gerçekleştirmiş durumdayız. 2004 yılı, binek ve ticari araç toplam satışlarımızda 50 bin adede ulaşmayı hedefliyorduk.. Ama bu hedefimize ulaşmamızı engelleyebilecek bir rakibimiz var, o da Türk hükümeti! Hükümet daha önce de iyi giden otomotiv sektörüne büyük darbeler indirmişti. 26 Mayıs’ta hurda indiriminin yarıya indirilmesi, daha sonra Temmuz ayında hafif ticari araçlarda ÖTV’nin artırılması ve şimdi de binek araçlarda artırılan ÖTV. Ani ve beklenmedik bir şekilde alınan bu karar, tüm otomobil tüketicileri nedzinde büyük bir hayal kırıklığı yaratmıştır. Umuyoruz ki bundan sonra hükümet,yeni vergi düzenlemeleri üzerine yoğunlaşacak ve gerekli önlemleri alacaktır.

Toyotasa Genel Müdürü İbrahim Orhon:Pazarda dalgalanma istemiyoruz

Ekonomide ve otomotiv pazarında makroekonomik istikrar bekliyoruz. Pazarda çok yüksek iniş ve çıkışlar, dalgalanmalar istemiyoruz. Şu anda pazarın geldiği nokta, son 10 yılın ortalamaları seviyesindedir. En azından bu ortalama seviyenin istikrarlı bir şekilde önümüzdeki yıllarda da devam etmesi en önemli beklentimizdir. Birtakım aksiyonlarla pazarın şu anki seviyesinden yukarıya veya aşağıya hareket etmesi istikrarı bozar. 2004 yılı için koyduğumuz 30 bin adetlik satış hedefimize ulaşarak rekor kıracağız. Önümüdeki yıllarda da bu başarılı konumumuzu sürdürmeyi ve 3 yıl içerisinde binek otomobil pazarında ilk 3 marka içerisinde olmayı hedefliyoruz.

Volkswagen Binek Araçlar Genel Müdürü Birgül Karahisarlı: 2005’i AB üyelik süreci ve olası vergi artışı etkiler

Otomotiv sektörüne ilişkin 2004 yılı ile ilgili yapılacak her türlü değerlendirmeyi sadece 2003 yılı ile karşılaştırmalı olarak bakmayıp, sektörün son yıllardaki değişimi paralelinde değerlendirmek daha doğru olacaktır. Ana ekonomik göstergelerin birebir etkilediğinden bahsettiğimiz sektörde, talebin özellikle iki parametreye çok hassas olduğunu görüyoruz. Bunlardan biri düşük faizli ve uzun vadeye yayılan tüketici kredileri, diğeri de piyasalarda oluşan ‘güven’ ortamıdır. Bu yılın başlarından itibaren de bu çerçevede hem tüketici faizlerinin düşük seyretmesi hem de piyasalarda oluşan olumlu güven telkin eden hava (hem ekonomik hem de siyasi arenada) iki yıldır ertelenen talebin de etkisiyle satışlarda belirgin bir hareket yaratmıştır. Yılın geride kalan döneminde sektöre hareket getirmesini beklediğimiz en önemli gelişme Auto Show Fuarı... Beklentimiz geride kalan iki aylık dönemde yaklaşık 70-80 bin civarında binek aracın satılması ve bu paralelde toplam pazarın yaklaşık 440-450 bin aralığında yılı noktalamasıdır.

Doğuş Otomotiv olarak önümüzdeki yıl toplam binek araç pazarının 350 bin adet civarında olmasını beklemekle beraber, kritik faktörler olarak Avrupa Birliği üyelik süreci ve vergilerdeki olası değişmeleri görüyoruz.

Mercedes-Benz Otomobil Satış Müdürü Roland Schacht: 2005 Mercedes’in atılım yılı olacak

Kısa bir süre öncesine kadar oldukça yüksek olan hedefimizi ÖTV artışı nedeniyle revize etmek zorunda kaldık. Yeni şartlar altında 2004 yılı satışlarımızın 3 bin 100 adet olarak gerçekleşmesini bekliyoruz ve alt segmente yeni boyutlar getiren yeni A serisinin önemli bir rol üstleneceğini umuyoruz.‘Yeni modeller atılımımızı’ gelecek yılda da sürdüreceğiz. Bu yılın sonunda satışa sunulan yeni A ve CLS serilerinden sonra Mercedes severleri 2005 sonbaharında tanıtılacak olan yeni S serisi bekliyor. Ayrıca ABD’de bahar aylarında satışa sunulacak olan yeni M serisi 2005 yaz sonuna doğru Avrupa’da tanıtılacak. Paris fuarında, ‘Vision B’ olarak sergilenen B serisi ise 2005 yazından itibaren ‘Sports Tourer’ segmentinin öncüsü olacak.

Baylas Genel Müdürü Nurkan Yurdakul:AB otomotivin önünü açar

Beklendiği gibi bir 2004 yaşayamadık, gerek hurda avantajının kaldırılması, gerekse ÖTV oranlarının yükseltilmesi otomotiv sektörünü frenledi. Ancak yine de ekonomideki olumlu seyir ve AB kapısının giderek aralanmasıyla 2005 yılına negatif bakmıyorum. 2005 için 500 bin adet civarında toplam satış bekliyorum, tabi ki bunu beklerken hükümetin otomotiv sektörüne daha yapıcı bakmasını temenni ediyorum. Citroen, Türkiye’de özellikle yeni jenerasyon ürünleriyle öne çıkmaya başladı. M1 segmentindeki eksiğimizi çok güçlü bir ürünle kapatıyoruz; C4. Bunun yanında yeni yüzü ve teknolojik özellikleriyle yeni C5 ve Picasso; ayrıca 2005 sonunda piyasaya süreceğimiz C6 modellerimizle çok önemli bir ürün yelpazesine sahip olacağız. Hedefimiz 2005 yılında yüzde 3’lük pazar payıdır.

GM Türkiye Genel Müdürü Peter Fahrni: Pazar büyüme trendine girdi

2004 yılında otomotiv sektörü, hurda araçlar kampanyası, faiz oranlarındaki elverişli gelişmeler, müşteriler için sunulan cázip teklifler ve artan müşteri güveni ile büyük ölçüde desteklenmektedir. Bu nedenle, 2004 yılında pazar rekor sınırlarına ulaşacaktır. Genel olarak, Türkiye pazarının yüksek potansiyeli olan, uzun-dönemli bir büyüme trendine girdiğini görüyoruz. Bu potansiyel açısından, istikrarlı bir pazarın birtakım işaretlerini görmek bizi özellikle teşvik etmektedir. 2005 yılında pazarın binek otomobiller ve ticari araçlar için toplam 500-550 bin adet olacağını tahmin ediyoruz ki bu da sağlam bir pazar anlamına gelmektedir. Opel’de, tüm model serimiz boyunca en son common rail enjeksiyon teknolojisine dayanan, yakıt verimliliği yüksek benzinli motorlar ve dizel motorların lansmanını gerçekleştirdik ve bu lansmanlara devam edeceğiz.

Ford Otosan Genel Müdür Yardımcısı Aykut Özüner: ÖTV artışı olumsuz etkileyecek

2003 yılının özellikle ikinci yarısında ekonomideki iyileşmelere paralel olarak canlanmaya başlayan otomotiv pazarı 2004 yılına da bu canlılıkla başlangıç yaptı. Senenin ilk 5 ayındaki satış temposu yıl sonunda toplam pazarın neredeyse 1 milyon araç seviyesine ulaşacağını göstermekte idi. Ancak Mayıs ayında Euro’nun TL karşısında değer kazanması, buna bağlı olarak tüketici kredilerinin faizlerinde artış ve otomobil alımlarında ÖTV’de indirim sağlayan hurda araç teşviğinin yarıya düşürülmesi pazardaki bu canlılığın azalmasına yol açtı. Ardından hafif ticari araçlarlarda gelen ÖTV artışı ile otomotiv sektörünün hızı senenin ikinci yarısına kesildi. ÖTV artışından sonra otomobil pazarının senenin geri kalanında yaklaşık yüzde 15-20 daralacağını tahmin ediyoruz. Buna göre toplam otomobil pazarının yaklaşık 446 bin adet seviyelerinde kalacağını öngörüyoruz. Toplam otomotiv pazarına baktığımızda ise, toplam pazarın yaklaşık 736 bin adet seviyelerinde gerçekleşeceğini söyleyebiliriz. 2005’e baktığımızda, ÖTV artışının 2005 yılında otomobil pazarının gidişatına da olumsuz yansıyacağına düşünüyoruz. Bu noktadan hareketle, 2005 yılında hem otomobil pazarının hem de toplam otomotiv pazarının 2004 yılına göre daha düşük olacağını tahmin ediyoruz. Buna göre 400 bin adedi otomobil olmak üzere, 2005 yılında toplam otomotiv pazarının yaklaşık 660 bin adet civarında olacağını öngörüyoruz.

Daihatsu Genel Müdürü Ali Haydar Bozkurt: Rekor sonrası krizden yorulduk

2001 ve 2002 yıllarıyla karşılaştırdığımızda yine de oldukça iyi bir seyir yakalamış olan sektörümüzün, toparlanma ve yeni yatırım planlarıyla ilgili kararların alınmaya başladığı bu yıl içerisinde motive edilmesi gerekirken, aksine anlık kararlarla bir anlamda hıznının kesilmesi gerçekten düşündürücüdür.

Sektör olarak biz de 3-5 yılda bir gelen rekor yıllar yaşayıp, daha sonra da kriz yıllarıyla karşılaşmaktan yorulduk. Biz de artık rekor yılları değil, daha sağlıklı ve istikrarlı bir ekonomi ve satış trendini oluşmasını istiyoruz. Bu doğrultuda, hükümetin orta ve uzun soluklu tüm önlemlerini anlayış ve saygıyla karşıladığımızı bir kez daha vurguluyor, ancak daha kalıcı orta ve uzun dönemli iyileştirmeler sağlanması için lokomotif rol oynayan sektörümüz yatırımcılarının teşvik edilmesi, cesaretlendirilmesi için gereken düzenlemelerin de vakit geçirilmeden uygulamaya konmasını talep ediyoruz.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!