Ekonomide böyle uzlaştılar

Güncelleme Tarihi:

Ekonomide böyle uzlaştılar
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 29, 1999 00:00

Haberin Devamı

DSP Lideri Bülent Ecevit, MHP Lideri Devlet Bahçeli ve ANAP Genel Başkanı Mesut Yılmaz'ın imzaladıkları 12 sayfalık Hükümet Protokolü'nde ekonomiyle ilgili hedeflere ağırlık verildi. Hedeflere üç partinin de damgasını vurduğu dikkati çekti.

DSP Genel Başkanı Bülent Ecevit başkanlığında kurulan DSP-MHP-ANAP hükümeti, koalisyon protokolünü dün açıkladı. 12 sayfalık protokolün önemli bölümünü ekonomiye ayıran 57'nci hükümet, memurun sendikal haklarının artırılmasından, kayıt dışı ekonomiye yönelik etkili önlemlere kadar pek çok taahhütte bulundu.

Başbakan Bülent Ecevit'in yanısıra, MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli, ANAP Genel Başkanı Mesut Yılmaz'ın birlikte imzaladıkları koalisyon protokolünün ekonomiyle ilgili bölümlerinde en fazla yer ayrılan konulardan biri kamuda yeniden yapılanma oldu. Memur alımlarında merkezi sınav sistemine geçilmesini öngörün 57'nci hükümet, kamu işçilerinin haklarındaki kısıtlamaların giderilmesini ve şeffaf bir kamu yönetimi öngörüyor.

57. hükümet protokolüne göre, üç parti, ülke sorunlarına çözüm üretme görev ve sorumluluğunu birlikte üstlenerek, bir ‘‘Uzlaşma ve atılım hükümeti’’ olarak çalışmaya karar verdiler. Hükümetin ekonomi politikalarının çerçevesini çizen protokol maddeleri şöyle:

REKABETÇİ EKONOMİ

Ülkemizin ekonomik kalkınmasını istikrarlı bir büyüme temeline dayandıran, sosyal devlet anlayışı ile gelir dağılımındaki adaletsizliği düzelten, refahı topluma yayan, bölgeler arası gelişmişlik farklarını azaltan, kaynakları etkili ve verimli kullanan rekabetçi bir pazar ekonomisi anlayışı esastır.

Siyasal, ekonomik ve sosyal bütün faaliyet ve çalışmaların nihai hedefi insanın huzur ve mutluluğunu sağlamaktır. Bu amaçla, hükümetimiz, bilgi ve refah toplumuna ulaşmak için eğitimin yaygınlaşmasını sağlayacak; vatandaşlarımızın sağlık hizmetlerinden gereğince yararlanabilmesine ve doğal dengenin korunmasına önem verecek.

KAMUDA YAPILANMA

Kamu yönetimi yeniden yapılandırılacak. Yönetimde ve hizmetlerde, adaletli, şeffaf, verimli ve katılımcı yönetim anlayışı benimsenecek. Kamuda işe almada yeterlilik, görevlerde yükseltilmelerde ehliyet ve liyakat esas alınacak, kayırmacılık önlenecek. Kamu personelinin atama ve yükseltilmelerinde ehliyet ve liyakat şartları nesnel ölçülere ve sınav esasına dayandırılacak. Kamu görevlerine giriş sınavları merkezi sistemle geliştirilmesi uygulaması yerleştirilecek. Toplum vicdanını rahatsız eder haldeki yolsuzluk ve rüşvetle mücadele en önemli görevlerden biridir. Bu amaçla, her türlü yasal düzenleme yapılacak, özellikle kamunun ekonomik faaliyetlerinde şeffaflık ve etkili denetim sağlanacak. İşçi haklarında kısıntılar giderilecek, kamu görevlilerinin sendikal hakları genişletilecek.

SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME

Ekonomi ve maliye politikalarıyla istikrar içerisinde sürdürülebilir büyüme gerçekleştirilecek. Ekonomik program ülkenin istikrar içinde kalkınmasının temelini oluşturacak. Ekonomik istikrar, bütçe açıkları azaltılarak, faiz dışı bütçe yaratılarak, kayıt dışı ekonomiye karşı etkili önlemler alınarak, sosyal güvenlik kurumlarının ve birliklerin açıkları giderilerek, bütçe disiplini güçlendirilerek sağlanacak. Ekonomide güven ortamı yaratılacak. İzlenmekle olan gerçekçi kur politikasına devam edilecek, enflasyonla mücadele sürdürülürken, dar gelirlilerin mağdur edilmemesine özen gösterilecek.

Destekleme kapsamındaki tarım ürünlerinin fiyatlarının belirlenmesinde dünya fiyatları, maliyetler ve beklenen enflasyon temel alınacak. Stoğa üretim kesinlikle yapılmayacak. Ekonomide kırsal alanın kalkınmasına öncelik verilerek, köylü ve çiftçilerin refah düzeyini yükseltici ekonomik ve sosyal politikalar oluşturulacak. Ormanların yönetimine orman köylüleri de katılacak.

DOĞU KALKINACAK

Doğu ve G. Doğu Anadolu'nun geri kalmışlığı, ekonomik ve sosyal önlemlerle çözülecek; işsizliği ve yoksulluğu önleyici üretken yatırımlar hızlandırılıp desteklenecek, altyapı eksiklikleri yap-işlet-devret yöntemiyle giderilecek. Eğitim ve sağlık alanındaki boşluklar en kısa zamanda doldurulacak.

Ekonomik ve sosyal hakları ilgilendiren yasama çalışmalara ve uygulamalara ekonomik ve sosyal konseyin ve genelde sivil toplum örgütlerinin etkin katılımları sağlanacak.

ÖZELLEŞTİRMEYE DEVAM

Özelleştirmenin kamuoyuna güven veren, şeffaf ve kamu yararını gözetir bir biçimde hızla yapılması sağlanacak. Uygulamalarda iş güvencesi özenle gözetilecek. Sermayenin tabana yayılması amacıyla halka arz yöntemine önem verilecek. Enerji sektöründeki özelleştirmeleri veya yabancı yatırımları zorlaştırıcı yasal veya anayasal engeller bağımsızlığımıza gölge düşürmeyecek şekilde aşılacak. Bu çerçevede uluslararası tahkimle ilgili düzenleme yapılacak.

Kaynakların verimli ve tutumlu kullanılmasını sağlamak amacıyla başlamış veya planlanmış kamu yatırımlarında kesin öncelikler belirlenecek. Demiryolu ve deniz taşımacılığında altyapı yatırımlarına önem verilecek.

KOBİ'LERE DESTEK

İstihdam yaratıcı yatırımları arttırıcı ortam oluşturulacak. Kamunun sağlıklı kaynaklarla yapacağı yatırımlar doğrudan ve dolaylı olarak yeni iş alanları açacak. KOBİ'lerin, esnaf ve sanatkarların üretim ve istihdama katkılarının arttırılması için tedbirler alınacak, böylece işsizlik zaman içinde azaltılacak.

SOSYAL GÜVENLİK

Reform ile sosyal güvenlik sisteminin açıkları ekonomiye yük olmaktan çıkarılacak, emeklinin yaşam düzeyi yükseltilecek, emekli yaşı ve en az çalışma süreleri ülke ekonomisinin taşıyabileceği gerçekçi düzeye çıkarılacak. Ulusal sanayi, tarım ve hayvancılığımız haksız dışalım rekabetine karşı korunacak.

AB'YE TAM ÜYELİK

Türkiye'nin, AB'ye tam üyeliği tarihten, coğrafyadan ve anlaşmalardan doğan hakkıdır. Türkiye'nin AB'ne öteki üyelerle eşit hak ve statüye sahip ‘‘tam üyelik hedefi’’nin gerçekleştirilmesine çalışılacak, ancak bunun karşılığı ulusal hak ve çıkarlarımızdan ödün verilmeyecek. Gümrük Birliği anlaşmasının uygulamasında ortaya çıkan aksaklıkları düzeltmek ükere, gerekli girişimler sürdürülecek. dış politimazda Balkanlar, Ortadoğu ve Kafkasya başta olmak üzere bölgesel ilişkilerimize özel önem verilecek. Bu arada, özellikle İslam ülkeleriyle varolan ilişkilerin geliştirilmesine özen gösterilecek. Türk Cumhuriyetleriyle ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal alanlarda işbirliğini geliştirmeye yönelik aktif ve istikrarlı politika izlenecek.

57'nci Hükümetin Ekonomik Programı

Rekabetçi bir pazar ekonomisi esas alınacak.

Kamu yönetimi yeniden yapılandırılacak, eleman alımı merkezi sınavla yapılacak.

Kamu görevlilerinin sendikal hakları genişletilecek.

İzlenmekle olan gerçekçi kur politikasına devam edilecek, enflasyonla mücadele sürdürülürken, dar gelirlilerin mağdur edilmemesine özen gösterilecek.

Destekleme alımlarında dünya fiyatları, maliyetler ve beklenen enflasyon temel alınacak. Stoğa üretim kesinlikle yapılmayacak.

Doğu ve Güney Doğu Anadolu'nun geri kalmışlığı, ekonomik ve sosyal önlemlerle çözülecek. Altyapı eksiklikleri yap-işlet-devret yöntemiyle giderilecek.

Özelleştirmenin kamuoyuna güven veren, şeffaf ve kamu yararını gözetir bir biçimde hızla yapılması sağlanacak. Halka arz yöntemine önem verilecek.

Enerji sektöründeki özelleştirmeleri yasal veya anayasal engeller aşılacak. Uluslararası tahkimle ilgili düzenleme yapılacak.

Demiryolu ve deniz taşımacılığında altyapı yatırımlarına önem verilecek.

Emekli yaşı ve en az çalışma süreleri ülke ekonomisinin taşıyabileceği gerçekçi düzeye çıkarılacak.

Türkiye'nin AB'ne öteki üyelerle eşit hak ve statüye sahip ‘‘tam üyelik hedefi’’nin gerçekleştirilmesine çalışılacak.

Özellikle İslam ülkeleriyle varolan ilişkilerin geliştirilmesine özen gösterilecek.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!