Cari açıktan korktular vergi darbesini motosiklete vurdular

Güncelleme Tarihi:

Cari açıktan korktular vergi darbesini motosiklete vurdular
Oluşturulma Tarihi: Nisan 01, 2006 00:00

Çin mallarının etkisiyle 2005 yılında 300 bini aşan, 2006’da ise 500 bin adetlik pazara koşan motosiklet sektörü, hükümetten ÖTV darbesi yedi. Yüzde 8 olan ÖTV oranı motor hacimlerine göre yüzde 22 ile yüzde 37’ye yükseltilirken, gerekçe cari açıktaki büyüme gösterildi. Sektörü şok eden kararın İstanbul’daki motosiklet fuarında alınması ile satışlar durma noktasına geldi.

SON dönemde özellikle Çin’den ithalatın artmasıyla birlikte hükümet cari açığın faturasını motosikletten çıkardı. Yüzde 95’ine yakını ithal edilen motosikletlerden aldığı yüzde 8’lik ÖTV tutarını motor hacimlerine göre yüzde 23 ile yüzde 37’e çıkartan hükümetin bu kararı, sektörü fuarda yakaladı. 2006’da 1 milyar dolarlık hacme ve 500 bin adetlik pazara koşan sektörde ÖTV şoku yaşanırken, sektör için büyük önem taşıyan motosiklet fuarında satışlar durma noktasına geldi.

ÖTV’Yİ OTOMOTİVE ÇEKTİK:

Gelirler Genel Müdür Vekili Osman Arıoğlu, ÖTV oranlarını motosiklet ithalatının artmasına bağlı olarak büyüyen cari açık nedeniyle artırdıklarını belirterek, şöyle konuştu: "2004’te 126 bin motosiklet, 2005’te ise 326 bin 670 motosiklet ithal edildi. 2005’te ithal edilen motosikletlerin 90 bini 50 cc hacmindekiler, 149 bini 80-125 cc, 50 bini ise 125-250 cc, geri kalanı ise yüksek hacimliler. Biz ÖTV oranlarını bu dengeyi gözeterek artırdık. 250 cc’nin üzerindeki motosikletlerin ÖTV’sini otomobille aynı yaptık. Aksi takdirde cari açıkta büyüme daha da artacak." ÖTV artışına fuarda yakalanan motosiklet firmalarında ise dün büyük bir şok hakimdi. Pazarın 2005’te 300 bini aşmasıyla birlikte 2006’da 1 milyar dolarlık motosiklet siparişi veren motosiklet firmaları, ÖTV şokuyla yurtdışına verdikleri siparişlerin akibetini tartışıyor. Büyük darbe yiyen sektörde satışlar durma noktasına gelirken, pazarın 2006’da 2005 yılını bile yakalayamamasından endişe duyuluyor.

FİYATLARA NE KADAR YANSIYOR:

Özellikle Çin malı motosikletlerin etkisiyle büyüyen motosiklet pazarında satılan araçların yüzde 95’ini 250 cc ve altında motor hacmine sahip araçlar oluşturuyor. ÖTV’nin bu kategorideki motosikletlerde yüzde 8’den 22’ye yükselmesi, anahtar teslim fiyatlarda yüzde 13’lik bir artış anlamına geliyor. Yani bugün 10 YTL’lik bir motorun fiyatı yeni ÖTV oranıyla birlikte 11.3 YTL oluyor. 250 cc’nin üzerindeki motosikletlerin ÖTV oranı ise yüzde 37’e çıktı. Bu anahtar teslim fiyatlarda yüzde 27’lik bir artış anlamına geliyor. Yani 10 YTL’lik bir motosikletin fiyatı yeni ÖTV oranıyla birlikte 12.7 YTL’e oluyor. ÖTV’de yaşanan artışla birlikte Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) , bugün bir basın toplantısı düzenleyerek, tepkilerini dile getirecek.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!