Banka müşterileriyle ilgili yapılan bir araştırma, bankaların verdiği hizmetlerin bilindiğini ama kullanım oranının düşük kaldığını ortaya çıkardı. En çok ATM, kredi kartı ve havaleden yararlanılırken en az kullanılan hizmet türü kiralık kasalar ve
repo oldu.Banka müşterilerinin yüzde 75’inin gelirinin 1 milyar liradan az olduğu saptandı. Bankacılık hizmetinden yararlanan bu geniş kitlenin bankacılık işlemleri üzerinde önde gelen belirleyicinin ücret politikası olacağı belirtildi.Karadeniz Teknik Üniversitesi İşletme Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Çıkrıkçı ile Aykut Karakaya’nın gerçekleştirdiği "Finansal Ürünlerin Kullanımı ve Memnuniyeti: Türkiye’deki Banka Müşterileri Üzerine Bir Çalışma" banka müşterilerinin özelliklerini ortaya çıkardı. BİLGİ DÜZEYİ YÜKSEKAraştırma sonucunda banka müşterilerinin finansal ürün ve hizmetler konusunda bilgilenme düzeyinin yüksek seviyelerde olduğu saptandı. Tüm finansal işlemlerden yüzde 50 ve daha fazla bilgi sahibi olan müşterilerin en fazla yüzde 89’la ATM, yüzde 85.6’yla kredi kartları, yüzde 67’yle havale, yüzde 59’la mevduat hesabını kullandıkları, bunların dışındaki finansal hizmetleri kullanım oranlarının yüzde 50’nin altında kaldığı ortaya çıktı. En az kullanılan hizmet türünü yüzde 6.1’le kiralık kasalar ve yüzde 12.9’la repo işlemleri oluşturdu. TANIYOR KULLANMIYORFinansal ürünlerin tanınıyor olmasının kullanıma yansımaması krizin henüz etkisinin geçmemiş olmasına bağlanan çalışmada, "Ekonomik krizle tasarruf sahiplerinin harcanabilir gelir fazlası kriz öncesiyle kıyaslanamayacak biçimde azalma kaydetmiş, işsizlik oranlarındaki artışlar ve gelir dağılımında ilave bozulmalar banka hizmetlerinden yararlanma düzeyini aşağıya çekmiştir" denildi.Müşterilerin ürün ve hizmetlerden memnuniyetine bakıldığında ise ilk sırayı internet bankacılığı, ikinci sırayı otomatik fatura ödemeleri, üçüncü sırayı elektronik fon işlemleri, dördüncü sırayı telefon bankacılığı, beşinci sırayı ATM’ler aldı. En az memnuniyet ifade edilen ürünlerin başında ise tüketici kredileri gelirken, sırayla
hisse senedi alım satımı,
döviz mevduat hesapları, kiralık kasalar ve havale iÅŸlemleri de en az memnuniyetin olduÄŸu hizmetleri oluÅŸturdu. AraÅŸtırmada çıkan bazı sonuçlar da şöyle: " Erkek müşteriler, havale, EFT, ATM, internet bankacılığı, döviz iÅŸlemleri, çek-senet iÅŸlemleri, otomatik fatura ödemeleri, hisse senedi alım satımı ve yatırım fonları iÅŸlemlerini kadınlardan daha fazla kullanıyorlar. 30-39 yaÅŸ grubu arasındakiler havale, EFT, ATM, çek- senet iÅŸlemleri, otomatik fatura ödemeleri ve döviz mevduat hesaplarını en fazla kullanan grubu oluÅŸturuyor. En az iÅŸlem yapan yaÅŸ grubunu 50 yaÅŸ üzerindeki müşteriler oluÅŸturuyor.  EÄŸitim düzeyi arttıkça bankaların sunduÄŸu ürün ve hizmetleri kullanma düzeyi artıyor. Gelir seviyesindeki artışla teknolojinin daha yoÄŸun olduÄŸu hizmetler kullanılıyor.  Kredi kartından memnuniyet oranı 50 yaÅŸ üstünde yüzde 75, 30 yaÅŸ altında yüzde 74.3, 30-39 yaÅŸ arasında yüzde 74, 40-49 yaÅŸ arasında yüzde 73 düzeyinde bulunuyor.  ATM’lerden duyulan memnuniyet eÄŸitim düzeyi arttıkça artıyor. Sabit gelirli kamu ve özel sektör çalışanları, deÄŸiÅŸken gelire sahip serbest meslek, tüccar ve sanayici grubuna oranla kredi kartı kullanımından daha fazla memnuniyet duyuyorlar."Â
button