“Açık inovasyon” ile yatırımını katladı

Güncelleme Tarihi:

“Açık inovasyon” ile yatırımını katladı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 26, 2013 10:37

Dünyada açık inovasyon modeli ile Ar-Ge bütçelerini düşürerek etkin sonuçlara ulaşmak yaygınlaşmaya başladı. Türkiye'de bunun örneklerinden biri de Atlas Halı'nın "nano-halı" projesi. 1.2 milyon liralık Ar-Ge bütçesi ile hayata geçen proje doğru paydaşlarla yatırımı kısa sürede katladı.

Haberin Devamı

Dünyada açık inovasyon kavramı başarıya ulaşan örnekleriyle giderek yaygınlaşmaya başladı. Özetle şirketlerin inovatif fikirleri bulma ve geliştirme amacıyla dünya üzerindeki inovasyon ağlarına başvurmayı öneren kavram inovatif fikirleri geliştirmek için birçok paydaşı devreye sokuyor. Ünlü iş düşünürü ve akademisyen Henry Chesbrough'un geliştirdiği bu inovasyon modeli büyük şirketlerden KOBİ'lere kadar kullanılıyor. Maliyet etkinliği ile de birçok şirket açık inovasyonla başarıya ulaşıyor.

Açık inovasyonun son yıllarda Türkiye'de de başarılı örnekleri ortaya çıkmaya başladı. 2012'de tamamen Naksan Holding'e geçen Atlas Halı "nano-halı" projesinde açık inovasyon modeli ile başarıya ulaşan markalardan biri oldu.

NİLÜFER ÇİÇEĞİNDEN AÇIK İNOVASYONA
Markanın geliştirdiği "nano halı" projesi Atlas Halı Genel Müdürü Dr. Meriç Bebitoğlu ve ekibinin nilüfer çiçeğinden ilham almasıyla ortaya çıktı. Bebitoğlu "Su itici özelliğine sahip bu çiçek bize ilham verdi. Nano teknolojiyle kendi kendini ultraviyole ışınlarla temizleyen, kirletici sıvıları içine almayan bir halı geliştirmek istedik. Nano teknoloji sert yüzeylerde uygulanan bir teknolojiydi. Biz bunu yumuşak yüzeyde gerçekleştirmek istiyorduk. En büyük engelimiz de bu oldu" diyor.

Haberin Devamı

Şirket bu zor fikri hayata geçirmek için açık inovasyon kavramının gerektirdiği şekilde paydaşlar aramaya girişti. Yapı Endüstri Merkezi'ne projeleriyle başvuran şirket Merkez'in dünyaya yayılan bilgi ağı sayesinde yüzlerce nano teknoloji firmaları ile iletişime geçti. Birçok şirket bu hedefe ulaşamayacağını belirtti. Kalan son 4-5 şirket arasında ise Gebze merkezli Türk nanoteknoloji firması Innovcoat'ta karar kılındı. Meriç Bebitoğlu bu firma ile birlikte zor bir meydan okumaya giriştiklerini belirterek "Kumaşta, camda nanoteknoloji var ama halıda bu zor bir iş. Bu zor işi birlikte yüklendik. Normalde bir halı 4 metrekaredir. Biz 800 metrekare kadar bir alanda test yaptık. Her halıda normalin 200 katı kadar işlem yaptık." diye konuştu.

MALİYETİ DÜŞÜK TUTTU
8 aylık yoğun çalışmanın ardından ortaya nano halı çıktı. Ardından şirket halının birçok özelliği ile ilgili onay almak için çeşitli kurumlara başvurdu. Nano teknoloji için Bilkent Ulusal Nanoteknoloji Araştırma Merkezi'nden onay alan firma bakteri ve mantar barındırmaması konusunda da İntertek'ten onay aldı. Gıda Bakanlığı'ndan da son onayı alan firma nano halıyı piyasaya sürdü. 1.2 milyon lira Ar-Ge bütçesi ile hayata geçen proje bulunan doğru paydaşlarla birlikte açık inovasyonun düşük maliyetle kısa sürede sonuç getirebileceğinin bir örneği oldu.

Haberin Devamı

Doğru paydaşları bulmanın önemine değinen Meriç Bebitoğlu "Tabii nanoteknoloji firması olarak Türk firmasını bulmamız da çok önemliydi. Aynı dili knouşmanın getirdiği avantajlar vardı. Maliyetlerimizi iyi kontrol ettik. Böylece ürünler arasında nano olan ve olmayanlar arasında fark oluşmadı. Bütün ürünlerimizi de nano halıya çevirdik. Yatırım kısa sürede kendini katladı." diyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!