Kurdaki artış ithal ürünlere zam getirdi

Güncelleme Tarihi:

Kurdaki artış ithal ürünlere zam getirdi
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 28, 2006 11:52

Döviz kurlarındaki artış, ithal otomobil ve beyaz eşya fiyatlarına ortalama yüzde 5 artış olarak yansıdı. İthal mobilyalarda ise fiyat listeleri zaten döviz üzerinden hazırlandığı için bir değişiklik olmadı.

İthal ürün satıcıları, kurlardaki artışı genel olarak olumsuz değerlendiriyor ve bu konuda geriye dönüş bekleniyor.
İstanbul'da faaliyet gösteren, Siemens, Bosch, Philips, Sony ile Regal gibi markaları bünyesinde barındıran Batı Beyaz Eşya yetkilisi Yiğit Demirkaya, ithal ürünlerin hepsinde belli oranlarda zam gerçekleştiğini bildirdi.

Ankastre ürünlerde yüzde 5, soğutucu ürünlerinde yüzde 10, bulaşık makinesi gibi ürünlerde ise yüzde 8 fiyat artışı olduğunu anlatan Demirkaya, zam oranlarının ürünün ithal olup olmaması ve içindeki malzemelere göre belirlendiğini ifade etti.

Döviz kurlarındaki bu dalgalanmanın piyasa için kötü olduğunu belirten Demirkaya, ürünleri döviz karşılığı aldıklarını hatırlatarak, fiyat yükselince satışların zorlaştığını dile getirdi. Demirkaya, alım yaptıkları firmaların daha fazla zam beklentisi bulunmadığını, tam tersine kurların düşmesi yönünde bir beklentinin olduğunu söyledi.

Bosch, Sınger, Braun, Dyson, Philips ve White-Westinghause marka beyaz eşyalar satan Cesur Ticaret'in sahibi Turgay Cesur da döviz kurlarındaki artış dolayısıyla Bosch'un ithal olan ankastre grubunda yüzde 5 zam yaptıklarını kaydetti.

Haziran başında da yeni bir zammın olabileceğine işaret eden Cesur, “İthalatçı firmalar kurlar düşükken kendilerini korumak için fark kullanırlar. Bu koruma farkının üzerinde bir miktar artış olabilir” dedi.
Cesur, piyasada kurların eski seviyesine döneceğine ilişkin umudun olduğunu da sözlerine ekledi.

İTHAL OTOMOBİLLER

Opel marka otomobil satışı yapan Opis Otomobil Pazarlama İşletme ve Sanayi A.Ş. satış şefi Sami Vural da kurlardaki artışın otomobillere yüzde 5 zam olarak yansıdığını bildirdi.

Geliş fiyatı üzerinden yapılan zammın en ucuz arabada bin 500 YTL, en pahalı arabada ise 4 bin YTL artışa tekabül ettiğini anlatan Vural, ”Yüzde 5'lik artış bu ayı kapatır. Sonraki ayın da belki ortasına kadar gider, ama belli bir dönemde yeniden zam yoluna gidilir. Artış yüzde 5 ile kalmaz” diye konuştu.

Artış öncesi işlerinin iyi gittiğini, ancak bugün müşterilerine bir sonraki gün için sabit fiyat veremediklerini ifade eden Vural, yılın başı sayılabilecek bu dönemde böyle bir durum yaşanmasının çok kötü olduğunu kaydetti.
Vural, Temmuz ve Ağustos ayında satışların zaten azaldığını, bu gelişmeden sonra işlerinin iyice düşeceğini belirtti. Vural, dalgalanma öncesi sektörde her şeyin yerli yerine oturduğunu, ama şimdi müşterilerinin showroma bile gelmek istemediklerini söyledi.

Ford Yetkili Satıcısı Tan Oto'nun Pazarlama Müdürü Ferhan Turhan da “kurlarda yüzde 20'ye varan bir devalüasyon” olduğunu savundu. Maliyet artışının bütün ithal ürünler için kaçınılmaz olduğuna işaret eden Turhan, firma olarak ay sonuna kadar zam yapmamayı kararlaştırdıklarını bildirdi.

Ay başında artışın tekrar değerlendirileceğini belirten Turhan, şöyle konuştu: “Bu artışın bir kerede yapılmasını kimse beklemiyor. Artışlar 3-4 ay devam eder. Ağustos'ta yüzde 5'lik bir zam beklentisi olacaktır. Otomotiv pazarı 3-4 ayda yeni fiyat düzenlemesine ayak uyduracaktır.”

Nissan Yetkili Satıcısı An Otomotiv Satış Müdürü Doğan Özer de kurlardaki dalgalanmanın piyasayı olumsuz etkilediğini söyledi. Kurlardaki artış sonucu özellikle 4x4 sınıfındaki araçların satışlarının, dövizle yapıldığı için tamamen durduğunu anlatan Özer, sattıkları otomobillerin fiyatlarına şu an yüzde 2 civarında bir artış yaptıklarını, ancak bunun devamının geleceğini tahmin ettiklerini dile getirdi.

Audi Yetkili Satıcısı Doğuş Otomobil Pazarlama ve Ticaret A.Ş'den satış yetkilisi Zeynep Sakarya ise sattıkları otomobillerin fiyatlarının zaten avro cinsinden olduğunu, bu nedenle herhangi bir zam yapmalarının söz konusu olmadığını söyledi. Sakarya, satışlarında “YTL'ye duyarlı müşteriler” nedeniyle bir durgunluk yaşandığını ve bu müşterilerin beklemeye girdiklerini anlattı.

İTHAL MOBİLYA

İthal mobilya satan Sihir Mobilya Sanayi ve Ticaret A.Ş. ortaklarından Murat Çermik de mobilya fiyatlarında kur üzerinden artış olduğunu söyledi. Sattıkları mobilyaların fiyatlarının avro cinsinden olduğunu ve listelerinin buna göre hazırlandığını anlatan Çermik, zam yapmadıklarını, ürünlerinin fiyatlarının kurla paralel arttığını ifade etti.
Kurlardaki artışın müşteri sayılarını yarı yarıya etkilediğini belirten Çermik, şunları kaydetti:

“İhtisas alanımız yatak odası takımları. 3 bin avrodan başlayan bu takımların fiyatı 6 milyar lira iken artışla birden bire 7,5 milyara çıktı. 50 senelik bir firmayız. 3-4 kriz gördük. Hiçbirini önemsemedik. 2001'deki krizi ise ağır yaşadık. Tam kendimizi toparlamıştık ki bu kriz çıktı. Bence bu da bir krizdir.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!