Rötara karşı uçuş çantası

Güncelleme Tarihi:

Rötara karşı uçuş çantası
Oluşturulma Tarihi: Şubat 04, 2014 01:05

TÜBİTAK desteğiyle uçuşlarda bekleme sürelerini düşürecek sistem geliştirdi.

Haberin Devamı

YOLCULARIN en çok şikâyet ettiği konuların başında gelen rötara karşı, TÜBİTAK’ın desteğiyle yeni bir sistem geliştirdi. ‘Elektronik Uçuş Çantası’ adı verilen sistemde uçuş öncesi ve uçuş esnasındaki işlemler en kısa süreye indiriliyor.

UÇUŞLARDA kullanılan bütün bilgi ve dokümanlar, TÜBİTAK’ın desteklediği ‘Elektronik Uçuş Çantası’ ile dijital ortama aktarıldı. Sistem, uçuş öncesi ve uçuş esnasındaki işlemleri kısa sürede yapılarak yolcuların en büyük şikâyeti olan rötar süreleri en aza indiriliyor. Son yıllarda havacılık sektöründe operasyonel çalışmaları kolaylaştırmak ve uçuş maliyetlerini azaltmak için mobil teknoloji uygulamaları ortaya çıkmaya başladı. Bu çalışmalardan biri de Ankara’da faaliyet gösteren Savunma Teknolojileri Mühendislik AŞ tarafından yapıldı.

1 YILDA GELİŞTİRİLDİ

Firma TÜBİTAK’tan aldığı Ar-Ge desteğiyle “Elektronik Uçuş Çantası” geliştirdi. Proje yürütücüsü Emre Barış Aksu, “TÜBİTAK TEYDEB’ten aldığımız yaklaşık 250 bin liralık destek ve şirket içi Ar-Ge bütçesiyle projeyi geliştirmeyi başardık” dedi. Yaklaşık bir yıllık çalışma sonucunda Elektronik Uçuş Çantası (Electronic Flight Bag-EFB) projesini tamamladıklarını kaydeden Aksu, sistem hakkında şu bilgileri verdi:

İŞLERİ OTOMATİK YAPIYOR

“EFB pilotların uçuş sırasında ihtiyaç duydukları ve kağıt üzerinde sakladıkları bilgileri elektronik ortamda tutan, uçaktaki aviyonik sistemlerle entegre olabilen, uçuş sırasında oluşturulan dokümanların elektronik ortamda oluşturulmasına
ve yönetilmesine imkan veren bir sistem. EFB pilotların uçuşlarda taşıdıkları, kullandıkları ve kokpitte sabit olarak bulunabilen, içinde uçak işletim kılavuzu, kabin ekibi işletim kılavuzu, uçuş öncesi ve uçuş sırasında pilotların kullanabileceği seyir çizelgeleri gibi basılı dokümanları da içeriyor. EFB, normalde elle yürütülen ve uçuş için oldukça önemli olan uçuş öncesi performans analizi gibi hesaplamaların da otomatik olarak yapılmasını sağlayan alt uygulamaları da bünyesinde barındırıyor. AeroTab markasıyla pazara sunulan EFB sistemi ticari boyuta ulaştı. EFB şu anda Atlasjet tarafından Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü onay süreci çerçevesinde kullanılıyor.”

50 kilogramlık doküman seti

Haberin Devamı

ATLASJET’ten Kaptan Pilot Cemal Sancak sistemin pilotlara uçuş sürecinde yardımcı olacak şekilde ‘kağıtsız kokpit’ konseptine göre geliştirilmiş olduğunu belirtti. Sistemle uçuş sürecinin ve iniş kalkış prosedürlerinin güvenli şekilde yapıldığını dile getiren Sancak, şunları söyledi: “Havayolu süreçlerine uygun olarak hazırlanan uçuş planının elektronik olarak 3G ve wi-fi gibi kablosuz iletişim ağları üzerinden uçağa aktarımının sağlanması geliyor. Uçuşlar için yaklaşık 50 kiloyu bulan bir döküman seti bulunuyor. 20 uçaklık bir filo için sadece bu doküman setinin uçakta taşınması ve baskı maliyetlerinden dolayı yıllık yaklaşık 80-100 bin dolar arası bir kayıp söz konusu.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!