Aldık sazı elimize...

Güncelleme Tarihi:

Aldık sazı elimize...
Oluşturulma Tarihi: Nisan 07, 2013 00:00

Gelir dağılımının artması müzik aletleri sektörüne de yaradı. Sektörün en ölçülebilir sahası, ithal müzik aletleri pazarında yıllık satış hacmi son yıllarda ortalama yüzde 15’lik büyümeyle 200 milyon liraya yükseldi. Bu pazarda gitar yıllık 150 bin adetlik satışa sahip. EL yapımının ağırlıkta olduğu yerli ürünlerde ise bağlama 400 bin adet ile başı çekiyor. Uzmanlar, eğitim ürünü olduğu gözetilerek KDV oranlarının düşürülmesinin müzik aletlerinin geniş kesimlere satılmasına olanak tanıyacağını düşünüyor.

Haberin Devamı

SON dönemlerde hızla büyüyen müzik aletleri pazarı 200 milyon liralık hacme ulaştı. Ekonomist dergisinin yaptığı araştırmaya göre, sektörde müzik aletleri satan irili ufaklı olmak üzere yaklaşık 1500 mağaza faaliyet gösteriyor. Türkiye’nin müzik aletleri ithalatının yıllık 90 milyon TL olduğu belirtiliyor. Sektör her yıl yüzde 10 ile 15 oranında büyüyor. Türkiye’de en fazla satılan müzik aletinin bağlama olduğu ifade ediliyor. Çoğu el yapımı olan ve bu açıdan ekonomisi tam tespit edilemeyen milli çalgımız bağlama yıllık 400 bin adet satılıyor Türkiye’de. Sazı gitar takip ediyor. Tamamına yakını ithal olan yıllık gitar satışının 150 bin adete yaklaştığı belirtiliyor. Yıllık 45 bin ile 50 bin adet arasında keman, yaklaşık 10 bin civarında ise piyano satılıyor. Bu aletlerin yüzde 90’ı ithal ediliyor. Ancak kimi müzik aletlerini kendisi üreten şirketler de var. Örneğin, Helvacıoğlu flütte kendi yerli üretimini yapıyor. El yapımı keman ise yalnızca merdiven altı olarak tabir edilen birkaç ustanın elinden çıkıyor. Bu kemanların yıllık üretimi ise 500 adeti geçmiyor.

Haberin Devamı

EN ETKİN OYUNCU

Dore Müzik, sektörün en önemli oyuncularından. Yaklaşık 90 markanın Türkiye distribütörlüğünü yürütüyor. Türkiye genelinde 13 mağazası var. Bu alanda en büyük zincir. Dore Müzik’in sahibi Derya Özyürek, sektörün son dönemde büyük bir ivme kazandığını belirtiyor. Müzik aletleri piyasasının hem askeriyeden, hem belediyelerden, okullardan beslendiğini belirten Özyürek, “Hem kamu, hem özel kuruluşlar ve tabi ki bireysel kullanıcılar sektörü domine ediyor” dedi. Dore Müzik, özellikle piyano, nefesli çalgılar, gitar alanlarında piyasanın etkin oyuncularından. Gitarda Çin malları ön planda. Daha sonra ABD, Endonezya ve Güney Kore gitar üreticilerinin en büyük oyuncuları olarak sıralanıyor. Klasik gitarda ise en büyük üretici İspanya, Türkiye’de de bu ülkenin ürünleri satılıyor. Kemanda da yine ağırlıklı olarak ucuz Çin malı kemanların tercih edildiğini söyleyen Özyürek, yıllık keman satışının yaklaşık 40 bininin Çin malı kemanlardan oluştuğunu belirtiyor. Geriye kalan kemanlar ise Çek Cumhuriyeti, Romanya ve Alman markalarını kapsıyor.

YAMAHA ÖNDE

Haberin Devamı

Akustik piyanonun yıllık satış hacmi 2 bin 500 adet. Bu satışın 750 adedini Yamaha marka piyanolar kapsıyor. En pahalı piyanoların ise Alman ve Avusturya yapımı piyanolar olduğu ifade ediliyor. Bu piyanoların satış fiyatları da yaklaşık 130 bin Euro civarında. Bunun yanı sıra yine Alman ve Çek markası piyanoların da tercih edildiği belirtiliyor. Özyürek, özellikle okullarda flüt derslerinin bu satışta etkisi olduğunu belirtiyor ve “Yamaha’nın Avrupa’da en çok blok flüt sattığı ülkeyiz. Türkiye’deki satış rakamlarına şaşıyorlar. Yıllık 125 bin adet flüt satıyoruz” dedi.

İBB ihalesi etkili oldu

SEKTÖRÜN diğer büyük oyuncularından Zuhal Müzik ise 60’a yakın markanın distribütörlüğünü yapıyor. Fender marka gitarların Türkiye distribütörü olan Zuhal Müzik’in Türkiye genelinde 230’a yakın bayisi bulunuyor. Zuhal Müzik Mağazalar Satış Müdürü Özcan Erkişi, sektörde en büyük alımı barların yanı sıra, TSK, bireysel kullanıcılar ve okulların yaptığını ifade ediyor. Erkişi, şöyle devam ediyor: “İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), kent orkestrasına uzun bir süredir enstrüman almıyordu. Bu yıl için bir ihale açtı ve ihaleyi biz kazandık. Bu ihale, belediyelerin her zamanki yaptığı alımdan daha büyük bir alımdı.”  Özyürek ise her hafta bir belediye bandosu ihalesine katıldıklarını ve özellikle Ege bölgesindeki belediyelerin bu ihaleleri sıklıkla açtıklarını belirtiyor. Denizli Belediyesi’nin bando takımı için geçtiğimiz aylarda 100 bin TL’lik alım yaptığını ifade eden Özyürek, artık otellerin de özellikle piyano alımlarıyla sektöre giriş yapmaya başladıklarını söylüyor ve şu örneği veriyor: “Taksim’deki Martı Oteli bizden yaklaşık 40 bin TL’lik Yamaha C6 marka piyano aldı. İstanbul’da hiçbir otelde olmayan büyüklükte bir piyano bu. Düzenli olarak otelde piyano resitalleri düzenliyorlar. Otel müşterilerimiz eskiden bu kadar fazla değildi. Otel yatırımları arttıkça, piyanoya olan ilgi de artıyor.”

Haberin Devamı

Her okula bir piyano

ÖZCAN Erkişi, son yıllarda devlet destekli projelerle birlikte sektörün gelişimini olumlu yönde bir ivme kazandığını kaydediyor. ‘Her okula bir piyano’ kampanyasının özellikle piyano satışlarını olumlu yönde etkilemeye başladığına dikkat çeken Erkişi, bununla birlikte bireysel kullanıcıların sayısının da artmasıyla müzik aletleri sektörünü hem hobinin hem de kamunun büyüttüğünü ifade ediyor. Konser, festival gibi müzik aktivitelerinin sayısındaki artışın da sektörün büyümesinde önemli bir faktör olduğunu söyleyen Erkişi, “Bunun yanı sıra eğitim kurumları da artık müziğe oldukça önem vermeye başladı. Bu da piyano, keman, flüt gibi satışları olumlu etkiliyor” diyor. Sektör yetkilileri, müzik aletleri kullanımının okullarda hızla yaygınlaştığını belirtiyor. 1980’lerin sonuna kadar flüt ve mandoline dönük ilginin zaman içinde kaybolduğuna dikkat çeken sektör yetkilileri, “Ancak son yıllarda okullarda ilgi doruğa çıkmış durumda. Müzik aletlerinde halen yüzde 18 olan KDV oranları düşürülmeli. Eğitim aracı olarak kabul edilen müzik aletleri, KDV indirimi ile birlikte okullarda daha çok talep görecektir”
diye konuştu.

Haberin Devamı

D&R satış noktalarını arttıracak

TÜRKİYE’nin en büyük kültür, sanat, hobi ve eğlence perakendecisi D&R, toplam sekiz mağazasında müzik aletleri satışı yapıyor. Müzik aletleri ürün gamının, satışını yaptıkları diğer ürün grupları ile yarattığı güçlü sinerji sayesinde müşterilere keyifle alışveriş yapabileceği bir konsept sunduklarını söyleyen D&R Genel Müdür Yardımcısı Betül Gümüş, penadan, gitar teline, mızıkadan piyanoya kadar hem aksesuar, hem de müzik aletlerini birçok marka çatısı altında topladıklarını belirtiyor. Gümüş, “Ürün grubunun doğası gereği satışı için geniş bir alana ihtiyacımız oluyor. Hem mevcut mağaza alanlarının yeniden organizasyonu, hem de yeni mağazaların planlaması yapılırken mağaza büyüklüğüne, lokasyona ve müşteri profiline göre müzik aletlerine yer açarak satış noktalarımızı artırmayı planlıyoruz” diyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!