Merhaba
Hürriyet Facebook deneyiminden yararlanmak için Facebook ile giriş yapın.
Hürriyet'i Takip Et
Hürriyet'i Takip Et!
Hürriyet Facebook
Hürriyet Twitter

Yerli uçak için çok önemli adım

Burak BEKDİL / Hürriyet Daily News- Ankara
20 Mart 2013
    Yerli jet imzası

    TÜRK Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş (TAI), İsveçli Saab’la teknik destek anlaşması imzaladı. Anlaşmanın maddeleri arasında, TAI’nin ilerleyen dönemde Saab’ın uçak tasarlama ekipmanlarını satın alabileceğini de içeren bir madde yer alıyor.

    TÜRK Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş (TAI), dünyanın en büyük uçak üreticilerinden biri olan İsveçli Saab ile üretime kadar gidebilecek ‘teknik ortaklık anlaşmasına’ imza attı.

    Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM), yerli savaş ve temel eğitim uçağının konsept tasarımı için 2011 yılı Ağustos ayında TAI ile anlaşma imzalamasının ardından, TAI çalışmalarını hızlandırdı. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın Türk malı otomobil ve savaş uçağı üretme konusundaki ısrarı sonrasında, Saab ve Güney Kore Uzay Endüstrisi ile bir dizi görüşmelerde bulunan TAI, yakın zamanda SSM temsilcilerinin de aralarında bulunduğu Türk yetkililer, İsveç’e giderek Saab’ın üretim merkezini ziyaret etti.

    ÜRETİM ERKEN BAŞLAYABİLİR

    Teknik destek için Saab yöneticileriyle bir araya gelen TAI, görüşmelerin planlandığı şekilde ilerlemesi halinde üretime giden yolda önemli adımların atılabileceğinin sinyalini verdi. Çünkü anlaşmada, TAI’nin Saab’ın uçak tasarlama ekipmanlarını satın alabileceğini de içeren bir madde yer alıyor. TF-X savunma programı dahilinde, T-129 saldırı helikopterlerini İtalyan-İngiliz ortaklığındaki AgustaWestland ile birlikte üretmeye hazırlanan Türkiye, benzer sistemi savaş uçakları için de uygulamayı hedefliyor. İsmini vermeyen bir Türk yetkili bu modelin başarılı olduğunu ve Saab ile birlikte uçaklar için de uygulanabileceğini belirtti.   

    ANALİSTLER KUŞKULU YAKLAŞIYOR

    Saab, Türk yetkililerin istediği şekilde tasarlanacak uçak için teknik yetkinliği üstlense de analistler bu konuya şüpheci yaklaşıyor. Savunma sanayi analistlerine göre ilk Türk malı savaş uçağının tasarlanması, gerekli fakat hayati derecede önemli değil. TAI ve Saab arasında imzalanan anlaşmayı değerlendiren İngiliz analistler, “Kritik anlamda önem taşıyan bu projede Türkiye’nin aviyonik, elektronik ve silah sistemlerini ucak platformuna entegre edip edemeyecegi” ifadesini kullanıyor.

    Türk yolcu ‘özel’ olmayı sevdi

    TAV Havalimanları Holding, terminallerde özel yolcu hizmeti verdiği Passport kartıyla 2,5 yılda 10 bin 500 yolcuya ulaştı. Yıllık 1200 TL ücret ödeyip Passport Kartı ile ayrı bir kapıdan giren, işlemlerini özel check-in kontuarında ve pasaport bankosunda yaptıran bu yolcular ‘özel’ olmayı sevdi. Şimdi bu hizmeti üst segmenteki ‘Passport Edition‘ ile ‘sınırsız’ hale getirdiklerini söyleyen TAV İşletme Hizmetleri Genel Müdürü Eda Bildiricioğlu, “Yeni kart, sadece bin yolcuya hizmet verecek. Havalimanlarındaki pasaport ve güvenlik noktalarından hızlı geçiş imkanı, sınırsız ve ücretsiz havalimanı transferi, otopark ve vale hizmeti, yurtiçi ve yurtdışındaki özel yolcu salonlarına giriş, uçuş kapılarına ring aracıyla ulaşım, havalimanında özel asistanlık hizmetleri ve duty-free mağazalarında özel indirimlere kadar daha birçok ayrıcalığı barındırıyor” dedi.  

    Dışa bağımlılık azalacak

    HAVA Kuvvetleri filosu ağırlıklı olarak ABD’li uçaklarda oluşan Türk Hava Kuvvetleri, yeni nesil F-35 savaş uçaklarından almayı planlıyor. Ancak F-35, ABD önderliğinde Türkiye’nin de aralarında bulunduğu çok uluslu bir proje olarak geliştirilse de, Türkiye dışa bağımlılığı azaltmak için kendi savaş uçağını üretmek istiyor. Filo’da görev yapan F-16’ların dışında, İsrail tarafından modernize edilen eski F-4 uçaklarının ise 2020 yılından itibaren faaliyetine son verilecek.

    Batılı üreticiler anlamlı bulmuyor

    YERLİ ucak için geliştirilecek konsept tasarımının, projeyi riske sokabileceğini öne süren bazı kaynaklar, “Türkiye 2023 yılında milli savaş uçağını uçurmayı planlıyor. Bu çok gerçekçi bir hedef değil” değerlendirmesini yapıyor.Batılı savunma sanayi şirketleri ise  “Biz Türkiye’nin kendi uçağını tasarlayıp geliştirmesine yardım etmek isteriz. Ancak gerçeklikten çok uzakta olduğumuzu söylememiz gerekiyor”diyor.

    Her türlü hakkı saklıdır.

    Hürriyet Haber Yorumları - Yorum Yaz
    20/03/2013 - 15:19
    YABANCILAR BU KONUDA HAKLI AVRUPADAKI OTO, UCAK ,HELI KOPTER SANAYISI BIR BIRINE EKLIDIR HEM EKONOMIK HEMDE AYAKTA KALABILMEK ICIN . DAHA SAGLILI BIR GELECEK ICIN TÜRKIYE BU KONUDA HESABINI HEDEFINI IYI BELIRLEMELIDIR VE SADECE IC PAZARI DEHIL DIS PAZARIDA HESAPLAMALIDIR.
    Hürriyet Haber Yorumları - Yorum Yaz
    20/03/2013 - 14:39
    Hızır KARA20/03/2013 - 13:19 Saab bir İsveç markası,bu uçak nasıl oluyorda yerli üretim, ya bizler acaba @ böyle mantık olmaz sen diyorsunki arabaya yerli dememiz için akününde Türk olması lazım .. direksiyonuda yeniden icat edelimmi? yada tekerleği bulalımmı?
    Hürriyet Haber Yorumları - Yorum Yaz
    20/03/2013 - 13:19
    Saab bir İsveç markası,bu uçak nasıl oluyorda yerli üretim, ya bizler acaba, .........?
    Hürriyet Haber Yorumları - Yorum Yaz
    20/03/2013 - 13:03
    Teknolojin herhangi sebepten yoksa,üretmek icin teknolojiyi satin alacaksin. O teknolojiyi üretenlerede kimse hediye etmedi.Onlarda afaki emek ve para harcadilar. Ukraynanin ucak ve silah teknolojisi bayagi ciddi seviyelerde hemde cok ucuz neden ilişkiye gecilmez?!
    Hürriyet Haber Yorumları - Yorum Yaz
    20/03/2013 - 12:33
    Biz herseyi yapabiliriz yeter ki isteyelim ve calisalim.
    Hürriyet Haber Yorumları - Yorum Yaz
    20/03/2013 - 12:17
    Batılılar gerçekçi bulmuyoruz diyorlarsa projenin üstüne gitmekte fayda var.
     ADnet  
    Reklam için
    © Copyright 2014 Hürriyet - Doğan Yayın Holding