KEP hayatımızı değiştirecek

Güncelleme Tarihi:

KEP hayatımızı değiştirecek
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 15, 2012 16:17

Yeni Türk Ticaret Kanunu ile resmi yazışmaların tamamı, elektronik posta ortamına taşınıyor. KEP adı verilen "Kayıtlı Elektronik Posta" sistemiyle artık elektronik postalarla 'resmen' geçerli olacak. Kişiler KEP'lerle her türlü işlemi yapabilecek. Ancak bu kapsamda gönderilen e-posta'lar ücretli olacak. Şirketler için KEP adresi sahibi olmak Ocak 2013’den itibaren zorunlu hale gelecek.

Haberin Devamı

1 Temmuz 2012’de yürürlüğe giren, yeni Türk Ticaret Kanunda yer alan ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından düzenlenen Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) sistemi ile resmi yazışmaların tanımı değişiyor.

KEP Yönetmeliği, standart elektronik posta yoluyla haberleşmenin sahip olduğu zaafiyetleri ortadan kaldıran, alıcının ve göndericinin kimliklerini elektronik imza ile kayıt altına alarak delil yaratıldığı, standart elektronik postanın gelişmiş şekli olarak hizmet verecek. Sistemin alt yapısı hazırlanmış durumda ancak henüz hizmete geçmedi.

ŞİRKETLERE MECBUR, ŞAHISLAR İSTERSE

Ocak 2013 tarihinden itibaren anonim, limited ve komandit şirketler bir KEP adresine sahip olmak zorunlu olacak. Öte yandan şahıslar da dilerlerse bir KEP adresine sahip olabilecek.

Haberin Devamı

Şahıslar, noter işlemlerinden, kredi kartı ekstrelerine kadar birçok alanda bu sistemi kullanabilecekler. KEP’de işlem şifresi adı verilen bir şifre ile bütün elektronik postaların orjinalliği garanti ediliyor. Ayrıca elektronik posta sayısı ve büyüklüğüne göre ücretlendirme yapılcak.

"STANDART ELEKTRONİK POSTANIN YASAL GEÇERLİLİĞİ YOKTUR"

KEP Sisteminin alt yapısını 2009 yılında TÜBİTAK ile birlikte hazırlamaya başlayan ve bugün sistemi kullanılabilir hale getiren VERION Teknoloji Grubu CEO’su Yüksel Samast KEP’i şu şekilde tanımlıyor:

"Sistemde özel ve tüzel kişilerin kayıtlı olması gerekir. Standart elektronik posta hesaplarında şahsa ait olup olmadığı kesin değildir ve yasal geçerliliği yoktur. Elektronik posta atsanız da yazılı olarak kişiye ayrıca göndermek istediğiniz evrakı veya yazıyı elden ulaştırmanız gerekiyor.

Türkiye 3 yöntemle yasal evrak tebliğ ediyor. Noter aracılığıyla, telgrafla, posta yöntemiyle. Hala elektronik posta, yasal olarak kullanılmıyor. KEP sistemi ise elektronik ortamda yapılan yazışmaların yasal olmasını sağlıyor. Ayrıca tebliğ gibi birçok işlemi de sanal ortama taşıyor. Sistemin içindeki kişi, gönderilen metin veya evrak, alıcı yasal olarak tescillenmiş oluyor."

LİSANS SAĞLAYICI BTK

KEP adreslerinin, servis sağlayıcılar tarafından verileceğini belirten Samast, "Bunun için yeni kurumlar kurulacak ya da firmalar bu hizmeti verebilmek için BTK’ya başvuruda bulunacak. Firmalar KEP hizmet sağlayıcısı sistemi satın alarak bu hizmeti verebilecekler. Sistem ile ilgili yasal düzenlemeleri BTK yapacak. İlgili firmalar gerekli altyapıyı sağladıklarını beyan edecekler. BTK da hizmet sağlayıcı firmalara lisans verecek" dedi.

ARABA SATIN ALIRKEN...

Haberin Devamı

NASIL KEP SAHİBİ OLACAĞIZ?

Tüzel kişi olarak, şirket sicili, imza sirküleri gibi evraklarla, KEP hizmeti veren firmadan email adresi alabiliyorsunuz. İlk kayıt işleminde ıslak imza şartı aranıyor. Özel kişiler ise kimlikleri ile email adresi alacaklar. Elektronik postalarda özel kişilerin TC kimlik numarası, tüzel kişilerin ise numarası görünecek. Bu internet ortamında yapılan yazışmalardaki güvenliği artıracak. Şirketler elektronik posta ortamında gelen iş tekliflerini güvenli bulacaklar.


Hizmeti herkesin kullanabileceğini belirten Samast, diğer yandan da ihtiyaç duymayanların da olabileceğini belirtiyor. KEP ile gönderilen, kredi kartı ekstresi, fatura, ceza, ihbar gibi evrakların yasal olarak kişiye ulaşmış sayıldığını belirten, Samast şunları kaydeti:

"İnsanlar resmi yazışmaların kolayca ellerine ulaşmasını istemeyebilir. Ancak 19 Ocak 2013 tarihi itibari ile anonim, limited ve komandit şirketler bu adresi almak zorundalar. Yılbaşından sonra her şirketin kendine ait bir KEP adresi olması ve bu adresi açık olarak kamuya duyurması zorunlu olacak. Bu adres şirketlerin tebliği adresi olacak. Teklif isteme ve alma gibi durumlarda, bir firma ya da kişi bu adres üzerinde elektronik posta yoluyla iş teklifi, fatura vs.. gibi evrakları şirketlere gönderecekler.

Haberin Devamı

KEP ÜZERİNDEN NOTERE

Öte yandan sistem kağıt, gönderim, kırtasiye gibi masrafları ortadan kaldırıyor ve vakit kaybını önlüyor. Ayrıca KEP üzerinde attığınız elektronik postalar, noter üzerinde yapılmış bir işlem olarak kabul ediliyor. Bankalar her ay kredi kartı ekstresini, bu sistem üzerinde müşterlilerine gönderebilirler. Araba satışlarında ise taraflar satışı beyan ettikleri evrakları notere KEP üzerinden göndererek satışı gerçekleştirmiş olacaklar. Sporcular lisans alırken veya lisans kaydırma yaparken KEP’i kullanabilecekler."

"ULUSLARARASI OLARAK KULLANILAMIYOR"

Sistemin henüz uluslararası yazışmalar için altyapısının hazır olmadığını belirten Samast, "Buradaki bir KEP firması ile Avrupa’daki firmanın anlaşması gerekiyor. Ancak öncesinde BTK’nın bir anlaşma imzalaması gerekiyor. Böylece yurtdışı ile ticaret yapmak isteyen firmalar ile daha kolay çalışacak" dedi.

Sosyal Güvenlik Kurumu, Milli Eğitim Bakanlığı, Çevre ve Şehirçilik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı gibi birçok kamu kuruluşunun sistemi kullanmaya hazırlandığını belirten Samast, "Bütün şirketlerle KEP üzerinden yazışmak istiyor. Bunu sağlamak için alt yapıyı hazırlıyor. PTT ve Türk Noterler Birliği, KEP hizmet sağlayıcısı olmak istiyorlar. Son 1 yıldır bunun çalışmaları sürüyor. Ancak KEP sistemindeki bütün yazışmaların resmi olmasından dolayı noterlere daha az ihtiyaç duyulacak. Bu durumda noterlere gelir kaybı yaşatabilir" şeklinde konuştu.

SİSTEM ÜCRETLİ OLACAK

Standart olarak elektronik posta başına herkese 100 mb alan verileceğini anlatan Samast, daha fazla alan talep edenler için ayrı bir ücretlendirme yapılacağını belirterek, şunları kaydetti:

"Elektronik posta adresi açtırmak için ayrı, atılan her elektronik posta için ayrı ücretlendirmeler olacak. Tarifeler piyasa tarafından belirlenecek. Ancak daha önce noterde ya da PTT’de yapılan işlemlere göre daha uygun fiyatlar olacak, ücretlendirmelerde kuruşlar kullanılacak. Elekttronik posta boyutlarına göre fiyatlandırmalar değişecek. Elektronik postanın adedi, boyut gibi durumlar fiyatları belirlenecek. Telefon operatörlerinin SMS (kısa mesaj) paketleri gibi olacak."

YASAL BAĞLAYICILIK İÇİN HER İKİ TARAFTA DA KEP OLMASI GEREKİYOR

"Verion şirketi 2009 yılında KEP sisteminin alt yapısını TÜBİTAK destekli olarak geliştirdi ve kullanıma hazır duruma getirdi" diyen Samast, "Şirketler bizden gelip hizmet sağlayıcı sistemi alabilirler. Sistem tamamlanmak üzere. PTT, Türk Noterler Birliği Vakfı ve Türk KEP hizmet sağlayıcı olarak da sistemini hazırlıyor. Ancak hizmet sağlayıcı olarak henüz BTK’ya ulaşan başvuru olmadı. Sistemin Kasım-Aralık ayı gibi hazır olmasını istiyoruz" dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!