Merhaba
Hürriyet Facebook deneyiminden yararlanmak için Facebook ile giriş yapın.

Hürriyet'i Takip Et

Hürriyet'i Takip Et!
Hürriyet Facebook
Hürriyet Twitter

‘HÜRKUŞ’ hangardan çıktı ilk uçuşu yıl sonu yapacak

Tolga ÖZBEK
28 Haziran 2012
‘HÜRKUŞ’ hangardan çıktı

PİLOT Vecihi Hürkuş’un 1930’da Kadıköy’de bir keresteci dükkanını kiralayarak ilk Türk sivil uçağını yapmasıyla başlayan Türkiye’nin havacılık serüveni, TUSAŞ’ın Temel Eğitim Uçağı ‘Hürkuş’u üretmesiyle önemli bir adım attı. Yerli otodan önce yerli uçağı geliştiren Türkiye, yıl sonunda ilk uçuşunu yapacak ‘Hürkuş’ ile havacılık alanında 58 yıl sonra önemli bir başarıya imza atacak.

TÜRK Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) tarafından geliştirilen ve Türk havacılık tarihinin en önemli isimlerinden Vecihi Hürkuş’un adını taşıyan, Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı (Hürkuş), hangardan çıkarıldı. Havacılık ve Uzay Günü dolayısıyla Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) Tesisleri’nde, Hürkuş’un hangardan çıkarılış törenine Başbakan Tayyip Erdoğan, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım katıldı.

 

HÜRKUŞ TÖRENİNDEN FOTOĞRAFLAR

Yol haritası oluşturacak

Hürkuş, havacılıkta ‘roll-out’ olarak adlandırılan fabrikadan çıkış töreniyle Türkiye’nin 58 yıl sonra yeniden uçak yapabilmesinin yolunu açtı. Hürkuş, askeri bir eğitim uçağı olmasına rağmen TAI, tamamen sivil, Avrupa havacılık kuralları EASA standartlarını izledi. İlk tasarımdan itibaren uygulanan bu sertifikasyon süreci, gelecekte Türkiye’nin imal edeceği sivil yolcu uçakları için önemli bir yol haritası oluşturacak. Ayrıca Türk Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ile koordinasyon sayesinde Türkiye’de deneysel uçakların yapım yolunu da Hürkuş açıyor.

HÜRKUŞ HANGARDAN BÖYLE ÇIKARILDI / WEB TV

Kanat profilinde Türk tasarımı

Uçak dizaynında en kritik aşamayı kanat tasarımı oluşturuyor. TAI mühendisleri farklı bir dizayna imza attı. Bilgisayar ortamında ölçüm değerlerinin ardından İsviçre’de RUAG tesislerine rüzgar tüneli testleri gerçekleştirildi. Yüksek performans burada kanıtlandı. Uçaktaki ‘flowler’ tipi flap, kanat alanını genişletirken düşük süratlerde havada rahatlıkla tutunmasını sağlayacak. 2006 yılında başlayan projede toplam 120 mühendis görev yaptı. Hürkuş için hedef, yer testlerinin ardından yıl sonunda ilk uçuşu yapabilmek. Bu süreçte testler için iki uçak imal edilecek. Ayrıca iki Hürkuş da yer testlerinde kullanılacak. Havacılıkta risklerin en aza indirilmesi için uçaklar limitlerinin görülmesi için zorlu testlerden geçirilecek.

Savaş uçağı alamayan ülkelere de satılacak

HÜRKUŞ’un bu yıl sonunda uçacak ilk modeli sivil standartlara sahip.
Rakipleri arasında en güçlü motora sahip Hürkuş, 1.5 ton bomba ve füzelerden oluşan mühimmat taşıyabilecek. Bu modelle TAI’nin hedefi savaş uçağı alamayan veya terörle mücadelede daha düşük maliyetli operasyon yapmak isteyen ülkelere Hürkuş’u satabilmek.
Sınıfındaki uçaklar arasında Hürkuş 1600 beygirlik Pratt&Whitney PT6 serisi motoruyla en güçlüsü olacak. 5 palli Hartzell pervane, bu gücün yüksek performansla kullanılmasını sağlayacak. Toplam 3.2 ton ağırlığındaki uçağa jet performansı sunacak.
TAI mühendisleri, Hava Kuvvetleri’ndeki öğretmenlerle birlikte bu uçağın kokpitini tasarladı. Arkada oturan öğretmen pilot, öndeki öğrencinin kaskı üzerinden aşağıya doğru 5 dereceyle bakabiliyor. İnişte pilotlara mükemmel görüş alanı sunuyor.
Uçağın üzerinde 104 bakım kapağı var. Teknisyenler uçağın ana parçalarını sökmeden her türlü bakımı bu kapaklardan yapabilecek.

Hamdettim şükrettim bugünleri de gördük

HÜRKUŞ’un hangardan çıkarılma törenine katılan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, bundan 101 yıl önce, iki Osmanlı subayının uçuş eğitimi almalarıyla başlayan havacılık tarihimizde bugünün gerçekten büyük bir dönüm noktası olduğunu ifade ederek, “Osmanlı Tayyare Bölüğü başlangıçta sadece iki ithal uçaktan müteşekkildi, bugün ise en modern hava araçlarıyla hem de artık kendi imal ettiğimiz hava araçlarıyla bölgemizin ve tüm dünyanın en güçlü hava kuvvetlerinden birine sahip olma yolundayız” diye konuştu. Erdoğan şöyle konuştu:

Sıra savaş helikopterlerinde

“TAI’deki yabancı hisseleri satın aldık, bu milli havacılık şirketimizi yeniden yapılandırdık, milli teknolojiye dayalı havacılık projelerini ardı ardına başlattık. Buraya gelmeden önce ANKA insansız hava araçlarımızın uçuşlarını ve termal kamera görüntü aktarmasını izledik. Hamd ettim, şükrettim, ‘Bugünü gördük’ dedim. Artık kendi insansız hava aracımız var. TUSAŞ’ta ürettiğimiz ilk ATAK helikopteri başarılı manevralarıyla göğsümüzü kabarttı, onu seyrettik ve bu yıl itibarıyla önümüzdeki yıl artık savaş helikopterlerimizi kendimiz, bu gördüğünüz tesislerden üretmek suretiyle, temin edeceğiz. Uzaya fırlatılmak üzere son çalışmaları devam eden Göktürk gözlem uydumuz da burada hazırlanıyor, onunla da gurur ve memnuniyet duyduk.”

Hürriyet Haber Yorumları - Yorum Yaz
28/06/2012 - 11:31
DÜN BURJUVA AĞZIYLA KONUŞAN ÇAKMA VATANSEVER ARKADAŞLARA SESLENİYORUM. YOK PERVANELİ UCAĞI KEŞFETMİŞİZ YOK BU UCAKLAR 2. DÜNYA SAVAŞINDA KULLANILIYORMUŞ..... BOŞ KAFA ENTEL DANTELLER ,BU EĞİTİM UÇAĞİ SANA EĞİTİM UÇAĞI OLARAK F 22 Mİ YAPACAKLARDI?AYRICA SİSTEMLERİNİ ARAŞTIRIN DERİMMMMMMMM
Hürriyet Haber Yorumları - Yorum Yaz
28/06/2012 - 10:57
Ayni pozlarin Savas helikopterleri ve savas ucaklarinin kokpitlerinde de verilmesi, hatta poz vermekle yetinmeyip,ucuslar'a katilmalari temennisi ile,saygilarimla.
 ADnet  
Reklam için
© Copyright 2014 Hürriyet - Doğan Yayın Holding
Kapat
Hürriyet Facebook Deneyimine Hoşgeldiniz
  • Keşfedin! Arkadaşlarınızın okuduğu ilginizi çekecek haberleri keşfedin, Facebook hesabınızda arkadaşlarınızın neleri okuduğunu görün.
  • Kolayca Paylaşın! Okuduğunuz haberler Facebook hesabınızda kolayca paylaşılsın, sizin gündeminizden arkadaşlarınız da haberdar olsun.
  • Kontrol Sizde! Paylaşımlarınızı istediğiniz zaman durdurun, istediğiniz zaman tekrar başlatın. Kontrolü her zaman elinizde tutun.